Paus Franciscus overleden: Paus Leo XIV is verkozen

Waar mengen die protestantse ketters zich mee !
Ja, die amerikanen zijn meestal protestant, ik heb ChatGPT even gevraagd wat de verschillen zijn:

1. Religieus verschil in gezag

• Protestanten erkennen de paus niet als geestelijk leider of als hoofd van de kerk. De kern van het protestantisme is dat het gezag uitgaat van de Bijbel, niet van een centrale kerkelijke hiërarchie zoals in het katholicisme.

2. Historisch wantrouwen

• In de 19e en begin 20e eeuw was er in de VS veel antipapisme (anti-paapse houding). Katholieken – vooral Ieren, Italianen en Polen – werden vaak gewantrouwd omdat men vreesde dat hun loyaliteit bij de paus in Rome zou liggen in plaats van bij de Amerikaanse staat.
  • Bij de verkiezing van John F. Kennedy in 1960 (de eerste katholieke president) was dit wantrouwen nog zichtbaar. Hij moest expliciet benadrukken dat hij zich als president niet zou laten leiden door de paus.

3. Culturele en sociale verschillen

• Amerikaanse protestanten vertegenwoordigden lang het dominante establishment in de VS: welvarend, Angelsaksisch, protestants – met een sterke nadruk op individualisme.
  • Katholieken (vaak migranten) kwamen uit meer hiërarchische en collectieve culturen, waarin de paus een centrale rol speelde. Dat botste met het protestantse idee van persoonlijke relatie tot God zonder tussenstructuren.

4. Huidige situatie

• Tegenwoordig zijn de tegenstellingen minder fel, vooral onder gematigde en niet-religieuze Amerikanen. Maar in sommige conservatieve of evangelische protestantse kringen blijft er nog steeds wantrouwen tegenover de paus, vooral als hij zich uitspreekt over thema’s als klimaat, migratie of economische ongelijkheid.

Ja, die amerikanen zijn meestal protestant, ik heb ChatGPT even gevraagd wat de verschillen zijn:
En niet zomaar protestants, maar vaak evangelicals, dat zijn extreme protestanten die de bijbel letterlijk nemen, en er dan nog vaak ook nog een "prosperity gospel" bovenop gooien (genre "Jesus, I see what you've done for other people, and I want that for me!"), gemixt met nationalisme (een goeie evangelical is een Freedom-loving American!) en "corporate evangelicalism" waarbij de preachers via megachurches en tele-evangelism op tv zoveel mogelijk geld uit hun volgers willen slaan en je hebt daar iets speciaals rondlopen. "Relaxte" protestanten zijn lutheranen, eventueel calvinisten (al kunnen die ook heel streng zijn, heb je bv in de "bible belt" in Nederland, de zogenaamde "zwartkousen" in bv Zeeland, of de gekkies in Urk), maar Amerikaanse evangelicals zijn echt iets speciaals.

Ik was heel verbaasd toen Trump de Amerikaanse vlaggen halfstok liet hangen bij de dood van de paus, protestanten in het algemeen moeten echt niks hebben van de paus en evangelicals al zeker niet, maar kijk, die mens is nooit consistent geweest.

Waar mengen die protestantse ketters zich mee !
De MAGA-kern heeft een verrassende katholieke aanhang...
Verrassend misschien niet, maar ook niet zo'n heel frisse connectie. De ultraconservatieve stromingen van het katholicisme hebben altijd al stevige banden gehad met het extreemrechtse. Het altright en extreemrechtse van de MAGA-beweging is echt wel extreem, gaande van KKK naar neonazi's etc. Vandaar wel een hardere link met het katholicisme dan we gewend zijn in de VS. Bannon en Vance zijn twee heel duidelijke, maar veel van de Project2025-medewerkers en vooral de altrights achter de schermen zijn katholiek. Ik denk dat de autoritaire katholieke kerk van 'de pastoor zegt je wel wat mag en wat niet' automatisch ook meer aantrekt dan het protestantse 'mensen lezen en interpreteren het boek zelf' in zulke kringen. Anti-abortus, anti-homoseksualiteit, geen erkenning van genders, een hang naar het verleden... veel gelijklopende stukken.

Natuurlijk, in ware MAGA-stijl pikken ze er alleen uit wat ze zelf willen. Want Franciscus was wel marxistisch, terwijl de paus voor een echte katholiek wel de onfeilbare stem van God is, en die in twijfel trekken is heiligschennis. Bannon is meerdere keren gescheiden. Trump zelf was Presbytarian (gereformeerde protestant), maar is nu 'nondenominational Christian' zodat hij nog wat minder gebonden is en zelf zijn eigen idee van het christendom kan gebruiken wanneer het hem uitkomt.

Het grappige is, katholicisme werd vroeger meer gezien als een streep tegen. JFK heeft heel veel moeite gehad in zijn campagne om te bewijzen dat hij niet onder de invloed stond van de Paus, dat hij niet zou luisteren naar hem voor belangrijke beslissingen. Dat is net het probleem: de Paus is het hoogste woord voor een "echte" katholiek, dus daar kan hij eigenlijk niet tegenin gaan. JFK en Biden zijn de enige katholieke presidenten tot nu toe, net omdat dat altijd een streep tegen is. De MAGA-beweging leunt echter vol in dat autoritaire en maakt er net een speerpunt van.

Edit: o ja, en een beetje stoffering:

Laatst bewerkt:
De MAGA-kern heeft een verrassende katholieke aanhang...
Verrassend misschien niet, maar ook niet zo'n heel frisse connectie. De ultraconservatieve stromingen van het katholicisme hebben altijd al stevige banden gehad met het extreemrechtse. Het altright en extreemrechtse van de MAGA-beweging is echt wel extreem, gaande van KKK naar neonazi's etc. Vandaar wel een hardere link met het katholicisme dan we gewend zijn in de VS. Bannon en Vance zijn twee heel duidelijke, maar veel van de Project2025-medewerkers en vooral de altrights achter de schermen zijn katholiek. Ik denk dat de autoritaire katholieke kerk van 'de pastoor zegt je wel wat mag en wat niet' automatisch ook meer aantrekt dan het protestantse 'mensen lezen en interpreteren het boek zelf' in zulke kringen. Anti-abortus, anti-homoseksualiteit, geen erkenning van genders, een hang naar het verleden... veel gelijklopende stukken.

Natuurlijk, in ware MAGA-stijl pikken ze er alleen uit wat ze zelf willen. Want Franciscus was wel marxistisch, terwijl de paus voor een echte katholiek wel de onfeilbare stem van God is, en die in twijfel trekken is heiligschennis. Bannon is meerdere keren gescheiden. Trump zelf was Presbytarian (gereformeerde protestant), maar is nu 'nondenominational Christian' zodat hij nog wat minder gebonden is en zelf zijn eigen idee van het christendom kan gebruiken wanneer het hem uitkomt.

Het grappige is, katholicisme werd vroeger meer gezien als een streep tegen. JFK heeft heel veel moeite gehad in zijn campagne om te bewijzen dat hij niet onder de invloed stond van de Paus, dat hij niet zou luisteren naar hem voor belangrijke beslissingen. Dat is net het probleem: de Paus is het hoogste woord voor een "echte" katholiek, dus daar kan hij eigenlijk niet tegenin gaan. JFK en Biden zijn de enige katholieke presidenten tot nu toe, net omdat dat altijd een streep tegen is. De MAGA-beweging leunt echter vol in dat autoritaire en maakt er net een speerpunt van.
Ik zou bijna beginnen denken dat er onder de kardinalen in het conclaaf wel enkelen rondliepen die dit alles wisten. Ik zeg bijna hé, maar het is misschien wel niet slecht dat de Paus én een Amerikaan is én kennelijk wordt uitgespuwd door de MAGA-crowd.

Ik zou bijna beginnen denken dat er onder de kardinalen in het conclaaf wel enkelen rondliepen die dit alles wisten. Ik zeg bijna hé, maar het is misschien wel niet slecht dat de Paus én een Amerikaan is én kennelijk wordt uitgespuwd door de MAGA-crowd.
Officieel natuurlijk niet, hè. Er is geen campagne omdat de kardinalen niet zelf kiezen. Zij geven door wat God hen influistert, dus is campagne of een politieke reactie onmogelijk.

Pragmatischer is het straf dat het een Amerikaan is geworden met die doofpotschandalen ginds nu, zeker nu dat wereldwijd wel een hot topic is. Ik dacht dat daardoor een Amerikaan uitgesloten zou zijn. Maar als deze dan verkozen wordt ondanks dat doofpotschandaal (waar hij persoonlijk niks mee te maken heeft, maar als kardinaal wel bevoegd over is) en ondanks de luidheid van Trump, dan durf ik te denken dat ze daar wel in hem geloven als beste "verderzetter" van de hervormende ideeën van Franciscus.

Ook MAGA ís laaiend enthousiast!

Ik vind het echt vreemd dat je als Katholiek het aandurft om zo'n kritiek, en eigenlijk gewoon beledigingen, te uiten aan het adres van de Paus.

Lijkt mij toch overduidelijk dat veel van dat MAGA-volk al lang elke vorm van common decency verloren heeft, de intrede van de Twitter/X-cultuur in de échte wereld. Eigenlijk al begonnen met de Tea-Party en Palin destijds, maar dat was toen slechts de "VP"-kandidaten, tegenwoordig zijn het de mensen aan de knoppen, en de les die ze uit 16-20 meegenomen hebben is om de laatste fatsoenlijken de laan uit te storen.

Je zou er bijna terug overtuigd katholiek (veronderstel dat ik uiteindelijk wel een "cultuur-katholiek" ben, want gedoopt en gevormd) van worden zodat je kon bidden dat de Amerikanen ASAP terug het licht zien, lol.

Is Devillé ooit al blij geweest afgelopen jaar? Elke keer hij in de krant komt is hij enorm diep teleurgesteld.
Deze paus is nog geen dag paus of ... wat hij gedaan heeft als NIET paus doet er nu niet meer toe.

Ik begrijp dat die mens de slachtoffers vertegenwoordigt maar heel de tijd zagen in de gazet = dat leidt tot helemaal niks.
De rest van het artikel is natuurlijk wel heel nuttig maar zoals je zegt: Devillé moet het een kans geven hé.

Goh ja, ik begrijp dat Devillé en bij uitbreiding alle slachtoffers van misbruik door geestelijken al eventjes volledig moedeloos zijn.
"Je moet het een kans geven" is ondertussen een uitgeholde zin, want hoeveel kansen kan je het geven alvorens in te zien dat het weeral niks zal uithalen.

Het triestige is dat men nog altijd naïef denkt dat de katholieke kerk zelf met oplossingen zal komen. Gaat niet gebeuren, en dus al zeker niet met deze paus. Het zal weer blijven bij beloftes en het schrijven van brieven.

Goh ja, ik begrijp dat Devillé en bij uitbreiding alle slachtoffers van misbruik door geestelijken al eventjes volledig moedeloos zijn.
"Je moet het een kans geven" is ondertussen een uitgeholde zin, want hoeveel kansen kan je het geven alvorens in te zien dat het weeral niks zal uithalen.

Het triestige is dat men nog altijd naïef denkt dat de katholieke kerk zelf met oplossingen zal komen. Gaat niet gebeuren, en dus al zeker niet met deze paus. Het zal weer blijven bij beloftes en het schrijven van brieven.

Ik herinner me nog dat toen enkele overlevers van kindermisbruik bij de Paus op audiëntie mochten een deel daarvan nadien positief waren over het gesprek, en een ander deel negatief. Logisch ook dat de groep overlevers redelijk divers is, omdat mensen nu eenmaal anders zijn en ook het misbruik verschillende gradaties heeft gehad.

Ik vrees dat voor sommige overlevers het nooit "genoeg" gaat zijn, omdat je het misbruik en de herinneringen niet meer kunt uitwissen natuurlijk.
Als je als kind misbruikt bent en daarna decennia lang tegen muren en doofpotten loopt, moet vreselijk zijn. Ik kan me niet inbeelden hoe ik daar op zou reageren en of wat de Paus ook zegt een verschil zou uitmaken. Ieder individu is anders en gaat er anders mee om.

Het belangrijkste vind ik is om ervoor te zorgen dat kindermisbruikt NOOIT meer kan gebeuren in de Kerk, daar zal de nieuwe Paus zijn volledige aandacht om moeten richten. Het verleden kunnen we spijtig genoeg niet meer uitwissen, maar de toekomst is nog maakbaar. In onze Westerse wereld is de Kerk voldoende machteloos en zijn jongeren redelijk mondig geworden, maar in andere continenten?

Ik herinner me nog dat toen enkele overlevers van kindermisbruik bij de Paus op audiëntie mochten een deel daarvan nadien positief waren over het gesprek, en een ander deel negatief. Logisch ook dat de groep overlevers redelijk divers is, omdat mensen nu eenmaal anders zijn en ook het misbruik verschillende gradaties heeft gehad.

Ik vrees dat voor sommige overlevers het nooit "genoeg" gaat zijn, omdat je het misbruik en de herinneringen niet meer kunt uitwissen natuurlijk.
Als je als kind misbruikt bent en daarna decennia lang tegen muren en doofpotten loopt, moet vreselijk zijn. Ik kan me niet inbeelden hoe ik daar op zou reageren en of wat de Paus ook zegt een verschil zou uitmaken. Ieder individu is anders en gaat er anders mee om.

Het belangrijkste vind ik is om ervoor te zorgen dat kindermisbruikt NOOIT meer kan gebeuren in de Kerk, daar zal de nieuwe Paus zijn volledige aandacht om moeten richten. Het verleden kunnen we spijtig genoeg niet meer uitwissen, maar de toekomst is nog maakbaar. In onze Westerse wereld is de Kerk voldoende machteloos en zijn jongeren redelijk mondig geworden, maar in andere continenten?

Het uitblijven van straffen is toch bijzonder wraakroepend soms. Juridisch gezien zijn die zaken meestal verjaard, maar als Kerk kan men toch nog acties ondernemen. Hoe veel voeten heeft het bv. niet in de aarde gehad alvorens Vangheluwe eindelijk uit zijn ambt ontheven werd.

Het uitblijven van straffen is toch bijzonder wraakroepend soms. Juridisch gezien zijn die zaken meestal verjaard, maar als Kerk kan men toch nog acties ondernemen. Hoe veel voeten heeft het bv. niet in de aarde gehad alvorens Vangheluwe eindelijk uit zijn ambt ontheven werd.

Daar heb je zeker gelijk in. Die saga van Vangheluwe was een zeer slecht stuk toneel van de Kerk.

Is dat ook niet deels omdat de kerkelijke leer op zich het nu eenmaal erg moeilijk maakt voor De Kerk om fout te bekennen?

Ik zou het appreciëren als je me niet publiekelijk op mijn domme opmerkingen wijst danku :unsure:
Het veranderd gelukkig weinig aan de insteek :tongue: => een niet-katholiek die de katholieken gaat vertellen wat ze niet goed bezig zijn.

In dit geval zelfs een jood, het zou eens een moslim moeten geweest zijn die dit zegt... het kot was te klein.

Is dat ook niet deels omdat de kerkelijke leer op zich het nu eenmaal erg moeilijk maakt voor De Kerk om fout te bekennen?
Is dat zo? Op welke manier dan?

Het veranderd gelukkig weinig aan de insteek :tongue: => een niet-katholiek die de katholieken gaat vertellen wat ze niet goed bezig zijn.

In dit geval zelfs een jood, het zou eens een moslim moeten geweest zijn die dit zegt... het kot was te klein.
De (cultureel, vermoed ik) Joodse met een heel sterke katholieke achterban, wel. Dat is toch een belangrijke nuance.

Is dat zo? Op welke manier dan?
Mijn droge kerkelijke theorieleer is natuurlijk erg lang geleden en kwam van een pastoor op rust in´t 6e middelbaar maar de basis kwam er op neer dat aangezien de Kerk/paus/pastoor het woord Gods interpreteerd en verkondigd en meteen ook de enige/hoogste autoriteit in deze is wordt het erg moeilijk voor de Kerk (als instituut) om fouten te erkennen aangezien die voor een deel hun autoriteit uit hun onfeilbaarheid (moeten) halen en elke toegeving tast dat aan(als ze missen op X, waar zitten ze nog fout....)
Menselijke fouten zijn altijd mogelijk maar gaan ook maar zo ver als "excuus"

Maar zoals ik zei, dat was de uitleg/theorie die mij altijd is bijgebleven van toch al wel ff geleden van wat toen al een oude mens was dus de "leer" zoals hij dat pakweg 50j geleden zag
Net zoals de rest van de maatschappij zal dit denken intussen misschien ook wel geëvolueerd zijn.

Mijn droge kerkelijke theorieleer is natuurlijk erg lang geleden en kwam van een pastoor op rust in´t 6e middelbaar maar de basis kwam er op neer dat aangezien de Kerk/paus/pastoor het woord Gods interpreteerd en verkondigd en meteen ook de enige/hoogste autoriteit in deze is wordt het erg moeilijk voor de Kerk (als instituut) om fouten te erkennen aangezien die voor een deel hun autoriteit uit hun onfeilbaarheid (moeten) halen en elke toegeving tast dat aan(als ze missen op X, waar zitten ze nog fout....)
Menselijke fouten zijn altijd mogelijk maar gaan ook maar zo ver als "excuus"

Maar zoals ik zei, dat was de uitleg/theorie die mij altijd is bijgebleven van toch al wel ff geleden van wat toen al een oude mens was dus de "leer" zoals hij dat pakweg 50j geleden zag
Net zoals de rest van de maatschappij zal dit denken intussen misschien ook wel geëvolueerd zijn.
Hm, het zou kunnen, maar het lijkt mij stug. Enfin, voor zover ik weet, is de pauselijke onfeilbaarheid veel beperkter dan dat. Eigenlijk komt die erop neer dat wanneer de paus een officieel statement maakt, of zich uitspreekt over wat de leer nu precies is, hij bijgestaan wordt door de Heilige Geest en dus nooit in de fout kan gaan. Gaat alleen over 'ex cathedra' en dus niet over zijn dagdagelijkse uitspraken. Hij kan bijvoorbeeld fout zijn in een kruiswoordraadsel, maar niet als hij zegt "God heeft nooit gewild dat vrouwen priester werden" (ik zeg maar iets).

Maar die onfeilbaarheid geldt dus alleen voor de paus ex cathedra, en dus voor de Kerk (aangezien de paus dan voor de hele Kerk spreekt). Maar volgens mij niet voor pastoors of kardinalen. Het zit bij mij ook heel ver, maar ik ben vrij zeker dat het grotere probleem het kerkelijk recht is, en hoe dat clasht met onze wetten. Ik geloof dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens nog niet zo lang geleden een omstreden uitspraak heeft gedaan, dat Vlaanderen de paus niet kon aanklagen (voor het toedekken van het misbruik), omdat die immuniteit geniet onder het katholieke canonieke strafrecht. Dan wordt het een pakje lastiger natuurlijk... en dat is compleet geschift. Voor de priesters, bisschoppen en kardinalen, moeten we dan vertrouwen op dat katholieke strafrecht, maar het verleden heeft al duidelijk genoeg gemaakt hoezeer we daarop moeten vertrouwen.

Enfin, jouw post gaf aan dat ze niet kunnen bekennen door de leer zelf, zou kunnen dat dat alsnog het geval is buiten die onfeilbaarheid om, hè! Of dat die onfeilbaarheid meespeelt.

Terug
Bovenaan