Plug-in thuisbatterijen

Vreemd, hier is na de update naar v148 alles blijven staan zoals het stond en ze werken nu perfect. Kan de batterij altijd bekijken in de app nu en de LEDs kunnen nu ook uit zonder problemen te veroorzaken.

Ik ga voorlopig niet meer updaten (tot ze weer een nuttige feature toevoegen). Ik zou graag hebben dat ze een feature toevoegen waarmee je kan instellen om enkel pieken vanaf xxxx W op te vangen. Zo kan je in de winter focussen op je pieken laag te houden.

Vreemd, hier is na de update naar v148 alles blijven staan zoals het stond en ze werken nu perfect. Kan de batterij altijd bekijken in de app nu en de LEDs kunnen nu ook uit zonder problemen te veroorzaken.

Ik ga voorlopig niet meer updaten (tot ze weer een nuttige feature toevoegen). Ik zou graag hebben dat ze een feature toevoegen waarmee je kan instellen om enkel pieken vanaf xxxx W op te vangen. Zo kan je in de winter focussen op je pieken laag te houden.
Dat zou een zeer goede feature zijn! Ik zie het alleen niet direct gebeuren. peak shaving lijkt geen issue te zijn in veel landen. België is vrees ik een te kleine markt

Ondertussen is de Elfin toegekomen en geinstalleerd. Leve copilot om me op weg te helpen. Ging uiteindelijk heel vlot, alles OK bij eerste installatie.

Na 2-3d prutsen in HA loopt alles wat ik in gedachten had. Tijdens laden gaat de batterij excess in de batterij steken en batterij gevuld houden. Als batterij tegen kookmoment leeg is, wordt er tussen 16 en 17 uit het net getrokken aan total = 2.5kW.

Aangezien ik de laadpaal niet kan besturen of uitlezen, wat kunst en vliegwerk moeten doen. Paal is naar L3 gezet waar geen enkele andere dikke gebruiker opzit. Die kan gemakkelijk als signaal gebruikt worden om laden te detecteren. Als de batterij smorgens vult terwijl de auto inzit, wil ik eigenlijk de auto vullen en excess beetje bij beetje naar de batterij sturen ipv smorgens de batterij te vullen, dan te injecteren aan 1kW en dan de auto die pas begint te laden vanaf 1.5kW excess. Onder bepaalde voorwaarden gaat de batterij 30 sec stoppen met laden om de laadpaal de kans te geven om solar te chargen. Eens solar charging active, gaat de batterij uit anti-feed mode. Om de 15 min wordt die latch eens geprobeerd.

Nu paar dagen/weken laten draaien om te zien of alles goed draait en dan kunnen we verder experimenteren en scenario's bedenken om te implementeren.

Dat zou een zeer goede feature zijn! Ik zie het alleen niet direct gebeuren. peak shaving lijkt geen issue te zijn in veel landen. België is vrees ik een te kleine markt
En dan heb je toch een speler als NRGKick die een slimme laadkabel voorziet van een heel gesofisticeerde maar heel simpel in gebruik peak shaving ("energy limits") optie:

Het rekent uit per klokkwartier hoeveel energie er over is bij het ingestelde max kwartiervermogen (door communicatie met... de HomeWizard P1 meter!) en schakelt het opladen dynamisch terug als de hoeveelheid te weinig is. Dit is niet perfect (als je de laatste minuten van een kwartier een grotere verbruiker opzet, kan die natuurlijk dat niet helemaal compenseren), maar in de praktijk komt die amper of niet boven de ingestelde piek uit.

Off-topic I know, maar om te zeggen dat dit een te kleine markt is voor features rond de afnamepoel, lijkt me een wat gemakkelijk excuus...

Ondertussen is de Elfin toegekomen en geinstalleerd. Leve copilot om me op weg te helpen. Ging uiteindelijk heel vlot, alles OK bij eerste installatie.

Na 2-3d prutsen in HA loopt alles wat ik in gedachten had. Tijdens laden gaat de batterij excess in de batterij steken en batterij gevuld houden. Als batterij tegen kookmoment leeg is, wordt er tussen 16 en 17 uit het net getrokken aan total = 2.5kW.

Aangezien ik de laadpaal niet kan besturen of uitlezen, wat kunst en vliegwerk moeten doen. Paal is naar L3 gezet waar geen enkele andere dikke gebruiker opzit. Die kan gemakkelijk als signaal gebruikt worden om laden te detecteren. Als de batterij smorgens vult terwijl de auto inzit, wil ik eigenlijk de auto vullen en excess beetje bij beetje naar de batterij sturen ipv smorgens de batterij te vullen, dan te injecteren aan 1kW en dan de auto die pas begint te laden vanaf 1.5kW excess. Onder bepaalde voorwaarden gaat de batterij 30 sec stoppen met laden om de laadpaal de kans te geven om solar te chargen. Eens solar charging active, gaat de batterij uit anti-feed mode. Om de 15 min wordt die latch eens geprobeerd.

Nu paar dagen/weken laten draaien om te zien of alles goed draait en dan kunnen we verder experimenteren en scenario's bedenken om te implementeren.
Top!

Ivm het laden. Kun je niet zeggen dat als de batterij met meer dan 1.8kW aan het laden is voor meer dan 10 minuten, dat hij de opstart doet voor de solarladen?

Voor dat ik EVCC in gebruik had, liet ik de batterij aan 200 of 300W verder laden en het solarladen begonnen was.

Nu laat ik gewoon EVCC de batterij naar 40-50% laden in de ochtend want dan is er nog niet zoveel opbrengst. Tegen 16h vraag ik dan om de thuisbatterij naar 95% te laden zodat we de nacht door kunnen. Meestal is ze zelf al 70% tegen 16h, dus het is dan maar een stukje bijladen en met 18 panelen op het westen gaat dat vrij snel.

Top!

Ivm het laden. Kun je niet zeggen dat als de batterij met meer dan 1.8kW aan het laden is voor meer dan 10 minuten, dat hij de opstart doet voor de solarladen?

0 controle over paal. En ik ga niet nog eens 6dagen aan de telefoon hangen met die idioten om te concluderen dat het niet gaat. Kan niks aansturen en niks uitlezen (geen plugged in lezen, geen vermogen lezen, geen start of stop doen, niks).

Enige wat ik kan doen is de batterij eventjes wegnemen en fingers crossed dat de solar charge in gang schiet. Eens dat loopt, zal de L3 uitlezing de laadsessie identificeren en de batterij op "charge only" zetten zolang de laadsessie loopt.

De triggers om de batterij 30 sec uit te zetten zijn, als ik mij goed herinner:
- batterij >2000W laden voor meer dan 3 min
- auto niet aan het laden
- precharge window (16-17h) niet actief
Als het niet goed genoeg werkt, kan ik nog uitbreiden in de toekomst

Ik dacht snugger te zijn, maar volgens copilot is de 'EV Nudge latch' een common practice om de EV solar charge even voorgang te geven over de batterij zonder toegang tot de EV lader direct...

Voor dat ik EVCC in gebruik had, liet ik de batterij aan 200 of 300W verder laden en het solarladen begonnen was.

Nu laat ik gewoon EVCC de batterij naar 40-50% laden in de ochtend want dan is er nog niet zoveel opbrengst. Tegen 16h vraag ik dan om de thuisbatterij naar 95% te laden zodat we de nacht door kunnen. Meestal is ze zelf al 70% tegen 16h, dus het is dan maar een stukje bijladen en met 18 panelen op het westen gaat dat vrij snel.

Een EVCC zou handig zijn, maar dat heb ik dus niet en geen mogelijkheid tot. Indien zo was het leven gemakkelijker. Als hij ingeplugged zit, bladiebladiebla. Als hij laadt aan zoveel, bladiebla.

Zonder die 'latch' werkt alles goed, behalve dat hij 's morgens de batterij volpropt voor de laadsessie start en dan nog eens 1-2kwh injecteert terwijl de productie in de twilight zone zit (>2.5kw en < 4kw (=2.5kwh in batterij en de nodige 1.5kw om de laadsessie te starten).

Als die 'latch' werkt, zouden alle problemen van de baan moeten zijn:
1) Batterij wordt 1-2kwh gevuld terwijl productie te laag is om de auto te vullen (<2kw).
2) Eens de latch gewerkt heeft, schiet de auto solar charge in actie
3) Solar charge gedetecteerd (adhv L3) --> batterij gaat uit zijn anti-feed mode en gaat forced chargen aan 0
4) Als er headspace (>2000W car charge) is gaat de batterij laden en de auto op 2000W houden, met een max van 1000W battery charge

Op die manier loopt de batterij rustig vol tijdens een laadsessie.

Los daarvan is er een onafhankelijke check om 15.45. Als de batterij < 50% is, gaat hij 1.5h (tot 17.15) de batterij voltrekken aan een W zodat de total grid consumption <2.5kW is. Hier is de bedoeling om de kookpiek af te vlakken. Indien nodig zelfs uit het net trekken. TBD of die window niet te lang is en/of de 2.5kW niet te hoog.

De battery management zit allemaal in automatisatie zodat er geen race conditions of conflicten kunnen zijn.

Ik heb een Shelly EM in mijn kast gezet om de laadpaal te meten. Dat was zo duur niet en zo kan ik het vermogen uitlezen. Want Smappee heeft maar een brakke API... Ik kan bv enkel mijn laadsessies uitlezen en niet de totale kWh verbruikt enzo om in mijn HA dashboard te zetten. Het het maakt het sturen met scriptjes enzo wat makkelijker. In principe hetzelfde als jouw L3 als daar geen andere verbruikers op zitten.

Vandaag waren plots de LEDs van de V3 batterijen terug aan. Zelf niets aan verandert en ook niet geüpdatet. Nog anderen die dit voorhebben?

Vandaag waren plots de LEDs van de V3 batterijen terug aan. Zelf niets aan verandert en ook niet geüpdatet. Nog anderen die dit voorhebben?
Heb dat in het algemeen, dat settings heel soms terug veranderen zonder dat ik iets gedaan heb. Zoals bvb 800w vs 2400w

Op 1 van de 2 batterijen had ik dat gisteren ook (nadat deze helemaal plat was gevallen en niet meer wilde opladen en we manueel even op/af hebben gezet)

Op 1 van de 2 batterijen had ik dat gisteren ook (nadat deze helemaal plat was gevallen en niet meer wilde opladen en we manueel even op/af hebben gezet)
Helemaal plat als in 0%? Hoe is dat gebeurd?

Hier heb ik net het tegenovergestelde, dat één van de batterijen onlangs niet onder de 16% wou gaan ondanks dat de DoD op 88% stond ingesteld.

Alle het is weer een mega zonnige dag en een van de Marsteks staat weer te idlen op 15%

Oplossing is meestal verbinden via BT en verwijderen en opnieuw toevoegen. Maar ben niet thuis. Hopelijk krijg ik hem straks na 17:00 nog gevuld maar normaal wel.

Blijf het toch enorm vervelend vinden dat het geen set and forget is.

Ik draai hier een kleine maand met AstraMeter + een Marstek V2 en Marstek V3. Voorlopig nog niet gehad dat een batterij op standby bleef staan.

Lijkt mij qua prijs in lijn te liggen met de eerdere Solix lijnen van Anker. Met als grootste verschil grotere capaciteit per batterij unit en hoger vermogen. Maar nog altijd duur voor wat het is.

Ook geen idee of die gehomologeerd gaat raken met 3500W... Hier is bij mijn weten geen wettelijke verplichting voor maar dit lijkt mij gewoon om problemen vragen.

Ook geen idee of die gehomologeerd gaat raken met 3500W... Hier is bij mijn weten geen wettelijke verplichting voor maar dit lijkt mij gewoon om problemen vragen.

Een gewoon stopcontact is niet gemaakt om langdurig deze stromen te verwerken. Dan zou je best toch al zo een EV stopcontact plaatsen ofzo.
Ik snap niet goed waarom ze die plug-in batterijen niet minder plug-in maken en gewoon rechtstreeks op een automaat hangen (met keuring). Dat is op zich veiliger.

Een gewoon stopcontact is niet gemaakt om langdurig deze stromen te verwerken. Dan zou je best toch al zo een EV stopcontact plaatsen ofzo.
Ik snap niet goed waarom ze die plug-in batterijen niet minder plug-in maken en gewoon rechtstreeks op een automaat hangen (met keuring). Dat is op zich veiliger.

Dat maakt het dan een stuk minder laagdrempelig voor velen en dat is net het idee achter een plug in denk ik?

Een gewoon stopcontact is niet gemaakt om langdurig deze stromen te verwerken.
Inderdaad, om nog maar te zwijgen dat veel mensen ook gewoon de kennis niet hebben over hun eigen installatie terwijl het een simpele setting in de app is.
Het volgende stak ook weggestoken in een pop-up op de site:
Heb je al zonnepanelen? Dan is je woning waarschijnlijk al geschikt.
Om het volledige vermogen van 3500W te benutten, heb je een aparte groep met de juiste wandcontactdoos nodig. Dit is wat je moet controleren. De meeste Nederlandse woningen zijn hier al grotendeels op voorbereid.

Stap 1 — zoek een aparte groep
Een aparte groep voedt maar één apparaat. Dat maakt dit de veiligste en eenvoudigste plek om je systeem aan te sluiten.
✓ Ideale groepen in de meeste Nederlandse woningen:
  • wasmachine
  • droger
  • stopcontact in de garage
  • EV-lader / wallbox
✗ Vermijd deze groepen:
  • lichtgroepen: te laag vermogen
  • stekkerdozen in de keuken: meerdere apparaten delen dezelfde belasting
  • stopcontacten in de woonkamer: meestal gedeelde groepen
Controleer ook het volgende: zoek uit waar het stopcontact van die groep zit en controleer of er genoeg ruimte in de buurt is voor je Solarbank. Ideale locaties: wasruimte, garage, tuinhuis, zolder, berging. Vermijd: keuken, badkamer of ruimtes met brandbare materialen.

Stap 2 — controleer 16A-capaciteit
Controleer in de meterkast of deze groep is voorzien van een B16- of C16-installatieautomaat en of de bekabeling minimaal 2,5mm² is. De meeste moderne Nederlandse woningen zijn al zo uitgevoerd.

Stap 3 — controleer het stopcontact
Een standaard Schuko-stopcontact is geschikt. Controleer wel of het in goede staat is: geen verkleuring, geen losse aansluiting en geen zichtbare slijtage.

Stap 4 — aansluiten
Sluit de Solarbank Max AC rechtstreeks aan op het stopcontact van de aparte groep. Geen extra bekabeling, geen extra gereedschap nodig.

Stap 5 — activeer het volledige vermogen in de app
Het uitgangsvermogen staat standaard op 800W. Open de app, ga naar de instellingen en verhoog dit tot maximaal 3680W in minder dan 60 seconden.

5 stappen. Geen ingrijpende installatie nodig. Je energie-intensieve apparaten draaien vanaf vandaag op gratis zonne-energie.

Gebaseerd op een 16A aparte groep en een stopcontact in goede staat. Anker is niet verantwoordelijk voor problemen veroorzaakt door verouderde bekabeling, gedeelde groepen of slecht contact van het stopcontact. We raden sterk aan om een gekwalificeerde elektricien te laten bevestigen dat je aparte groep geschikt is en de staat van het stopcontact te laten beoordelen vóór installatie.
Heel hard gericht op de Nederlandse markt (zoals verwacht) en op zich zie ik geen probleem voor België volgens de regelgeving, maar ik blijf het riskant vinden om echt tot op de limiet te gaan. Die 3680W = 16A/230V.
Ook leuke disclaimer onderaan natuurlijk ;)

Terug
Bovenaan