PC restart bij gamen !

@LL_ST@RR

Member
Beste,

Bij het gamen restart de pc plots ?? Meestal na 10 minuten :( Geen bluescreen of dergelijke ... Temp GPU (rtx 3090) is rond 70 graden.Zou dit aan de voeding kunnen liggen ? Er zit nochtans een corsair AX1200 in ^^ Is vrij irritant
Ander probleem is ook bij afsluiten pc restart hij gewoon ????????? Soms wel soms niet ?
Wat zou de oorzaak zijn van deze restarts ?

Grtz

Specs van de PC? Bij welke games gebeurd dit?

Kan soms ook aan problemen met de RAM liggen. Kan je testen met Memtest86.

BIOS update kan soms ook helpen.

Onstabiele OC/XMP kan daar ook mee te maken hebben.

Mijn PC had dat soms ook. Crasht bij Destiny 2 vooral en herstart gewoon.
Blijkbaar houdt dat spel niet van hogere XMP profielen, dus heb die op 3200MHz moeten zetten ipv op 3600MHz. PC reboot ook niet meer random.

ik zal die xmp es lager zetten voor te beginnen als test , maar zoals ik ook al aangaf bij afsluiten van de pc sluit hij niet af maar restart dan gewoon ? Is vroeger nooit gebeurd en nu de laatste tijd wel

ik zal die xmp es lager zetten voor te beginnen als test , maar zoals ik ook al aangaf bij afsluiten van de pc sluit hij niet af maar restart dan gewoon ? Is vroeger nooit gebeurd en nu de laatste tijd wel

Deed bij mij exact hetzelfde, sloot de PC af, 10 seconden later sprong die terug op.

Was op dat moment wel vrij nieuw, CPU, mobo, RAM en SSD's waren allemaal nieuw. GPU, PSU en loop zijn allemaal herbruikt van de vorige build.

Door XMP profiel lager te zetten reboot de PC niet meer nadat die afgesloten was.

Heb alles nagekeken, BIOS geupdate, CPU gestresstest op stabiliteit en temperatuur, idem voor GPU. Mem test gedraaid voor RAM te testen, allemaal zonder resultaat, want de PC was stabiel op elk vlak. PSU had ook geen problemen, want kan in iCue alles digitaal nakijken.

Kan ook te maken hebben met kapot RAM geheugen, in jouw geval weliswaar. Zou sowieso een Memtest86 draaien voor een full test.

De Memtest kan wel ff duren als je hoge capaciteit hebt. Als je meerdere DIMM's hebt kan je ook altijd alles er uit halen en 1 voor 1 testen in 1 slot. Zo weet je vaak vrij snel welke stick er kapot is.

Specs van de PC? Bij welke games gebeurd dit?

Kan soms ook aan problemen met de RAM liggen. Kan je testen met Memtest86.

BIOS update kan soms ook helpen.

Onstabiele OC/XMP kan daar ook mee te maken hebben.

Mijn PC had dat soms ook. Crasht bij Destiny 2 vooral en herstart gewoon.
Blijkbaar houdt dat spel niet van hogere XMP profielen, dus heb die op 3200MHz moeten zetten ipv op 3600MHz. PC reboot ook niet meer random.
Dat laatste heb ik vroeger ook gehad, ik had een 2700x en de XMP zette mijn RAM op 3200Mhz maar de processor kon er niet goed mee overweg, gevolg was random reboots en crashes. RAM op 2800 of 3000Mhz gezet en het was opgelost. Best naar de specs zien van uw CPU en zien dat uw RAM niet hoger geclockt staat dan ondersteund door de CPU.

Onlangs nieuwe hardware geplaatst?

Dat laatste heb ik vroeger ook gehad, ik had een 2700x en de XMP zette mijn RAM op 3200Mhz maar de processor kon er niet goed mee overweg, gevolg was random reboots en crashes. RAM op 2800 of 3000Mhz gezet en het was opgelost. Best naar de specs zien van uw CPU en zien dat uw RAM niet hoger geclockt staat dan ondersteund door de CPU.

Is een 11700KF met een serieus deftig Z590 bord, dus 3600MHz zou die perfect moeten aankunnen.

Is blijkbaar een gekend probleem bij de Z590 chipset. Zit ook op de laatste BIOS versie, dus verder kan ik ook ni updaten.

Laatst bewerkt:
Staat er veel statische elektriciteit op de case als de pc opstaat?

HCIDesign MemTest kan je in Windows laten lopen.

Heb je in de BIOS 'Resizeable Bar'/'Smart Access Memory' of iets gelijkaardigs aangezet zonder dat je videokaart het ondersteunt?

Zal voor morgen zijn ...

specs

proc : Ryzen 9 5900X
mobo : X570 Gigabyte Aorus Extreme
Ram : 4 X 8GB DDR4 3600
Graka : RTX 3090FE
Opslag : 2 X M2 , 1X pcie opslag , paar SSD's
voeding : Corsair AX1200

Heb net es gekeken en deze pc is ondertussen 5j oud , aangekocht 16/01/2020 , dus geen nieuwe hardware erbij (was al kostelijk genoeg bij aankoop 5 j geleden ^^ )

Staat er veel statische elektriciteit op de case als de pc opstaat?

HCIDesign MemTest kan je in Windows laten lopen.

Heb je in de BIOS 'Resizeable Bar'/'Smart Access Memory' of iets gelijkaardigs aangezet zonder dat je videokaart het ondersteunt?
PC staat op wielen, maar sowieso staat deze pc zo al 5j en dit probleem dat zich voordoet is eigenlijk nog niet zo heel lang, dus ik snap t niet ( tijd voor format C ??? misschien )
En die memtest kan maar 2.5 gb of zo testen ?

Zal voor morgen zijn ...

specs

proc : Ryzen 9 5900X
mobo : X570 Gigabyte Aorus Extreme
Ram : 4 X 8GB DDR4 3600
Graka : RTX 3090FE
Opslag : 2 X M2 , 1X pcie opslag , paar SSD's
voeding : Corsair AX1200

Heb net es gekeken en deze pc is ondertussen 5j oud , aangekocht 16/01/2020 , dus geen nieuwe hardware erbij (was al kostelijk genoeg bij aankoop 5 j geleden ^^ )
Die R9 5900x processor ondersteunt maar tot 3200Mhz volgens de officiële specs, ook al kan uw RAM 3600Mhz aan kan je toch al stabiliteitsproblemen hebben bij snelheden hoger dan 3200Mhz.

Die R9 5900x processor ondersteunt maar tot 3200Mhz volgens de officiële specs, ook al kan uw RAM 3600Mhz aan kan je toch al stabiliteitsproblemen hebben bij snelheden hoger dan 3200Mhz.
ok ... maar ik had ervoor nooit geen problemen zoals pc die reboot bij games ? en ergste is dat dit na 10 minuten al gebeurd .. En heb gisteren die xmp verlaagd en pc deed weer reboot bij gamen.
En bios ... het werkte ervoor dus waarom bios update ?

ok ... maar ik had ervoor nooit geen problemen zoals pc die reboot bij games ? en ergste is dat dit na 10 minuten al gebeurd .. En heb gisteren die xmp verlaagd en pc deed weer reboot bij gamen
Dan zal het eerder een latje zijn dat kapot is of ergens een ander onderdeel dat faalt (zoals uw psu) of een driver die problemen geeft. Kan dus veel oorzaken hebben…

BIOS updates zijn tegenwoordig vaak ook security patches (en vorige maand is er eentje bijgekomen). Als je al een ouder BIOS hebt, zou ik dit sowieso toch eens updaten want je weet nooit of een driver daar ondertussen op rekent.

Je videokaart zou Resizeable BAR moeten ondersteunen maar ook daar kan een vBIOS update voor nodig zijn (dus voor de grafische kaart). Je kan al eens in je BIOS kijken en "Above 4G decoding" afzetten, alsook "ReSize BAR support" (of op Auto zetten indien uitzetten niet gaat) om te testen of dat invloed heeft (ReBAR invloed is maar een percentje of zo, anyway).

Een powerkabelke dat ergens tegenaan geschuurd heeft en zo de aarding van de kast opheft?

Terug
Bovenaan