Paus Franciscus overleden: Paus Leo XIV is verkozen

Hln bericht net dat het wachten is op witte rook. Het conclaaf begint toch maar na 2 weken?

Van mij mag Rik Devillé het ginder eens "op orde" gaan zetten... praktisch onmogelijk natuurlijk, maar dat zou pas een progressieve benoeming zijn.

Van Steenbrugge kiest ervoor dat iemands sterfdag de juiste moment is om zichzelf weer eens belachelijk te maken. 😂

Hoewel ik zeer weinig heb met de Kerk is het toch wel "speciaal" als een paus sterft. Voelt een beetje als het einde van een tijdperk, net zoals dat bij QE2 was, al was haar tijdperk natuurlijk veel langer en dus gewichtiger.

Benieuw wie de volgende paus gaat zijn. Ergens heb ik wel hoop op een progressief iemand omdat de wereld toch wel anders is dan in 2013, alleen al met het seksueel misbruik in de Kerk dat eindelijk de aandacht kreeg die het verdiende, dat hele woke gezever, etc.

Hoewel ik zeer weinig heb met de Kerk is het toch wel "speciaal" als een paus sterft. Voelt een beetje als het einde van een tijdperk, net zoals dat bij QE2 was, al was haar tijdperk natuurlijk veel langer en dus gewichtiger.

Benieuw wie de volgende paus gaat zijn. Ergens heb ik wel hoop op een progressief iemand omdat de wereld toch wel anders is dan in 2013, alleen al met het seksueel misbruik in de Kerk dat eindelijk de aandacht kreeg die het verdiende, dat hele woke gezever, etc.
Niet speciaal op jou, maar deze paus was in principe al vrij progressief...voor een eeuwenoud instituut gebaseerd op een heilig boek dat nu eenmaal vastligt.

De vraag is ook wat de kerk op zich nu nodig heeft. Is dat meer progressiviteit? Gaat hier iemand bekeerd worden daarmee? Want de mening van "de progressieve Westerling" wordt altijd maar minder en minder belangrijk voor de kerk natuurlijk, misschien krijgt die net een tweede adem door onbeschaamd de conservatieve kaart te trekken.

Niet speciaal op jou, maar deze paus was in principe al vrij progressief...voor een eeuwenoud instituut gebaseerd op een heilig boek dat nu eenmaal vastligt.

De vraag is ook wat de kerk op zich nu nodig heeft. Is dat meer progressiviteit? Gaat hier iemand bekeerd worden daarmee? Want de mening van "de progressieve Westerling" wordt altijd maar minder en minder belangrijk voor de kerk natuurlijk, misschien krijgt die net een tweede adem door onbeschaamd de conservatieve kaart te trekken.

Mijn hoop is dat de Kerk meer en meer progressief gaat worden, met het volledig toelaten van vrouwen als pastoor, het homohuwelijk, etc.
Met zo'n eeuwenoud instituut gaat dat zeer traag natuurlijk, dus alles stapje voor stapje. Ook de geesten van de mensen in andere continenten kan je niet geforceerd proberen te beinvloeden door nu gelijk het homohuwelijk toe te laten, maar elke (klein) stapje in die richting is een winst. En de paus is nu eenmaal de leider van de Kerk, dus hij moet het voortouw nemen.

Kijk naar onze eigen Belgische samenleving, de positie van de vrouw is de voorbije decennia toch sterk verbeterd, net zoals de aanvaarding van LGBTQ. Dit is een geleidelijke evolutie, als je als overheid of Kerk dit probeert te forceren dan haken mensen af (kijk gewoon maar naar de aanvaarding van transpersonen en woke die dit probeert door te duwen op korte tijd, lukt totaal niet want mensen worden niet graag verplicht van bovenaf om iets te doen of aanvaarden).

Dus ook voor andere continenten koester ik de hoop dat de paus, als kerkelijk leider, stapje voor stapje de aanvaarding van vrouwenrechten etc. kan vergemakkelijken. Ik hoop dat ik het kerkelijk homohuwelijk of vrouwelijke pastoors nog in mijn leven mag meemaken, dus aub geen conservatief iemand.

Wat ons eigen land betreft, uiteraard geloof ik niet dat we opeens mensen terug in de kerk gaan krijgen, dat schip is gepaseerd. Er is nu (terecht) veel afkeer van de kerk na godvergeten, als we al kunnen verkrijgen dat we terug neutraal naar de Kerk kunnen kijken als samenleving ipv met afkeer, dan is dat al iets positief. Onze samenleving heeft nu eenmaal een zeer lange Christelijke traditie.

Van Steenbrugge kiest ervoor dat iemands sterfdag de juiste moment is om zichzelf weer eens belachelijk te maken. 😂

Bekijk anders eens Godvergeten, leer waarom Van Steenbrugge die uitspraak doet en besef dan waarom het vooral uw comment en idiote smiley is die belachelijk zijn.

Acht maanden geleden heeft de Paus beloftes gedaan aan slachtoffers van seksueel misbruik die nog altijd niet zijn waargemaakt. Nu de man overleden is, is de kans idd groot dat het weer verder op de lange baan geschoven gaat worden.

Wie maakt er hem dan belachelijk? De advocaat die zich uitspreekt voor een VZW die opkomt voor de belangen van slachtoffers? Jij met je idiote comment? Of de katholieke kerk die het maar niet lukt om hun slachtoffers met enige empathie te behandelen en beloftes na te komen?

Je moet een advocaat best nooit verwarren met de cliënten die hij/zij verdedigt. Als het uiteindelijk uitdraait op niks, dan is de incompetentie van Van Steenbrugge één van de redenen. De man kan niks anders dan roepen over complotten en clandestiene zittingen.

Wie Godvergeten niet gezien heeft of nog nooit hoorde over het seksueel misbruik in de Kerk heeft wel heel erg onder een steen geleefd, dus dat je die ‘tegenaanval’ zoekt is een beetje onnozel.

De recente onderzoekscommissie was trouwens zeer interessant. Te herbekijken via de website van De Kamer.

Laatst bewerkt:
Ik heb me laten vertellen dat Franciscus zich de laatste jaren heeft laten omringen met voornamelijk gelijkgestemden, ook en vooral onder de kardinalen die een nieuwe paus gaan mogen kiezen. Dus ik verwacht niet meteen een breuk met het huidig beleid.

Ratzinger heeft de begrafenis van Johannes Paulus II geleid, voordat hij paus werd. Hij stond tijdens dat er geen paus was reeds op de hoogste plaats in de hiërarchie van de Katholieke Kerk (bron).
Bij het conclaaf van 2005 ging het lange tijd tussen Ratzinger en Bergoglio (bron), maar dat weet men natuurlijk pas achteraf.

De verkozen paus lijkt een persoon te zijn die sowieso al hoog in de hiërachie staat. Iemand die een dicasterie (een ministerie van het Vaticaan) leidt, bijvoorbeeld. Of een kardinaal die reeds hoog eindigde bij het vorige conclaaf.

Volgens de beschrijvingen uit deze lijst lijken me de Italiaanse Matteo Zuppi en de Filipijnse Luis Antonio Tagle de grootste kanshebbers.

Laatst bewerkt:
Wat ons eigen land betreft, uiteraard geloof ik niet dat we opeens mensen terug in de kerk gaan krijgen, dat schip is gepaseerd. Er is nu (terecht) veel afkeer van de kerk na godvergeten, als we al kunnen verkrijgen dat we terug neutraal naar de Kerk kunnen kijken als samenleving ipv met afkeer, dan is dat al iets positief. Onze samenleving heeft nu eenmaal een zeer lange Christelijke traditie.

https://www.standaard.be/binnenland...3.html?utm_medium=referral&utm_campaign=share

https://www.standaard.be/binnenland...9.html?utm_medium=referral&utm_campaign=share

“Het aantal volwassen dopelingen ligt dit jaar liefst 50 procent hoger dan vorig jaar, en drie keer hoger dan 10 jaar geleden. In het totaal zullen 536 mensen zich tijdens de paaswake laten dopen. In 2023 waren dat er 362, tien jaar geleden nog 180. Kinderen onder de 14 jaar die zich laten dopen, worden niet bij die cijfers gerekend”

Ik vraag me eigenlijk af wat mensen hier (niet in Zuid-Amerika, Afrika of Azië) verstaan onder een progressieve paus? Mensen die nu nog het geloof aanhangen en praktiseren zijn sowieso al van de conservatieve inslag, en zien het instituut als een van de nog laatst resterende bastions die klassieke waarden zoals het traditionele gezin hoog in het vaandel dragen. In welke zin hebben die mensen nood aan een progressievere paus? Langs de andere kant; vrijzinnigen, mensen die zich laten ontdopen hebben, slachtoffers van seksueel misbruik in de kerk en hun naasten, progressievelingen, ... gaan die zich plots terug tot de kerk richten als we een progressievere paus krijgen? Waarom zouden mensen die nooit nog een voet in de kerk zetten (mezelf incluis) moeten roepen om een progressieve paus, we maken toch geen deel meer uit van die kerkgemeenschap dus wat hebben wij te willen?

Wat de kerk eigenlijk nodig heeft is een verjonging, en het enige waarmee ze dit kunnen bewerkstelligen, en waarmee ook direct een groot deel andere problemen opgelost kunnen raken is het afschaffen van het celibaat.

Ik vraag me eigenlijk af wat mensen hier (niet in Zuid-Amerika, Afrika of Azië) verstaan onder een progressieve paus? Mensen die nu nog het geloof aanhangen en praktiseren zijn sowieso al van de conservatieve inslag, en zien het instituut als een van de nog laatst resterende bastions die klassieke waarden zoals het traditionele gezin hoog in het vaandel dragen. In welke zin hebben die mensen nood aan een progressievere paus? Langs de andere kant; vrijzinnigen, mensen die zich laten ontdopen hebben, slachtoffers van seksueel misbruik in de kerk en hun naasten, progressievelingen, ... gaan die zich plots terug tot de kerk richten als we een progressievere paus krijgen? Waarom zouden mensen die nooit nog een voet in de kerk zetten (mezelf incluis) moeten roepen om een progressieve paus, we maken toch geen deel meer uit van die kerkgemeenschap dus wat hebben wij te willen?

Wat de kerk eigenlijk nodig heeft is een verjonging, en het enige waarmee ze dit kunnen bewerkstelligen, en waarmee ook direct een groot deel andere problemen opgelost kunnen raken is het afschaffen van het celibaat.

Het is een misvatting dat geloven automatisch gelijk staat aan conservatisme, of dat progressieven niet gelovig kunnen zijn. Genoeg gelovigen in dit land die ijveren voor het afschaffen van het celibaat, voor het toelaten van vrouwen tot de clerus, die wensen dat de Kerk homohuwelijken toelaat, die pro abortus en euthanasie zijn en die hopen dat de Kerk daar haar standpunt in herziet.

Maar een paus die dat probeert, die creëert meteen een nieuw schisma.

Het is een misvatting dat geloven automatisch gelijk staat aan conservatisme, of dat progressieven niet gelovig kunnen zijn. Genoeg gelovigen in dit land die ijveren voor het afschaffen van het celibaat, voor het toelaten van vrouwen tot de clerus, die wensen dat de Kerk homohuwelijken toelaat, die pro abortus en euthanasie zijn en die hopen dat de Kerk daar haar standpunt in herziet.

Maar een paus die dat probeert, die creëert meteen een nieuw schisma.
Is het protestantisme niet al wat progressiever dan de katholieke kerk? Daar kunnen priesters toch trouwen, en kunnen vrouwen ook priester worden.

Mijn hoop is dat de Kerk meer en meer progressief gaat worden, met het volledig toelaten van vrouwen als pastoor, het homohuwelijk, etc.
Met zo'n eeuwenoud instituut gaat dat zeer traag natuurlijk, dus alles stapje voor stapje. Ook de geesten van de mensen in andere continenten kan je niet geforceerd proberen te beinvloeden door nu gelijk het homohuwelijk toe te laten, maar elke (klein) stapje in die richting is een winst. En de paus is nu eenmaal de leider van de Kerk, dus hij moet het voortouw nemen.

Kijk naar onze eigen Belgische samenleving, de positie van de vrouw is de voorbije decennia toch sterk verbeterd, net zoals de aanvaarding van LGBTQ. Dit is een geleidelijke evolutie, als je als overheid of Kerk dit probeert te forceren dan haken mensen af (kijk gewoon maar naar de aanvaarding van transpersonen en woke die dit probeert door te duwen op korte tijd, lukt totaal niet want mensen worden niet graag verplicht van bovenaf om iets te doen of aanvaarden).

Dus ook voor andere continenten koester ik de hoop dat de paus, als kerkelijk leider, stapje voor stapje de aanvaarding van vrouwenrechten etc. kan vergemakkelijken. Ik hoop dat ik het kerkelijk homohuwelijk of vrouwelijke pastoors nog in mijn leven mag meemaken, dus aub geen conservatief iemand.

Ik bengel een beetje tussen de twee in. Ik snap heel goed wat Sylver zegt. 808 State zegt: 'wat de kerk eigenlijk nodig heeft, is verjonging'. Is dat zo? Hebben ze dat nodig? Ze bestaan al 2.000 jaar. Ik weet niet of ze zozeer verjonging nodig hebben om te blijven bestaan, ik denk wel dat ze relevantie moeten blijven hebben. En dat kan evenzeer door een kleiner aantal gelovigen, die er veel meer voor over hebben. De die-hards die bereid zijn veel meer te steunen, financieel en structureel.

Langs de andere kant denk ik dat de samenleving wel iets als een geloof nodig heeft. Dat klinkt misschien een beetje onnozel, maar het katholieke geloof is gewoon vervangen door een geloof in geld en het kapitalisme. Soms ook het atheïsme als geloof. En ik denk dat veel mensen wel nood hebben aan een anders soort geloof en zingeving. Ik niet, maar als ik het zo zie, lijkt dat wel een groeiend aantal te zijn. Als dat zo is, zou ik het natuurlijk fijner vinden als dat een progressievere paus is. En dan gaat het niet over wat goed is voor de Kerk, maar wat goed is voor de maatschappij. Een geloof waar homofilie niet veroordeeld wordt op basis van een paar regels uit het Oude Testament dat we voor de rest totaal negeren, waar vrouwen een evenwaardige(re) rol spelen en vieringen mogen doen, waar het celibaat opgeheven wordt en waar barmhartigheid en solidariteit meer vooraan staat dan macht en politiek. Kijk hoe je samen met de wetenschapscultus aan die zingeving kunt doen, ipv ertegen te strijden. Oké, sommige dingen gaan niet gebeuren. De Kerk gaat nooit abortus goed vinden. Maar dat betekent niet dat je menselijk leed moet veroorzaken door actief campagne te voeren tegen condooms. En daar hoeft geen nadruk op gelegd te worden, je kunt ook de nadruk leggen op de barmhartigheid die we moeten laten zien aan de verdwaalde schapen, in plaats van zelf te veroordelen. Voor al die dingen hoef je de Bijbel niet te verloochenen, integendeel.

Is het protestantisme niet al wat progressiever dan de katholieke kerk? Daar kunnen priesters toch trouwen, en kunnen vrouwen ook priester worden.

Yes, maar er zijn meer verschillen tussen protestantisme en katholicisme dan dat - ik kan me inbeelden dat er progressieve katholieken zijn die liever hun kerk zien veranderen dan zelf bekeren tot protestantisme.

Nu, mijn Maleisische vriendin is protestants, ikzelf katholiek opgevoed maar niet gelovig. Ik kan wel zeggen dat ik liever met haar meega naar de occasionele protestantse mis dan naar een katholieke dienst. De keren dat ik ergens mee ben geweest voelde dat veel menselijker aan.

Ik heb wel geen idee of dat in een Belgische protestantse kerk ook zo is.

@Loser , verjonging dan echt in de letterlijke zin van het woord. Wat is tegenwoordig de gemiddelde leeftijd van een priester? Vroeger had je toch veel meer jongere priesters, anders zouden ze het toch geen 2000 jaar uitgehouden hebben.

Terug
Bovenaan