Pensioenhervorming

en we zijn gemiddeld veel vaker afwezig ipv aan het werk (langdurige ziektes / werkloosheid / ...) aka onze werkzaamheidsgraad.
Dat is altijd het mantra dat je hoort vanuit de politiek: meer mensen aan het werk krijgen & afwezigheid door ziekte beperken.

Maar als dat niet lukt dan gaat er ooit eens een regering komen die gewoon gaat snoeien in de pensioenen vrees ik.
Vanaf nu begint de echte vergrijzingsgolf. In de komende 10j gaan alle babyboomers op pensioen. Dan ga je wat zien...

en we zijn gemiddeld veel vaker afwezig ipv aan het werk (langdurige ziektes / werkloosheid / ...) aka onze werkzaamheidsgraad.
Dat is altijd het mantra dat je hoort vanuit de politiek: meer mensen aan het werk krijgen & afwezigheid door ziekte beperken.

Maar als dat niet lukt dan gaat er ooit eens een regering komen die gewoon gaat snoeien in de pensioenen vrees ik.
Vanaf nu begint de echte vergrijzingsgolf. In de komende 10j gaan alle babyboomers op pensioen. Dan ga je wat zien...

Snoeien in pensioenen die al zo laag zijn...
Eerder switchen naar systemen als in UK of NL waar je verplicht zélf moet sparen voor je pensioen. Misschien nog niet zo slecht, want dat pensioensdebat hangt al decennia als een zwaard boven ons hoofd.

Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op een beter loopbaanbeleid waarbij mensen moeten leren om de teugels van hun loopbaan zelf in handen te nemen. Uitgeblust zijn op je 62 valt perfect te vermijden - zowel voor de vloerder als de ambtenaar. Een keuze op je 21 hoeft de rest van je loopbaan niet te dicteren.

Het uiteindelijke doel is dat iedereen gewoon langer kan werken. Gaat uiteindelijk hand in hand met betere pensioenen.

Snoeien in pensioenen die al zo laag zijn...
Eerder switchen naar systemen als in UK of NL waar je verplicht zélf moet sparen voor je pensioen. Misschien nog niet zo slecht, want dat pensioensdebat hangt al decennia als een zwaard boven ons hoofd.

Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op een beter loopbaanbeleid waarbij mensen moeten leren om de teugels van hun loopbaan zelf in handen te nemen. Uitgeblust zijn op je 62 valt perfect te vermijden - zowel voor de vloerder als de ambtenaar. Een keuze op je 21 hoeft de rest van je loopbaan niet te dicteren.

Het uiteindelijke doel is dat iedereen gewoon langer kan werken. Gaat uiteindelijk hand in hand met betere pensioenen.
Als er geen deftig pensioenakkoord uit de bus komt en we weer verder gaan aanmodderen...
Dan geloof ik dat ergens binnen 15j, wanneer onze uitstaande rentelasten (die afgelopen jaren aan lage interesten verlengd werden maar dan aflopen) zo veel hoger worden, kan geloof ik best dat we Griekse toestanden kunnen krijgen. En een verlaging van de pensioenen horen dan tot de mogelijkheden.

Als ik naar het energievraagstuk kijk en ik die kop-in-het-zand politiek zie, geloof ik perfect dat dat hier ook opnieuw gebeuren.

Nederland wettelijke pensioenleeftijd 71...die politiekers in zijn gek geworden in NL:fingerguns_r:
Is het niet zo, dat je aan x aantal jaren gewerkt moeten hebben. Bijv 42 j.. dus als iemand begint met werken aan z'n 18, dat hij op pensioen mag op z'n 60ste? Indien wel, dan maakt het toch niet veel uit of de wettelijke pensioenleeftijd nu 70 of 75 is, of ben ik fout?

De belg stopt ook gewoon enkele jaren vroeger als die landen met werken :)

Bekijk bijlage 16727
"enkele jaren". Dat is nog erg voorzichtig uitgedrukt imo. Kijk naar die 55-64 jarigen stat: 32,1%!

Moest je de 62-65 jarigen isoleren duikt dat percentage waarschijnlijk los onder de 20%... elke keer er weer iemand begint te klagen over werken tot 67 jaar is "er werkt nu ook niemand tot 65" mijn standaard antwoord terwijl ik mijn schouders ophaal, en het is niet eens zo gek ver van de waarheid.

Heerlijk ook hoe de media en de politiek overal vaak graag verwijzen naar "het Scandinavisch model" voor vanalles en nog wat. De stats van Zweden en Denemarken zeggen genoeg. Hun situaties is in niks te vergelijken met de rest van Europa en zeker niet met die van België... die overigens minder dramatisch zou lijken moesten men Vlaanderen in deze cijfers isoleren van Wallonië.

Is het niet zo, dat je aan x aantal jaren gewerkt moeten hebben. Bijv 42 j.. dus als iemand begint met werken aan z'n 18, dat hij op pensioen mag op z'n 60ste? Indien wel, dan maakt het toch niet veel uit of de wettelijke pensioenleeftijd nu 70 of 75 is, of ben ik fout?
Klopt. Voor een "volledig" pensioen in de privésector is het wel 45j dienst, maar ge moogt stoppen vanaf 42j dienst. Het is hetgeen eerst komt dat telt (pensioengerechtigde leeftijd of aantal dienstjaren). De mensen die "verder" gestudeerd hebben, moeten dus wel wat langer werken.

Klopt. Voor een "volledig" pensioen in de privésector is het wel 45j dienst, maar ge moogt stoppen vanaf 42j dienst. Het is hetgeen eerst komt dat telt (pensioengerechtigde leeftijd of aantal dienstjaren). De mensen die "verder" gestudeerd hebben, moeten dus wel wat langer werken.
En om het volledig te maken, hebben ze de jaren pas gestart vanaf 18j. Mijn ouders die gestart zijn met werken op 14j hebben dus 4j die niet werd meegeteld.

Terug
Bovenaan