Peiling van VRT en De Standaard - 2026

Wat zou er met de N-VA (en vervolgens ons politiek landschap) gebeuren moest BDW beslissen om te stoppen met politiek?

N-VA dat in elkaar zakt? Naar waar gaan die kiezers?
Ik verwacht daar dan niet meteen een leegloop, maar op termijn zou dat uiteraard wel voor problemen kunnen zorgen. Nu goed, dat zou ook enkel gebeuren in een context waarbij hij ervan overtuigd is dat het beter zou zijn voor de partij, dus na echt dramatische verkiesuitslagen of een complete publieke afkeer van hem, beide zie ik niet direct gebeuren.

Persoonlijk ben ik niet onder de indruk van Bart De Wever. Het is iemand die subtiel een cultus rond zijn persoon en zijn kat creëert. Hij werkt met verborgen agenda's, speelt nooit open kaart. Als je zijn boek "over Welvaart" leest en grondig analyseert, dan is mijn conclusie dat het een demagoog pur sang is.

Zijn openingscollege aan de RUG was ook in die trend. Mensen/studenten bang maken. De voorgaande regeringen bashen. Verwijzen naar een groot historisch verleden maar de topinstituten zoals IMEC en VIB niet eens vermelden.

De Belg zal het in elk geval geweten hebben in zijn/haar portemonnee. Hij rijdt voor Voka en voor Vlaanderen. En voor een onafhankelijk Vlaanderen. En voor het uitkleden en privatiseren van de welvaartstaat. En om overal in alle overheidsgeledingen zoveel mogelijk NVA-ers neer te poten.

De vraag is natuurlijk wie hij in 2029 de schuld gaat geven voor het verder ontsporen van de overheidsuitgaven. Want hij vergeet dat hij nu stillekes aan wel de kapitein op het schip is. En dat schip maakt veel water. Theo gooit de miljarden buiten net als Oosterweel. En het zijn grote putten die gemaakt worden.
Oosterweel is vlaams. Beetje moeilijk om federale ministers af te rekenen op zaken die de vlaamse regering doet en vice versa. Imo is dat een van de grootste problemen, dat de bevolking niet eens weet wie wat doet maar wel moet gaan stemmen.

Ik zeg dit ook al jaren hé, maar ik ben er echt van overtuigd dat in de drang om politiek te scoren en de schrik om kiezers te verliezen, waardoor de regeringspartijen in dit land continue openlijk oppositie voeren tegen de eigen regering, ze net het omgekeerde bereiken. Dat voedt alleen maar de afkeer van de politiek bij veel mensen, ondermijnt het vertrouwen niet alleen in de regering maar in de politiek in het algemeen en stuurt kiezers naar de extremen.

MR onder Bouchez is daar het beste voorbeeld in jaren van. Wat heeft Bouchez nu bereikt met continue dwars te liggen? De broodnodige hervormingen stokken, hij verliest kiezers bij de vleet, doet daardoor de N-VA ook weer richting confederalisme lonken, ...

Ik ben er echt van overtuigd dat wanneer de regering meer als een blok regeert en communiceert en een positief verhaal uitdraagt, ze daar allemaal voor beloond zullen worden door de kiezer.

Ik zeg dit ook al jaren hé, maar ik ben er echt van overtuigd dat in de drang om politiek te scoren en de schrik om kiezers te verliezen, waardoor de regeringspartijen in dit land continue openlijk oppositie voeren tegen de eigen regering, ze net het omgekeerde bereiken. Dat voedt alleen maar de afkeer van de politiek bij veel mensen, ondermijnt het vertrouwen niet alleen in de regering maar in de politiek in het algemeen en stuurt kiezers naar de extremen.

MR onder Bouchez is daar het beste voorbeeld in jaren van. Wat heeft Bouchez nu bereikt met continue dwars te liggen? De broodnodige hervormingen stokken, hij verliest kiezers bij de vleet, doet daardoor de N-VA ook weer richting confederalisme lonken, ...

Ik ben er echt van overtuigd dat wanneer de regering meer als een blok regeert en communiceert en een positief verhaal uitdraagt, ze daar allemaal voor beloond zullen worden door de kiezer.
Op dat gebied ben ik wel aangenaam verrast door Vooruit, veel regeringsmaatregelen stroken niet echt met hun ideologie maar ze blijven wel steeds constructief.

meh, een peiling van een goede van 5000 mab, waaronder 1100 brusselaars..hoe representatief is dat eigenlijk?

ik ga liever uit van wat ik hoor op straat en onder de mensen, online fora etc..

Als de rest van de kudde niks waard is dan is BDW toch een politiek zwaargewicht te noemen. Dat is net het frappante. In het speelveld van de Belgische politiek komt er niemand nog maar aan zijn enkels als je deze cijfers ziet.

Ben het eens dat die hoge score van "door niemand vertegenwoordigd" een groot probleem is, maar kijk eens naar de cijfers aan Waalse kant, die zijn nog veel gruwelijker. Bijna de helft vind zich daar door niemand vertegenwoordigd (in onze democratie)....
ja en nee. hij is een zwaargewicht tov de andere politiekers, maar uiteindelijk zou een echt zwaargewicht tov zo'n concurrentie toch een nog veel hogere score moeten hebben.

je zegt dat zijn concurrentie amper aan zijn enkels komt, maar je moet ook niet alleen naar dat kijken: je moet naar de opinie van het volk kijken.
en dan is 70% er niet van overtuigd om hem hun stem te geven. dat is ook geen meerderheid, en dan weegt zijn gewicht niet zwaar genoeg door om een sterke coallitie te vormen

meh, een peiling van een goede van 5000 mab, waaronder 1100 brusselaars..hoe representatief is dat eigenlijk?

ik ga liever uit van wat ik hoor op straat en onder de mensen, online fora etc..
Er zijn altijd beperkingen aan dergelijke studies op vlak van representativiteit. Die zijn ook helder en duidelijk verwoord in de bijlages die vrij te downloaden zijn (Dit zijn de volledige onderzoeksresultaten en methode van De Stemming )

Maar de representativiteit van deze studie is toch onmiskennelijk hoger dan zuiver ‘wat je hoort op straat’ samen te voegen? Ik vind dat wat een vreemde stelling.
Waarom ga je daar dan liever van uit?

Laatst bewerkt:
Ik kan toch niet meteen een politicus noemen die hem evenaart en in debatten heb ik hem nog niet onderuit zien gaan. Of hij nu de grootste staatsman is van België en de pater patriae ga ik niet beweren en daarvoor gaat hij zijn strepen nog moeten verdienen, al zit hij nu wel in de perfecte positie om dat te gaan doen. Ook op internationaal niveau is hij al naam aan het maken. Hij heeft nog wel wat jaren op zijn teller staan om actief te zijn in het politieke wezen (pakweg 15 jaar tot hij de kaap van 70 overschrijdt?). Als je ziet hoe ingrijpend de wereld al is veranderd sinds corona zit hij in historisch zeer woelige (en boeiende) tijden aan de knoppen.

Al is die positie niet zo benijdenswaardig, want de budgettaire oefening die hij moet maken maakt hem niet populair. Het is dan gemakkelijker om het stuur over te nemen van een staat die veel kan investeren en uitgeven, dan kan je geld uit de ramen gooien en dan staan er geen vakbonden op straat om te betogen.

Als de rest van de kudde niks waard is dan is BDW toch een politiek zwaargewicht te noemen. Dat is net het frappante. In het speelveld van de Belgische politiek komt er niemand nog maar aan zijn enkels als je deze cijfers ziet.
In het land der blinden is eenoog koning.

Waarmee ik De Wever als politicus geen "eenoog" wil noemen, maar ik vind ook wel dat je soms over de beginselen van een personencultus kan spreken. En dat hou ik liever voor andere landen. Als "grap" met een Romeinse standaard komen opdraven wanneer hij burgemeester wordt...stel je voor dat een Magnette zoiets in zijn kop zou halen en hoe die zou uitgespuwd worden.

Uiteindelijk is het een politicus met een agenda, wat ook niet objectief de waarheid is. Ik ben blij dat hij premier is en bepaalde moeilijke beslissing lijkt te kunnen doorduwen die onze toekomst ten goede kunnen komen, maar het resultaat van alles zullen we pas jaren later merken. Ik stel me evengoed vragen bij het royaal toebedelen van "zijn" Antwerpen met subsidies en goede persaandacht.

Blijkbaar is de N-VA gewoon een rechtsere vorm van wat de CVP vroeger was: een machtpartij die overal wel tussenzit. Enkel kan een talent als De Wever het verkopen als vernieuwing wanneer ze nog eens een rondje in de Vlaamse regering doen.

Geen idee, maar mss verkiezingen in rondes, federale kieskring, kiesdrempel naar 10%, grotere kieskringen.Maar ook directe verkiezingen, referenda, minder politici, een maximum termijn voor politieke mandaten, Cumulverbod, max.termijn vorming regering.

Doel: duidelijker, minder partijen in regering, transparanter, meer dynamiek
Een federale kieskring, daar heb je mij direct met mee. Ik blijf het ridicuul vinden dat we voor een land als het onze werken met aparte kieskringen die het dan maar moeten uitvechten. Sterker nog: ik geloof dat de meeste tegenstellingen die de dag van vandaag leven bij de mensen tussen walen/vlamingen net in stand wordt gehouden door het op die manier te blijven organiseren.

Verkiezing in rondes, dat is een absolute nee. Het is net fijn dat we in België zo uitgebreid kunnen stemmen voor een partij waar we ons kunnen achter scharen. Al is een 100% match met het eigen idee natuurlijk utopisch.
Ik hoef niet te stemmen op een partij die aan de macht komt. Ik wil mijn stem geven aan een partij dat, als die aan de macht komt, mijn stem zo goed mogelijk kan weergeven. Door met verkiezingsrondes te werken in ons politiek landschap bereik je nooit een grotere vertegenwoordiging van de bevolking in de regering. Hoogstens cijfermatig, maar dat is dan omdat mensen gaan stemmen tussen wat voor hen misschien de pest en cholera is. Maar 'we zullen dan maar kiezen zeker'.

Minder partijen in de regering: federale kieskring. Daarvoor hoeven er niet minder partijen in totaal te zijn. Maar net partijen die over de kieskringgrenzen heen moeten gaan. Zowel op toekomstvisie als kandidaten. Dat zal hier in België volgens mij net de oplossing zijn. Al het communautair gebrabbel zal al besproken en duidelijk zijn voor de verkiezingen. Dat levert ineens ook al voordeel op bij de max termijn voor de vorming van de regering.

Laatst bewerkt:
Geen idee, maar mss verkiezingen in rondes, federale kieskring, kiesdrempel naar 10%, grotere kieskringen.Maar ook directe verkiezingen, referenda, minder politici, een maximum termijn voor politieke mandaten, Cumulverbod, max.termijn vorming regering.

Doel: duidelijker, minder partijen in regering, transparanter, meer dynamiek
kiesdrempel van 10% bij een federale kieskring is een slecht idee, want dan ga je richting een tweepartijensysteem wat dan waarschijnlijk een rechtse vlaamse partij wordt tegenover een franstalige linkse partij. Dan ga je richting Britse en Amerikaanse toestanden. En geloof me, ik kies veel liever dit dan wat ze daar hebben. Of zelfs in Frankrijk waar het in principe drie facties zijn nu: Macronistas, extreemlinks en extreemrechts. En ook daar zorgt dat voor onstabiliteit. Het is hier zeker zo erg nog niet zoals sommigen het graag beweren.

Laatst bewerkt:
Een federale kieskring, daar heb je mij direct met mee. Ik blijf het ridicuul vinden dat we voor een land als het onze werken met aparte kieskringen die het dan maar moeten uitvechten. Sterker nog: ik geloof dat de meeste tegenstellingen die de dag van vandaag leven bij de mensen tussen walen/vlamingen net in stand wordt gehouden door het op die manier te blijven organiseren.
Volledig akkoord. Het loont politiek om in Vlaanderen al de Walen af te schilderen als werkschuwe profiteurs, en in Wallonië loont het om ons af te schilderen als een bende fascisten.

Volledig akkoord. Het loont politiek om in Vlaanderen al de Walen af te schilderen als werkschuwe profiteurs, en in Wallonië loont het om ons af te schilderen als een bende fascisten.
En dat ze in luilekkerland Wallonië nogal eens op de PS stemmen omdat ze (van de langdurig werklozen zijn er 70% Franstalig) dan terug werkloos in de hangmat kunnen liggen en geld krijgen van de PS-staat, terwijl ze in fascistische Vlaanderen hardvochtig zijn voor de mensen die niet meekunnen maar patserige (wannabe-) ondernemers zelf wel geld kunnen oppotten door fiscale fraude. Dat is ook weer polarisering: elke werkloze in Wallonië is een luierik dat geld toogegooid krijgt van de PS en elke succesvolle ondernemer is dat alleen maar omdat ze fiscale achterpoortjes krijgen van de kapitalistische N-VA. Het is wel positief dat onbeperkte werkloosheid wellicht nooit opnieuw ingevoerd kan worden, tenzij de PS daar een meerderheid voor kan vinden. Ik vind het al crimineel om eraan te denken om dat weer in te voeren ...

Ik had gehoopt dat met een sterkere MR er het besef van een financiële responsabilisering zou komen in Wallonië, maar met PS/PTB vrees ik dat we meer van hetzelfde gaan zien.

En dat ze in luilekkerland Wallonië nogal eens op de PS stemmen omdat ze (van de langdurig werklozen zijn er 70% Franstalig) dan terug werkloos in de hangmat kunnen liggen en geld krijgen van de PS-staat, terwijl ze in fascistische Vlaanderen hardvochtig zijn voor de mensen die niet meekunnen maar patserige (wannabe-) ondernemers zelf wel geld kunnen oppotten door fiscale fraude. Dat is ook weer polarisering: elke werkloze in Wallonië is een luierik dat geld toogegooid krijgt van de PS en elke succesvolle ondernemer is dat alleen maar omdat ze fiscale achterpoortjes krijgen van de kapitalistische N-VA. Het is wel positief dat onbeperkte werkloosheid wellicht nooit opnieuw ingevoerd kan worden, tenzij de PS daar een meerderheid voor kan vinden. Ik vind het al crimineel om eraan te denken om dat weer in te voeren ...

Ik had gehoopt dat met een sterkere MR er het besef van een financiële responsabilisering zou komen in Wallonië, maar met PS/PTB vrees ik dat we meer van hetzelfde gaan zien.

Er is geen enkele wens binnen Vlaanderen om aan financiële responsabilisering te doen. Het is toch ook niet alsof dat Vlaanderen een overschot creëert ? Mathias Diependaele weigert het zelfs resoluut want er zijn Vlaamse noden...

Hoezo financiële responsabilisering... Vlaanderen zelf heeft een begroting van 60+ miljard terwijl die bij Wallonië grofweg rond de 22 miljard ligt terwijl die van Brussel rond de 6 - 7 miljard ligt.
En dan spreken we nog niet over de uitgaven die buiten de begroting zijn gehouden...

Je kan het de Waal moeilijk kwalijk nemen dat men het gehad heeft met de figuur van GLB. En Wallonië stemde de laatste keer wel echt al ongewoon rechts (met toen zowel een GLB als Prévot-effect). Daar zal toch wat verval op komen

Meer dan waarschijnlijk zullen zoals initieel gedacht denk ik de PS en de N-VA wel naar elkaar toegroeien en krijgen we dan zo een regering (wel na het quasi verplichte één jaar aan getouwtrek en aftasten van en met elkaar), ik vermoed wel dat PS toch de Vooruit-richting evt. zal opgaan. Al zit het gevaar voor PS wel dan dat het makkelijk oppositie voeren wordt voor PTB uiteraard.

Het zal ook makkelijker zijn om de blauwen uit te sluiten als Anders het ook blijft zo slecht doen, dus dan wordt het Vlaamse regering maar dan voor federaal met LE en PS erbij. Al acht ik het in zo een scenario wel mogelijk dat de eerste minister dan iemand zoals Prévot wordt (Zuhal Demir zou mss ook wel kunnen als compromisfiguur door het iets zachtere imago van haar ivgl met BDW maar denk dat Prévot de meest voor de hand liggende optie zal zijn als een soort lijm tussen N-VA en PS).

Het is het enig mogelijk scenario want extreemrechts en extreemlinks worden uitgesloten en de Groenen en Anders zijn elk voor de titel van meest nutteloze oppositiepartij ooit aan het strijden (totaal niet effectief en geloofwaardig in wat men doet en zegt) en kunnen op dit moment zelfs hun eigen voortbestaan niet rechtvaardigen. En MR doet al met momenten alsof het geen deel uitmaakt van deze regering dus die voeren eigenlijk ook al oppositie. En als de PS de N-VA niet kan uitsluiten, dan kan men tenminste trachten de MR buiten te houden.

Laatst bewerkt:
We zijn nu wel heel zwaar bezig om een politiek schaakspel te spelen. U doet die zet, dan doe ik die zet. En zo verder. Nog jaren lang als het moet. Op zijn goede oude Belgische gewoonte.

Terwijl we nood hebben aan managers die het land en de begroting op orde zetten. Ik heb nooit geweten dat een multinational zijn CEO aanwierf obv van zijn politieke strekking en achterban of zijn/haar manipulatie-skills. Als BE zo verder doet, gaan we de dieperik in, met of zonder BDW, GLB en co. Dan komt de EU en IMF hier orde op zaken zetten.

Het is wel zo dat al bij de doorrekening van de partijprogramma's het duidelijk was dat het (by far) de MR was die het begrotingstekort zou doen toenemen.

Terwijl we nood hebben aan managers die het land en de begroting op orde zetten. Ik heb nooit geweten dat een multinational zijn CEO aanwierf obv van zijn politieke strekking en achterban of zijn/haar manipulatie-skills. Als BE zo verder doet, gaan we de dieperik in, met of zonder BDW, GLB en co. Dan komt de EU en IMF hier orde op zaken zetten.
Het zou niet slecht zijn mocht BE meer als een bedrijf gerund worden en minder als een (Brussels) OCMW. Veel partijen willen ook niet erkennen dat de enorme schuldenberg een probleem is, het zou echt eens goed zijn mocht er een schuldeiser morgen 20 miljard € opeisen binnen het jaar, dan zien de mensen dat ze leven op geleend geld en blijven ze dit niet meer voor granted nemen.

Het enige dat in België nog echt kan werken is een sterk gedecentraliseerde confederatie, met zoveel mogelijk autonomie voor de deelstaten en zo weinig mogelijk gezamenlijk bestuur. In Zwitserland werkt dat perfect en in België zou het ook een hele stap vooruit zijn. Het Belgisch model dat we tot nu toe gevolgd hebben is failliet.

Terug
Bovenaan