Top!
Ivm het laden. Kun je niet zeggen dat als de batterij met meer dan 1.8kW aan het laden is voor meer dan 10 minuten, dat hij de opstart doet voor de solarladen?
0 controle over paal. En ik ga niet nog eens 6dagen aan de telefoon hangen met die idioten om te concluderen dat het niet gaat. Kan niks aansturen en niks uitlezen (geen plugged in lezen, geen vermogen lezen, geen start of stop doen, niks).
Enige wat ik kan doen is de batterij eventjes wegnemen en fingers crossed dat de solar charge in gang schiet. Eens dat loopt, zal de L3 uitlezing de laadsessie identificeren en de batterij op "charge only" zetten zolang de laadsessie loopt.
De triggers om de batterij 30 sec uit te zetten zijn, als ik mij goed herinner:
- batterij >2000W laden voor meer dan 3 min
- auto niet aan het laden
- precharge window (16-17h) niet actief
Als het niet goed genoeg werkt, kan ik nog uitbreiden in de toekomst
Ik dacht snugger te zijn, maar volgens copilot is de 'EV Nudge latch' een common practice om de EV solar charge even voorgang te geven over de batterij zonder toegang tot de EV lader direct...
Voor dat ik EVCC in gebruik had, liet ik de batterij aan 200 of 300W verder laden en het solarladen begonnen was.
Nu laat ik gewoon EVCC de batterij naar 40-50% laden in de ochtend want dan is er nog niet zoveel opbrengst. Tegen 16h vraag ik dan om de thuisbatterij naar 95% te laden zodat we de nacht door kunnen. Meestal is ze zelf al 70% tegen 16h, dus het is dan maar een stukje bijladen en met 18 panelen op het westen gaat dat vrij snel.
Een EVCC zou handig zijn, maar dat heb ik dus niet en geen mogelijkheid tot. Indien zo was het leven gemakkelijker. Als hij ingeplugged zit, bladiebladiebla. Als hij laadt aan zoveel, bladiebla.
Zonder die 'latch' werkt alles goed, behalve dat hij 's morgens de batterij volpropt voor de laadsessie start en dan nog eens 1-2kwh injecteert terwijl de productie in de twilight zone zit (>2.5kw en < 4kw (=2.5kwh in batterij en de nodige 1.5kw om de laadsessie te starten).
Als die 'latch' werkt, zouden alle problemen van de baan moeten zijn:
1) Batterij wordt 1-2kwh gevuld terwijl productie te laag is om de auto te vullen (<2kw).
2) Eens de latch gewerkt heeft, schiet de auto solar charge in actie
3) Solar charge gedetecteerd (adhv L3) --> batterij gaat uit zijn anti-feed mode en gaat forced chargen aan 0
4) Als er headspace (>2000W car charge) is gaat de batterij laden en de auto op 2000W houden, met een max van 1000W battery charge
Op die manier loopt de batterij rustig vol tijdens een laadsessie.
Los daarvan is er een onafhankelijke check om 15.45. Als de batterij < 50% is, gaat hij 1.5h (tot 17.15) de batterij voltrekken aan een W zodat de total grid consumption <2.5kW is. Hier is de bedoeling om de kookpiek af te vlakken. Indien nodig zelfs uit het net trekken. TBD of die window niet te lang is en/of de 2.5kW niet te hoog.
De battery management zit allemaal in automatisatie zodat er geen race conditions of conflicten kunnen zijn.