Politieke debatten: Tafel van Gert, Kies24, Eerste Keus, Kopstukkendebat...

TVG zonet: ‘klimaatwaanzin’. Iets wat ik me al altijd afgevraagd heb: hoe komt het toch dat extreemrechts ook zulke klimaat-ontkenners zijn (of bvb vaak ook anti-vaxers) ? Zie je in alle landen.
Zeker als je weet dat de klimaatverandering alleen maar voor meer vluchtelingen zorgt. Het Midden-Oosten wordt elke dag een stukje meer woestijn, in Afrika zal het niet beter zijn.

Als je echt inzit met migratie, dan stem je op partijen die het klimaat serieus nemen.

Een partij als VB draait rond het principe van zondebokken, het idee dat al onze problemen te danken zijn aan "de ander": migranten, Walen, woke. De centrale boodschap is dat je zelf niets moet veranderen, aanpassen of offers brengen. Alles is opgelost als je maar die anderen buiten werkt of buitenspel zet.

De klimaatverandering is een probleem waarbij je niet anders kan dan ook naar jezelf kijken, zowel voor de "schuld" als voor de oplossing, en dat is een boodschap die VB nooit gaat brengen.
Je zou denken dat het "eenvoudig" is om op een europees niveau de schuld bij het buitenland te leggen en dat gebruiken om te investeren in bijvoorbeeld chip technologie en andere zaken terug te trekken naar Europa.

Dat is ook het probleem van de meeste groene partijen. Je legt veel schuld en kosten direct bij de burger die ook wel ziet hoeveel er komt uit fabrieken in China, India, etc Dat is niet echt begeisterend natuurlijk.

Edit: Eigenlijk is het vreemd, extreem rechtse partijen met een focus op een pan-europees standpunt tegen "niet-europees" zou toch moeten kunnen werken. Dan kan je anti-immigratie zijn, pro-klimaat, etc

Dat is ook het probleem van de meeste groene partijen. Je legt veel schuld en kosten direct bij de burger die ook wel ziet hoeveel er komt uit fabrieken in China, India, etc Dat is niet echt begeisterend natuurlijk.
Dat is de karikatuur die van de Groene partijen gemaakt wordt door politieke tegenstanders.

Dat is de karikatuur die van de Groene partijen gemaakt wordt door politieke tegenstanders.
Tuurlijk, maar dat is wat men direct ziet en voelt natuurlijk. Ik zeg ook niet dat ze niet focussen op die andere zaken ook, maar dat is bijna niet doenbaar om iets met te doen. Dus wat komt er dan wel door? Zaken zoals dure zakjes in de supermarkt, papieren rietjes, etc Dat we door bepaalde maatregelen China op lange termijn dwingen zaken aan te passen? Goed, maar dat voelt men niet natuurlijk.

Tuurlijk, maar dat is wat men direct ziet en voelt natuurlijk. Ik zeg ook niet dat ze niet focussen op die andere zaken ook, maar dat is bijna niet doenbaar om iets met te doen. Dus wat komt er dan wel door? Zaken zoals dure zakjes in de supermarkt, papieren rietjes, etc Dat we door bepaalde maatregelen China op lange termijn dwingen zaken aan te passen? Goed, maar dat voelt men niet natuurlijk.
Maar dat is dan weer een gebrekkig begrip van het verschil tussen klimaat en milieu ... je somt daar dingen op die weldegelijk een impact hebben op onze lokale natuur.

Maar dat is dan weer een gebrekkig begrip van het verschil tussen klimaat en milieu ... je somt daar dingen op die weldegelijk een impact hebben op onze lokale natuur.
Minder plastics is nochtans ook minder gebruik van olieproducten :p Ik ben me best wel bewust van het verschil tussen milieu en klimaat ^^

TVG zonet: ‘klimaatwaanzin’. Iets wat ik me al altijd afgevraagd heb: hoe komt het toch dat extreemrechts ook zulke klimaat-ontkenners zijn (of bvb vaak ook anti-vaxers) ? Zie je in alle landen.

Geen idee.

Denk enkel in Dominicaanse republiek dat er ooit ecofascisme was?

Als er en ecorechtse partij zou zijn (met nadruk op eco) dan zou ik er wel voor willen stemmen

Zeker als je weet dat de klimaatverandering alleen maar voor meer vluchtelingen zorgt. Het Midden-Oosten wordt elke dag een stukje meer woestijn, in Afrika zal het niet beter zijn.

Als je echt inzit met migratie, dan stem je op partijen die het klimaat serieus nemen.

Die is er niet.

De belangrijkste goede maatregelen tegen het klimaat, volledig energie onafhankelijk worden, heeft niemand fatsoenlijk begrepen. Anno 2004 planden ze om de kerncentrales te sluiten (co2 en vooral klimaatneutraal) en tien jaar later planden ze voornamelijk om veel gascentrales te bouwen. En nu zwalpt men er wat tussenin en gaat groen vooral mee in een extreem duur scenario dat nog steeds niet klimaatneutraal genoeg is. Openbaar vervoer? Elektriciteitsnet verstevigen? Volledig elektrisch vervoer? Niets van dat alles is bij hen belangrijk.

Alsof wij Belgen iets kunnen veranderen aan het klimaat. Akkoord we maken deel uit van de wereld en moeten allemaal ons steentje bijdragen, met klimaatneutrale energie, zuinigere vliegtuigen, etc. Maar het is vooral in VS, China, Rusland, Japan en India dat de grote verschillen gemaakt (kunnen) worden he, en in Brazilië als ze daar stoppen met het Amazonewoud te kappen. Uiteraard is de EU als geheel ook een grote vervuiler maar daar zijn wij ook maar een minideeltje verantwoordelijk voor vergeleken met Duitsland etc. Met een groene partij die hier 100% van de stemmen haalt zullen we in Europa wellicht de beste leerling van de klas zijn want dan krijgt iedereen een gratis windmolen in zijnen hof maar dat gaat globaal juist niks uitmaken

Die is er niet.

De belangrijkste goede maatregelen tegen het klimaat, volledig energie onafhankelijk worden, heeft niemand fatsoenlijk begrepen. Anno 2004 planden ze om de kerncentrales te sluiten (co2 en vooral klimaatneutraal) en tien jaar later planden ze voornamelijk om veel gascentrales te bouwen. En nu zwalpt men er wat tussenin en gaat groen vooral mee in een extreem duur scenario dat nog steeds niet klimaatneutraal genoeg is. Openbaar vervoer? Elektriciteitsnet verstevigen? Volledig elektrisch vervoer? Niets van dat alles is bij hen belangrijk.
En iedereen blijkt ook even te vergeten dat ons Netwerk dat gewoon niet aankan voor de moment. Ze mogen zij zo veel EV's willen, als uw netwerk het niet aankan staan ze gewoon stof te vergaren in de garages. Los ervan mag er ook wel eens wat meer duidelijkheid over de schadelijke gevolgen voor het maken van die batterijen. En hoe zit het met de recuperatie van oude versleten batterijen? Allemaal tof en wel die toekomstplannen, maar moet ook realiseerbaar zijn.

Minder plastics is nochtans ook minder gebruik van olieproducten :p Ik ben me best wel bewust van het verschil tussen milieu en klimaat ^^
Als ik me niet vergis zijn plastics goed voor zo'n 7% van de olieconsumptie. Ook daar veel onderzoek naar alternatieven natuurlijk.

Ik snap niet waarom er weer zo'n stropoppen van argumenten worden opgeworpen.

Openbaar vervoer? Elektriciteitsnet verstevigen? Volledig elektrisch vervoer? Niets van dat alles is bij hen belangrijk.
Groen zou hier niet achter staan? Daar zou ik toch graag eens wat argumentatie van zien. Of begrijp ik je nu verkeerd en zeg je dit over andere partijen?

Ook het gegeven dat "het netwerk het niet aankan", dat is toch gewoon een valse voorstelling? Wat is het probleem dan? Het netwerk is iets dat nooit of te nimmer zal veranderen? Er wordt niet in geïnvesteerd? Er wordt niet gekeken hoe om te gaan met deze ommezwaai? Dat zijn toch allemaal zaken die wel gebeuren. Natuurlijk, dan krijg je de burger die gaat klagen. "Geen hoogspanningslijn in mijn tuin." "Ik ben tegen het capaciteitstarief, dat is enkel om de zakken te vullen!" "..."

Dat er meer mag gekeken worden naar heel wat externaliteiten, dat kan gerust zijn. Maar daar is er inderdaad een toekomstvisie voor nodig, en beleid dat daar naar kijkt. Niet regeringen die zeggen "Het gaat allemaal te snel, we gaan nu gewoon ff lekker niets doen en zien wel als er nieuwe technologiën zijn." Spoiler : Er zijn NU reeds nieuwe technologiën tov. 10/20/30 jaar terug. Je kan altijd blijven wachten. Maar het op het conto van groen schuiven dat andere partijen niet genoeg vooruit kijken, ik blijf het iets absurd vinden.

En alsof wij geen impact hebben op het klimaat. We hebben internationale en europese akkoorden, zelfs die willen we niet meer nakomen, hoe zouden we dan kunnen verwachten dat "de grote spelers" er iets mee doen als iedereen gewoon gaat beslissen de akkoorden niet na te komen? Hoe zet je je dan op het internationale niveau op de kaart? Als mooi onbetrouwbare onderhandelingspartner, is dat wat we willen bereiken?

Daarnaast zijn er heel veel zaken die en voor klimaat en op milieu een impact hebben tegelijkertijd. Zonnepanelen, elektrische wagens, warmtepompen, openbaar vervoer, plastiekgebruik, ... allemaal heel wat maatregelen die tegelijkertijd op beiden effect kunnen hebben. Maar men slaagt er niet in om een goed, betrouwbaar beleid te maken. Zoals we lang genoeg zagen bij diesel/benzine wagens zijn mensen niet verlegen om meer te betalen voor een duurdere wagen (diesel) om hier op lange termijn de vruchten van te plukken. Je ziet dan ook dat er door fiscale ingrepen een serieuze omslag kan gemaakt worden. Kijk naar de omschakeling van diesel naar benzine die heeft plaats gevonden. Als je nu duidelijk kunt maken en doorpakken op een beleid van lagere electriciteitskosten en hogere brandstofkosten op lange termijn. Dan ben ik er van overtuigd dat er een enorme impact kan verwezelijkt worden.

Hell, ik verwijt de huidige en afgelopen regeringen zelfs van mensen bewust op kosten te jagen met hun wanbeleid. Want voor warmtepompen kan hetzelfde gezegd worden. We willen dat mensen daar naar omschakelen, maar vertikt het om een robuust, betrouwbaar kader te scheppen zodat mensen dit ook effectief willen. Daardoor kiezen mensen nu nog altijd, logischerwijs, voor gasketels. Omdat dit interessanter is. Ook nog bij hedendaagse nieuwbouw met het hedendaagse beleid. Maar deze mensen zullen wellicht "ooit" toch moeten investeren in een warmtepomp. Dus dubbel weggegooid geld. En daarbovenop, als het dan plots weer "fase rood" is en plots moet gebeuren, heb je weer een overstimulatie op korte termijn met een gebrek aan installateurs waardoor de subsidies vooral richting installateurs gaan.

Een beetje vooruit (niet de partij) denken. Moeilijk toch. Godverdomme.

Korte edit :
En dan zwijg ik nog over het gegeven dat wij een kennis-economie zijn. Ik zou denken dat we het als een positief gegeven moeten aanzien om innovatief te zijn op vlak van nieuwe technologiën. Dat we hier op zijn minst qua kennis deftig in moeten investeren.

Alsof wij Belgen iets kunnen veranderen aan het klimaat. Akkoord we maken deel uit van de wereld en moeten allemaal ons steentje bijdragen, met klimaatneutrale energie, zuinigere vliegtuigen, etc. Maar het is vooral in VS, China, Rusland, Japan en India dat de grote verschillen gemaakt (kunnen) worden he, en in Brazilië als ze daar stoppen met het Amazonewoud te kappen. Uiteraard is de EU als geheel ook een grote vervuiler maar daar zijn wij ook maar een minideeltje verantwoordelijk voor vergeleken met Duitsland etc. Met een groene partij die hier 100% van de stemmen haalt zullen we in Europa wellicht de beste leerling van de klas zijn want dan krijgt iedereen een gratis windmolen in zijnen hof maar dat gaat globaal juist niks uitmaken

Heel kort door de bocht maar de stringente maatregelen die in België, en bij uitbreiding in Europa genomen zijn heeft heel wat fabrikanten ertoe aangespoord om groenere, ecologischer en vooral efficiëntere machines te produceren. Ik doel dan op warmtepompen, koelmachines, en andere materialen zoals isolatie. Ergens hoop ik dat deze technologieën vlot hun weg vinden naar opkomende landen. Akkoord Belgie is klein om een impact te hebben als we enkel naar Belgie zelf kijken maar het 'trickle down' principe van deze innovaties gaat hopelijk wel meer impact hebben.

Ik had het hier al eens gezegd maar onze projecten momenteel verbruiken energetisch 10-15% van wat identieke gebouwen (zelfde functie, zelfde bouwoppervlak) in de jaren 80-90 verbruikten. Dat is niet niets.

Wat in op zich wel bizar vind is dat we zo vaak diezelfde personen hebben gezien deze campagne. Zo zag je bijna enkel de voorzitters en de paar kopstukken van veel partijen.

Gezien dat onnozel systeem van die provinciale kieslijsten, vind ik dat een vreemde tactiek. Ik zou zoveel mogelijk verschillende mensen van verschillende provincies opvoeren.

Toen ik vandaag mijn stembiljet open deed, vroeg ik mij bij heel veel lijsten, vooral Vlaamse, af wie dat allemaal waren. Denk dat ik voor het eerst sinds ik ga stemmen enkel een lijststem heb gegeven voor een verkiezing. Heel matige politieke generatie toch.

Wat in op zich wel bizar vind is dat we zo vaak diezelfde personen hebben gezien deze campagne. Zo zag je bijna enkel de voorzitters en de paar kopstukken van veel partijen.

Gezien dat onnozel systeem van die provinciale kieslijsten, vind ik dat een vreemde tactiek. Ik zou zoveel mogelijk verschillende mensen van verschillende provincies opvoeren.

Toen ik vandaag mijn stembiljet open deed, vroeg ik mij bij heel veel lijsten, vooral Vlaamse, af wie dat allemaal waren. Denk dat ik voor het eerst sinds ik ga stemmen enkel een lijststem heb gegeven voor een verkiezing. Heel matige politieke generatie toch.
Mee daarmee vind ik het samenvallen van de verkiezingen ook wel echt enorm jammer.

Mee daarmee vind ik het samenvallen van de verkiezingen ook wel echt enorm jammer.
Maar kunnen ze die eerste 10 plaatsen niet gewoon nationaal nemen? Nu zijn die scores per provincie zo beïnvloed door wie daar kopstuk is. Dat zou op zich toch ook niet mogen?

Imo moeten die provinciale kieslijsten op de schop. Minder politici maar veel ruimere lijsten. We zijn als land maar een scheet groot dus waarom nog altijd die gedachte dat iemand uit limburg geen west vlaming zou kunnen vertegenwoordigen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan