Politiegeweld in België

Tegen een onverwachte messteek in de rug kan je toch weinig doen?
Tenzij jarenlange training, kan je weinig tegen ene onverwachte messteek doen. Langs voor of achter.

De mensen die denken van wel, dat zijn meestal dezelfde die zeggen dat ze maar op de knie moeten schieten, of in een wilde achtervolging op de banden.
Mensen die veel films gezien hebben maar in het echte leven nooit meer meegemaakt hebben als een duwke op de speelplaats

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20...blad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

14 jaar en een gewapende overval plegen..... Als je als broer zo een rolmodel hebt dan verzeil je dus op het slechte pad.

edit.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220128_93994917

Volgens de advocaat is de jongen “enorm aangeslagen”. “Het is een opeenstapeling van omstandigheden geweest. Hij begrijpt ook niet hoe hij in de situatie terecht is gekomen. Hij zegt dat hij in paniek is geslagen en dan een voorwerp dat hij die dag zelf had verkregen heeft gebruikt.”

Normbesef onbestaande.. Hallucinant feitelijk. 'Heel toevallig' net een mes gekregen... 'In paniek' geslagen.
Pas op.. de tactiek kan werken, de straf zal mss minder zwaar zijn. Maar hopelijk is er stevige opvolging zodat we binnen x aantal jaar geen zwaardere feiten zien (cfr dave de kock)

Laatst bewerkt:
Ook typisch dat je nu volk zoals @Lakigigar nu niet ziet reageren. Net zoals al degene die op Facebook die beelden van in Oostende vrolijk met de nodige commentaar zaten te delen hoor je nu ook nergens.

Over Oostende, in de tijd van de gendarmes was er zo niet geklaagd. Als je daar de stoere uit wou hangen was het de matrak tegen je kop en er werd niet geklaagd. Die hadden tenminste nog aanzien.

Iedereen die zoiets tegen komt heeft het zelf gezocht.

En er zitten idd ook onnozelaars met een veel te grote bek bij de politie (en dat zijn meestal de vrouwen waarop de mannelijke collega's dan in de grond mogen rollebollen want ze keren hen dan tegen de man natuurlijk) maar dan reageer je er gewoon niet op en gaat er ook niks gebeuren. Het enige die dan gekwetst zal zijn is je ego maar daar ga je volgens mij wel over geraken.

Die "vuistslag" was trouwens heel efficiënt want daarna was ze zo mak als een lammetje. Moest hij al veel eerder gedaan hebben. Als je je kan verzetten als een halve vent kun je ook incasseren als een vent.

Je zou eens moeten weten wat er allemaal gebeurt in 1 week interventie. Iedere week is er wel 1 die een collega wil omver rijden, een kickboksen die zijn voetje omhoog gooit, moeders die aan hun hangen,.. Iedere dag uitgescheten worden,.. En dan hebben wij nog niet de helft van het krapuul dat in Oostende rondloopt.

Het zijn nog altijd mensen die savonds ook naar hun gezin willen en geen robotjes.

Laatst bewerkt:
Ook typisch dat je nu volk zoals @Lakigigar nu niet ziet reageren. Net zoals al degene die op Facebook die beelden van in Oostende vrolijk met de nodige commentaar zaten te delen hoor je nu ook nergens.
De mods hebben me zelf aangespoord om de discussie wat links te laten liggen en dat heb ik ook gedaan omdat ik het eens was met hun. En het zou je sieren mocht je niet altijd direct conclusies trekken zonder dat ik de kans op een weerwoord, idem dito voor de mensen die jouw post liken @Remake; en @hellmut;

Keur ik het neersteken van een agent met een mes goed, absoluut niet. Dat vind ik een veel zwaarder feit dan het niet dragen van een mondkapje. Ik ken wel de reden niet waarom hij het gedaan heeft, wat ook belangrijk is om te kennen. De context v/d feiten, maar als het een agent neersteken voor de kick is, dan mag men streng handelen van mij. Maar het is wel belangrijk om de context te kennen, ook al is het neersteken van iemand nooit goed.

En verder... link de twee events niet aan elkaar, totaal andere feiten. Dat meisje van 14 moet niet gaan opdraaien voor het idiote gedrag van een jongen omdat die een week later een agent neersteekt.

Keur ik het neersteken van een agent met een mes goed, absoluut niet. Dat vind ik een veel zwaarder feit dan het niet dragen van een mondkapje.
Ale gij.
Ik ken wel de reden niet waarom hij het gedaan heeft, wat ook belangrijk is om te kennen. De context v/d feiten, maar als het een agent neersteken voor de kick is, dan mag men streng handelen van mij.
Welke reden zou er volgens jou dan zijn om terecht een agent (of gewoon iemand anders, maar een agent in functie weegt toch zwaarder) neer te steken?

Wtf zeg.

Ale gij.

Welke reden zou er volgens jou dan zijn om terecht een agent (of gewoon iemand anders, maar een agent in functie weegt toch zwaarder) neer te steken?

Wtf zeg.
Waarom is het neersteken van een agent in functie erger dan het neersteken van bijvoorbeeld mijzelf?

Welke reden er kan zijn? Als de agent u bedreigt bijvoorbeeld, de kans dat dat gebeurt is heel klein. Maar in een situatie tussen leven en dood, kies ik voor leven.

Maar ik ken de situatie niet, ik heb het niet gevolgd. IK WEET NIET WAAROM EEN TWAALFJARIGE IDIOOT een agent neersteekt he? Maar ik wil wel graag weten waarom. Natuurlijk moeten daar consequenties aan vasthangen.

Maar vergelijk dit aub niet met de situatie van vorige week in Oostende. Totaal niet hetzelfde. Het niet dragen van een mondkapje staat niet gelijk aan poging tot dood met verwondingen, totaal andere criminele feiten en toch wordt dit hier al gegeneraliseerd.

De mods hebben me zelf aangespoord om de discussie wat links te laten liggen en dat heb ik ook gedaan omdat ik het eens was met hun. En het zou je sieren mocht je niet altijd direct conclusies trekken zonder dat ik de kans op een weerwoord, idem dito voor de mensen die jouw post liken @Remake; en @hellmut;

Keur ik het neersteken van een agent met een mes goed, absoluut niet. Dat vind ik een veel zwaarder feit dan het niet dragen van een mondkapje. Ik ken wel de reden niet waarom hij het gedaan heeft, wat ook belangrijk is om te kennen. De context v/d feiten, maar als het een agent neersteken voor de kick is, dan mag men streng handelen van mij. Maar het is wel belangrijk om de context te kennen, ook al is het neersteken van iemand nooit goed.

En verder... link de twee events niet aan elkaar, totaal andere feiten. Dat meisje van 14 moet niet gaan opdraaien voor het idiote gedrag van een jongen omdat die een week later een agent neersteekt.
Vraag eens of je een week mag mee gaan. Of pak gewoon eens een weekend en je gaat nogal ogen trekken. Het is niet omdat het niet in het nieuws komt dat er niks gebeurt.

En mss was die van 14 al de 6de van de dag die hen bespuwd heeft en zich zo aan het verzetten was. Ja dan verliest iedere mens zijn geduld wel eens. En dat is ook de reden dat sommigen je mss afsnauwen omdat die voor jou heel hun dag mss verkloot heeft met marginaal gedrag.

Het zou niet mogen en iedere interventie zou je moeten bekijken alsof het de eerste van de dag is, maar zoals ik zei: het zijn mensen en er is geen knop aan om dat gevoel uit te schakelen.

Waarom is het neersteken van een agent in functie erger dan het neersteken van bijvoorbeeld mijzelf?
Puur menselijk niet, maar die agent vervult een functie in het gemeenschappelijk belang, jij niet. (alé, niemand van ons hier, maar jij nog het minst).

Welke reden er kan zijn? Als de agent u bedreigt bijvoorbeeld, de kans dat dat gebeurt is heel klein. Maar in een situatie tussen leven en dood, kies ik voor leven.
Ja, erg realistisch in deze situatie hoor. Echt.

Maar ik ken de situatie niet, ik heb het niet gevolgd. IK WEET NIET WAAROM EEN TWAALFJARIGE IDIOOT een agent neersteekt he? Maar ik wil wel graag weten waarom. Natuurlijk moeten daar consequenties aan vasthangen.
Omdat hij geen enkele opvoeding heeft gekregen, opgegroeid is in een gezin zonder voeling met onze maatschappij en zijn broer ook al eens veroordeeld is?

Maar vergelijk dit aub niet met de situatie van vorige week in Oostende. Totaal niet hetzelfde.
Dat doet niemand, maar jouw anti-politie houding lokt natuurlijk uit dat er confrontatie wordt gezocht.

Vraag eens of je een week mag mee gaan. Of pak gewoon eens een weekend en je gaat nogal ogen trekken. Het is niet omdat het niet in het nieuws komt dat er niks gebeurt.

En mss was die van 14 al de 6de van de dag die hen bespuwd heeft en zich zo aan het verzetten was. Ja dan verliest iedere mens zijn geduld wel eens. En dat is ook de reden dat sommigen je mss afsnauwen omdat die voor jou heel hun dag mss verkloot heeft met marginaal gedrag.

Het zou niet mogen en iedere interventie zou je moeten bekijken alsof het de eerste van de dag is, maar zoals ik zei: het zijn mensen en er is geen knop aan om dat gevoel uit te schakelen.
En wat maakt u plots zo ervaren in wat de agenten meemaken? Het zal ook wel van locatie tot locatie afhangen en situatie tot situatie. Generaliseren is niet correct.

Het verandert mijn mening niet over de situatie van het 14-jarige meisje in Oostende, al heb ik het te radicaal en extreem uitgedrukt en kan ik niet volledig oordelen over die situatie, maar dat is hoe je het draait of keert een stuk MINDER erg dan de situatie van een 12-jarige jongen die een agent neersteekt. In zo een situatie kies ik ook de kant van de agent hoor, en mag de letter van de wet gevolgd, hoewel dat wellicht door de leeftijd tot een te milde uitspraak zou leiden.

En wat maakt u plots zo ervaren in wat de agenten meemaken? Het zal ook wel van locatie tot locatie afhangen en situatie tot situatie. Generaliseren is niet correct.
Omdat ik zelf bij de politie werk en alle interventies in een dagverslag moet zetten. En ik zelf de eerste maand met alle verschillende diensten mee geweest ben tijdens mijn stage.

Momenteel zijn er bij ons 6 thuis die werkonbekwaam zijn door 1 of andere interventie.

En onze zone is dan nog het hol van pluto. Die gasten in die grootsteden mogen het hebben.

Omdat het er een is? :unsure:
Het verandert mijn mening niet over de situatie van het 14-jarige meisje in Oostende, al heb ik het te radicaal en extreem uitgedrukt en kan ik niet volledig oordelen over die situatie, maar dat is hoe je het draait of keert een stuk MINDER erg dan de situatie van een 12-jarige jongen die een agent neersteekt. In zo een situatie kies ik ook de kant van de agent hoor, en mag de letter van de wet gevolgd, hoewel dat wellicht door de leeftijd tot een te milde uitspraak zou leiden.
Dus bij die jongen mogen we de letter van de wet volgen, ook al wordt zijn straf te weinig, maar bij dat meisje mogen we dat niet, want jij vindt dat de politie daar te hard was, ook al ken je het verhaal niet. Ok.

Waarom nam ik het 14-jarige meisje in verdediging, misschien is het beter om dat even uit te leggen. Omdat al twee jaar lang vooral jongeren en ter geheel: actieve mensen belet worden om actief mee te doen in de maatschappij, hun vrijheden ontnomen worden en er gezeurd wordt over onbenulligheden en alles moet wijken om de ouderen te beschermen, terwijl zij het niet eens voor hun zelf moeten doen, maar het voor een ander moeten doen. Niet dat er geen maatregelen moeten zijn, en niet dat ik niet geloof in vaccinatie natuurlijk.

Maar dat gezeur en letterlijk volgen van de wet van de coronamaatregels, daar heb ik problemen mee. Vooral omdat dat soort overtredingen zwaarder gestraft wordt en meer prioritair is dan het beschermen van vrouwen op het openbaar vervoer of in de stad, het intact houden van de veiligheid en het echt aanpakken van een criminaliteit, deels omdat justitie daar toch geen werk van maakt, te licht straft enzovoort. Idem dito voor lichte drugsfeiten, daar til ik ook niet te zwaar aan. Maar een verkrachting blijft vaak wel ongestraft. Een kindermishandelaar kan na 10 jaar zonder problemen weer terug een ander kind mishandelen en zelfs doden. Daar heb ik problemen mee.

Dus ja ik heb sympathie voor de jeugd. De scholen hebben totaal geen stabiliteit meer, zij moesten een zelftest zelf betalen terwijl iedereen al gevaccineerd was in de zomer als ze ergens naartoe willen, nu missen ze wellicht ook hun krokusvakantie omdat ze weer laatst komen. Het onderwijs leidt onder de feiten en zeker ons kwaliteit van het onderwijs. De mentale problemen stapelen zich op en ik wil niemand hetzelfde meemaakt als ik, alleen lijkt het zo te gaan worden dat bijna iedereen hetzelfde meemaakt als ik. Dus ja ik til daar zwaar aan. En uiteindelijk gebeurt er niets, omdat het geen groep is die belangrijk is om op in te zetten bij verkiezingen. De generatie die nu komt is een verloren generatie, en dat is deels onze fout als maatschappij.

Als je dan de moeite doet om een 14-jarig meisje twee uur lang te achtervolgen omdat ze haar mondmasker niet draagt in een winkel, dan heb ik daar problemen mee. Is de weerstand van dat meisje correct, neen. Maar moet een 14-jarig meisje een boete van 250 euro krijgen, ook neen. In onze tijd konden we - wat we ook deden - zo een bedrag nooit krijgen. Ons justitie kennende wordt dat 14-jarig meisje zwaarder gestraft dan 12-jarige jongen die een aanslag doet op die agent zijn leven.

Bij een 12-jarige jongen die een agent in zijn been steekt. Dat heeft NIETS te maken met verzet tegen coronamaatregelen, en dat moet hoe dan ook gestraft worden. Laat daar duidelijk over zijn. Dat soort marginaal gedrag ga ik echt niet verdedigen, en als daar een voorbeeld tegen gesteld wordt, sure go ahead.

Maar mix de discussies niet. En verder wil ik er geen deel meer van uitmaken van deze discussie, jullie hebben me er weer ingebracht omdat ik verweten word van een lafaard te zijn.

Omdat ik zelf bij de politie werk en alle interventies in een dagverslag moet zetten. En ik zelf de eerste maand met alle verschillende diensten mee geweest ben tijdens mijn stage.

Momenteel zijn er bij ons 6 thuis die werkonbekwaam zijn door 1 of andere interventie.

En onze zone is dan nog het hol van pluto. Die gasten in die grootsteden mogen het hebben.
Ik ken de werkzaamheden van de politie onvoldoende. Dat het in de grootsteden uit de hand loopt, daar kan ik inkomen. Dat lijkt mij zo. Waarom het in uw zone uit de hand loopt, weet ik niet. Maar is dan een verandering tegenover vroeger opgetreden en waar ligt dat dan aan? Is coronamoeheid een reden van de vele interventies enzovoort. Of is dat al langer gaande en dan in bepaalde "stadsgebieden" meer dan andere?

Bij een 12-jarige jongen die een agent in zijn been steekt. Dat heeft NIETS te maken met verzet tegen coronamaatregelen, en dat moet hoe dan ook gestraft worden. Laat daar duidelijk over zijn. Dat soort marginaal gedrag ga ik echt niet verdedigen, en als daar een voorbeeld tegen gesteld wordt, sure go ahead.
In zijn been. Heb je eigenlijk de beelden gezien? Ben je hier nu alweer aan het discussiëren over iets dat je niet hebt gezien en geen enkele kennis van hebt?

Omdat het er een is? :unsure:

Dus bij die jongen mogen we de letter van de wet volgen, ook al wordt zijn straf te weinig, maar bij dat meisje mogen we dat niet, want jij vindt dat de politie daar te hard was, ook al ken je het verhaal niet. Ok.
Omdat de letter van de wet zou bepalen dat die jongen met gedragstherapie of psychologische begeleiding behandeld wordt, en 14-jarig meisje gewoon zoals een volwassene wordt bestraft die een mondmasker niet draagt. En het tweede vind ik een zwaardere straf dan de eerste.

In zijn been. Heb je eigenlijk de beelden gezien? Ben je hier nu alweer aan het discussiëren over iets dat je niet hebt gezien en geen enkele kennis van hebt?
Ik heb de beelden niet gezien. Of het nu in zijn been of in zijn buik ... maakt niet uit. Iemand neersteken is iemand neersteken hé. Ik heb gewoon de krantenkoppen gelezen en dat is het enige wat ik hiervan weet (en ergens opgevangen dat hij misschien 3 maand naar een instelling moet), en Wilrijk dat heb ik ook gelezen.

Jullie betrekken me in deze discussie hé, de reden dat ik niet reageerde is omdat ik de feiten niet kende of niets gelezen had erover buiten de koppen.

Ik heb de beelden niet gezien. Of het nu in zijn been of in zijn buik ... maakt niet uit. Iemand neersteken is iemand neersteken hé. Ik heb gewoon de krantenkoppen gelezen en dat is het enige wat ik hiervan weet (en ergens opgevangen dat hij misschien 3 maand naar een instelling moet), en Wilrijk dat heb ik ook gelezen.

Jullie betrekken me in deze discussie hé, de reden dat ik niet reageerde is omdat ik de feiten niet kende of niets gelezen had erover buiten de koppen.
Wat zit je je dan te mengen in de discussie?

Wat zit je je dan te mengen in de discussie?

-> daarom, omdat ik anders overkom als iemand die dat soort gedrag van iemand die een agent neersteekt goedkeur. Ik wist trouwens niet eens dat er een discussie gaande was, en ik wilde me eigenlijk de komende tijd wat meer afzijdig houden in P&A of toch in de onderwerpen waar ik te emotioneel zou reageren.

-> daarom, omdat ik anders overkom als iemand die dat soort gedrag goedkeur.
Je kan ook reageren dat je niet op de hoogte bent van de huidige zaak.
Nee, je moeit u en weet er dus blijkbaar weer maar eens nul de botten van. Echt kerel. Je profileert je keer op keer anti de instelling en gemeenschap die uw leven betalen, zelfs zonder enige kennis van zaken. Denk daar eens over na.

Terug
Bovenaan