Paus Franciscus overleden: Paus Leo XIV is verkozen

Was dat nu maar een gedacht of was het redelijk stil op het plein na de bekendmaking.
Op een Italiaans plein nadat de Italiaanse frontrunner het weer niet is geworden, na 50j? Lijkt me niet onlogisch.

Ik vond het wel een heel goeie speech, toch een paar opzienbarende momenten! Heel veel over bruggen bouwen, menselijkheid, eenmaking en een slordige 100x ‘vrede’. En toch een opmerkelijke nadruk op Maria! Benieuwd of dat iets betekent.

Theorie: Vance is stiekem een CIA agent en die heeft Franciscus omgelegd zodat ze een Amerikaanse Paus konden installeren. :thinking:

Het is niet omdat het een Amerikaanse paus is dat die ook Amerika gaat voortrekken. Leo XIV staat aan het hoofd van de wereldlijke Kerk en zal ook in die hoedanigheid leiderschap tonen. Niet dat dit onmogelijk zou zijn (mensen zijn feilbaar en dus corrumpeerbaar), maar Robert Prevost is niet bepaald een MAGA-kardinaal/paus.

Het is niet omdat het een Amerikaanse paus is dat die ook Amerika gaat voortrekken. Leo XIV staat aan het hoofd van de wereldlijke Kerk en zal ook in die hoedanigheid leiderschap tonen. Niet dat dit onmogelijk zou zijn (mensen zijn feilbaar en dus corrumpeerbaar), maar Robert Prevost is niet bepaald een MAGA-kardinaal/paus.
It was just a joke :cry:

Nogal kort door de bocht inderdaad om direct de link te gaan leggen met Trump en MAGA omdat het toevallig een Amerikaan is.

Heeft trouwens bijna zijn volledig kerkelijk leven in Peru gewoond. Van alle Amerikaanse kardinalen is deze het minst Amerikaans.

Heeft trouwens bijna zijn volledig kerkelijk leven in Peru gewoond. Van alle Amerikaanse kardinalen is deze het minst Amerikaans.
Kunt mensen niet kwalijk nemen dat hun eerste knee-jerk reactie "TOEVALLIG SEG" is. De meeste gaan wellicht niet eens opzoeken wie het is.
Murica = bad

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe paus gaat omgaan met sexueel misbruik in de Kerk.
Voorlopig uiteraard nog met het voordeel van de twijfel.

Is Devillé ooit al blij geweest afgelopen jaar? Elke keer hij in de krant komt is hij enorm diep teleurgesteld.
Deze paus is nog geen dag paus of ... wat hij gedaan heeft als NIET paus doet er nu niet meer toe.

Ik begrijp dat die mens de slachtoffers vertegenwoordigt maar heel de tijd zagen in de gazet = dat leidt tot helemaal niks.
De rest van het artikel is natuurlijk wel heel nuttig maar zoals je zegt: Devillé moet het een kans geven hé.

Laatst bewerkt:
In de aanloop moet het toch vreemd aanvoelen wanneer er wordt geschreven dat je met 66 jaar eigenlijk te jong bent voor de functie van Paus.

Terug
Bovenaan