Plug-in thuisbatterijen

Hoe komt dit? Als ik Solarcharging doe (met een Smappee laadpaal) heb ik steeds nog een beperkte hoeveelheid injectie.

Hangt er uiteraard vanaf hoeveel A je paal kan trekken. De onze kan 32A trekken, dus >6kW in de auto duwen. Dus de kans dat die nog injectie over heeft dezer dagen is beperkt.

Als die op zijn piek zit, duwt die 32A in de auto. PV productie zakt, de paal is aan het laden aan - let's say 6000W. Hij pakt beetje van het net. En dan start er een race tussen batterij en de paal. Als de batterij ziet dat er van het net gaat, duwt die beetje bij. De paal denkt '6000W is fine' en die blijf gaan. Rinse and repeat en je batterij kan gedeplete raken, zelfs wanneer er geen wolken zijn
Afgelopen zondag heb ik bvb 18,6 kWh opgewekt, de auto lag de ganse dag aan de laadpaal met solarcharging, was op het einde van de dag net niet volgeladen en ik heb nog 3,1kWh geïnjecteerd terwijl we ook de ganse dag thuis waren.

Zie hierboven

Dit nog zonder thuisbatterij (die komt vandaag toe), maar ik ben in de veronderstelling dat de laadpaal niet kijkt naar de input van de batterij, de laadpaal meet met een klem de opbrengst van de zonnepanelen en als hij op solarcharging staat gaat hij daar gemiddeld gezien net wat onder blijven.

De batterij - toch in mijn geval - meet gewoon de totale injectie of afname op de digitale meter. Die weet niet af van het bestaan van de panelen.

@MorGo7h : ik werk niet op overschot, ik werk op opwekken, dat is een keuze die kan gemaakt worden. In die instelling zal de batterij toch nooit worden leeg getrokken, want er wordt gewoon niet gekeken naar wat andere toestellen doen.

De insteek hier is dat ik meer krijg dan dat het mij kost (bedrijfswagen met terugbetaling, solar opladen = weekend, bij Engie aan dal- of superdaluren, die zijn sowieso goedkoper dan CREG). Load balancing heeft ook weinig nut want de piek zal even hoog zijn als wanneer er geen zonneopbrengst is, met de batterij die er komt wordt dat dan ook deels gecovered in de zonnige maanden.

@the_fox het klopt dat er momenten zijn dat de opbrengst te laag is om te laden, maar zelfs bij volle opbrengst (clear blue skies, kort na de middag, 4-5kW aan het opwekken) blijft er bij het zonneladen een injectie van 100-200W als er geen echte verbruikers aan staan. Ik vermoed dus dat de klem die de zonneopbrengst meet minder meet dan de reële opbrengst.

@cege Jouw paal kijkt dus naar injectie, en omdat de batterij die steeds richting 0 trekt past de laadpaal zijn stroomtoevoer naar de wagen niet aan tot de opbrengst van jouw zonnepanelen zover zakt dat de batterij het niet meer kan compenseren of totdat jouw batterij leeg is?

Hangt er allemaal vanaf hoe je laadt. En daar zijn standaarden voor. Ook voor minimum stroom nodig om te kunnen laden.

Bijvoorbeeld IEC 61851-1 mode 3, wat ik vermoed dat het hier zal zijn, legt als minimum laadstroom per fase 6A op (dus 1380W aan 230V enkelfasig). Als je minder opwekt, zal de paal dus niet laden en wordt dit geïnjecteerd.

S morgens is dat geen issue, de batterij laadt vol in afwachting van voldoende stroom om het laden te starten. Maar 's avonds is dat dus een leegtrek mechanisme. De paal blijft laden aan 1600W 1500W, 1400W, plots is die aan het laden aan 1500W en valt de PV productie te laag, batterij springt bij en met wat malchance blijft die nog 2 uur lang meer en meer geven.

@MorGo7h : ik werk niet op overschot, ik werk op opwekken, dat is een keuze die kan gemaakt worden. In die instelling zal de batterij toch nooit worden leeg getrokken, want er wordt gewoon niet gekeken naar wat andere toestellen doen.

De insteek hier is dat ik meer krijg dan dat het mij kost (bedrijfswagen met terugbetaling, solar opladen = weekend, bij Engie aan dal- of superdaluren, die zijn sowieso goedkoper dan CREG). Load balancing heeft ook weinig nut want de piek zal even hoog zijn als wanneer er geen zonneopbrengst is, met de batterij die er komt wordt dat dan ook deels gecovered in de zonnige maanden.

@the_fox het klopt dat er momenten zijn dat de opbrengst te laag is om te laden, maar zelfs bij volle opbrengst (clear blue skies, kort na de middag, 4-5kW aan het opwekken) blijft er bij het zonneladen een injectie van 100-200W als er geen echte verbruikers aan staan. Ik vermoed dus dat de klem die de zonneopbrengst meet minder meet dan de reële opbrengst.

Hoe communiceert die klem met de paal ?

Hoe communiceert die klem met de paal ?
De technische hoe: geen idee.

Conceptuele hoe: klem meet opbrengst zonnepanelen, klem is gekoppeld aan Smappee ecosystem. Smappee ecosystem ziet dat er voldoende opbrengst is om laden te starten en dat er een wagen gekoppeld is die mag laden => start laden waarbij het geleverde vermogen zich aanpast aan wat de klem meet, sowieso wel frequenter dan 1 x per minuut.

In mijn specifieke geval dus net wat lager dan de effectieve opbrengst van de zonnepanelen, wat ik in principe niet erg vind, zo blijft er wat marge voor eigen gebruik, of vanaf komend weekend om mijn batterij aan te vullen.

In dit hele verhaal houdt de laadpaal dus 0,0 rekening met wat mijn meter van Fluvius aan het doen is.

Ja, die modus noemt solar, maar die laadt op overschot. Dat is toch logisch?

Als u panelen 6kW opbrengen en uw vaatwasser en wasmachine trekken elk 2kW, hoe snel mag de auto dan laden? 2kW of 6kW?
In jouw redenering mag de auto dan aan 6kW laden en ga je alsnog 4kW van het nethalen. Ben je dan bezig op 100% zonnestroom?

De Smappee app update meerdere keren per minuut. Ik heb ook een Shelly achter mijn laadpaal hangen en zijn effectieve update rate is maar 1x per minuut. Allé, misschien is dat aangepast na een update. Ik ben geswitched naar sturing via EVCC want Smappee kan niet deftig overweg met batterijen.

Ja, die modus noemt solar, maar die laadt op overschot. Dat is toch logisch?

Als u panelen 6kW opbrengen en uw vaatwasser en wasmachine trekken elk 2kW, hoe snel mag de auto dan laden? 2kW of 6kW?
In jouw redenering mag de auto dan aan 6kW laden en ga je alsnog 4kW van het nethalen. Ben je dan bezig op 100% zonnestroom?
Ik begin mij af te vragen of het van niet willen is...

In de modus dat hij staat kan ik kiezen om alle zonnestroom in de auto te steken of om enkel de overschot in de auto te steken. Hij staat nu ingesteld om alle zonnestroom in de auto te steken.

Om op de vraag te antwoorden wat ik wil: 4kW van het net halen, want die 4kW krijg ik betaald van mijn werk aan een hoger tarief dan het mij kost van de energieleverancier.

In de modus dat hij staat kan ik kiezen om alle zonnestroom in de auto te steken of om enkel de overschot in de auto te steken. Hij staat nu ingesteld om alle zonnestroom in de auto te steken.

Om op de vraag te antwoorden wat ik wil: 4kW van het net halen, want die 4kW krijg ik betaald van mijn werk aan een hoger tarief dan het mij kost van de energieleverancier.

MAar wil je dat echt ? Waarom heb je dan nog PV productie die naar de auto gaat? Trek gewoon van het net ?

Wat je vandaag van het net haalt en met 5 cent winst terugkrijgt, verlies je morgen omdat je PV productie injecteert. vs vandaag enkel de overschot in je auto duwen aan CREG tarief en morgen nog eens de overschot aan CREG tarief.

Ik ben benieuwd naar een screenshot van uw app. Bij mij is er geen solar modus. Wel een overschot modus en dan een percentage slider waarbij ik kan kiezen welk percentage aan overschot er moet zijn om het laden te starten.

Solar laden met CT klemmen aan de omvormer heeft geen enkel nut. Die CT klemmen aan de omvormer zijn er gewoon om uw opbrengst te meten en het algoritme voor slim laden te trainen. En anders heeft uw installateur een fout gemaakt, want dan gaat uw load balancing en capaciteitstarief instellingen niet werken als ge geen klemmen hebt rond uw hoofd aansluiting.

Maar goed, ik ga u niet meer proberen helpen want ge zijt blijkbaar overtuigd van uw eigen visie.

MAar wil je dat echt ? Waarom heb je dan nog PV productie die naar de auto gaat? Trek gewoon van het net ?

Wat je vandaag van het net haalt en met 5 cent winst terugkrijgt, verlies je morgen omdat je PV productie injecteert. vs vandaag enkel de overschot in je auto duwen aan CREG tarief en morgen nog eens de overschot aan CREG tarief.

Ik spreid het laden over de dagen met de zonneoverschot, maar ik heb mijn wagen niet elke dag nodig. Vandaag laad ik wss 20% (naast de Marstek) en morgen mss ook nog eens en dan is de auto vol. Ik hoef die vandaag niet vol te duwen, ookal compenseert mijn werkgever dat.
Ik gebruik mijn wagen als vervanger van de terugdraaiende teller en daarom steek ik elke kWh zonne-energie in de auto en laad ik zo min mogelijk van het net.

Dat doe ik ook. Elke dag zorgen dat de thuisbatterij vol is en de rest van de overschot in de auto duwen als ik thuis werk.
En als ik over de middag eventjes thuis stop, dump ik de thuisbatterij bovenop de PV overschot in de auto.

Het was op de vraag antwoorden die gesteld werd, en een zwart-wit antwoord geven.

In realiteit komt dat (tot nog toe) niet veel voor. Wat nu eerder zou voorvallen is: 2000W opbrengst, 1000W die naar een droogkast gaat => overschot van 1000W die niet naar de auto kan want minder dan 1380W, den injecteren we maar 1000W aan 3 cent per uur.

Mijn alternatief is 1000W aankopen aan winst van grofweg hetzelfde, maar mijn auto wordt wel opgeladen. Als mijn wagen relatief vol is en ik moet nergens naartoe in het weekend, dan is het beter om naar rest van het verbruik te kijken en minder snel te laden. Als de wagen relatief leeg is en ik wil wat extra zekerheid lijkt mijn optie mij niet slecht. Als ik zeker ergens naartoe moet ga ik inderdaad 's nachts in daluren laden.

In tegenstelling tot het bericht hieronder denk ik niet dat ik alle waarheid in pacht heb, de initiële vraag was hoe het komt dat jouw batterij kan worden leeggetrokken, want dat is iets dat ik in eerste instantie liever niet zou hebben. Als ik overschakel naar laden op overschot kan dat scenario dus ook voorvallen, is dat dan beter? (open vraag: geen verwijtende passief agressieve vraag)

Ik ben benieuwd naar een screenshot van uw app. Bij mij is er geen solar modus. Wel een overschot modus en dan een percentage slider waarbij ik kan kiezen welk percentage aan overschot er moet zijn om het laden te starten.

Solar laden met CT klemmen aan de omvormer heeft geen enkel nut. Die CT klemmen aan de omvormer zijn er gewoon om uw opbrengst te meten en het algoritme voor slim laden te trainen. En anders heeft uw installateur een fout gemaakt, want dan gaat uw load balancing en capaciteitstarief instellingen niet werken als ge geen klemmen hebt rond uw hoofd aansluiting.

Maar goed, ik ga u niet meer proberen helpen want ge zijt blijkbaar overtuigd van uw eigen visie.
Screenshots: zie hieronder.

Vrije keuze of je nog antwoordt of niet, maar op je bericht #918 antwoord ik met te zeggen dat ik niet laad op overschot, maar op opbrengst en dat dit een keuze is die kan gemaakt worden. Dat impliceert naar mijn idee toch dat ik op dat vlak weet waar ik het over heb?

Als ik dan een bericht krijg dat ik het verkeerd begrijp vraag ik mij effectief af of je niet wil lezen wat ik schrijf.

Ivm installatie:
- klem rond kabel aan de zekering opbrengst zonnepanelen
- klemmen rond 3 fases huis
- klem rond kabel aan de zekering van laadpaal

Kijken naar totaal verbruik met een batterij die dat verbruik vervormt, is dat dat een slimmere manier van werken? Gevoelsmatig lijkt mij dat verkeerd. Opnieuw, net zoals hierboven, open vraag, geen passief agressieve vraag.

Smappee1.jpg
smappee2.jpg

Ok, jij zit dus bij de setup van uw omvormer en niet de laadpaal.
Doorgaans moet die instelling op overschot alleen staan als jouw PV installatie in jouw kast tellerkast is aangesloten. De modus die jij gebruikt, is voor speciale gevallen waarbij de PV installatie niet achter de net meter staat. De setup die jij beschrijft is de klassieke setup waarbij de uw export op overschot moet staat. Dat is belangrijk voor uw load balancing en slim laden enzo.

Ik vermoed dat jouw waarden in de Smappee app (import/export) niet overeen gaan komen met wat je op Fluvius ziet want ze worden nu verkeerd berekend.
Als je naar de laadpaal gaat, dan zul je enkel een modus normaal, slim en overschot. En de overschot wordt berekend met de CT's die in de kast zitten. Afhankelijk van de instellingen van "Export zonne-energie" wordt dit verschillende manieren berekend.

Maar als jij er van overtuigd bent dat het allemaal juist is, dan zal het wel zo zijn. Misschien gaat hij dan ook jouw batterij niet leegtrekken in deze alternatieve setup, maar in normale omstandigheden trekt de laadpaal de batterij leeg in solar modus omdat de batterij 's avonds blijft geven zolang er stroom gevraagd wordt en de laadpaal blijft stroom vragen zolang er gevraagd wordt.

Die load balancer is trouwens geen ying en yang ofzo, maar zorgt er voor dat uw zekeringen er niet uit knallen als gij 's avonds gaat koken, wassen en ondertussen uw EV staat te laden.

Laatst bewerkt:
Dat impliceert naar mijn idee toch dat ik op dat vlak weet waar ik het over heb?
Voor mij impliceert het vooral dat je niet weet waarover je spreek want er staan tegenstrijdigheden in jouw berichten. Je mag dan misschien wel zelf die aanpassing gedaan hebben, maar dat wil daarom niet zeggen dat het de juiste is.

Ik ben er 99% zeker van dat uw installateur het anders hebt ingesteld en jij hebt het veranderd omdat het naar uw interpretatie beter zou zijn. Maar het is geen modus en er is maar 1 instelling goed. En die hangt af van uw elektriciteitsinstallatie.

Soit, als het werkt voor u is dat het belangrijkste. En als de zekeringen springen in de winter, zult ge eens aan me denken 😘

Bestaat er nog een tool om de terugverdientijd van een plug-in batterij te berekenen? Mijn-thuisbatterij.be had ik ooit gevonden, maar die website is blijkbaar offline.
Ondertussen zijn de prijzen blijkbaar al terug aan het stijgen, dus ga er toch werk van moeten maken nu.

@MorGo7h Een lang bericht verdiend een degelijk antwoord, daar was gisteren geen tijd meer voor.

Ik heb geen instellingen veranderd, al heb ik wel zitten neuzen waardoor ik bovenstaande dus tegenkwam.

Informatie die hiervoor belangrijk is:
- ik heb een 3-fase aansluiting
- de kabel naar mijn laadpaal kan maar 1 fase aan, toen die gelegd was is dat gedaan met foute informatie, waardoor er maar 4 kernen zijn. Het is niet meer mogelijk om dit aan te passen, in wezen ook niet zo'n drama aangezien ik 1 fase wil laden, sneller heeft weinig nut met een max zonneopbrengst van 5kW en capaciteitstarief in het achterhoofd. Had ik geweten dat er 5 kernen nodig waren voor 3 fase en dat er laadpalen waren/ging komen die softwarematig konden switchen tussen 1 en 3 fases op basis van het gevraagde vermogen had ik uiteraard wel een 5G6 laten trekken.
- installateur heeft klemmen voorzien op de 3 fases, de zekering van de PV en de zekering van de laadpaal
- finaal heeft de installateur gezegd dat het niet lukt om de 'grid' op 3 fases te zetten en laadpaal 1 fase waardoor hij het heeft ingesteld dat alles 1 fase is, wat dus ook wil zeggen dat 2 fases van mijn huis niet gemeten worden en dat loadbalancing niet werkt want totaal verbruik is niet gekend. Dat is mogelijks ook de reden waarom die instelling van alle zonnestroom zo staat, want de fase die gemeten wordt van de grid is niet degene waar de zonnepanelen op zitten.

Hoe zouden de zekeringen kunnen/moeten springen met deze instellingen?

@WilFriet: https://thuisbatterij-simulator.be/

Bij mij werkt de CT-003 (eveneens met actieve splitter van Homewizard). Wel vraagt hij als connect met internet eerst om de firmware van de ct003 te updaten. maar vervolgens laadt hij direct de 2 batterijen redelijk simultaan.
De oplossing hier was om de HW splitter extra stroom te geven via het stopcontact in plaats van de CT003. Nu werkt het perfect.
Alleen wel spijtig dat het nu zo'n hele installatie van draden, kastjes en een antenne is, terwijl de HW P1 meter voorheen mooi verstopt zat achter het klepje van de digitale meter. Ik kon wel alles achter de valse wand in de ingebouwde kast steken, maar als de batterijen dan kuren zouden krijgen, kan ik heel de kast uitladen om de valse wand eruit te halen zodat ik aan de P1 meters kan. Heb ze dus maar wijselijk in het zicht geplaatst.

Mijn HA Green komt binnen 2 weken toe. Mijn code staat al klaar.

Plan is om een profiel of 6 in Marstek te definieren en in functie van EV laden, PV productie, tijd van de dag,... een specifiek profiel te kiezen:
Meter op de 0
Manueel laden/injectie 0W
Laden aan 500W
Laden aan 1000W
Laden aan 1500W
Laden aan 2000W
Laden aan 2500W

Plots lag de HA Green in de brievenbus deze middag. Backorder mijn hol.

3h Claude gechat later is P1, batterij, PV geintegreerd in HA. Lopen er automations om EV laden te detecteren en om peak shave pro actief batterij vullen tussen 16 en 17h.

Voel me weer relatief snugger dat het vlot verkopen is :laugh:

Morgen eens monitoren of alles werkt en dan binnen week of 2 die automation die nu op losse flodders lopen evalueren en de batterij ermee aansturen.

De prijzen van de Marsteks zijn goed aan het stijgen precies. Tubotek is 500euro duurder geworden tegenover 3 weken geleden incl. bebat.

De prijzen van de Marsteks zijn goed aan het stijgen precies. Tubotek is 500euro duurder geworden tegenover 3 weken geleden incl. bebat.
Bij Multi Solar €94 duurder tov afgelopen zondag, €109 als je de €15 kortingscode die nu niet meer werkt meerekent.

Stevig. Had niet iemand hier vermeld dat kortingen vanuit China aan het dalen waren?

Terug
Bovenaan