Dat is maar hoe je het bekijkt. Ik heb indertijd gestudeerd met iemand die Olympische medaille heeft behaald. Die gaf me een andere kijk op die dingen.
Iedere sporter heeft zijn unieke skillset. De ene heeft heel veel technische aanleg, de andere heeft misschien wat minder aangeboren talent, maar maakt dat verschil goed door een enorme wilskracht (meer trainen) . En dat laatste lukt ook alleen maar wanneer je gezegend bent met een lichaam dat die extra trainingsarbeid verwerkt krijgt zonder blessures.
Dus veel kunnen trainen is ook een talent.
Het is geweten dat iemand als een John McEnroe niet echt uitblonk qua trainingsethos (en dan druk ik mij nog voorzichtig uit). Maar er heeft nooit een man zo sterk een seizoen gedomineerd als McEnroe in 1984 (slechts drie keer verloren op een heel jaar).. McEnroe had een uitzonderlijk technisch talent en balgevoel. Zijn grootste opponent dat jaar, Ivan Lendl, stond (onder meer) aan de top omdat hij zoveel en zo intensief trainde. Maar dat maakt ook hem uitzonderlijk getalenteerd, en stelde hem in staat zijn speelstijl te beoefenen.
Een beetje zoals Eden Hazard (die altijd de indruk heeft gegeven een speelvogel te zijn) en een Romelu Lukaku (die natuurlijk ook getalenteerd is maar ook staat waar hij nu staat vanwege zijn trainingsinzet). Je kan dan zeggen dat wanneer Hazard nog veel dominanter zou geweest zijn evenveel zou getraind hebben als Lukaku , maar dat is onzin, Hazard mist dat talent (karakter, ook een talent). Ik vermoed dat zijn lijf dat ook niet zou aankunnen.