Oxy

Lulplayer

Well-known member
  • Naam aandeel: Oxy
  • Ticker/Symbool: OXY
  • ISIN: US6745991058
  • Sector/Industry: Olie
  • Korte omschrijving van het bedrijf: Oliebedrijf
  • Link naar bedrijfswebsite:
  • Link naar yahoo of google finance:

Rustig hé jongens, Oxy (en olie) werd een paar jaar uitgesteld, oa. door Rusland oorlog.
En Buffett precies minder invloed op de kapitaalallocatie dan je zou verwachten.

Afwachten wat den dikken doet nu met potentiële aankoop van Oxychem.
Als hij zijn aandelen Oxy geeft ter betaling van die business ... nogal bearish.
Indien niet, thesis intact.

Daarnaast, eerste keer hier vermeld aan 21, en sinds de 2de keer aan 60 is het -22%.
Als dat mijn grootste misinvestering ooit voorstelt, dan klop ik Buffett denk ik.

Laatst bewerkt:
What's in it voor oxy om oxychem aan zo'n lage prijs te verkopen
What's in it voor berkshire om oxychem weg te strippen van een bedrijf waar ze zelf al 12B (niet gecheckt) hebben inzitten.

Is meer een optimalisatie, paar percenten beter hier en daar...

En wat gaat berkshire doen met zo'n apart chemie bedrijf.

Te weinig over kunnen lezen dus het zijn oprechte vragen. Weet er mij geen houding bij aan te nemen op dit moment.

What's in it voor oxy om oxychem aan zo'n lage prijs te verkopen
What's in it voor berkshire om oxychem weg te strippen van een bedrijf waar ze zelf al 12B (niet gecheckt) hebben inzitten.

Is meer een optimalisatie, paar percenten beter hier en daar...

En wat gaat berkshire doen met zo'n apart chemie bedrijf.

Te weinig over kunnen lezen dus het zijn oprechte vragen. Weet er mij geen houding bij aan te nemen op dit moment.
1 hypothese is dat Vicki op een cyclische low de chemietak verkoopt.
En dat Berkshire er wel nog heil in ziet.
En dat Buffett het beu is dat ze niet luistert qua kapitaalallocatie, en zijn aandelen Oxy geeft ter betaling.

Wat belastingtechnisch waarschijnlijk een voordelige transactie zou zijn voor Oxy want gewoon een asset swap ipv belastbare meerwaarde op Oxychem.
Waardoor Berkshire in ruil wss een betere prijs krijgt.

Berkshire heeft dat in het verleden nog gedaan.
Bv. aankoop Duracell van P&G in ruil voor zijn aandelen van P&G.

Laatst bewerkt:
1 hypothese is dat Vicki op een cyclische low de chemietak verkoopt.
En dat Berkshire er wel nog heil in ziet.
En dat Buffett het beu is dat ze niet luistert qua kapitaalallocatie, en zijn aandelen Oxy geeft ter betaling.

Wat belastingtechnisch waarschijnlijk een voordelige transactie zou zijn voor Oxy want gewoon een asset swap ipv belastbare meerwaarde op Oxychem.
In dat scenario is er minstens 1 partij die een inschattingsfout maakt.

Laat ons hopen dat er cash involved is.

Ik heb nog een restje OXY (25pct van mijn oorspronkelijke investering). Benieuwd wat dat gaat geven naar koers.

In dat scenario is er minstens 1 partij die een inschattingsfout maakt.
Niet noodzakelijk.

Als Oxy geen chemie business meer wil, maar pure olie&gas, dan kunnen ze enkel aan Berkshire verkopen met 20% voordeel (want ze sparen corporate tax uit).

Het wil dan wel zeggen dat Berkshire hun Oxy aandelen max 20% meer waard vindt dan de huidige prijs.

En/of dat hij haar kapitaalallocatie beu is.
Dat acht ik niet onwaarschijnlijk want Chevron had hij wel nog bijgekocht, dus achter de olie thesis op zich blijft Berkshire wel staan.

Laatst bewerkt:
wat betekent dat voor de koers van OXY zelf? De voorbije 5 dagen niet echt veranderd (rond de 47,7USD)
't is cash, dat is een goeie zaak
De metrics waaronder schuldgraad en profitability gaan erop vooruit gaan.
Weg vrij om share repurchases te doen.

Zou bescheiden uplift moeten geven de komende maanden.

Maar veel hangt af van die verdomde olieprijs hé.
(en verborgen value op zeer lange termijn met hun inventory)

't is cash, dat is een goeie zaak
De metrics waaronder schuldgraad en profitability gaan erop vooruit gaan.
Weg vrij om share repurchases te doen.

Zou bescheiden uplift moeten geven de komende maanden.

Maar veel hangt af van die verdomde olieprijs hé.
(en verborgen value op zeer lange termijn met hun inventory)
Het zal toch vandaag niet zijn …

De deal wordt wel heel slecht onthaald, terwijl het een paar dagen geleden nog steeg op de aankondiging ervan. Wat is er sindsdien veranderd?

De deal wordt wel heel slecht onthaald, terwijl het een paar dagen geleden nog steeg op de aankondiging ervan. Wat is er sindsdien veranderd?
Ik denk aan: Lager dan verwachte verkoopprijs, cashtransactie /geen sprake van tax savings, "slechts" 6.5 miljard schuldaflossing, Buffett's dure 8% preferreds blijven lekker lopen, OxyChem's "legacy environmental liabilities" die NIET meeverhuizen.
Enig lichtpunt zijn de nieuwe buybacks.

Kortom, het leest niet heel positief op korte termijn.
En op lange termijn zal het afhangen van een rebound in de olieprijs. Ze zitten wel nog altijd op een zeer degelijke asset base. Wie weet haalt een major ze ooit van de beurs. Maar hoe lang wordt daar al over gespeculeerd...

leest niet heel positief op korte termijn.
Het is m.i. juist op de korte termijn dat OXY hier de vruchten van plukt vs. Berkshire die er meer op de lange termijn iets aan gaan hebben. De laatste jaren was oxychem niet het grote winstkanon (cyclisch).

Korte termijn komt de druk er wat af bij OXY om die lage olieprijzen te overleven en verder die crownrock overname te verteren.

Dat van die "legacy environmental liabilities" die NIET meeverhuizen... Wat houdt dat juist in?

Het is m.i. juist op de korte termijn dat OXY hier de vruchten van plukt vs. Berkshire die er meer op de lange termijn iets aan gaan hebben. De laatste jaren was oxychem niet het grote winstkanon (cyclisch).

Korte termijn komt de druk er wat af bij OXY om die lage olieprijzen te overleven en verder die crownrock overname te verteren.

Dat van die "legacy environmental liabilities" die NIET meeverhuizen... Wat houdt dat juist in?
Ze plukken er nu de vruchten van in de zin dat ze versneld hun leverage ratio kunnen terugdringen en met een nieuw buyback programma kunnen starten, met als doel om shareholder returns te verhogen? De markt lijkt alleszins niet onder de indruk, aan de koersreactie te zien. Dus welk korte termijn voordeel in dat geval?
Ze gingen deze periode van lage olieprijzen sowieso hebben overleefd. Dus dat is een non-argument, denk ik.
Maar ok, we zullen zien wat het geeft. Je hebt nu een pure play met minder schulden. Nu moet de olieprijs nog een beetje meewerken de komende jaren, en het kan alsnog een mooi verhaal worden voor aandeelhouders. Maar de opportuniteitskost gaat met elke verloren maand, kwartaal, jaar verder de hoogte in.
Moest het een grotere positie zijn, verkocht ik het aandeel. Nu slechts 1,5% (in combinatie met veel vrije cash aan de kant), dus ik lig er niet van wakker. Vandaag was de eerste keer in vele maanden dat ik het aandeel en bedrijf nog eens bekeek.

Wat betreft de "legacy environmental liabilities": dat staat gewoon zo in het persbericht.
Die liabilities worden behandeld door (Occidental's) dochterbedrijf Glenn Springs Holdings en Berkshire neemt dat niet over als deel van de transactie.

Het gaat oa. over grondsanering voor historische vervuiling door allerhande gif-en afvalstoffen afkomstig uit OxyChem's fabrieken. Copilot leert mij dat vooral de Diamond Alkali / Lower Passaic River site van belang is qua financiele impact. OXY is daar al als hoofdschuldige aangeduid in 2024 (appeal ongoing). De overige saneringskosten zouden volgens de EPA tot $2 miljard kunnen oplopen. Weliswaar over een periode van 10+ jaar. Daarnaast heb je nog een aantal kleinere dossiers met een mogelijke impact in de (tientallen) miljoenen $.

Prijsreactie is imo omdat er een kleine kans was dat den dikke heel het bedrijf zou overnemen. Dat blijkt nu niet het geval dus die premium moet er eerst even uit voor de realiteit weer kan inzinken. De markt beseft niet dat door deze overname met cash dat Berkshire méér geïnvesteerd zit in pure olie/gas. Ze versterken dus hun energiepositie en OXY gebruikt de cash om schulden af te bouwen, wat de winstgevendheid van de kernactiviteiten verhoogt.

De prijs van de commodity is op zijn cyclische low maar eens dat terug aantrekt i.c.m. buybacks kan de volatiliteit van OXY nog weleens verrassen.

Laatst bewerkt:
Ze plukken er nu de vruchten van in de zin dat ze versneld hun leverage ratio kunnen terugdringen en met een nieuw buyback programma kunnen starten, met als doel om shareholder returns te verhogen? De markt lijkt alleszins niet onder de indruk, aan de koersreactie te zien. Dus welk korte termijn voordeel in dat geval?
Ik zag deze actie hoofdzakelijk als een korte termijn voordeel maar een lange termijn nadeel - het was dan niet de hoofdbrok van winst maar die tak genereerde wel winst/fcf.

Gezien de schulden zou ik dat dan eerder als positief zien, maar bon - gezien reactie markt ben ik dus verkeerd.

Terug
Bovenaan