Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch niet het NVA onder De Wever. Maar het vertrek van Lorin Parys en Valerie Van Peel lijken met toch een voorbode van een verschuiving naar rechts onder leiding van Theo Francken eens BDW de fakkel zal doorgeven.

Maar misschien sla ik de bal hier volledig mis maar is mijn gevoel.
Het wordt wel eens tijd dat BDW de fakkel doorgeeft. De laatste tijd/jaren als hij ergens aan het woord is, is het altijd een ander zijn schuld. Omgekeerde psychologie: zichzelf een slachtofferrol toebedelen zodanig er geen enkele reden is om kritisch naar eigen gedrag te moeten kijken. Frisse wind zou geen kwaad kunnen.
Dus vote undecided maar geen waardig alternatief.

Het wordt wel eens tijd dat BDW de fakkel doorgeeft. De laatste tijd/jaren als hij ergens aan het woord is, is het altijd een ander zijn schuld. Omgekeerde psychologie: zichzelf een slachtofferrol toebedelen zodanig er geen enkele reden is om kritisch naar eigen gedrag te moeten kijken. Frisse wind zou geen kwaad kunnen.
Dat doet toch élke politieker die aan het woord is? Zwarte piet doorschuiven, kritiek geven en zorgen dat je zelf nergens de schuld voor toegediend krijgt (want : afrekening bij verkiezingen)

Als ze opkomen zal het Vlaams en federaal Vista worden. Anders wordt het wat gokken tussen NVA of Groen maar dat wil ik niet echt.
Europees allicht Groen.
Lokaal wens ik een verderzetting van de huidige coalitie.

Ik weet het deze keer ook niet meer.

Ik zou Van Peteghem een pluim op zijn hoed willen steken, maar da's dan weer een stem voor Vivaldi. Ik had Rousseau ook wel eentje gegund hebben maar diene is zijn eigen en de partij in de vernieling aan het rijden. NVA... blijkt ook even trado te zijn als de rest. VB en PVDA is mij een brug te ver. En Groen is precies weer een weggesmeten stem.

En de smurfenpartij (het is blauw en klein) ... da's ver over en out.

Als ze opkomen zal het Vlaams en federaal Vista worden. Anders wordt het wat gokken tussen NVA of Groen maar dat wil ik niet echt.
Europees allicht Groen.
Lokaal wens ik een verderzetting van de huidige coalitie.
Ik ben benieuwd naar het volledige programma van Vista. Voor zo'n nieuwe partij ga ik de lat ook heel wat lager leggen qua standpunten waar ik mee overeenkom. En ja, de kans is dan ook heel erg klein dat ze de kiesdrempel halen, toch zou ik voor zo'n partij stemmen al is het maar om aan te geven dat alternatieven welkom zijn.

De Wever is rancuneus en verzuurd aan het worden, maar wie gaat de fakkel daar overnemen? Ik vrees voor een implosie bij N-VA als dat gebeurt en misschien zal het VB daar wel de meeste vruchten van plukken.

De problemen van de grootsteden spreiden zich uit naar de naar de boerendorpen die daar tot voor kort bespaard van zijn gebleven. Dagelijks zijn er hier nu vechtpartijen in middelbare scholen waar migrantenjongeren bij zijn betrokken. Onder verschillende bruggen en kapelletjes verblijven daklozen vergezeld van hun winkelkarretjes met hun hele hebben en houden. Die shift naar uiterst rechts die al jaren bezig is zal nu ook daar de traditionele centrumpartijen van de kaart vegen. Ik denk dat de huidige polls nog mild zijn als ik zo eens in mijn omgeving … pols.

Wat is eigenlijk de reden dat Open VLD zo laag scoort? Waarom is iedere zelfstandige kapitalist naar een andere partij verschoven?

Alleen hier al zit het vol met freelancers die veel verdienen en blauw moeten stemmen als ze dat willen behouden.

Wat is eigenlijk de reden dat Open VLD zo laag scoort? Waarom is iedere zelfstandige kapitalist naar een andere partij verschoven?

Alleen hier al zit het vol met freelancers die veel verdienen en blauw moeten stemmen als ze dat willen behouden.
Omdat, zoals je zelf zegt, Open VLD ooit in een ver verleden een liberale partij was voor mensen die werken. Maar met Vivaldi zijn alle principes overboord gegooid en is niet-werken beloond. Daarom zijn de Open VLD stemmers boos en naar andere partijen gegaan.

Omdat, zoals je zelf zegt, Open VLD ooit in een ver verleden een liberale partij was voor mensen die werken. Maar met Vivaldi zijn alle principes overboord gegooid en is niet-werken beloond. Daarom zijn de Open VLD stemmers boos en naar andere partijen gegaan.
Het is volgens mij al veel langer dan Vivaldi dat de algemene indruk over de (o)VLD is dat ze met de wind meedraaien. Ook is er al zo'n 20 jaar een grotere partij die ook (donker)blauw is of zich zo presenteert: de N-VA.

Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat er andere partijen waren die werken belonen. Welke dan? Iedereen die geld verdient moet toch blauw stemmen neen? Alle andere partijen zullen altijd de zwakkeren in deze maatschappij meer en meer steunen. Tot het geld echt op is.

Ik wist niet dat er andere partijen waren die werken belonen. Welke dan? Iedereen die geld verdient moet toch blauw stemmen neen? Alle andere partijen zullen altijd de zwakkeren in deze maatschappij meer en meer steunen. Tot het geld echt op is.
1) Ik heb nergens gezegd dat andere partijen werken wel belonen. Uw vraag ging over Open VLD, niet over de andere partijen.
2) Iedereen die geld verdient moet zeker niet blauw stemmen. Die moeten vooral stemmen waarop ze zelf willen stemmen.

Ik denk dat NVA een goed alternatief geeft (zie je ook in de poll hier). Open VLD lijkt dat ze hun economische principes niet zo strikt nemen zolang ze maar mogen meedoen en postjes leveren (zoals nu in Vivaldi).

Waarom zie je NVA niet als blauwe partij ?

Ik denk dat veel kiezers van NVA omwille van het blauw aspect kiezen en niet echt omwille van de rest. Wallonie-Vlaanderen maakt me niet echt zoveel uit zolang we economisch maar rechtser kunnen.

True maar lieverd eens iemand saai die wat verandert dan de zoveelste roeper die er amper iets van terecht brengt.
Ik geloof ook dat als we iets willen gaan veranderen we ook mensen nodig zullen hebben die wat minder roepen en wat meer overleg doen om te kijken wat er mogelijk is.

Eigenlijk niet want die houden bepaalde zaken die vooral voor zelfstandige zijn in stand en zijn er niet voor de gewone werknemer (belastingen zijn voor hen gestegen ondanks dat in quasi elke regering liberalen aanwezig waren)

Alles op basis van '(fiscaal) inkomen' is gewoon ridicuul

Dus als zelfstandige met een vennootschap stem je dus best op NVA? Als dat voor jou het belangrijkste is? Ik wil niet dat ze bv liquidatie reserve afschaffen of dat de zelfstandigen nog meer belastingen moeten betalen.

Altijd voor VLD gestemd. Nu gaat het waarschijnlijk blanco worden.
Wel fan van Bart Somers, wat die heeft gedaan om Mechelen zo'n schone en leefbare stad te maken in de voorbije 20 jaar :love:.
De rest van de partij grote afkeer van gekregen.

Ben grote fan van die "grijze muizen" in de politiek die het beste voorhebben en zo goed mogelijk bestuur proberen te leiden ipv ruzie te maken, op tv te komen of constant controversie creëren.

moest NVA geen vlaams-nationalisme hebben in hun missie zou ik zeker overwegen daar voor te stemmen.

De problemen van de grootsteden spreiden zich uit naar de naar de boerendorpen die daar tot voor kort bespaard van zijn gebleven. Dagelijks zijn er hier nu vechtpartijen in middelbare scholen waar migrantenjongeren bij zijn betrokken. Onder verschillende bruggen en kapelletjes verblijven daklozen vergezeld van hun winkelkarretjes met hun hele hebben en houden.
Lava borrelt op uit de rioleringen. In de verte stijgen zwarte rookpluimen op. Een kind huilt op straat. Zijn teddybeer? Afgepakt door migranten.

Nee serieus. Overdrijven is ook een kunst.

Dus als zelfstandige met een vennootschap stem je dus best op NVA? Als dat voor jou het belangrijkste is? Ik wil niet dat ze bv liquidatie reserve afschaffen of dat de zelfstandigen nog meer belastingen moeten betalen.

Waarschijnlijk NV-A. VLD zou ik niet meer op rekenen.
Ik verwacht nu wel dat de liquidatiereserve wel aangepast wordt in de toekomst gelijk welke coalitie.

Eigenlijk zou je op MR moeten stemmen zolang Bouchez daar is. Die houdt quasi alles tegen :p.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan