Pensioenhervorming

het is effectief zo dat de gemiddelde aanslagvoet bij de hoogste lonen lager is. Zie: https://statbel.fgov.be/sites/default/files/files/documents/Huishoudens/10.9 Fiscale inkomens/fisc2019_B_1_NL.xls (percentiel 100% is lager dan 99%). En dat is dan nog zonder de extralegale voordelen meegerekend.
Dat begrijp ik toch niet hoe dit kan.
Moet zijn dat percentiel 100 er gemiddeld meer kinderlast of niet werkende partner is dan perventiel 99 ofzo?
Of hoe komt dit JPV?

Eerlijk je zou verschieten hoeveel mensen daar jarenlang in lukken.

Wel goed trouwens dat ze zorg voor kinderen eindelijk mee beginnen rekenen.

@JPV ik weet niet of jij de precieze cijfers kent, maar ik geloof dat je dan zegt dat het voor de overheid beter is als de 'lagere klasse' thuis voor hun kinderen zou zorgen?
er is méér dan het financiële aspect. Er zijn héél wat mensen die beter niet voor hun kinderen zorgen (en dat heeft niet altijd met klasse te maken ;))

Ik ben even niet mee. Je moet dus 20 jaar werken om een minimumpensioen te krijgen. Ik ben begonnen op mijn 19 (voltijds). Dat wil dan zeggen dat ik op mijn 39 kan stoppen en 1500 euro (bruto/netto i don’t care) kan krijgen?
Ik ben toch 1001 dingen aan het vergeten in mijn redenering?
Nee

Vanaf de leeftijd van 67j wél ja.
Zelfs dan nog niet, je moet voor een minimumpensioen van 1500 euro ook nog 30 jaar gewerkt hebben in totaal :). Die 30 jaar betekent dan wel minstens 1/3 gewerkt in die 30 jaar. Bovendien is de kans groot dat je in dat geval gewoon pro rata dat minimumpensioen krijgt, 't is niet dat je dan direct aan 1500 euro zit.

Zou toch eens graag de antwoorden weten op volgende vragen:

- welke effecten zijn er nu gerealiseerd op vlak van betaalbaarheid van de pensioenen - volgens wat ik,lees geen of quasi nihil door de lange overgang
- hoe kan je de voordeelregimes blijven verdedigen tegen een context van 45 jaar werken

PS blijft heer en meester aan de tafel wanneer het er echt op aankomt, die indruk heb ik

Zie Mulan.

(los daarvan is er financieel ook een besparing voor de overheid, die ze ook aantoont).

Zo toon je aan dat je in een bubbel leeft :). Dit zijn cijfers van 2018, maar denk dat er weinig aan de populariteit van maaltijdcheques veranderd is:

- Gemiddeld krijgt 34,13 % van de werknemers voor elke gewerkte dag een MC.
- Bedienden mogen hier gemiddeld veel meer op rekenen dan arbeiders: van de bedienden ontvangt ruim 40 % maaltijdcheques; bij de arbeiders is dat slechts 16%.

- Vanuit de werkgevers zien we algemeen dat 28,33 % van hen maaltijdcheques geven aan al hun werknemers of aan een deel van hen.
- bij bedrijven die enkel bedienden in dienst hebben 64,8 % maaltijdcheques geeft.
- Bij bedrijven met enkel arbeiders is dat 10,1 %.
- Werkgevers wiens personeel bestaat uit arbeiders én bedienden geven voor 22,3 % cheques aan de bedienden en 12,7 % aan de arbeiders.

Dus ja, wie in een bedrijf werkt met enkel bedienden, krijgt meestal een maaltijdcheque. Wie in andere bedrijven werkt net meestal niet, met een véél groter aantal niet dan wel.

(los van het feit dat in heel wat sectoren met arbeiders, het maximumbedrag van 8 euro niet bereikt wordt. Bvb textiel 5,2 euro
Ik weet niet waarom jij altijd vreemde cijfers zoekt om obvious zaken te debunken. Ik ken letterlijk niemand die ge maaltijdcheques krijgt.

> 2M werknemers die maaltijdcheques krijgen. Wat is de arbeidsbevilking in belgie 4M waarvan 1.5M ambtenaren die geen cheques krijgen?

https://www.jobat.be/nl/art/wat-zijn-maaltijdcheques

--> 74% krijgt maaltijdcheques

Ik durf dat het overgrote deel noemen.

Je spreekt over werkgevers. Waarschijnlijk dat alle 1mans foefel mgmt vennootschap geen maaltijdcheques uitdelen. I don't know.

Voor je het weet ga je 100 percentiel met 99 percentiel vergelijken om je punt te bewijzen :cautious:

Het is niet op flessen trekken, omdat ik hiermee aantoon dat het bestaat. Het zou natuurlijk dom zijn om dit als argument te gebruiken als er geen andere zaken zijn die dit versterken. Maar met de extra-legale voordelen die bij de hogere lonen GIGANTISCH aanwezig zijn ivm de lagere lonen, heb ik imho dat argument.

En zelfs wie GIGA extra legale voordelen heeft, wat relatief is in België, betaalt nog altijd veelvouden aan absolute en relatieve belastingen.

Als je 5-6k per maand verdient, ga je dan de 200 euro netto vergoeding afpakken of de maaltijdcheques?

Die van 2k per maand betalen bijna 0 belastingen tegenwoordig. Er mag toch nog een beetje netto verschil zijn hopelijk?

Ik weet niet waarom jij altijd vreemde cijfers zoekt om obvious zaken te debunken. Ik ken letterlijk niemand die ge maaltijdcheques krijgt.
Same here, zelfs de KMO of multinational met de zwakste tax efficiency tools voor de loonbrief betaalt maaltijdcheques. Ik kan me ook niet indenken waarom ze dat niet zouden doen, dat is zo'n no-brainer.

Ik betaal elke maand 4000 euro belastingen. Het overgrote deel van die belastingen zie ik nooit terug. Het is niet dat die verdiensten boven de 5000 iets opbrengen. Dat is gewoon in de big black hole, geen pensioen extra, geen uitkering extra, gewoon 'herverdelen'. Dat noem ik niet 'amper tot niks afdragen'. Dat noem ik de boel rechthouden. Een beetje appreciatie af en toe zou welkom zijn.
Dat zeg jij, maar dat is pertinent onwaar.
Met die belastingen worden ons rechtsysteem en onze politionele macht gefinancierd, en laat die net vooral de sterke schouders beschermen.
200-300 jaar geleden moesten die sterke schouders zelf lijfwachten inhuren, vandaag zorgt de maatschappij voor law en order.

En zo zijn er nog wel enkele andere voorbeelden.

Dus van mij moet je geen appreciatie verwachten omdat je belastingen betaalt

En zelfs wie GIGA extra legale voordelen heeft, wat relatief is in België, betaalt nog altijd veelvouden aan absolute en relatieve belastingen.
absoluut: ja. Relatief: vaak niet, reken maar eens het nettoloon VS bruto uit met alle extralegale voordelen meegerekend
Als je 5-6k per maand verdient, ga je dan de 200 euro netto vergoeding afpakken of de maaltijdcheques?
netto vergoeding is een vergoeding van kosten. Als die kosten er écht zijn, waarom zou je een vergoeding afnemen?

En het nut van maaltijdcheques is minimaal.
Die van 2k per maand betalen bijna 0 belastingen tegenwoordig. Er mag toch nog een beetje netto verschil zijn hopelijk?
tussen 2000 bruto (200 meer dan minimumloon) en 5k/6k zit een wereld van verschil.

Niemand die zegt dat iemand met 5k niet meer mag verdienen, he. Wel is het een feit dat bovenop het loonverschil er nog zoveel extralegale voordelen zijn waardoor de relatieve verhouding scheef zit. Ik heb zelf bvb, met al bij al weinig extralegale truukjes, relatief minder belastingen te betalen dan een gewone bouwvakker.

Dat zeg jij, maar dat is pertinent onwaar.
Met die belastingen worden ons rechtsysteem en onze politionele macht gefinancierd, en laat die net vooral de sterke schouders beschermen.
:wtf:

200-300 jaar geleden moesten die sterke schouders zelf lijfwachten inhuren, vandaag zorgt de maatschappij voor law en order.
Dus als we geen 50%-60% van ons inkomen boven de 4k€ afdragen worden we per direct gelyncht door het volk? Volgens mij ging het zelfs in de middeleeuwen er zo niet aan toe, laat staan vandaag. In de USA dragen ze veel minder af en daar heb je evengoed een politiesysteem, een juridisch systeem, ... Veel efficiënter en beter gerund dan in BE.

Niemand die zegt dat iemand met 5k niet meer mag verdienen, he. Wel is het een feit dat bovenop het loonverschil er nog zoveel extralegale voordelen zijn waardoor de relatieve verhouding scheef zit. Ik heb zelf bvb, met al bij al weinig extralegale truukjes, relatief minder belastingen te betalen dan een gewone bouwvakker.
No way dat jouw aanslagvoet op 5k (% betaalde belasting / brutoloon) hier lager gaat uitkomen dan voor een bouwvakker met 2k.

> 2M werknemers die maaltijdcheques krijgen. Wat is de arbeidsbevilking in belgie 4M waarvan 1.5M ambtenaren die geen cheques krijgen?
Vele ambtenaren krijgen maaltijdcheques (lokale overheid, Vlaamse overheid). En er zijn 4 miljoen werkenden.
https://www.jobat.be/nl/art/wat-zijn-maaltijdcheques

--> 74% krijgt maaltijdcheques

Ik durf dat het overgrote deel noemen.
van de jobat populatie. Een heel nauwe doelgroep die die enquête invult
Je spreekt over werkgevers. Waarschijnlijk dat alle 1mans foefel mgmt vennootschap geen maaltijdcheques uitdelen. I don't know.
vandaar dat ik zowel cijfers van werknemer als werkgever erbij gezet heb. Je veronderstelling klopt dus niet
Voor je het weet ga je 100 percentiel met 99 percentiel vergelijken om je punt te bewijzen :cautious:
Voor je het weet insinueer je dingen

Dus als we geen 50%-60% van ons inkomen boven de 4k€ afdragen worden we per direct gelyncht door het volk? Volgens mij ging het zelfs in de middeleeuwen er zo niet aan toe, laat staan vandaag. In de USA dragen ze veel minder af en daar heb je evengoed een politiesysteem, een juridisch systeem, ... Veel efficiënter en beter gerund dan in BE.
Hah de VS waar zoveel mensen sterven door vuurwapens.
Daar is het veel veiliger idd

No way dat jouw aanslagvoet op 5k (% betaalde belasting / brutoloon) hier lager gaat uitkomen dan voor een bouwvakker met 2k.
Een bouwvakker heeft geen loon van 2k. Die zit al minstens aan 2,8k en in de praktijk een stuk meer.

Ik heb de berekening ooit gedaan, mijn belastingsvoet (1-(netto+waarde extralegale voordelen)/(bruto+waarde extralegale) was lager bij mij dan bij hem.

Same here, zelfs de KMO of multinational met de zwakste tax efficiency tools voor de loonbrief betaalt maaltijdcheques. Ik kan me ook niet indenken waarom ze dat niet zouden doen, dat is zo'n no-brainer.
Ik werk bij een van de grotere Cronos bedrijven en wij krijgen geen maaltijdcheques.
Wel krijgen we dat bedrag gewoon netto. Ik snap het nut niet goed van maaltijdcheques als ons bedrijf er in slaagt om heel die zever te bypassen en ons dat bedrag netto te geven :p .

@JPV going nuts again.

Is het een geheim dat die nettovergoedingen gewoon verdoken belastingontwijking zijn? Ik kreeg vroeger 200 euro netto vergoeding "opslag".

Daar stonden 0 reële kosten tegenover... zo zijn er velen in belgie...

Maar goed. We leren dat de doorsnee laagverdiener meer belastingen betaalt dan een grootverdiener.

Tegenwoordig heb ik enkel bruto en niks foefkes. Op de brief stond er vorig jaar gemiddelde aanslagvoet 39.7%. En dat is na kinderopvang en dienstencheques en zo. Ik betwijfel sterk of je bouwvakker daar boven zit. De madam zat aan 21.5% of zo en die verdient 3000+ ...

USA is waarschijnlijk het enigste land waar je NIET wil wonen. Huizen duur en geen steun als je een ernstige ziekte hebt. Ik had ook gehoord dat een zwangerschap enorm duur is. België is echt een prachtig land op gebied van zorg en verzekeringen. School is hier ook goedkoop vergeleken met USA.

Terug
Bovenaan