Pensioenhervorming

En diegene die niet werkte krijgt een leefloon en diegene met zijn 15jr zal misschien aanvullend leefloon krijgen, om dan eigenlijk hetzelfde te hebben. Het heeft een andere naam, maar het komt op hetzelfde neer.
Als het verschil tussen iemand die nooit heeft gewerkt en iemand die 15j heeft gewerkt zodanig klein is (leefloon vs. pro rata pensioen voor 15j), waarom werken wij?

Het meest mind boggling is nog dit:

Het pensioenakkoord van de federale regering is geen grote hervorming. Dat stelt Conner Rousseau, de voorzitter van Vooruit. "Mijn generatie maakt zich zorgen om hun pensioen later. Om dat veilig te stellen, moeten we echt durven hervormen. Zowel fiscaal als op pensioenen. En dat is niet het geval. Ik ben ontgoocheld." Ook de voorzitters van meerderheidspartijen CD&V, Open Vld en MR reageren lauwtjes op het gemaakte akkoord.

En dan zijn ze verbaasd dat mensen het vertrouwen in de politiek verliezen. Ze hebben er zelf geen vertrouwen meer in en gaan dat nog wat rondbazuinen ook.

Als het verschil tussen iemand die nooit heeft gewerkt en iemand die 15j heeft gewerkt zodanig klein is (leefloon vs. pro rata pensioen voor 15j), waarom werken wij?
Maar leefloon maakt toch deel uit van de sociale bijstand en niet van de sociale zekerheid? Toch een immens verschil?

Voor een leefloon zal er een middelenonderzoek geboren van heel je gezin. Heb je te veel spaargeld, of een partner met inkomen etc... dan heb je hier geen recht op.

Hoe kom je daar op uit?
"Hoe dan ook zal de bonus neerkomen op 300 tot 500 euro extra netto-pensioen per gewerkt jaar"

My bad.. Is momenteel niet van kracht.
Ik vraag mij legit af waarom iemand eigenlijk nog een heel leven zou werken, momenteel zou ik 1490 pensioen krijgen als ik het vroegst stop en 100eu meer bij wettelijke datum. :mad:
Pensioen voor iemand die nooit gewerkt heeft is wat 1350 ? Deze krijgen dan ook nog eens andere voordelen.

Langer dan 15 jaar werken, hè. Da's toch net de hele bedoeling, dat mensen langer moeten werken.
En ook jij vergeet het feit dat als je 15 jaar of minder gewerkt hebt, je ook niet dezelfde levensstandaard hebt gehad en niet op dezelfde manier hebt gespaard als wanneer je 25 jaar hebt werkt. Daarom werk je.

Ik ben enkele jaren uit geweest door een ongeval.
Als ik het goed begrijp moet ik dan zelfs niet aan die 5000 dagen komen voor een minimumpensioen.
Of zie ik het verkeerd?

Langer dan 15 jaar werken, hè. Da's toch net de hele bedoeling, dat mensen langer moeten werken.
En ook jij vergeet het feit dat als je 15 jaar of minder gewerkt hebt, je ook niet dezelfde levensstandaard hebt gehad en niet op dezelfde manier hebt gespaard als wanneer je 25 jaar hebt werkt. Daarom werk je.

Gemakkelijke aanname dat degene die gewerkt heeft een hogere levensstandaard heeft gehad dan degene die "niet gewerkt heeft".

Enkele realistische nuances:
  • als degene die gewerkt heeft, een zware job had, dan heeft die daar van afgezien, mentaal en/of fysiek en véél minder vrije tijd gehad om van het leven te genieten.
  • in België is het géén onrealistische aanname dat degene die "niet gewerkt" heeft, in het zwart bijgeklust heeft en zo zijn levensstandaard een boost x2 gegeven heeft: onbelaste inkomsten bovenop de uitkering die véél meer netto opleverden per gewerkt uur dan in het wit werken.
  • voor allerhande manieren van niet werken zijn er tegemoetkomingen geweest: van loopbaanonderbreking tot huwelijksquotiënt die ook je levensstandaard verhoogden, het is dus zeker niet alles (werken) versus niets (niet-werken). Door al die periodes gelijk te stellen compenseert men nog eens extra bij het pensioen...

Leefloon:
* Als samenwonende 740 euro
* Als alleenstaande 1100 euro
* Als gezinshoofd 1500

Inkomensgarantie voor ouderen (dus pensioen voor "leefloners")
* Samenwonende net geen 900 euro
* Als alleenstaande 1340 euro
-------

Waarom werken we?
Omdat we dan 40j tot 60j lang een betere levenskwaliteit kunnen betalen, kunnen sparen voor een geruste ouwe dag in onze eigen woning, omdat we ons geen uitschot van de maatschappij moeten voelen maar productief deel van een groter geheel,...

Maar als deze bedragen voor jou aantrekkelijk klinken: stop gerust met werken en geniet van alle vrijheid die dit bedrag je zal brengen!

Als ik het goed begrijp moet ik dan zelfs niet aan die 5000 dagen komen voor een minimumpensioen.
Of zie ik het verkeerd?
Invaliditeit telt idd mee als gewerkte jaren.
(Werkeloosheid, opleiding volgen,... Niet)

Gemakkelijke aanname dat degene die gewerkt heeft een hogere levensstandaard heeft gehad dan degene die "niet gewerkt heeft".

Enkele realistische nuances:
  • als degene die gewerkt heeft, een zware job had, dan heeft die daar van afgezien, mentaal en/of fysiek en véél minder vrije tijd gehad om van het leven te genieten.
  • in België is het géén onrealistische aanname dat degene die "niet gewerkt" heeft, in het zwart bijgeklust heeft en zo zijn levensstandaard een boost x2 gegeven heeft: onbelaste inkomsten bovenop de uitkering die véél meer netto opleverden per gewerkt uur dan in het wit werken.
  • voor allerhande manieren van niet werken zijn er tegemoetkomingen geweest: van loopbaanonderbreking tot huwelijksquotiënt die ook je levensstandaard verhoogden, het is dus zeker niet alles (werken) versus niets (niet-werken). Door al die periodes gelijk te stellen compenseert men nog eens extra bij het pensioen...
Dat tweede gaat altijd op, hè... Het is niet omdat er ook een probleem is met zwartwerk dat je dat plots hiermee kunt/moet oplossen. Ja, dat probleem is er en moet eruit. Dat verandert niets aan het pensioenstelsel.

En het derde is erg bij de haren getrokken. Want het gaat om dit wetsvoorstel, hè. Daarin tellen bepaald verlof als gewerkte dagen (zoals ze dat ook doen tijdens je werkleven), zoals ouderschapsverlof. Huwelijksquotiënt heeft niks te maken met vaderschaps- of moederschapsverlof. En als jij al het ouderschapsverlof hebt opgenomen, ga je de rest van je werkdagen toch nog moeten uitmaken voor een minimumpensioen, hè. Het is niet alsof je 25 jaar niks doet, hè.

Of zie ik het verkeerd?
Invaliditeit telt idd mee als gewerkte jaren.
(Werkeloosheid, opleiding volgen,... Niet)
Min of meer: Langdurige ziekte van +5 jaar maakt dat de drempel voor het minimumpensioen lager komt te liggen, en een handicap ook.
Uit het artikel van hierboven:

"Langdurig arbeidsongeschikten ontsnappen niet aan de norm van twintig gewerkte jaren. Toch niet als ze niet langer dan vijf jaar arbeidsongeschikt zijn geweest in hun loopbaan."

Leefloon:
* Als samenwonende 740 euro
* Als alleenstaande 1100 euro
* Als gezinshoofd 1500

Inkomensgarantie voor ouderen (dus pensioen voor "leefloners")
* Samenwonende net geen 900 euro
* Als alleenstaande 1340 euro
-------

Waarom werken we?
Omdat we dan 40j tot 60j lang een betere levenskwaliteit kunnen betalen, kunnen sparen voor een geruste ouwe dag in onze eigen woning, omdat we ons geen uitschot van de maatschappij moeten voelen maar productief deel van een groter geheel,...

Maar als deze bedragen voor jou aantrekkelijk klinken: stop gerust met werken en geniet van alle vrijheid die dit bedrag je zal brengen!

Heel terechte punten, maar het verschil tussen leefloon en werken is in een heel aantal gevallen gewoon erg klein, zeker denkend aan een grote groep in de bevolking die enkel een deeltijds contract krijgt en gaat werken voor netto €1100 à 1200.
Dus hetzelfde als een alleenstaande op leefloon, of €100 per maand extra om een 100-tal uur per maand te werken. Ik ken een paar mensen die dat letterlijk zeggen, eigenlijk ga ik werken voor €150 netto meer per maand dan als ik gewoon thuis zou blijven... En als werkende heb je geen recht op sociaal tarief voor energie, wat tegenwoordig snel meer dan €150 extra kosten per maand betekent.

En het verschil in pensioen is bijna verwaarloosbaar. Is het maximum netto pensioen voor een werkende na 45 jaar niet iets van €1660 ongeveer? Dus een maximaal verschil van pak €300 met een alleenstaande op leefloon, voor 45 jaar werken.

Heel terechte punten, maar het verschil tussen leefloon en werken is in een heel aantal gevallen gewoon erg klein, zeker denkend aan een grote groep in de bevolking die enkel een deeltijds contract krijgt en gaat werken voor netto €1100 à 1200.
Dus hetzelfde als een alleenstaande op leefloon, of €100 per maand extra om een 100-tal uur per maand te werken. Ik ken een paar mensen die dat letterlijk zeggen, eigenlijk ga ik werken voor €150 netto meer per maand dan als ik gewoon thuis zou blijven... En als werkende heb je geen recht op sociaal tarief voor energie, wat tegenwoordig snel meer dan €150 extra kosten per maand betekent.

En het verschil in pensioen is bijna verwaarloosbaar. Is het maximum netto pensioen voor een werkende na 45 jaar niet iets van €1660 ongeveer? Dus een maximaal verschil van pak €300 met een alleenstaande op leefloon, voor 45 jaar werken.
Een probleem daar is ook de wildgroei aan deeltijdse contracten die de combinatie met een ander deeltijdse job onmogelijk maken IMO. En dat zijn ook vaak de jobs die dan niet ingevuld raken.

Levenslang? Of kiezen ze daarvoor wanneer de kinderen klein zijn? 😉
Dus hetzelfde als een alleenstaande op leefloon, of €100 per maand extra om een 100-tal uur per maand te werken. Ik ken een paar mensen die dat letterlijk zeggen, eigenlijk ga ik werken voor €150 netto meer per maand dan als ik gewoon thuis zou blijven...
Ikzelf zou er ook financieel op vooruit gaan als ik niet zou werken. Ik zou namelijk ook kunnen genieten van sociaal tarief, goedkopere prijzen voor de hobby's van de dochter,....
Maar ik voel me als mens beter als ik wél ga werken. Dus mijn persoonlijk geluk gaat erop vooruit én ik krijg vakantiegeld en, afhankelijk van je pc, ook een eindejaarspremie. Daarnaast loopt mijn wedde-ancienniteit ook gewoon door natuurlijk. Op korte termijn loont werken idd niet voor veel mensen. Maar op langere termijn (10j bvb) vaak wél.
En als werkende heb je geen recht op sociaal tarief voor energie, wat tegenwoordig snel meer dan €150 extra kosten per maand betekent.

Behalve dat je als werkende wél een lening aan hebt kunnen gaan voor, al was het maar een kleine studio, je eigendom aan te schaffen en als leefloner ben je gedoemd tot levenslang huren. En als je uiteindelijk in een ocmw-bejaardentehuis belandt kan je niets verkopen van eigendom om toch nog wat luxe te betalen en krijg je letterlijk wat zakgeld.

Veel mensen (voel je absoluut niet aangesproken!) Zien echt niet hoe het leven is als je zo weinig hebt. Gelukkig maar!

Een probleem daar is ook de wildgroei aan deeltijdse contracten die de combinatie met een ander deeltijdse job onmogelijk maken IMO. En dat zijn ook vaak de jobs die dan niet ingevuld raken.

Absoluut, ik vind dat echt een plaag, van die éénzijdig flexibele deeltijdse contracten. En in sommige sectoren is dat gewoon de norm.

Levenslang? Of kiezen ze daarvoor wanneer de kinderen klein zijn? 😉

Ikzelf zou er ook financieel op vooruit gaan als ik niet zou werken. Ik zou namelijk ook kunnen genieten van sociaal tarief, goedkopere prijzen voor de hobby's van de dochter,....
Maar ik voel me als mens beter als ik wél ga werken. Dus mijn persoonlijk geluk gaat erop vooruit én ik krijg vakantiegeld en, afhankelijk van je pc, ook een eindejaarspremie. Daarnaast loopt mijn wedde-ancienniteit ook gewoon door natuurlijk. Op korte termijn loont werken idd niet voor veel mensen. Maar op langere termijn (10j bvb) vaak wél.

Behalve dat je als werkende wél een lening aan hebt kunnen gaan voor, al was het maar een kleine studio, je eigendom aan te schaffen en als leefloner ben je gedoemd tot levenslang huren. En als je uiteindelijk in een ocmw-bejaardentehuis belandt kan je niets verkopen van eigendom om toch nog wat luxe te betalen en krijg je letterlijk wat zakgeld.

Veel mensen (voel je absoluut niet aangesproken!) Zien echt niet hoe het leven is als je zo weinig hebt. Gelukkig maar!

In het geval van de mensen die ik ken, is er geen sprake van kinderen en zijn ze toch al 5 à 10 jaar aan het werk.

Pas op, het strekt jou en hen tot eer dat je ervoor kiest om te gaan werken en niet voor de korte-termijn financieel meest voordelige oplossing.
En ik hoop dat ze uiteindelijk een lening zullen kunnen aangaan (eigenlijk hoop ik vooral dat ze niet te lang alleenstaand blijven, dat zou al enorm schelen qua spaarcapaciteit) maar op dit moment kunnen ze hoogstens lenen voor een studio of zo van 100 K€, daar spring je niet ver mee.

Ik moet toegeven, ik kan niet spreken uit eigen ervaring hoe het is om met zo weinig te leven (ooit begonnen aan €7 netto per uur, alle netto voordelen meegerekend, maar toen was het leven ook minder duur) - alleen van bij een aantal vrienden te zien die voor hun €1100 - 1200 per maand moeten werken en dat is toch pijnlijk.

Werken en de zorg van je kinderen uitbesteden, of thuisblijven en voor de kinderen zorgen? Uiteindelijk is het resultaat voor de maatschappij hetzelfde (in beide scenario's is er uiteindelijk iemand die voor een kind zorgt, en iemand die een andere job uitoefent), alleen denken we dat het eerste beter is omdat je daar met twee loontrekkenden zit en we het BBP optrekken.

Gewoon doen. Zodat je eindelijk eens wat realiteitsbesef krijgt en stopt met je 'ik, arme hoogopgeleide' klaagzang.

Een beetje respect voor de brede schouders zou de politiek niet misstaan. Het is wel de grote betalers die de uitdeel financieren...

In het geval van de mensen die ik ken, is er geen sprake van kinderen en zijn ze toch al 5 à 10 jaar aan het werk.

Ik moet toegeven, ik kan niet spreken uit eigen ervaring hoe het is om met zo weinig te leven (ooit begonnen aan €7 netto per uur, alle netto voordelen meegerekend, maar toen was het leven ook minder duur) - alleen van bij een aantal vrienden te zien die voor hun €1100 - 1200 per maand moeten werken en dat is toch pijnlijk.
En ook compleet onhoudbaar op langere termijn.
Dat lukt zo lang je thuis kan blijven wonen, wanneer je werkt aan een hoger doel met een einddatum (bvb een opleiding van enkele jaren) maar op langere termijn hou je dat als alleenstaande niet vol, neen.
Dan ga na x-aantal jaren gefrustreerd raken omdat je niet vooruit lijkt te gaan en andere beslissingen nemen zoals voor een andere sector of werkgever kiezen.

Een beetje respect voor de brede schouders zou de politiek niet misstaan. Het is wel de grote betalers die de uitdeel financieren...
Het is niet omdat je veel verdient dat je veel bijdraagt he. Maar we zullen anders die mensen die veel belastingen betalen een apart topic geven zodat ze dat ook daar eens kunnen komen verkondigen en de anderen hun dank kunnen komen uitdrukken.

Terug
Bovenaan