Plug-in thuisbatterijen

Hoe pakken jullie dit aan:

Deze ochtend rustig de batterij laten vollopen, er was wel zon maar te weinig om de auto op te laden aan minimale snelheid zonder ook van het net af te nemen. Deze was vol rond 10h30. Vanaf dan de wagen beginnen laden, opgewekte energie schommelde rond de 3,5 kwh, terwijl de wagen laadt aan 3,8 kwh minimum.

Ik zou verwachten dat hij het verschil dan van de batterij haalt? Nu is het verschil van het net, zit ik met een volle batterij en ben ik momenteel aan het injecteren omdat de wagen vol is.
Hoe wordt de batterij gemanaged? Bij mij gewoon via de meegeleverde CT003 P1-meter, op zelf geïnitieerd consumptiemodel. Als de batterij vol is (of in ieder geval niet leeg), en ik steek mijn auto in, dan wordt de batterij direct leeggetrokken om het eventuele tekort aan door de zon opgewekte energie aan te vullen (in mijn geval max 800 Watt). Is dat nog niet genoeg, dan wordt er van het net afgenomen.

Ik neem aan dat dit de standaardsituatie is, aangezien de laadpaal en de batterij geen weet van elkaar hebben en de laadpaal dus evengoed een haardroger, wasmachine, droogkast, oven, vaatwasser die tegelijk opstaan zou kunnen zijn. Dan wordt de batterij ook gewoon aangesproken.

Hoe pakken jullie dit aan:

Deze ochtend rustig de batterij laten vollopen, er was wel zon maar te weinig om de auto op te laden aan minimale snelheid zonder ook van het net af te nemen. Deze was vol rond 10h30. Vanaf dan de wagen beginnen laden, opgewekte energie schommelde rond de 3,5 kwh, terwijl de wagen laadt aan 3,8 kwh minimum.

Ik zou verwachten dat hij het verschil dan van de batterij haalt? Nu is het verschil van het net, zit ik met een volle batterij en ben ik momenteel aan het injecteren omdat de wagen vol is.
Ja, dat zou moeten. Was het niet toevallig een piekje dat je zag? Want de batterij heeft een paar seconden nodig om te compenseren.

Wat je dus wilt zeggen is dat je PV installatie serieus overgedimensioneerd is? :D

(Toch als deze maand maart is en je dus op 5,5 dagen al 103kWh geïnjecteerd hebt bovenop je verbruik inclusief wagen opladen)
Zijt maar zeker. Nog van in de tijd van de GSC’s :)

Hoe wordt de batterij gemanaged? Bij mij gewoon via de meegeleverde CT003 P1-meter, op zelf geïnitieerd consumptiemodel. Als de batterij vol is (of in ieder geval niet leeg), en ik steek mijn auto in, dan wordt de batterij direct leeggetrokken om het eventuele tekort aan door de zon opgewekte energie aan te vullen (in mijn geval max 800 Watt). Is dat nog niet genoeg, dan wordt er van het net afgenomen.

Ik neem aan dat dit de standaardsituatie is, aangezien de laadpaal en de batterij geen weet van elkaar hebben en de laadpaal dus evengoed een haardroger, wasmachine, droogkast, oven, vaatwasser die tegelijk opstaan zou kunnen zijn. Dan wordt de batterij ook gewoon aangesproken.
Homewizard P1-meter en dan inderdaad zelf geinitieerd consumptiemodel. Maar vermoedelijk toch iets fout gelopen vandaag bij de combo laadpaal/batterij in te stellen, want daarnet droogkast opgezet en die ging ook van het net ipv de volle batterij. De dongle nog eens verbonden en nu lukt het wel. Hopelijk iets eenmalig.

Al 2 dagen savonds gekookt op de batterij. (Wel maar 2 kookzones gebruikt en geen boost-functie).
De batterij is ook al 2 dagen op rij rond 22u-23u leeg.

Naar ons verbruik is 5kWh wat te weinig, maar de terugverdientijd groeit exponentieel. Als deze terugverdiend is msn een 2de bijplaatsen.

Gezien de prijs zo goed als hetzelfde is zou ik voor de 3 gaan. Ze zijn compacter en gewoon nieuwer. Ze hebben ook een lanpoort. (Normaal ook iets efficiënter)

uiteindelijk in de garage op de grond geplaatst
vind toch dat het 'als lood' weegt
Het is zwaar idd. Maar perfect te doen alleen.
Kheb die gewoon trede per trede naar boven gedragen. Tussen beide armen en goed door de knieën gegaan met rechte rug. Kheb zitten zweten.
Maar ik wil maar zeggen: Al die OSB en Gyproc, dat ik met 2 naar boven gedragen heb, was een pak lastiger.

Laatst bewerkt:
Het is zwaar idd. Maar perfect te doen alleen.
Kheb die gewoon trede per trede naar boven gedragen. Tussen beide armen en goed door de knieën gegaan met rechte rug. Kheb zitten zweten.
Maar ik wil maar zeggen: Al die OSB en Gyproc, dat ik met 2 naar boven gedragen heb, was een pak lastiger.
vergeet niet, bij defect (garantie) mag het ding weer naar beneden :)

Als je kunt kiezen de marstek v2 en V3, welke neem je dan best?
Ik kon kiezen waarbij de V3 iets duurder was, maar zelfs bij gelijke prijs had ik achteraf gezien voor de V2 gegaan. Die wieltjes van de V2 zijn heel handig om de batterij op z'n plaats te krijgen en te verplaatsen bij bvb het stofzuigen. Als een LAN poort belangrijk voor je is, heb je geen keuze en moet je voor de V3 gaan. Als je 'm buiten wil zetten, is de V2 weer beter omdat de poorten beter beschermd zijn tegen vocht.

Ik kon kiezen waarbij de V3 iets duurder was, maar zelfs bij gelijke prijs had ik achteraf gezien voor de V2 gegaan. Die wieltjes van de V2 zijn heel handig om de batterij op z'n plaats te krijgen en te verplaatsen bij bvb het stofzuigen. Als een LAN poort belangrijk voor je is, heb je geen keuze en moet je voor de V3 gaan. Als je 'm buiten wil zetten, is de V2 weer beter omdat de poorten beter beschermd zijn tegen vocht.
Bedankt voor de nuttige input

Ik had ergens gelezen dat V3 iets efficiënter was qua omzettingsverliezen. Geen idee of dit effectief klopt of een broodje aap verhaal is.

Voor de rest is V3 wat kleiner en heeft die een Ethernet poort waarbij je eventueel ook via Modbus TCP kan uitlezen (werkt vlotter dan die OpenAPI interface)

Ik zou het op de V3 houden.

Iemand ervaring met die Hyxi plugin batterij? 6kwh/moduleerbaar tot 18kwh en 3000W output indien op aparte zekering.

DS_HYX-MS3000AC_Datasheet_V1.3-20260210_EN-(Preliminary).pdf https://share.google/wBeiQXi7ynq7AudOi
Nog niet gehomologeerd bij Synergrid...

1499 eurokens. Maar vind nog geen info over p1 mogelijkheden en dergelijke.
En die datasheet is 3kWh. Ik vermoed dat je het op deze aanbiedingen hebt die al een hoofdunit + extra batterij omvat?

Ik zie nu op tubotek.be dat de Recupel bijdrage er nog apart bijgerekend wordt. Nochtans stond er vroeger in de beschrijving dat deze inbegrepen was. Heb ik (en enkele anderen hier) nu vorige maand een batterij gekocht zonder inbegrepen Recupel bijdrage?

Een familielid heeft er vorige week een besteld bij Tubotek. Bebat was in de prijs en hij heeft 1050euro betaald met de 5% welkomstkorting.
Ik heb hem 3 weken ook in mijn winkelmandje gehad en toen was dat niet. Was aan het twijfelen om een 2e te kopen.

Terug
Bovenaan