Ik vind de logica overduidelijk: op een lege maag kan je niet leren... over de oorzaak van die lege brooddoos kan je discussiëren...
Ik mis vooral gewoon een praktisch haalbaar plan van aanpak...
Feit is dat in andere landen een schoolmaaltijd héél normaal is, maar feit is ook dat in veel Vlaamse scholen daar de infrastructuur en medewerkers niet voor aanwezig zijn.
Denk dat het al heel straf zou zijn als ze erin zouden slagen om komende legislatuur in elke school 's middags een kom warme soep, een broodje en een stuk fruit te voorzien. De logistieke en hygiënische eisen die komen bij volwaardige maaltijden zijn niet min, plus dan komen nog de gezondheidseisen*.
Plus dat in een context van besparingen, kapot belaste kinderloze singles, lerarentekort (wie gaat die soep uitscheppen?) ...
Ik had ook graag gezien dat men dan minstens die kostprijs voor dat eten, ook gewoon in mindering brengt van het kindergeld, of om het politiek beter verteerbaar te maken: toekomstige indexaties van het kindergeld (waarbij ik wél kan volgen dat het eigenlijk misdadig is hoe men het "groeipakket" in Vlaanderen niet meer ten volle indexeert, maar in BRX/WAL wel, maar tja, neoliberaal Vlaanderen I guess...)
*& als ik echt stout mag zijn: eten moet ook niet altijd gezond zijn, lekker ouderwets een keer per jaar met de klas naar de frituur moet ook kunnen.