Pc freeze na 30 seconden startup

Prior

Crew Member
Ik heb nu al 2 weken last van random pc freeze na startup maar niet altijd. Ongeveer 30 seconden na opstarten gebeurt dit.

Wat heb ik nu al gedaan:

- 2 harde schijven verwijderd van 512gb en 1 nvme ssd van 2TB geplaatst (Crucial P3 CT2000P3SSD8), ik vraag mij af of deze nvme de boosdoener is, komt met sticker ipv heatsink en ik heb ook geen heatsink apart. Indien dit mijn probleem is wat is een goede m2 nvme ssd? Ik heb nog 2 andere hdds in de pc zitten, maar nooit problemen daarmee gehad. De nvme gebruik ik om games op te installeren en te spelen.
- gtx 1080 ti verwijderd,
- DDU software in veilige modus verwijderen, rtx 3080 erin, nvidia driver installeren 566.36
- pc gestofzuigd,
- pc kabels op andere plaats hangen, weg van harde schijven,

Wat kan ik nog doen?

Laatst bewerkt:
Heeft je PSU genoeg headroom?
Een 3080 heeft 100W meer nodig dan een 1080Ti

Heb je een volledig reinstall gedaan of een clone?
Ik gebruik altijd samsung NVMe disks, maar Crucial is ook een goed merk. Een P3 heeft geen DRAM, die is dus niet top voor een OS disk maar het zou wel moeten werken. Bij een reinstall koppel je je HDD's beter even af, tot Windows klaar is met installeren op de NVMe.

Reseat uw RAM sticks ook eens? Idem voor de GPU.

Ik kan aan het logboek maar weet niet wat ik juist hier moet zetten.

Een paar voorkomende fouten zijn:

Naam van toepassing met fout: nvcontainer.exe, versie: 1.40.3345.4032, tijdstempel: 0x653a1567
Naam van module met fout: ntdll.dll, versie: 10.0.19041.5438, tijdstempel: 0xab0dece3
Uitzonderingscode: 0xc000041d
Foutmarge: 0x000000000002faad
Id van proces met fout: 0x43c8
Starttijd van toepassing met fout: 0x01db8569bdd5a05a
Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files\NVIDIA Corporation\NvContainer\nvcontainer.exe
Pad naar module met fout: C:\WINDOWS\SYSTEM32\ntdll.dll
Rapport-id: 9426a867-d62c-401a-8b19-064236e9201b
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:

Naam van toepassing met fout: MsiGamingOSD_x64.exe, versie: 1.0.0.5, tijdstempel: 0x5799965d
Naam van module met fout: KERNELBASE.dll, versie: 10.0.19041.5486, tijdstempel: 0x09ce69c7
Uitzonderingscode: 0xe0434352
Foutmarge: 0x000000000003b699
Id van proces met fout: 0x23f8
Starttijd van toepassing met fout: 0x01db83d819e7ee35
Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files (x86)\MSI\Gaming APP\OSD\x64\MsiGamingOSD_x64.exe
Pad naar module met fout: C:\WINDOWS\System32\KERNELBASE.dll
Rapport-id: d40bd2d2-74c5-4b64-adbf-206dc913d0a3
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:

Naam van toepassing met fout: MSI_ActiveX_Service.exe, versie: 1.0.1.14, tijdstempel: 0x58e465b4
Naam van module met fout: KERNELBASE.dll, versie: 10.0.19041.5486, tijdstempel: 0x61852034
Uitzonderingscode: 0xe06d7363

Ik heb gisterenavond msi gaming osd verwijderd van de harde schijf.

Mijn pc is deze ochtend zonder freeze opgestart maar ga proberen of ik de freeze nog eens krijg.

Edit: kan uitsluiten dat het niet om de M2 nvme SSD gaat, want heb deze uit pc kast gehaald en toch nog freeze zonder die ssd.

Laatst bewerkt:
Boot van een Hiren's boot USB en test u HW is deftig door. Veel efficiënter dan al die stukken zitten wisselen.

Apps van moederbord fabrikanten zijn een beetje berucht voor allerhande fouten, maar kijk ook eens in Device Manager of er geen drivers ontbreken (dan staat het item open met geel waarschuwingsteken ernaast).

Indien je op die MSI app vertrouwde om je (grafische) drivers up-to-date te houden, dan kan je beter zelf eens de nieuwste drivers halen op de site van nVidia.

Als je je ram op een XMP/EXPO profiel hebt lopen, kan je eens proberen met dat profiel uit te zetten. Of de ram timings in het BIOS eens doorlopen of er eentje serieus afwijkt van de timings in het profiel (als die er handig naast staan -- hangt van BIOS af).

Apps van moederbord fabrikanten zijn een beetje berucht voor allerhande fouten, maar kijk ook eens in Device Manager of er geen drivers ontbreken (dan staat het item open met geel waarschuwingsteken ernaast).

Indien je op die MSI app vertrouwde om je (grafische) drivers up-to-date te houden, dan kan je beter zelf eens de nieuwste drivers halen op de site van nVidia.

MSI Afterburner kan geen GPU drivers updaten of installeren. Is een OC, hardware Info en On-Screen Display programma.

Merci voor de info -- 't is vanwege die MsiGamingOSD_x64.exe dat ik de link legde met fabrikanten apps in 't algemeen, die dan vaak alles tesamen willen houden met soft- en firmware updates ingebouwd en zo.

Ik heb nu al 5x mijn pc opgestart sinds gisteren ik mijn gpu gereseated heb en heb geen freezes meer, maar ik ga het toch nog een beetje afwachten met een bang hartje.

De laatste drivers van Nvidia afhalen wil ik niet doen, omdat er een discussie is op Nvidia forums dat de laatste driver black screens veroorzaakt.
Ik zit nu op Geforce driver 566.36

Terug
Bovenaan