Pensioen in MyPension vs minimum pensioen

de mensen die meestal vroeger stoppen met werken, zijn niet de mensen die een IGO hebben. (Want die laatste kunnen dat normaal niet). Het zijn de mensen met een relatief hoog inkomen die gerust vroeger kunnen stoppen met werken, die gaan wel degelijk last hebben van een malus.
Voor de grootste groep gebeurt dat nochtans héél duidelijk wel (samenwonenden), de andere ook natuurlijk, maar een minder groot verschil
Maar dan krijg je weer de situatie dat diegenen die wel hun hele leven hebben bijgedragen aan de pensioenen, niet kunnen stoppen. Maar zij die niet bijdragen wel. Waardoor je weer geen motivator hebt om te gaan werken.
Dat moet in een gehele hervorming komen waarbij eender welke vorm van niet-werken wordt afgestraft. Er enkel voor zorgen dat werkenden niet stoppen met werken, is sowieso een rem om niet-werkenden aan het werk te krijgen.

Een
Maar dan krijg je weer de situatie dat diegenen die wel hun hele leven hebben bijgedragen aan de pensioenen, niet kunnen stoppen. Maar zij die niet bijdragen wel. Waardoor je weer geen motivator hebt om te gaan werken.
Dat moet in een gehele hervorming komen waarbij eender welke vorm van niet-werken wordt afgestraft. Er enkel voor zorgen dat werkenden niet stoppen met werken, is sowieso een rem om niet-werkenden aan het werk te krijgen.
niet-werkende heeft nu ook ( terecht bij langdurige wlh) een niet volledige gelijkstelling van zijn niet-gewerkte periodes, he. Dat mag gerust geïntegreerd worden in een malus systeem, want het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je niet terug aan het werk zou gaan uit vrees voor zo'n malus

de mensen die meestal vroeger stoppen met werken, zijn niet de mensen die een IGO hebben. (Want die laatste kunnen dat normaal niet). Het zijn de mensen met een relatief hoog inkomen die gerust vroeger kunnen stoppen met werken, die gaan wel degelijk last hebben van een malus.

Hangt allemaal af van hoe belangrijk dat stoppen voor hen is en op welk niveau hun uitgaven zijn.
Zelfs met een malus zie ik mij nog gewoon stoppen op 59.
Men gaat al moeten zeggen van je krijgt geen pensioen als je niet werkt tot uw 70ste voordat ik van idee zou veranderen.

En zelfs daar, zolang het enkel mij is en blijft, zie ik mij nog niet echt van dat idee veranderen. 55 gaat iets te vroeg zijn denk ik. Moet ik over 10 jaar nog eens over nadenken.

Hier is het ook het plan om op mijn 55ste te stoppen met werken. Dan ben ik normaal gezien FIRE en heb ik lang genoeg gewerkt.
Dat zal meer en meer een probleem worden: hooggeschoolden met hoge lonen en financiele kennis, die gaan hun plan trekken.
Maar het is wel die groep die zorgt voor de inkomsten vd sociale zekerheid om de pensioenen te betalen.

Een laaggeschoolde zal in veel gevallen moeilijkere arbeidsvoorwaarden hebben (geen telewerk,....) en minder loon en geen financiele kennis. Die gaan tot hun 70ste moeten doorgaan maar ze gaan het niet aankunnen en die hooggeschoolde die gaat niet meer solidair zijn en vroeger (kunnen) stoppen wat te begrijpen is...

Dat zal meer en meer een probleem worden: hooggeschoolden met hoge lonen en financiele kennis, die gaan hun plan trekken.
Maar het is wel die groep die zorgt voor de inkomsten vd sociale zekerheid om de pensioenen te betalen.

Een laaggeschoolde zal in veel gevallen moeilijkere arbeidsvoorwaarden hebben (geen telewerk,....) en minder loon en geen financiele kennis. Die gaan tot hun 70ste moeten doorgaan maar ze gaan het niet aankunnen en die hooggeschoolde die gaat niet meer solidair zijn en vroeger (kunnen) stoppen wat te begrijpen is...
Heel dat FIRE gedoe is maar voor een heel kleine minderheid weggelegd hoor.

Voor de gemiddelde hooggeschoolde geldt uiteindelijk.
Zoveel jaar gestudeerd, uw pensioenleeftijd schuift die jaren gewoon mee op. (Tot max de wettelijke pensioenleeftijd. Die tegen dan nog wel eens verhoogd wordt)

Laatst bewerkt:
Je kunt die studiojaren afkopen als pensioenjaren. Dus nee.
Daar kan je niet mee vroeger op pensioen gaan.
Velen denken dat, klopt niet.

U kunt uw studiejaren afkopen om deze te laten meetellen voor de berekening van uw pensioen. Let op: de perioden die u afkoopt, tellen enkel mee voor de berekening van uw pensioenbedrag maar niet mee om vroeger met pensioen te mogen gaan. Hoeveel u extra ontvangt, hangt af van uw situatie.

Dient om een hoger pensioen te krijgen.
Met enige addertjes onder het gras.
Blijkt niet steeds voordelig uit te draaien.

Als ik bij andere vrienden hoor over "my pension" dan ligt bij de meeste mensen de "ten vroegste pensioendatum" en "wettelijke pensioensdatum" er 4 jaar tussen.

Bij mij is dat 6 jaar??
Enigste wat ik kan bedenken waarom is dat ik +20 jaar 3-ploegen gedaan het met nachtwerk bij??
Of heeft dit er niets mee te maken?

Als ik bij andere vrienden hoor over "my pension" dan ligt bij de meeste mensen de "ten vroegste pensioendatum" en "wettelijke pensioensdatum" er 4 jaar tussen.

Bij mij is dat 6 jaar??
Enigste wat ik kan bedenken waarom is dat ik +20 jaar 3-ploegen gedaan het met nachtwerk bij??
Of heeft dit er niets mee te maken?
Jij bent misschien jonger begonnen met werken?

Jij bent misschien jonger begonnen met werken?
1998 telt al mee zie ik ,paar dagen meer dan nodig voor pensioenopbouw.

Middelbaar gedaan en aangezien ik in augustus verjaar (18 )was ik dus al van school.
Paar maand erna al vast aan het werk

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan