Ja, maar je geeft hier ook maar 1 kant van het verhaal.
- PostNL moet BTW aanrekenen en krijgt niets subsidies van de staat (
ook niet van de Nederlandse staat).
- bpost moet geen BTW aanreken (in het algemeen en op de postproducten, er zijn wel uitzonderingen) en krijgt een groot deel van de infrastructuur die ze
ook gebruiken om pakken te bezorgen al gesubsidieerd via overheidscontracten van de Federales
Die oneerlijke markt is de reden dat PostNL wel moet met onderaannemers werken om te overleven. En die onderaannemers hebben op zich echt geen tijd om te wachten. Er zitten 300+ pakken in die witte bestelwagen en elk pakket dat 's avonds niet geleverd is = geen of minder vergoeding. De bezorger van bpost in arbeidscontract zit in een veel comfortabeler positie en ervaart die druk helemaal niet, die wordt betaald voor de uren, of die nu levert, wacht en/of pakken van andere koeriers "juist" steekt.
Je gaat misschien zeggen "dat is allemaal mijn probleem niet." Maar stel dat PostNL hier niet aanwezig was, dan zou er minder aanbod zijn en zou het gewoon meer kosten om pakken te versturen in ons land, wat op zich weer tot een kleiner aanbod "gratis verzending" zou leiden, zeker op de NL>BE lane die een van de meest gebruikte is in Vlaanderen... We mogen hier echt blij zijn dat er evenveel concurrentie is onder de koeriers als onder de supermarkten (en ook om exact dezelfde reden: spelers uit buurlanden). Anders zouden we hier veel meer moeten betalen om te verzenden of te ontvangen, zoals in sommige andere EU landen en dat vind ik toch
wel een probleem. Ik hoop dat die kant van het verhaal ook eens meer aan bod komt telkens men op de onderaannemers gaat bashen.