Paus Franciscus overleden: Paus Leo XIV is verkozen

Is het protestantisme niet al wat progressiever dan de katholieke kerk? Daar kunnen priesters toch trouwen, en kunnen vrouwen ook priester worden.
Yes, maar er zijn meer verschillen tussen protestantisme en katholicisme dan dat - ik kan me inbeelden dat er progressieve katholieken zijn die liever hun kerk zien veranderen dan zelf bekeren tot protestantisme.

Nu, mijn Maleisische vriendin is protestants, ikzelf katholiek opgevoed maar niet gelovig. Ik kan wel zeggen dat ik liever met haar meega naar de occasionele protestantse mis dan naar een katholieke dienst. De keren dat ik ergens mee ben geweest voelde dat veel menselijker aan.

Ik heb wel geen idee of dat in een Belgische protestantse kerk ook zo is.
Is het protestantisme nu niet een groot lappendeken van verschillende stromingen, waarvan sommigen net nog veel strenger/conservatiever zijn dan het katholicisme?

Je hebt overigens nog wel wat christelijke "takken" zoals de pinksterkerk. Ik heb nog een lid gekend daarvan en die leek dat toch als een leuke, vrolijke, moderne kerk(dienst) te zien. Natuurlijk is er meestal ook een schaduwzijde.

Is het protestantisme niet al wat progressiever dan de katholieke kerk? Daar kunnen priesters toch trouwen, en kunnen vrouwen ook priester worden.
Op het vlak van het celibaat en priesterschap is het protestantisme progressiever.
Er zijn echter veel meer orthodox-protestanten (evangelische, baptisten, pinksterbeweging...) specifiek door de aard van het protestantisme, waar het Woord van God onfeilbaar is en kort door de bocht niet mag bezoedeld worden door priesters die denken dat ze kunnen interpreteren. Je hebt natuurlijk ook streng-katholieken, maar in het westen is die groep wel kleiner. Dus zo duidelijk is die opdeling niet.

Is het protestantisme nu niet een groot lappendeken van verschillende stromingen, waarvan sommigen net nog veel strenger/conservatiever zijn dan het katholicisme?

Je hebt overigens nog wel wat christelijke "takken" zoals de pinksterkerk. Ik heb nog een lid gekend daarvan en die leek dat toch als een leuke, vrolijke, moderne kerk(dienst) te zien. Natuurlijk is er meestal ook een schaduwzijde.
Inderdaad, je hebt daar toch ook Lutheranen, Anglicanen, Calvinisme, ... Bij de Katholieken heb je dan ook nog de getuigen van Jehova.

@Loser , verjonging dan echt in de letterlijke zin van het woord. Wat is tegenwoordig de gemiddelde leeftijd van een priester? Vroeger had je toch veel meer jongere priesters, anders zouden ze het toch geen 2000 jaar uitgehouden hebben.
Ik bedoel ook letterlijk. Waarom zouden ze het geen 2.000 jaar volgehouden hebben zonder jonge priesters? Als je genoeg rijke en invloedrijke steun hebt, kun je duidelijk ook blijven bestaan. De splitsing in de kerk dateert van 1517, toen vonden er al dat er een hervorming nodig was: meer de mensen zelf aanspreken, meer nadruk op het geloof en... jawel, verjonging. En je kunt niet zeggen dat ze irrelevant geworden zijn. Of armer, als Instituut.

Dat heeft hen veel aanhangers gekost, want veel mensen waren het daarmee eens. Maar dat is de afsplitsing tussen protestantisme en rooms-katholicisme. Die ook begon vanuit een wil om van binnenuit te hervormen, die op te veel weerstand botste. Vandaar, ik bengel tussen de twee: Nee, volgens mij heeft de Kerk het helemaal niet nodig als Instituut om progressiever te worden. En ik denk dat veel mensen tegenwoordig net naar extremere kanten worden getrokken, dus gelovigen naar een conservatiever geloof. Maar tegelijk denk ik dat de maatschappij wel een gematigdere en misschien progressievere kerk zou kunnen gebruiken.

Inderdaad, dus effectief niet zomaar “het protestantisme” te benoemen.

Inderdaad, je hebt daar toch ook Lutheranen, Anglicanen, Calvinisme, ... Bij de Katholieken heb je dan ook nog de getuigen van Jehova.

En bv. de Jezuïeten waar Franciscus deel van uitmaakte.

Ik bedoel ook letterlijk. Waarom zouden ze het geen 2.000 jaar volgehouden hebben zonder jonge priesters? Als je genoeg rijke en invloedrijke steun hebt, kun je duidelijk ook blijven bestaan. De splitsing in de kerk dateert van 1517, toen vonden er al dat er een hervorming nodig was: meer de mensen zelf aanspreken, meer nadruk op het geloof en... jawel, verjonging. En je kunt niet zeggen dat ze irrelevant geworden zijn. Of armer, als Instituut.

Dat heeft hen veel aanhangers gekost, want veel mensen waren het daarmee eens. Maar dat is de afsplitsing tussen protestantisme en rooms-katholicisme. Die ook begon vanuit een wil om van binnenuit te hervormen, die op te veel weerstand botste. Vandaar, ik bengel tussen de twee: Nee, volgens mij heeft de Kerk het helemaal niet nodig als Instituut om progressiever te worden. En ik denk dat veel mensen tegenwoordig net naar extremere kanten worden getrokken, dus gelovigen naar een conservatiever geloof. Maar tegelijk denk ik dat de maatschappij wel een gematigdere en misschien progressievere kerk zou kunnen gebruiken.
Ja, maar als je priesters letterlijk uitsterven heb je geen kerk meer. En hoe trek je dan nog jonge nieuwe gelovigen aan? Dat ze terug meer twintigers gemotiveerd krijgen om naar het seminarie te gaan en priester te worden is toch iets dat noodzakelijk is. Tot over vijftig jaar had je in iedere familie wel een geestelijke.

Op het vlak van het celibaat en priesterschap is het protestantisme progressiever.
Mijn partner komt uit een Evangelisch-Lutherse cultuur, en zij was extreem verbaasd over de oubolligheid, rigiditeit en algehele sfeer van negativiteit en boetedoening van een katholieke mis. Ik ben in Denemarken ook eens naar een mis gegaan, en dat ging er veel gemoedelijker en moderner aan toe (nog altijd vrij traditioneel, maar wel toegankelijk voor ook jongere mensen, die anders in het leven staan). Zolang de katholieke kerk niet 500+ jaar vooruitspringt in mentaliteit, zal ze letterlijk uitsterven in de westerse wereld.

Het protestantisme lijkt me toch meer gedecentraliseerd dan de katholieke kerk. Er is niet één grote leider zoals de paus. Hier bij ons lijkt het mij toch allemaal wat losser te zijn en minder vast hangend aan bepaalde rituelen. Ik ben zowel al naar katholieke als protestantse missen geweest en in een protestantse dienst lijkt mij meer vrij en minder gestructureerd dan een katholieke mis.

Ik vind het echt niet meer van deze tijd dat een vrouw geen priester kan worden in de katholieke kerk. Probleem is dat onder kardinalen en pausen ze allemaal om het oudst lijken te zijn, op die manier gaat er niet direct vernieuwing komen.

In Amerika zijn er me dunkt meer protestanten, en ook meer fanatiekelingen / gekken daaronder. Daar zijn sommige de speeches van sommige predikanten een optreden, te vergelijken met Rock Werchter bij ons.

Ik bedoel ook letterlijk. Waarom zouden ze het geen 2.000 jaar volgehouden hebben zonder jonge priesters?
Wie zegt dat er 2000 jaar geen jonge priesters zijn geweest? Heel veel priesters zijn ooit een 'jonge priester' geweest. Dat er nu bijna geen 'jonge' priesters zijn betekent dat je bijna geen priesters meer zal hebben binnen 40 jaar. Er zijn er nu al zogezegd te weinig priesters.

Mij om het even, ik vind het zeker niet betreurenswaardig dat de kerk aan relevantie blijft verliezen.

Mijn partner komt uit een Evangelisch-Lutherse cultuur, en zij was extreem verbaasd over de oubolligheid, rigiditeit en algehele sfeer van negativiteit en boetedoening van een katholieke mis. Ik ben in Denemarken ook eens naar een mis gegaan, en dat ging er veel gemoedelijker en moderner aan toe (nog altijd vrij traditioneel, maar wel toegankelijk voor ook jongere mensen, die anders in het leven staan). Zolang de katholieke kerk niet 500+ jaar vooruitspringt in mentaliteit, zal ze letterlijk uitsterven in de westerse wereld.
In Latijns-Amerika is een katholieke mis ook een pak gemoedelijker en toegankelijker. En als iemand de priester een oude zak vindt gaan ze gewoon naar een andere mis bij iemand anders.
Wie zegt dat er 2000 jaar geen jonge priesters zijn geweest? Heel veel priesters zijn ooit een 'jonge priester' geweest. Dat er nu bijna geen 'jonge' priesters zijn betekent dat je bijna geen priesters meer zal hebben binnen 40 jaar. Er zijn er nu al zogezegd te weinig priesters.

Mij om het even, ik vind het zeker niet betreurenswaardig dat de kerk aan relevantie blijft verliezen.
Dit lijkt me ook vooral een Westers probleem, en de kerk zal waarschijnlijk minder en minder wakkerliggen van onze streek.

Dat zeg ik niet. 808 State zegt dat ze het zolang niet zouden hebben uitgehouden zonder jonge priesters. Daar ben ik helemaal niet zeker van, aangezien ze in 1500 al bezig waren over de nood aan verjonging om te kunnen blijven bestaan... Met genoeg geld en genoeg invloed, kun je zelfs met allemaal oude mensen nog relevant blijven, zo blijkt.

Dit lijkt me ook vooral een Westers probleem, en de kerk zal waarschijnlijk minder en minder wakkerliggen van onze streek.
De vergelijking is misschien wat bij de haren getrokken, maar qua persoonlijke overtuigingen wordt de westerse wereld letterlijk meer en meer het wilde westen. Als je ziet hoe veel jongeren tegenwoordig dwepen met influencers allerhande, en quasi letterlijk zeggen en doen wat die figuren prediken, als dit dan het alternatief is voor het verdwijnen van de kerk in onze streken? En langs de andere kant heb je dan ook nog de Islam, die er in zekere zin wèl in slaagt om veel jonge mensen te bereiken. Als je ziet hoe jonge figuren zoals een Nora Gharib toch fier uitpakken met de ramadan, of een Remco Evenepoel die zegt dat hij kracht heeft gehaald uit het midden met Oumi. Bij ons op het werk had een collega die moslim is allerhande gebakjes mee voor het suikerfeest, dat leeft daar echt en iedereen wordt er op een of andere manier mee in betrokken (waar ik overigens geen enkel probleem mee heb). Ik denk dat een jongere uit de grootsteden zich nog sneller tot de Islam zal richten indien nodig dan tot de kerk.

De vergelijking is misschien wat bij de haren getrokken, maar qua persoonlijke overtuigingen wordt de westerse wereld letterlijk meer en meer het wilde westen. Als je ziet hoe veel jongeren tegenwoordig dwepen met influencers allerhande, en quasi letterlijk zeggen en doen wat die figuren prediken, als dit dan het alternatief is voor het verdwijnen van de kerk in onze streken? En langs de andere kant heb je dan ook nog de Islam, die er in zekere zin wèl in slaagt om veel jonge mensen te bereiken. Als je ziet hoe jonge figuren zoals een Nora Gharib toch fier uitpakken met de ramadan, of een Remco Evenepoel die zegt dat hij kracht heeft gehaald uit het midden met Oumi. Bij ons op het werk had een collega die moslim is allerhande gebakjes mee voor het suikerfeest, dat leeft daar echt en iedereen wordt er op een of andere manier mee in betrokken (waar ik overigens geen enkel probleem mee heb). Ik denk dat een jongere uit de grootsteden zich nog sneller tot de Islam zal richten indien nodig dan tot de kerk.
Ik heb de indruk dat door de gigantische stroom aan informatie veel mensen niet meer zelf kunnen nadenken en kritisch zijn. Het wordt steeds moeilijker om de bullshit te onderscheiden van de waarheid.

Kerkexpert Emmanuel Van Lierde werpt 3 alternatieve namen op in VTM Nieuws: Prevost (USA), David (Filippijnen) en Romero (Spanje). Ze komen voor in de lijsten van papabili maar zijn redelijk afwezig bij de bookmakers. Hij vond koploper Parolin een weinig wervende figuur die de laatste dagen niet echt enthousiasme bij de gelovigen opwekte (en daarom mss wat minder geschikt lijkt voor de kardinalen).

De verkiezing blijft een van de meest onvoorspelbare aangezien de kardinalen hun kaarten traditioneel dicht tegen de borst houden en er wordt verwacht dat het conclaaf niet te lang mag duren, dus mss drijft een kandidaat boven waar niemand tegen is (ipv expliciet voor).

Terug
Bovenaan