Zou er niets mee inzitten om hen ooit in huis te nemen, maar dat lijkt me niet haalbaar aangezien ik uiteraard zelf ook nog 27 jaar moet werken. Heb geen broers/zussen om mee af te wisselen.
Mijn ouders hebben op hun 50ste een nieuwbouw gezet met alle voorzieningen voor "hun oude dag": trap met 2 trapleuningen (ondertussen ook met traplift voor mijn moeder), extra brede deuren, slaapkamer en badkamer beneden, nergens drempels,... Zodat ze nog lang thuis kunnen wonen als het fysiek niet meer zou gaan. Alles is dus al voorzien op doorgang met een rolstoel. Mijn vader is een gigantische tuinliefhebber en dat is er ook aan te zien. Mijn moeder heeft dus ook al laten weten dat als mijn vader zou sterven, ze het huis zou willen verkopen omdat ze de tuin nooit deftig zou kunnen onderhouden. (perceel van 1800m2)
En nu aansluitend op Apzoeir: we hebben het al over "wat als..." gehad en de ouders zijn bezig met hun zorgplanning op papier te zetten. Ik heb aangegeven dat als mijn moeder dat zou willen, ze gerust mijn tuin mag inpalmen met een zorgwoning. Toen haar moeder kanker had, werd dat in de familie ook zo geregeld: een oom en tante van mij hebben in hun tuin een appartement laten bouwen waar mijn grootouders tot hun dood verbleven. Ze hadden nog volledige zelfstandigheid maar ook hulp vlakbij. En ik weet dat mijn moeder dat ook wel zou appreciëren als het fysiek minder zou gaan: weten dat hulp direct mogelijk is, zonder haar eigen zelfstandigheid op te moeten geven zoals je wel moet doen als je als ouder gewoon in een lege slaapkamer intrekt bij je kind(eren).
Mijn vader die zou daar dan weer niet voor openstaan mocht die alleen komen te vallen, die wil thuis blijven tot hij dood neervalt.
Maar waarom zou het niet haalbaar zijn om iemand in huis te nemen omdat jij werkt? Er zijn tal van organisaties die de zorg mee kunnen dragen, er zijn dagcentra voor personen die anders alleen thuis zouden zitten,...
Enige wat ik al meermaals expliciet heb gezegd is dat als er alzheimer of andere persoonlijkheidsveranderende aandoeningen bij te pas komen, ik die zorg voor hen weiger op te nemen en ze naar een voorziening zullen moeten omdat de mentale belasting van zo een ingrijpend iets me VEEL te zwaar lijkt.