Is het protestantisme niet al wat progressiever dan de katholieke kerk? Daar kunnen priesters toch trouwen, en kunnen vrouwen ook priester worden.
Is het protestantisme nu niet een groot lappendeken van verschillende stromingen, waarvan sommigen net nog veel strenger/conservatiever zijn dan het katholicisme?Yes, maar er zijn meer verschillen tussen protestantisme en katholicisme dan dat - ik kan me inbeelden dat er progressieve katholieken zijn die liever hun kerk zien veranderen dan zelf bekeren tot protestantisme.
Nu, mijn Maleisische vriendin is protestants, ikzelf katholiek opgevoed maar niet gelovig. Ik kan wel zeggen dat ik liever met haar meega naar de occasionele protestantse mis dan naar een katholieke dienst. De keren dat ik ergens mee ben geweest voelde dat veel menselijker aan.
Ik heb wel geen idee of dat in een Belgische protestantse kerk ook zo is.
Je hebt overigens nog wel wat christelijke "takken" zoals de pinksterkerk. Ik heb nog een lid gekend daarvan en die leek dat toch als een leuke, vrolijke, moderne kerk(dienst) te zien. Natuurlijk is er meestal ook een schaduwzijde.