Paus Franciscus overleden: Paus Leo XIV is verkozen

Hm, het zou kunnen, maar het lijkt mij stug. Enfin, voor zover ik weet, is de pauselijke onfeilbaarheid veel beperkter dan dat. Eigenlijk komt die erop neer dat wanneer de paus een officieel statement maakt, of zich uitspreekt over wat de leer nu precies is, hij bijgestaan wordt door de Heilige Geest en dus nooit in de fout kan gaan. Gaat alleen over 'ex cathedra' en dus niet over zijn dagdagelijkse uitspraken. Hij kan bijvoorbeeld fout zijn in een kruiswoordraadsel, maar niet als hij zegt "God heeft nooit gewild dat vrouwen priester werden" (ik zeg maar iets).

Maar die onfeilbaarheid geldt dus alleen voor de paus ex cathedra, en dus voor de Kerk (aangezien de paus dan voor de hele Kerk spreekt). Maar volgens mij niet voor pastoors of kardinalen. Het zit bij mij ook heel ver, maar ik ben vrij zeker dat het grotere probleem het kerkelijk recht is, en hoe dat clasht met onze wetten. Ik geloof dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens nog niet zo lang geleden een omstreden uitspraak heeft gedaan, dat Vlaanderen de paus niet kon aanklagen (voor het toedekken van het misbruik), omdat die immuniteit geniet onder het katholieke canonieke strafrecht. Dan wordt het een pakje lastiger natuurlijk... en dat is compleet geschift. Voor de priesters, bisschoppen en kardinalen, moeten we dan vertrouwen op dat katholieke strafrecht, maar het verleden heeft al duidelijk genoeg gemaakt hoezeer we daarop moeten vertrouwen.

Enfin, jouw post gaf aan dat ze niet kunnen bekennen door de leer zelf, zou kunnen dat dat alsnog het geval is buiten die onfeilbaarheid om, hè! Of dat die onfeilbaarheid meespeelt.
Het EHRM heeft gezegd dat de paus immuniteit heeft omdat de paus een staatshoofd van een onafhankelijk land is dat zoals alle staatshoofden van andere landen diplomatieke immuniteit heeft voor burgerrechterlijke zaken, net zoals je Macron niet kan dagvaarden voor een Belgische rechtbank kan je ook de paus niet dagvaarden.

Terug
Bovenaan