maar er zijn effectief contracten waar instaat dat er geen wegversmallingen, verkeersremmers, ... mogen geplaatst worden
Dit stukje kan ik alleszinds enorm toejuichen.
Hoe minder wegversmallingen en asverschuivingen, hoe liever!
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
maar er zijn effectief contracten waar instaat dat er geen wegversmallingen, verkeersremmers, ... mogen geplaatst worden
Dit, dit en dit. Een goede vriend van ons werkt bij het Vlaams Verkeerscentrum en die is daar niet over te spreken. Wettelijk verplichte zaken kunnen ze niet onderuit, maar er zijn effectief contracten waar instaat dat er geen wegversmallingen, verkeersremmers, ... mogen geplaatst worden op bepaalde trajecten, om de pakkans dus te vergroten.
Degoutant.
Deels heb je inderdaad gelijk, maar ik geloof nooit dat TaaS het zal toelaten om verkeersremmende maatregelen te nemen na het plaatsen van een TC, gezien dat hun business case op die locatie totaal verandert. Als opeens nog maar de helft van de mensen te snel rijdt t.o.v. voordat die verkeersremmende maatregelen getroffen werden, verdubbelt dus ook ineens de terugverdientijd van de trajectcontrole. Lijkt me als bedrijf niet echt wenselijk. Eisen dat verkeersremmende zaken die er al zijn worden weggehaald is natuurlijk weer iets anders.Ik ben goed bekend met de inhoud van dat soort contracten en ik durf dit dus ernstig te betwijfelen.
Wat er wel in dat soort contracten staat dat is dat eens een traject geselecteerd is en uitgerust met camera's, het lokaal bestuur als wegbeheerder afziet van het uitvoeren van ingrepen aan de weginfrastructuur die de geldigheid van de trajectcontrole kunnen aantasten.
Dat wil dus o.a. zeggen dat je dus bv idd geen verkeersdrempel kan gaan plaatsen omdat je op die manier de uniformiteit van het snelheidsregime aantast en dus de meting van de TC ongeldig maakt.
Dat is een heel andere nuance dan "geen verkeersremmende maatregelen mogen nemen die de pakkans zouden verkleinen".
In mijn ervaring is het dan contractueel ook toegestaan om verkeersremmende maatregelen te nemen, voor zolang deze geen invloed hebben op de rechtsgeldigheid van de metingen (en gebeurt dit in de praktijk uiteraard ook gewoon).
Hoe zit dan dan met TC icm dynamische snelheidsborden? Als je bv van de Antwerpse ring de E313 oprijdt richting Hasselt heb je 2 TC die elkaar kort opvolgen. Bij de eerste zit je in principe in zone 100, maar bij drukte is de snelheid daar vaak bv to 70 beperkt (ook al kan je vaak sneller rijden). Heeft de TC weet van de wisselende maximum snelheden?Maar het klopt inderdaad dat tussen 2 camera's (en de meeste trajectcontroles op secundaire wegen werken maar met 1 meting tussen 2 camera's, uitzonderingen daar gelaten) maar één snelheidsregime mag gelden.
Op voorstel van de politie en de verkeerscommissie zullen de verkeersdrempels in de Toekomststraat en de Verbindingsweg verwijderd worden, omdat deze met de invoering van de trajectcontroles geen nut meer hebben. De aanwezige bloembakken en -vakken blijven wel overal behouden.
Naburige gemeenten hebben ze toch stukken weggenomen voor TaaS
Deels heb je inderdaad gelijk, maar ik geloof nooit dat TaaS het zal toelaten om verkeersremmende maatregelen te nemen na het plaatsen van een TC, gezien dat hun business case op die locatie totaal verandert. Als opeens nog maar de helft van de mensen te snel rijdt t.o.v. voordat die verkeersremmende maatregelen getroffen werden, verdubbelt dus ook ineens de terugverdientijd van de trajectcontrole. Lijkt me als bedrijf niet echt wenselijk. Eisen dat verkeersremmende zaken die er al zijn worden weggehaald is natuurlijk weer iets anders.
Maar het klopt inderdaad dat tussen 2 camera's (en de meeste trajectcontroles op secundaire wegen werken maar met 1 meting tussen 2 camera's, uitzonderingen daar gelaten) maar één snelheidsregime mag gelden. Als er dan verkeersdrempels liggen, mag je daar plaatselijk maar 30 rijden en als het voor de rest zone 50 is zit je met een onwettige trajectcontrole. Zo ken ik wel wat trajectcontroles die daardoor tijdelijk of permanent niet gebruikt mogen worden.
Dus mijn vermoeden dat de trajectcontrole op de Wijerdijk in Lanaken geen rechtsgeldige metingen kan geven omdat er halverwege een drempel (met verkeersbord) ligt, is terecht?zonder de feitelijke situatie te kennen vermoed ik dat dit dan verkeersdrempels zijn die aangegeven zijn met een verkeersbord. Op die locatie bedraagt de toegelaten snelheid dan 30 km/u. Als je daar een TC wil plaatsen dan moet ofwel het verkeersbord weg waardoor je in feite gewoon 50 km/u over de drempel mag. Als dat bord niet weggaat heb je geen uniform snelheidsregime meer en dus geen rechtsgeldige meting.
Het bord alleen wegnemen is vaak geen goede maatregel omdat die drempels vaak geen hogere snelheid toelaten. Het zou niet van goed wegbeheer getuigen om de drempel te laten liggen zonder bord. Daarom dat men in de praktijk dan eerder de volledige drempel wegneemt.
Bloembakken of wegversmallingen worden doorgaans idd behouden omdat deze geen invloed hebben op het snelheidsregime op die locatie.
Het is daar inderdaad al een hele tijd 70 en niet het hele stuk tussen die 2 cameraportalen is 70, want er is een deel waar je 100 mag. De trajectcontrole zou in principe volledig uitgeschakeld moeten worden als er verschillende snelheidslimieten tussen die 2 cameraportalen gelden, en gezien de snelheid van sommigen is dat volgens mij ook het geval. Tegen 100 krijg je alleszins geen boete daar. En zelfs al moest je een boete krijgen, zou je die succesvol kunnen aanvechten.Hoe zit dan dan met TC icm dynamische snelheidsborden? Als je bv van de Antwerpse ring de E313 oprijdt richting Hasselt heb je 2 TC die elkaar kort opvolgen. Bij de eerste zit je in principe in zone 100, maar bij drukte is de snelheid daar vaak bv to 70 beperkt (ook al kan je vaak sneller rijden). Heeft de TC weet van de wisselende maximum snelheden?
Als er een ander snelheidsregime in die trajectcontrole geldt dan 30 en de snelheidsdrempel wordt met dit bord aangegeven, dan is die niet rechtsgeldig en staat die hoogstwaarschijnlijk niet aan:Dus mijn vermoeden dat de trajectcontrole op de Wijerdijk in Lanaken geen rechtsgeldige metingen kan geven omdat er halverwege een drempel (met verkeersbord) ligt, is terecht?
Kan je dit oplossen?
Klopt dat dat zoals het nu georganiseerd is, het onwettig is op deze locatie.Als er een ander snelheidsregime in die trajectcontrole geldt dan 30 en de snelheidsdrempel wordt met dit bord aangegeven, dan is die niet rechtsgeldig en staat die hoogstwaarschijnlijk niet aan:
![]()
Bord A14 Verhoogde inrichting SB250 - Gevaarsborden | VVSNV Webshop
a14. dit gevaarsbord geeft aan dat er een verhoging of drempel is op de weg. de weggebruiker dient zijn snelheid dusdanig aan te passen.het is een verkeersbord ..webshop.vvsnv.be
![]()
F87 - Verhoogde inrichting (vluchtheuvel). - Officiële Belgische verkeersborden
Officieel Belgische verkeersbord F87 - Verhoogde inrichting (vluchtheuvel). - betekenis: F87: Dit verkeersbord geeft aan dat er hier een verhoogde inrichting of vluchtheuvel is. Volgens het SB250 bestek wordt dit bord uitgevoerd in reflecterende Klasse 2 folie.. Bekijk alle info.www.verkeersbord.be
Kan opgelost worden door het bord weg te halen, dan verandert de snelheidslimiet niet op die drempel. In het nieuwe verkeersreglement (vanaf 2026) zal je echter 30 moeten rijden over alle verkeersdrempels, of ze nu aangegeven zijn met zo'n verkeersbord of niet.
Dus lossen ze het op door ofwel de drempels weg te halen of de hele trajectcontrole naar zone 30 te veranderen. Beide situaties heb ik hier in de buurt zien toegepast worden.
EDIT: Net eens op Google Maps gekeken en als de situatie daar nog steeds hetzelfde is, is die trajectcontrole inderdaad onwettig. Er geldt een snelheidslimiet van 50 in het traject, behalve op de drempel waar je maar 30 mag. Ik vermoed dus ook dat deze niet zal aanstaan, want een advocaat krijgt je hier zo vrijgesproken. Ze communiceren daar in Vlaanderen meestal niet over zodat ze de trajectcontrole nog steeds als afschrikkingsmiddel kunnen gebruiken (schrikbewind). In Nederland zijn ze daar wel heel open en eerlijk in.
zonder de feitelijke situatie te kennen vermoed ik dat dit dan verkeersdrempels zijn die aangegeven zijn met een verkeersbord. Op die locatie bedraagt de toegelaten snelheid dan 30 km/u. Als je daar een TC wil plaatsen dan moet ofwel het verkeersbord weg waardoor je in feite gewoon 50 km/u over de drempel mag. Als dat bord niet weggaat heb je geen uniform snelheidsregime meer en dus geen rechtsgeldige meting.
Het bord alleen wegnemen is vaak geen goede maatregel omdat die drempels vaak geen hogere snelheid toelaten. Het zou niet van goed wegbeheer getuigen om de drempel te laten liggen zonder bord. Daarom dat men in de praktijk dan eerder de volledige drempel wegneemt.
Bloembakken of wegversmallingen worden doorgaans idd behouden omdat deze geen invloed hebben op het snelheidsregime op die locatie.
KloptKlopt dat dat zoals het nu georganiseerd is, het onwettig is op deze locatie.
Zal dan waarschijnlijk niet aanstaan hoor, want hier in de buurt werd ook ergens gewerkt met een TaaS-contract en voor de TC in gebruik genomen werd hebben ze eerst een bebouwde kom bord moeten verplaatsen. Was overal een snelheidslimiet van 50, maar de TC viel deels binnen en deels buiten de bebouwde kom en dat mag niet. Binnen de bebouwde kom zijn de boetes namelijk hoger dan erbuiten.Nu is het sowieso wel moeilijk om daar echt te snel te rijden dus geen idee als deze trajectcontrole aan of uit staat. Normaal staat ze wel aan, want het is met een TaaS-contract.
Ik heb vernomen dat het verkeersbord aan de drempel weggenomen gaat worden.
Vanaf september 2026 dacht ik, inderdaad. Er zal alleszins iets moeten gebeuren tegen dan als ze de TC willen gebruiken.Maar als ik je (en google) goed begrijp, dan is het vanaf 2026 sowieso niet meer wettig om daar een trajectcontrole te hebben, omdat er een verkeersdrempel in ligt en er dus verschillende snelheden gelden binnen de trajectcontrole (ongeacht er een bord of niet staat).
Ben benieuwd als de gemeente hier geld in gaat steken... want werken zijn daar absoluut niet nodig. De drempel is ook totaal niet irritant (al haal ik met mijn auto moeilijk 50/u op deze drempel maar het blijft een erg vlotte).

![]()
Street View · Google Maps
Verken een plaats op een nog interactievere manier in Google Maps.maps.app.goo.gl
Dat was de locatie (als ik goed deel)
De bloembak aan ene kant
Zo'n vierkante drempel aan de andere kant (die is weggenomen)
Een godsgeschek voor de lokale bewoners omdat zij ongestraft kunnen hardrijden (omdat hun begin- of eindpunt altijd binnen de trajectcontrole ligt).Burgers die op zo'n straat wonen vragen daar zelf ook vaak achter om die weg te halen aangezien dat constant afremmen en optrekken van auto's onnodig hinderlijk is. Dan is het plaatsen van een TC op zo'n locatie voor de bewoners echt een godsgeschenk.
Een godsgeschek voor de lokale bewoners omdat zij ongestraft kunnen hardrijden (omdat hun begin- of eindpunt altijd binnen de trajectcontrole ligt).
En natuurlijk ook omdat de gemiddelde snelheid van de andere bestuurders naar beneden gaat en de straat veiliger wordt.
Maar het is wel wat onevenredig verdeeld als je alle baten hebt, maar geen lasten als lokale bewoner.
Algemeen beschouwd ben ik van mening dat het ook niet opportuun is om overal zoveel camera's op te hangen om elke kleine fout af te kunnen straffen.
Ik krijg daar merkbaar meer stress van. En ik zal niet de enige zijn. En dat heeft niets te maken met een notoire hardrijder te zijn, maar met dat gevoel van constant bekeken en gecontroleerd te worden.
Kan elke stad voor zichzelf bepalen dacht ik. Ik zou niet rekenen op enige marge, want die is wettelijk niet verplicht voor zover ik weet. Ze zullen altijd wel een kleine marge hanteren, om te vermijden dat ze net met de scanwagen passeren wanneer je de parkeersessie aan het beëindigen bent, maar die marge hoeft niet groot te zijn daarvoor.Hoeveel tijd heb je eigenlijk tussen de moment dat je je parking opzegd (Q naar 4410) en het moment dat je moet vertrekken? Is dat instant of heb je nog 10 minuten ofzo?
ik zou denken dat dit vrijwel instant is, want je doet dat toch net voor je vertrekt? of bedoel je dan dat je in een parkeergarage sta?Hoeveel tijd heb je eigenlijk tussen de moment dat je je parking opzegd (Q naar 4410) en het moment dat je moet vertrekken? Is dat instant of heb je nog 10 minuten ofzo?
Op voorstel van de politie en de verkeerscommissie zullen de verkeersdrempels in de Toekomststraat en de Verbindingsweg verwijderd worden, omdat deze met de invoering van de trajectcontroles geen nut meer hebben.Kan natuurlijk ook gewoon zijn om de mensen niet verder te ambeteren dan nodig. Als er al een TC staat is het vaak niet meer nodig om nog extra verkeersremmende maatregelen te hebben op een zelfde traject.
Burgers die op zo'n straat wonen vragen daar zelf ook vaak achter om die weg te halen aangezien dat constant afremmen en optrekken van auto's onnodig hinderlijk is. Dan is het plaatsen van een TC op zo'n locatie voor de bewoners echt een godsgeschenk.
Er wordt ook vaak verkeerdelijk gedacht dat zo'n TC vetpotten oplevert. Is vaak niet het geval.