Pizza maken

Gisteren was het te koud om buiten pizza te maken (bonfeu) dus dan maar als plan B binnen in de oven eens geprobeerd. Dat lukt totaal niet. Alles er op is uiteraard heerlijk maar de bodem (het belangrijkste) was gewoon slap deeg

Ik denk niet dat je een pizza goed krijgt in een gewone oven, of ben ik daar verkeerd in?
Met een pizzasteen in de oven lukt dat toch redelijk goed hier.
Heeft wel een beetje meer tijd nodig maar nu ook weer geen 15 min .
Mijn oven kan max 275°C

Gisteren was het te koud om buiten pizza te maken (bonfeu) dus dan maar als plan B binnen in de oven eens geprobeerd. Dat lukt totaal niet. Alles er op is uiteraard heerlijk maar de bodem (het belangrijkste) was gewoon slap deeg

Ik denk niet dat je een pizza goed krijgt in een gewone oven, of ben ik daar verkeerd in?
Lukt wel.

Als je echter begint met er vochtige dingen op te zwieren dan mislukt het keer op keer. Ik kan het weten want ik heb zo tientallen mislukte pizza's gehad.

Sinds ik echter mij beperkt tot er pastasaus op te zwieren, dan vlees ( diepvriesgehakt(makkelijker dosseerbaar), spekblokjes, ham, ...) en dan harde groenten (kan gaan van paprika, wortelstukjes, champignons, selder, hell zelfs prei (maar raad het niet aan), ajuin,...) maar gewoon beleggen en het dan af te toppen met een goede laag geraspte kaas ( en voor de hawai'ers onder ons ananas :p). En dan werkt dat perfect. Op 220°C.

Al neem ik tegenwoordig wel de dikke pizzabodem. Ik weet niet of door die extra dikte het wat makkelijker is om die niet te nat te hebben.

Sinds mij dat is gelukt, koop ik geen diepvriespizza's meer :p.

Met een pizzasteen in de oven lukt dat toch redelijk goed hier.
Heeft wel een beetje meer tijd nodig maar nu ook weer geen 15 min .
Mijn oven kan max 275°C
Ok thanks, eens proberen. Ik denk wel dat wij het op 220° gedaan hadden, eens wat hogere temperatuur proberen in de oven!

Beste methode is om eerst de bodem even voor te bakken enkel met de saus en dan verder te beleggen. Als je een pizzasteen gebruikt, zo warm mogelijk stoken op voorhand dat de steen zo veel mogelijk warmte kan opnemen.

Laatst bewerkt:
Beste methode is om eerst de bodem even voor te bakken enkel met de saus en dan verder te beleggen. Als je een pizzasteen gebruikt, zo warm mogelijk stoken op voorhand dat de stem zo veel mogelijk warmte kan opnemen.
Wtf is de stem? Dus de steen eerst in de oven plaatsen zonder de pizza er op?

Ok, ik zal de pizzasteen al in de oven plaatsen tijdens het voorverwarmen naar 250 graden. Eens die temperatuur bereikt is plaats ik de pizza er op. Ben eens benieuwd 😀

Ok, ik zal de pizzasteen al in de oven plaatsen tijdens het voorverwarmen naar 250 graden. Eens die temperatuur bereikt is plaats ik de pizza er op. Ben eens benieuwd 😀
Ik ben ook nog een pizza-noob, maar als ik hem maak op de Kamado, dan meet ik de temperatuur van de steen met een infraroodthermometer. Zo weet je of de steen warm genoeg is.

Een steen heeft wel wat langer nodig om warm te geraken. Steek die daar gewoon een uur in vooraleer je er pizza op legt.

Details over werkwijze mag wel 😀😀
Ik werk gewoon met de pizzameel van de colruyt. Ik heb nog nooit andere gebruikt dus echt vergelijken kan ik niet. Deze deeg (12bollen)had ik donderdagavond gemaakt om vrijdagavond te gebruiken. Ik had er 4 over en heb ze her opgebold en in de frigo gestoken en zaterdagmiddag dan de rest gemaakt en dat zijn die foto's. De deeg en het resultaat was echt nog beter dan de avond voordien. Het was vooral een stukje luchtiger geworden.

Dingen die ik al doende geleerd heb en die de pizza beter maken:
Met bollen van 280gr heb ik de beste resultaten. Zeker niet minder dan 250gr gaan.
Hydratatie van 64% volgende keer ga ik zelfs 65% nemen als test. Het lijkt niet veel 64 ipv van 60 maar het is een immens verschil. Helaas in handeling ook. Dus eigenlijk moet je zoeken naar het punt waar je zo hoog mogelijk kan gaan en toch nog je deeg werkbaar kan houden.
Van die 64% water 1% olijfolie gebruiken of zelfs nog iets meer. Je deeg wordt iets werkbaarder en je korst kleurt mooier tijdens het bakken.
Ik werk met een zelf gebouwde hout gestookte pizzaoven. Helaas heb ik hem iets te klein gebouwd en het is echt werken om de ideale bak omgeving te creëren. Ik denk dat dit in een ooni wel gemakkelijker werken is. Bodem, dome en vlam moeten ideaal zijn. Te weinig vlam en je korst komt niet mooi op en teveel vlam bakt hij niet mooi uit.
De vlam blijft toch het belangrijkste tijdens het bakken. En dat is het verschil met bakken in een kamado bijvoorbeeld daar heb je die vlam niet bovenaan en zal je nooit de perfecte pizza kunnen bakken (denk ik).

Eerste keer deeg maken en de ooni gebruiken.
Zeer content, wel veel werk en bezigheid maar wel leuk om te doen.
Napolitaans deeg maar niet zo voor de dikke korst gegaan. Zal wat spelen en oefenen worden. We vonden ze zo allesinds zeer goed.
Voor er commentaar op de foto’s komt, iets minder aandacht gegeven aan gelijke hoeveelheid gram per bol.
Nog een doosje met 5 bolletjes, die heb ik in de vriezer gezet en benieuwd of die er goed uitkomen binnenkort.

Bijlagen

• IMG_8535.jpeg
    IMG_8535.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 21
  • IMG_8537.jpeg
    IMG_8537.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 17
  • IMG_8538.jpeg
    IMG_8538.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 20
  • IMG_8539.jpeg
    IMG_8539.jpeg