Het is m.i. juist op de korte termijn dat OXY hier de vruchten van plukt vs. Berkshire die er meer op de lange termijn iets aan gaan hebben. De laatste jaren was oxychem niet het grote winstkanon (cyclisch).
Korte termijn komt de druk er wat af bij OXY om die lage olieprijzen te overleven en verder die crownrock overname te verteren.
Dat van die "legacy environmental liabilities" die NIET meeverhuizen... Wat houdt dat juist in?
Ze plukken er nu de vruchten van in de zin dat ze versneld hun leverage ratio kunnen terugdringen en met een nieuw buyback programma kunnen starten, met als doel om shareholder returns te verhogen? De markt lijkt alleszins niet onder de indruk, aan de koersreactie te zien. Dus welk korte termijn voordeel in dat geval?
Ze gingen deze periode van lage olieprijzen sowieso hebben overleefd. Dus dat is een non-argument, denk ik.
Maar ok, we zullen zien wat het geeft. Je hebt nu een pure play met minder schulden. Nu moet de olieprijs nog een beetje meewerken de komende jaren, en het kan alsnog een mooi verhaal worden voor aandeelhouders. Maar de opportuniteitskost gaat met elke verloren maand, kwartaal, jaar verder de hoogte in.
Moest het een grotere positie zijn, verkocht ik het aandeel. Nu slechts 1,5% (in combinatie met veel vrije cash aan de kant), dus ik lig er niet van wakker. Vandaag was de eerste keer in vele maanden dat ik het aandeel en bedrijf nog eens bekeek.
Wat betreft de "legacy environmental liabilities": dat staat gewoon zo in het persbericht.
Die liabilities worden behandeld door (Occidental's) dochterbedrijf Glenn Springs Holdings en Berkshire neemt dat niet over als deel van de transactie.
Het gaat oa. over grondsanering voor historische vervuiling door allerhande gif-en afvalstoffen afkomstig uit OxyChem's fabrieken. Copilot leert mij dat vooral de Diamond Alkali / Lower Passaic River site van belang is qua financiele impact. OXY is daar al als hoofdschuldige aangeduid in 2024 (appeal ongoing). De overige saneringskosten zouden volgens de EPA tot $2 miljard kunnen oplopen. Weliswaar over een periode van 10+ jaar. Daarnaast heb je nog een aantal kleinere dossiers met een mogelijke impact in de (tientallen) miljoenen $.