PlayStation 5 Pro

Of ze weten nu al dat het productie-volume vrij laag zal zijn, en willen vermijden dat scalpers weer met alle winst gaan lopen.
Ik vond het overigens nog merkwaardiger dat de prijs van de PS5 zelf recent omhoog ging. Nog nooit geweten dat een electronica-product 4 jaar na release duurder wordt ipv goedkoper.
Xbox heeft het ook al gedaan.

Die van DF heeft final fantasy rebirth op de PS5 pro gezien. Hij beweert dat de game in 60 frames op de pro er visueel beter uitziet dan de fidelity mode op standaard PS5. Dus dubbel de frames plus visueel mooier..dat is veel belovend! Pssr lijkt the real deal te zijn...
Ze hadden beter de pro uitgeleend aan DF. En had hen een filmpje laten maken. Veel uitgebreider en veel beter geweest...

Hier kan je de presentatie downloaden in volle glorie zonder de 1080p compressie die youtube doet. :unsure:
Dat zal hopelijk wat meer duidelijkheid tonen over de verschillen.

Al goed dat FF7:R beter is volgens DF... want het was nodig. Amai, dat was niet goed op release. Wat een lelijk blurry gedoe was me dat

Dit klopt niet echt.

De PS3 had een enorm zwakke GPU, die was er last minute ingestoken want ze gingen eigenlijk een Cell Processor gebruiken als graphics core. De laatste keer dat de PS high-end was, was de PS2.

Het grote verschil tussen de sprong tussen PS4/Pro en PS5/Pro is dat er nu geen verhoging van de kloksnelheid is van de CPU.
Games die dus CPU-limited zijn vandaag (en dat is bv zowat alles met UE5) gaan niet opeens 60fps draaien op de Pro.
In de ps3 zat een gedownclockte 7800gtx de tijd dat de 7800x de beste gpu was …. Was een 650 euro gpu….. equivalent van een licht geunderclockte 4090 in een ps5 te stoppen. Een videokaart van 2000 euro nu.

Cell doet een deel van de graphics trouwens. Maar die cell cpu is heel goed in heel parallelle in order workloads (beetje zoals een hedendaagse asic )

Heel handig voor wetenschappelijke berekeningen , maar enorm shitty voor games waarin net veel out of order gebeurt met veel randomness. Heel de code pipeline moest manueel gefinetuned worden en de kleinste fout zorgde voor pipeline stalls waardoor de gpu niet gevoed kon worden. Vandaar dat early gen ps3 games er slechter uitzien dan 360 games , maar late games zoals tlou er veel beter uitzien dan 360 games.

De 360 gpu was idd beter , maar dat was dan ook het equivalent van er nu een 4090 in te rammen :)

Ps5 is verre van cpu limited. Zen cores zijn 100 keer beter dan die low ipc jaguar cores die in een ps4 zaten. CPU bottleneck is een mythe. Dat geld enkel voor high refresh rates en 1080p . Op 4k en 1440p kan je zelf verder met een 200 euro cpu van 8 jaar geleden om 60 fps te halen.

Moest het een cpu bottleneck zijn zouden al die ue5 games geen 60 fps modes hebbben door de graphic te downgraden in performance mode …

Je haalt je info ergens verkeerd hoor :)

Laatst bewerkt:
Tweets als deze overtuigen mij dus net niet. In eens is alles prachtig en op de base PS5 was het lelijk, sure boy... :p
Er was toch wel een duidelijk probleem met deze game op release... 30fps ging wel maar ja, 30 fps... en de performance modus met 60fps was zooo wazig. Heb het zelf ook niet kunnen spelen tot ze het hebben gepatched zodat het allemaal minder wazig was. Na de patch was het al iets beter maar het bleef teleurstellend. Al een geluk dat de rest van de game wel goed was. :p

GTA6 gaat wel het spel zijn dat de CPU het zwaarst gaat doen zweten. Er is zoveel simulatie dat tegelijkertijd gebeurt. Gta games hebben bij launch nooit een goede framerate gehad. Haalde amper 30 op ps3 en xbox 360 destijds. Dus ik verwacht ook niet dat opeens dat spel een 60 fps mode gaat hebben op de pro. Maar een 40 fps lijkt mij haalbaar. Met de nodige fidelity zoals RT noem maar op.
@Bunkerbudy In performance mode is Rebirth echt wel een blurry spel op de huidige ps5. Daarom dat ik het nog niet gestart ben. Staat hier geïnstalleerd op mijn harde schijf. Dat is zo een spel dat easy gebruik kan maken van de ps5 pro. Uiteraard moeten we spel per spel bekijken. Zo zullen verschillende games een groot verschil zijn, en andere minder groot. Maar ik geloof John wel op zijn woord. Die heeft een reputatie en tot nu toe heeft hij nog nooit gelogen. Is ook altijd heel neutraal opgesteld. Uiteindelijk zullen we toch moeten afwachten op de eerste echte vergelijkingsfilmpjes. Plus ik verwacht nog een State of Play voor de pre-order start. Dus hopelijk zien we daar ook meer...

GTA6 gaat wel het spel zijn dat de CPU het zwaarst gaat doen zweten. Er is zoveel simulatie dat tegelijkertijd gebeurt. Gta games hebben bij launch nooit een goede framerate gehad. Haalde amper 30 op ps3 en xbox 360 destijds. Dus ik verwacht ook niet dat opeens dat spel een 60 fps mode gaat hebben op de pro. Maar een 40 fps lijkt mij haalbaar. Met de nodige fidelity zoals RT noem maar op.
@Bunkerbudy In performance mode is Rebirth echt wel een blurry spel op de huidige ps5. Daarom dat ik het nog niet gestart ben. Staat hier geïnstalleerd op mijn harde schijf. Dat is zo een spel dat easy gebruik kan maken van de ps5 pro. Uiteraard moeten we spel per spel bekijken. Zo zullen verschillende games een groot verschil zijn, en andere minder groot. Maar ik geloof John wel op zijn woord. Die heeft een reputatie en tot nu toe heeft hij nog nooit gelogen. Is ook altijd heel neutraal opgesteld. Uiteindelijk zullen we toch moeten afwachten op de eerste echte vergelijkingsfilmpjes. Plus ik verwacht nog een State of Play voor de pre-order start. Dus hopelijk zien we daar ook meer...
De vergelijkingsfimpjes zal je alleszins niet echt snel kunnen zien. Youtube haalt de kwaliteit naar omlaag dat je het eigenlijk niet kan zien.
Heb hier gisteren de link gepost van DigitalFoundry, de pers kreeg de volledige kwaliteit maar dat filmpje is 65GB groot... en als zij dat dan ook kleiner maken naar 6GB is er ook al weer kwaliteitsverlies
Hopelijk dat er een test model in de winkels komt te staan dat het dan wel gemakkelijker is om te vergelijken.

De vergelijkingsfimpjes zal je alleszins niet echt snel kunnen zien. Youtube haalt de kwaliteit naar omlaag dat je het eigenlijk niet kan zien.
Heb hier gisteren de link gepost van DigitalFoundry, de pers kreeg de volledige kwaliteit maar dat filmpje is 65GB groot... en als zij dat dan ook kleiner maken naar 6GB is er ook al weer kwaliteitsverlies
Hopelijk dat er een test model in de winkels komt te staan dat het dan wel gemakkelijker is om te vergelijken.
Ja, dat begrijp ik. Maar de vergelijkingsfilmpjes van DF geven altijd een zeer goede uitleg. Het is vooral de uitleg die ik dan interessant vind en vervolgens weet je ook groot het verschil is uiteraard. Die mannen leggen het altijd wel goed uit :).

Volgens Richard Leadbetter van Digital Foundry is de GPU vergelijkbaar met een Nvidia 4070. Zegt hij in het interview met IGN:
Zo'n kaart kost al gauw 580 euro en dan heb je nog niks anders.
Het is natuurlijk zo, je hebt geavanceerde RT, Machine learning,... Dat gaat gewoon geld kosten. Maar ik begrijp natuurlijk ook wel, iemand die op Pc gamet, die gaat sneller meer geld neerleggen voor zijn pc, omdat die pc waarschijnlijk ook voor andere doeleinden gebruikt wordt. Dus het is niet direct een vergelijking die eerlijk is daarom. Maar als we praten over puur gaming, krijg je waar voor je geld. De vraag is gewoon of je het waard vindt of niet...

Ivb met het interview. Destin is wel meer een xbox boy. Je ziet dat hij bepaalde reacties probeert uit te lokken, maar Richard blijft gewoon heel neutraal. En dat vind ik wel altijd goed aan DF. Die mannen komen niet biased over en zijn over het algemeen autonoom in hun uitspraken.

Edit: ik zag nu dat @ikbenben het al gepost had van de 4070 :D .

Ik snap het eigenlijk niet of beter gezegd ik heb het nooit gesnapt waarom consoles altijd moeten vergeleken worden met PC specs.
In het proces wanneer de consoles ontwikkeld worden moeten ze ooit een keuze maken op vlak van hardware. Het is toch ergens normaal dat de hardware in een console nooit het nieuwste van het nieuwste kan zijn? Anderzijds ben je met een console zeker dat je x-jaren verder kunt zonder u zorgen te moeten maken en dat is op PC-vlak toch wat anders geweest. Ik kan me goed herinneren dat ik al een redelijk zware PC had voor het spelen van Doom 3 maar ik kon Crysis er nooit op laten draaien.

Het is ook niet dat ze er opeens voor de PS5 PRO een hele nieuwe architectuur in kunnen steken. We mogen niet vergeten dat 90% van de spellen nooit de kracht van de PS5 pro zal benutten wegens multiplat games.

Ga ik zeggen dat die 800 euro normaal is Neen verre van! Maar ik wil het toch eens zien wie mij een high end PC kan maken voor 800 euro zonder dat deze binnen een jaar niets meer waard is daar er weer totaal andere hardware is uitgekomen.

Is toch elke generatie hetzelfde verhaal? De eerste 1,5 - 2 jaar zijn consoles onaantastbaar qua prijs/performance. En nadien het omgekeerde. En dan gebruikt elke zijde dit op zijn beurt als argument.

De verschillen die ze tot nu toe getoond hebben zijn ook niet wereld schokkend.
Ik blijf wel bij mijn og ps5, mijn tv van 2015 zou wel een upgrade kunnen gebruiken maar die werkt nog perfect ik krijg dat thuis niet uitgelegd voor een andere tv lol

De verschillen die ze tot nu toe getoond hebben zijn ook niet wereld schokkend.
Ik blijf wel bij mijn og ps5, mijn tv van 2015 zou wel een upgrade kunnen gebruiken maar die werkt nog perfect ik krijg dat thuis niet uitgelegd voor een andere tv lol
Ik zag op grafisch vlak tussen de PS4 en PS4 Pro ook geen wereld van verschil eerlijk gezegd. Wat ik wel eerder merkte was dat sommige games gewoon vloeiender spelen.

Terug
Bovenaan