Hola! Het antwoord is helaas niet “kan perfect”. Dat advies zou ik ook graag geven, maar helaas.
Eerst
@scifoflux welke plugin batterij gebruik je? Je vermeldt dat je ze dc aansluit dus kijk de spec sheet goed na wat het voltagebereik is van de mppt (bvb 55V) kijk vervolge,s de spec sheet van de zonnepaneel na.
Dus mogelijk is het prima, maar kijk voor de zekerheid liefst na.
Ps : sommigen hier zijn op de hoogte dat de populaire Marstek venus E een backup stekker heeft. En dus een eigen 50Hz veld hierop geeft. In de praktijk kan je via een micro inverter de backup poort gebruiken om 4 a 6 zonnepanelen op aan te sluiten. Uiteraard zit je met grotere omvormersverliezen (AC). Maar het kan. Hier kan fluvius/synergrid niets op aanmerken.
Heb al eigen zonnepanelen op dak liggen (11,25kWp)
Maar momenteel is er niet veel overschot doordat ik de 2 EV's laad op de zon via EVCC.
Dus spreek max 1 à 2 kWh overschot & met laadverlies is dit niet rendabel.
Vermits ik tuinhuis heb met apart elektrische bord en drie fase binnenkomt met grote sectie van kabel.
Idee om in dat bord op 1 fase stopcontact te zetten of ik heb zelf door elektricien een drijfkracht stekker dat ik via verloop naar simpele schuko voorzie.
Om zo 2400W te gebruiken.
Dacht ik op dat plat dakje 2 panelen te plaatsen, zodat deze primair de stekker batterij oplaadt en dan 's avonds +-2uur mijn huis voorziet van stroom.
Vermits zonnepaneel DC batterij laadt is het "verlies" gering plus zon/licht is gratis.
Geen backup puur om mij in de dure uren van dynamisch contract te verlichten.
Als ik deze batterij kan beheren via EVCC zou dit top zijn.
Zo vermijd ik dat batterij ontlaad als ik de EV laadt, of kan ik bvb 's morgens zonnestroom injecteren dat ik er nog geld van krijg.
En dan in de namiddag in de batterij.
En dan nog auto opladen ook voor vaste installatie.
Van zonnepanelen zelf ben ik nog 100% uit of komt of niet maar gek idee vond ik het niet.
Maar als ik nu stekker batterij voorzie die deze mogelijkheid heeft zou tof zijn.
Gezien hij DC wil aansluiten, zal hij vermoedelijk naar een Marstek Venus A of D kijken. De A heeft 4 MPPT ingangen tot 2.4kW. De D heeft er ook 4, maar tot 4.0kW.
Uiteraard specs nakijken voor je PV panelen koopt.
Ja zoek meer een kant en klare set.
Maar vind geen goeie webshop of winkels die zo'n set aanbieden.
Vooral DC laden van zonnepanelen zou ik willen.
Als er hier wat suggesties zijn hoor ik het graag.

Vooral prijs kwaliteit iets goed.