Parkeerschijven/parkeerwachters en andere parkeershit

Toen ik nog met mijn Tesla reed, zag ik steeds op de opgenomen camerabeelden dat de parkeerwachter speciaal voor mijn wagen altijd terugkwam.

Ik parkeer mij voor mijn kantoor altijd met parkeerschijf (geen garage) en moet deze dus altijd verleggen om de 2u. Ik heb geen andere optie, tenzij een betalende parking 1,2km verder. Van zodra die man het doorhad dat ik mijn schijf verlegde, kwam die mij altijd opzoeken. Ik heb hem daarover aangesproken want zelfs al lag mijn parkeerschijf correct, dan zei hij dat hij foto's had genomen en mijn wagen nog altijd op dezelfde plaats stond. Die kerel was dus dagelijks met mijn wagen bezig.

Soit, alles gezien via de camera van mijn Tesla en toen maar besloten om mijn wagen altijd 5cm naar voor / achter te plaatsen wanneer ik mijn schijf verlegde. Ik had hem dat dan gezegd en sindsdien houdt hij zich niet meer bezig met mij.

Voor alle duidelijkheid, ze zijn niet allemaal zo. De andere parkeerwachter klopt (als dat soms eens gebeurt) op mijn raam om te zeggen dat ik mijn parkeerschijf vergeten te verlengen heb. Iemand die snapt dat ik samen de andere handelaars in de buurt dit dagelijks doen en daar dus geen problemen mee heeft.
En die parkeerwachter deed gewoon zijn job. Jij was 100% in fout volgens de wegcode, daar kan die parkeerwachter niks aan doen.

Wegcode:

Titel II. Regels voor het gebruik van de openbare weg​

Artikel 27. Beperkte parkeertijd​

27.1. ZONE MET BEPERKTE PARKEERTIJD (BLAUWE ZONE)
27.1.2.
Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.
Je moet de parkeerplaats verlaten. Erna mag je er terug inrijden en opnieuw je schijf leggen als je wilt.
Valt moeilijk te controleren natuurlijk. Vroeger nog parkeerwachters geweten die een kruitstreepje op een band zetten of een lucifer/tandenstoker op 1 van de banden legden.

Je moet de parkeerplaats verlaten. Erna mag je er terug inrijden en opnieuw je schijf leggen als je wilt.
Valt moeilijk te controleren natuurlijk. Vroeger nog parkeerwachters geweten die een kruitstreepje op een band zetten of een lucifer/tandenstoker op 1 van de banden legden.
Dat krijtstreepje wordt nog steeds soms gebruikt. Als je 5cm vooruit rijdt, gaan ze dat ook snel door hebben. :p
Ik weet wel niet in hoeverre ze daarmee effectief kunnen bekeuren, er staat voor zo ver ik weet nergens in de wegcode dat ze daarop mogen afgaan.

Dat krijtstreepje wordt nog steeds soms gebruikt. Als je 5cm vooruit rijdt, gaan ze dat ook snel door hebben. :p
Ik weet wel niet in hoeverre ze daarmee effectief kunnen bekeuren, er staat voor zo ver ik weet nergens in de wegcode dat ze daarop mogen afgaan.
Ik heb dat al wel eens horen vertellen, maar heb dat nog nooit toegepast zien worden. Zijn er echt zo'n no-lifers van parkeerwachters die met een krijtje rondlopen? Heb je dat ooit gezien dan?

Ik verzet al heel m'n leven m'n parkeerschijf zonder m'n auto te verplaatsen op plaatsen waar ik langer moet zijn en heb nog nooit een boete/retributie gekregen daarvoor.

Ik heb dat al wel eens horen vertellen, maar heb dat nog nooit toegepast zien worden. Zijn er echt zo'n no-lifers van parkeerwachters die met een krijtje rondlopen? Heb je dat ooit gezien dan?
Ik heb dat vroeger werkelijk gezien. Aan een universiteit waar de straten errond blauwe zone waren.

En wat is daar no-lifen aan? Dat is gewoon hun job uitvoeren hoor... Ik blijf de insteek van velen hier niet snappen hoor: "Ik doe iets fout, maar de parkeerwachter/GAS-ambtenaar/politie-agent zijn onmensen als ze er mij voor straffen!!!! *ween ween ween*".

Ik verzet al heel m'n leven m'n parkeerschijf zonder m'n auto te verplaatsen op plaatsen waar ik langer moet zijn en heb nog nooit een boete/retributie gekregen daarvoor.
Dat gebeurt niet zoveel omdat die mensen sowieso een enorme tour moeten doen iedere dag. Dat is gewoon een waste of time om foto’s te nemen om dan een uur later terug foto’s te nemen etc… je doet dat alleen als het persoonlijk wordt

Een kennis van mij sprak over 20km per dag in totaal. Drie maal dezelfde ronde op een dag. Of dat klopt weet ik wel niet maar 30.000 stappen is doodnormaal voor die mensen. En die rondes moeten ze verplicht doen.

Het probleem is ook dat het een privé bedrijf is (niet overal) met winst bejag, waardoor die mensen op commissie werken. Hoe meer boetes, hoe meer ze verdienen.

Het probleem is ook dat het een privé bedrijf is (niet overal) met winst bejag, waardoor die mensen op commissie werken. Hoe meer boetes, hoe meer ze verdienen.
Vooral dit is een probleem. Trajectcontroles en parkeerplekken worden door de gemeentes uitgegeven aan private bedrijven, die laatste gaan zich natuurlijk niet inzetten voor de veiligheid, maar enkel om te verdienen.

Dat het privébedrijven zijn wist ik, maar werken die parkeerwachters echt op commissie? Zou echt wel problematisch zijn idd, want als je hun loon van het aantal boetes laat afhangen neem je uiteraard alle menselijkheid weg uit die mensen.

Dat het privébedrijven zijn wist ik, maar werken die parkeerwachters echt op commissie? Zou echt wel problematisch zijn idd, want als je hun loon van het aantal boetes laat afhangen neem je uiteraard alle menselijkheid weg uit die mensen.
Als ik die vacatures online zie is het gewoon een vast loon hoor.

@Horse waar haal je dat van die commissie?

Het enige dat ik ooit eens aan de hand had was een parkeerwachter die me aan't opschrijven was terwijl ik net betaald had.

Ik parkeer, stap uit en ga geld in parkeermeter stoppen. Kom terug aan auto en meneer is mijn nummerplaat aan't opschrijven. Beweerde dat ik er al meer dan kwartier stond. Toen ben ik wel even uit mijn krammen geschoten. Na veel gediscussieer heeft hij zijn papierke wel opgeborgen. En terecht, je moet iemand wel effe de kans geven om te betalen he.

Iemand die ik ken doet dat al 4 jaar
Lijkt me toch een broodje aap. Misschien dat die dat zegt om jou te treiteren omdat je zo negatief doet over zijn job?

Elke bron die ik tegenkom, spreekt over een maandloon of uurloon en overal wordt dat van de commissie tegengesproken, in onderstaand artikel zegt zelfs de vrederechter dat dit enkel is om aan sfeerschepperij te doen:

Ik vraag me al een tijdje af hoe de verkeersborden (en dan met name die voor parkeren) werken in Duitsland.

In een straat waar eerst dit bord staat:

En na 20 meter dit bord:

Geldt die max 24 uur parkeren dan nog steeds voor de parkeerplaatsen na dat tweede bord? Ik ga er zelf vanuit dat dit niet het geval is, gezien er vanaf dat 2de bord nieuwe parkeerregels gelden (op stoep parkeren i.p.v. op straat) en daar die max 24 uur dus opnieuw zou vermeld moeten worden. Dus deze combinatie, die daar ook in een zijstraat staat:

Maar gezien er op random plaatsen wel en niet die tijdsbeperking staat, vraag ik me af of ze het wel moeten herhalen. Of zou de tijdsduur sowieso gelden tot het volgende kruispunt of zelfs voor de hele straat? Iemand die de verkeersregels in Duitsland kent?

EDIT: Er lijkt onder de Duitse bevolking ook verwarring over te bestaan en ik kan onvoldoende Duits om de juiste wetteksten te vinden.
Ik vermoed - na wat gelezen te hebben - dat onderstaande klopt, maar ben nog altijd niet 100% zeker:
"Ja, Parkzonen und Park- bzw. Haltverbote gelten immer nur bis zur nächsten Kreuzung oder Einmündung, im Gegensatz zu Streckenverboten wie Tempolimit oder Überholverbot. Diese müssen durch ein Ende-Schild bzw. eine Veränderung der Limitierung beendet werden. Sie enden nicht an Kreuzungen und Einmündungen."
Bron: https://www.stern.de/noch-fragen/gehwegparken-3000285406.html

Wel vreemd dat je in Duitsland dan maar moet weten wat de snelheidslimiet is en of dat er een inhaalverbod geldt wanneer je uit een zijstraat komt.

Laatst bewerkt:
Vooral dit is een probleem. Trajectcontroles en parkeerplekken worden door de gemeentes uitgegeven aan private bedrijven, die laatste gaan zich natuurlijk niet inzetten voor de veiligheid, maar enkel om te verdienen.
Dit, dit en dit. Een goede vriend van ons werkt bij het Vlaams Verkeerscentrum en die is daar niet over te spreken. Wettelijk verplichte zaken kunnen ze niet onderuit, maar er zijn effectief contracten waar instaat dat er geen wegversmallingen, verkeersremmers, ... mogen geplaatst worden op bepaalde trajecten, om de pakkans dus te vergroten.

Degoutant.

Dit, dit en dit. Een goede vriend van ons werkt bij het Vlaams Verkeerscentrum en die is daar niet over te spreken. Wettelijk verplichte zaken kunnen ze niet onderuit, maar er zijn effectief contracten waar instaat dat er geen wegversmallingen, verkeersremmers, ... mogen geplaatst worden op bepaalde trajecten, om de pakkans dus te vergroten.

Degoutant.
De beruchte trajectcontrole in de zone 30 van Lo (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/21/boetes-lo-reninge/) begon tot enkele maanden terug met zo'n kussentje waardoor je automatisch vertraagde. Plots is dat ding verdwenen. Ik kan er toch ook geen toeval in zien.

Verdienen die lokale overheden daar ook nog iets aan, of gaat dat grotendeels in de zakken van die private bedrijven?

Verdienen die lokale overheden daar ook nog iets aan, of gaat dat grotendeels in de zakken van die private bedrijven?
In het bovenstaande geval van Lo-Reninge: Minder dan 20km/h te snel krijg je een gas-boete, dus geld voor de gemeente, waarvan een deel naar het privaat bedrijf wordt doorgestort. Meer dan 20 km/h te snel wordt het een verkeersboete door de politie, maar hiervan weet ik niet of er al dan niet een deel doorgestort wordt.

Degoutant.
Je kan het degoutant vinden of je kan er ook het voordeel van inzien.

Beiden hebben de insteek om het verkeer te doen vertragen. Wegversmallingen en drempels zijn echter hinderlijk voor de flow. Trajectcontroles installeren, verkeersobstakels verwijderen en plots heb je een veel vlottere doorstroming waarbij mensen toch niet te snel rijden.

Dit uiteraard in de veronderstelling dat het duidelijk is hoe snel je ergens mag rijden en dat die snelheid ook logisch is voor de situatie.

Hoe kan je met een parkeerschijf (die maar 24h heeft) controleren dat iemand er niet langer dan 24h geparkeerd is?
Sensoren waarschijnlijk. Dat wordt hier ook al regelmatig gebruikt op shop&go plaatsen. Als de sensor langer is afgedekt dan de toegelaten parkeertijd, stuurt die een signaal uit en kan er een parkeerwachter fysiek ter plekke komen om te schrijven.

Hoe kan je met een parkeerschijf (die maar 24h heeft) controleren dat iemand er niet langer dan 24h geparkeerd is?
Ik denk niet dat ze het eenvoudig kunnen controleren in Duitsland, gezien ze je gegevens niet mogen opslaan in Duitsland voordat je effectief een overtreding hebt begaan (daarom kennen ze geen trajectcontrole). In Duitsland is privacy gelukkig nog een stuk belangrijker dan bij ons.

Maar neemt niet weg dat ik graag zou weten wat de regels hieromtrent zijn. Als ik ergens legaal langer kan parkeren, moet ik het risico ook niet lopen om in die blauwe "zone" te gaan staan. :p

Sensoren waarschijnlijk. Dat wordt hier ook al regelmatig gebruikt op shop&go plaatsen. Als de sensor langer is afgedekt dan de toegelaten parkeertijd, stuurt die een signaal uit en kan er een parkeerwachter fysiek ter plekke komen om te schrijven.
Dat zou misschien een optie zijn omdat ze zo geen gegevens zoals nummerplaat moeten bijhouden voordat je een overtreding begaat, maar in dit geval zijn er geen sensoren. Het gaat over hele straten waar je soms op straat en soms op de stoep moet parkeren. Zou dus redelijk duur zijn om overal sensoren te gaan plaatsen.

Terug
Bovenaan