Geen idee, dat weten voorlopig uitsluitend de betrokkenen zelf denk ik maar daarom is een parlementaire onderzoekscommissie een must.Wie kunnen ze hier nog voor verantwoordelijk houden? Sinds wanneer is dit gekend?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Geen idee, dat weten voorlopig uitsluitend de betrokkenen zelf denk ik maar daarom is een parlementaire onderzoekscommissie een must.Wie kunnen ze hier nog voor verantwoordelijk houden? Sinds wanneer is dit gekend?
Geen zorgen .. https://www.hln.be/binnenland/overe...-3m-niet-meer-aansprakelijk-stellen~a5dedf18/Ik voorspel een rondje zwartepietenschuiven eerlijk gezegd.
Van wat ik lees is dit al 20 jaar gekend...
Nu blijkt dat er werd beloofd om niet meer te procederen over de kosten van de vervuiling. Lantis investeerde 63 miljoen euro belastinggeld om de grond aan te pakken, 3M betaalde 75.000 euro, geeft een bron van de kranten aan. Dat blijkt allemaal uit de dading die in 2017 gesloten werd. Ook in het akkoord: Lantis en 3M beloofden om geen gerechtelijke stappen te ondernemen. En zo kon de bouw van Oosterweel toch van start gaan.

Was ook het woord dat in mij opkwam bij het lezen van dit alles.Degoutant.
What the fuck? Dit kan toch echt niet.
3M en Lantis verbinden zich er tot slot toe dat ze – gezien het ‘vertrouwelijke karakter’ van de overeenkomst – daarover nooit ‘mededelingen aan derden’ zullen doen, ‘tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen’. De twee bedrijven spreken ook af dat geen van hen beide ‘publiek zal communiceren’ over de PFOS-concentraties of over de gemaakte afspraken ‘zonder voorafgaand onderling overleg’.
Mogen we nu een reactie van VITO verwachten? Van bijvoorbeeld de auteurs van deze voorstudie? Awel, lieve vrienden, dat brengt ons bij het volgende probleem: de "wall of silence", oftewel de wetenschappelijke omerta rond PFOS. (Het antwoord op de vraag is dus een dikke vette "NEE".)
De voorbije weken zijn er immers expliciete instructies rondgegaan in verschillende organisaties en bedrijven aan alle werknemers om op geen enkele manier publieke commentaar te geven op de PFOS affaire. Uiteraard bij OVAM en Lantis, maar ook bij verschillende onderzoeksbureau's, bij de "Vereniging voor Erkende Bodemdeskundigen" (VEB, wat dus zogezegd onafhankelijke experten zouden moeten zijn) en uiteraard ook bij VITO.
Een bijkomend probleem hier is dat vele onderzoeken aan de Universiteit Antwerpen in samenwerking verlopen met VITO. Bizar genoeg hangt daar blijkbaar vaak een clausule aan vast die zegt dat de betrokken proffen, PhD's en doctoraatsstudenten daarbij *niet* met de pers mogen praten. De muur van stilte strekt zich dus losjes uit tot diep in onze "onafhankelijke" universiteiten.
Dus gewoon dreigen van een multinational om een rechtzaak lang uit te slepen is voldoende om plat op de rug te gaan liggen. Geen probleem, de maatschappij draagt de kosten wel. Compleet degoutant. De enige die hier momenteel een goeie beurt maakt is Demir door dat ze aandringt op transparantie. Uiteraard om dat ze zelf nog niet zo lang op het postje zit en ze haar handen kan wassen in onschuld.
Maar een universiteit en bij uitbreiding een onderzoeksinstelling als het VITO zijn helemaal geen bedrijven, die worden door de staat (riant) gesponsord om onafhankelijk, integer, wetenschappelijk onderzoek te voeren mét een maatschappelijke dienstverleningscomponent in de vorm van onderwijs én ook hun wetenschap te vertalen naar het gewone volk in de media bij crisissen zoals de deze. Ik vind zo'n zwijgplicht dus gewoon immoreel.Het is niet onlogisch dat die werknemers zwijgplicht opgelegd krijgen en de rangen worden gesloten. Dat is met alle "belangrijke" beslissingen in een bedrijf: alle communicatie verloopt dan via 1 kanaal. Als iedere werknemer een verhaal begint op te hangen is er geen houden meer aan. Maar dan hoop ik dat ze binnenkort het nodige "gerief" gaan bovenhalen om de zwijgers aan het praten te krijgen. Of dat er toch een paar klokkenluiders gaan opstaan.
Le3fMilieuWeten we ook ineens de reden dat de naam van 'leefmilieu' langzaam omgevormd is![]()
De politiek maakt andermaal op korte tijd een zéér slechte beurt, maar zullen er gevolgen zijn? Waarschijnlijk niet. Persoonlijk vind ik dat men eens een guillotine voor de parlementen van dit land zou moeten installeren, om de dikkoppen er aan te herinneren dat als ze blijven volharden in het weigeren van figuurlijke koppen te laten rollen voor hun wanbeleid, dat er ooit wel nog eens letterlijke koppen zouden kunnen rollen.
Maar goed de CD&V zal denken ze waarschijnlijk dat ze toch onmogelijk nog lager kunnen zakken, hun resterende 10% kiezers zijn de bejaarden die al levenslang katholiek stemmen, o.a. met de volmachten die ze gaan verzamelen in de woonzorgcentra - al zal ook dat na covid19 wat minder zijn - én regeringen worden in dit land niet meer gevormd op basis van verkiezingsuitslagen, toch niet die in Vlaanderen. De Croo junior is zelfs premier geworden, dus er nog hoop denkt een Coens dan, tenminste zolang N-VA + VB niet samen 50% halen...
Als ik dit zo lees, heeft Lantis veel boter op het hoofd.
De politiek maakt andermaal op korte tijd een zéér slechte beurt, maar zullen er gevolgen zijn? Waarschijnlijk niet. Persoonlijk vind ik dat men eens een guillotine voor de parlementen van dit land zou moeten installeren, om de dikkoppen er aan te herinneren dat als ze blijven volharden in het weigeren van figuurlijke koppen te laten rollen voor hun wanbeleid, dat er ooit wel nog eens letterlijke koppen zouden kunnen rollen.
Maar goed de CD&V zal denken ze waarschijnlijk dat ze toch onmogelijk nog lager kunnen zakken, hun resterende 10% kiezers zijn de bejaarden die al levenslang katholiek stemmen, o.a. met de volmachten die ze gaan verzamelen in de woonzorgcentra - al zal ook dat na covid19 wat minder zijn - én regeringen worden in dit land niet meer gevormd op basis van verkiezingsuitslagen, toch niet die in Vlaanderen. De Croo junior is zelfs premier geworden, dus er nog hoop denkt een Coens dan, tenminste zolang N-VA + VB niet samen 50% halen...