Maar wie zegt dat er na die onbestuurbare periode een grote verandering gaat komen? Onze politiek is nu al enorm gericht op de korte termijn en het 'behandelen' van actuele hete hangijzers, dus als een partij die voor een groot deel met dat soort gebrul (en, daar moet men eerlijk in zijn, ook een gezonde dosis fake news en bewust foute voorstellingen; toch ook geen geweldige zaken voor een politieke partij) groot is geworden een absolute meerderheid krijgt, denk je dan dat de andere partijen plots gaan denken dat ze wat serener moeten worden en zich wat meer moeten focussen op echt beleid?
Dat weet ik niet als er verandering gaat komen, maar ik weet wel dat het niet werkt (imo) zoals het nu is. Als je naar de afgrond stapt en je ziet die, blijf je niet doorstappen maar verander je van richting (mogelijks naar een andere afgrond, maar je vermijdt tenminste de eerste)
Ik denk dan toch eerder dat de 'soundbitepolitiek' zich nog harder gaat doorzetten en dat andere partijen ook meer en meer gaan concentreren op het opzetten van (al dan niet imaginaire) vijanden die een gemakkelijk doelwit zijn om stemmen te ronselen in plaats van zich te concentreren op beleid met een langetermijnvisie.
In huide politieke constructie (gewestelijk , federaal, lokaal + brussel) , is langetermijn onmogelijk ...
Ofwel splits je op , ofwel herfederaliseren (beide met serieuze ingrepen). Dat zie ik niet gebeuren , dus momenteel 0,0 geloof in langetermijn.
Verder vind ik het toch heel gevaarlijk om op het VB te stemmen als proteststem terwijl je eigenlijk helemaal niet wilt dat die aan de macht komen. Als je die hun standpunten en gedachtengoed kan verdragen is het natuurlijk je goed recht om op VB te stemmen, maar ik ken er wel een aantal die zeggen 'ik wil niet dat ze aan de macht komen, maar als protest...' en dat vind ik echt een vreemde redenering.
Blanco stemmen , is zo goed als 'meestemmen' met de een partij waar je helemaal niet voor kiest (of het kan je niet schelen).
Dan heeft mijn proteststem nog meer waarde , met de hoop op verandering.
Hun gedachtegoed en partijpunten doordrukken, kunnen ze toch niet en kan in huidige neutraler klimaar , zelfs meestal ook niet omwille stilstand
Nu goed, ik begrijp het natuurlijk wel, want behalve stemmen voor VB kan je eigenlijk bitter weinig doen om je frustraties met de huidige generaties politici te uiten, maar ik weet echt niet of zo'n proteststem voor het VB dan iets oplost.
Niks doen lost ook niks op