Portefeuille topic - cege

cege

Well-known member
Prive portefeuille (200k)

PositionCategoryAllocation
IWDAIndex20%
BerkshireHolding10%
AckermansHolding10%
MicrosoftBig T5%
GoogleBig T5%
NovartisRegular2.5%
RocheRegular2.5%
UBSRegular2.5%
TubizeRegular2.5%
Quest DiagnosticsRegular2.5%
Thermo FisherRegular2.5%
BASF + BayerRegular2.5%
Twist + PacBio + BioRadRegular2.5%
AholdRegular2.5%
TessenderloRegular2.5%
ABIRegular2.5%
OxyRegular2.5%
BHPRegular2.5%
GlencoreRegular2.5%
SyensqoRegular2.5%
GIMVDividend2.5%
GBLDividend2.5%
AgeasDividend2.5%
VandeveldeDividend2.5%
Vitesse EnergyDividend2.5%

Zijn recent afgeserveerd als deel van de opkuis: Danone (eindelijk goed gestegen, weg ermee), Gilead (verdubbeld op anderhalf jaar - nu op deftige value gevalueerd), Nutrient (al jaren willen maar niet kunnen - dumpen), EVS (veel gestegen, buiten. Heb er nog veel in andere portefeuille), Kinepolis (gekocht aan 20 in covid, maar lijkt toch geen topper te worden - dumpen), Galapagos (grootste deel aan 175 verkocht long time ago, stukje uit nostalgie gehouden, dom), ontex (ongeveer break even - still going nowhere), sandoz (gekregen als spinoff van novartis), cfe (gekregen als spin off van DEME - DEME zelf is naar andere portefeuille verhuisd), nyrstar (al 10y 10 euro dead money), euroAPI (gekregen als spinoff van sanofi).

Gemeenschappelijke portefeuille met de madam (450k)

PositionCategoryAllocation
IWDAIndex25%
BerkshireHolding12.5%
AckermansHolding12.5%
EVSRegular2.5%
TubizeRegular2.5%
SanofiRegular2.5%
DEMERegular2.5%
TessenderloRegular2.5%
AholdRegular2.5%
ABIRegular2.5%
Quest for GrowthRegular2.5%
Illumina + Pacb + GrailRegular2.5%
LotusRegular2.5%
StellantisDividend2.2%
TINCDividend2.2%
GIMVDividend2.2%
BP PLCDividend2.2%
EngieDividend2.2%
AgeasDividend2.2%
GBLDividend2.2%
Woodside Energy GroupDividend2.2%
Van de VeldeDividend2.2%
FluxysDividend2.2%
Vitesse energyDividend2.2%

Dividend portefeuille met de madam (100k)

PositionAllocationExpected net yield
Vitesse Energy11.5%6.35%
Van de Velde11.5%5.6%
Solvay11.5%6.05%
Fluxys11.5%5.21%
TINC11.5%5.08%
GBL11.5%4.49%
Melexis11.5%4.18%
GIMV11.5%3.96%
VanDeMoortele 22-292.5%3.73%
WorxInvest 24-304.5%3.4%

Gefinancierd met hypotheek @ 1.12%. Cashflow coverage 126.98%

20-25y hypotheek portefeuille met de madam (25k)

Hier gaat elk jaar het bedrag in dat we extra zouden spenderen als we de hypotheek op 20y zouden betalen ipv 25y. Idee is om na 20y toch alles af te lossen en op deze portefeuille een beetje winst te hebben. (voorstel rente op 20 en 25y was hetzelfde - riding the spread)

PositionAllocation
Ageas20%
TINC20%
Van de Velde20%
Solvay20%
Vitesse Energy20%

Prive corporate stock (200k)

PositionAllocation
Stock X96%
Written covered call Jan 2026 strike X (OTM)1%
Written covered call Jan 2026 strike Y (deep OTM)1.5%
Written covered call Jan 2027 strike Y (deep OTM)1.5%

Ongeveer 1/3 is gedekt door een geschreven call. Brengt toch een mooie taxvrije 3-4% per jaar op.

Laatst bewerkt:
Euro's
% is ook interessant

Alles samen 20k of zo denk ik (incl de geschreven calls). Zal ergens 2-2.5% zijn.

De portefeuille is nog maar sinds dit jaar deftig opgekuist en gestructureerd, dus heb nog geen exact historische data. Vanaf volgend jaar zou die er wel moeten zijn.

@cege wat doe je met de vrijgekomen dineros? Dringend je portefeuille topic eens bumpen, altijd interessant ;)

Wat doe ik met die dinerinos? Zie hieronder.

Niks bijzonder. Ben vooral bezig geweest met mijn portefeuilles op te kuisen en te herbalanceren. Veel van die acties hieronder zijn kleine aankoop/verkoop om de portefeuille te herbalanceren. Denk dat we ongeveer uiteindelijk effectief zijn op de posities die ik in de portefeuille topic gepost had paar weken geleden. Ik doe de standaard review elk kwartaal, dus in de kerstvakantie doe ik nog eens een deftige review.

Aankoop Berkshire @ 505
Verkoop NTR @ 59.95
Aankoop Berkshire @ 514
Aankoop Vitesse Energy @ 21.11
Verkoop GIMV @ 45.3
Verkoop Ahold @ 35.79
Aankoop Ackermans @ 220
Verkoop Quest @ 190
Verkoop Tubize @ 209
Aankoop Tessenderlo @ 27.25
Aankoop Ageas @ 58.9
Aankoop IWDA @ 111
Aankoop GBL @ 74
Inschrijving Kinepolis obligatie
...
Aankoop Vandevelde @ 30.2
Aankoop Glencore @ 3.68
Aankoop Roche @ 260
Verkoop UBS @ 30.54
Aankoop ABInbev @ 86
Verkoop Tubize @ 221.5
...

Aankoop DEME @ 124
Aankoop Fluxys @ 19
Aankoop Ahold @ 34.5
Aankoop Sanofi @ 81
Aankoop Oxy @ 40
Verkoop Tubize @ 204
...

Zet je je resultaat ook af tegenover wat een long positie in QQQ/SPY zou opleveren? Ik deed het vroeger ook zo als jij hierboven, maar nu al enkele jaren long QQQ (en SPY). Af en toe een long positie in calls (of short bull puts) als er een speciale gelegenheid is.

Persoonlijk zou ik die verkoop Ahold & aankoop Inbev gewisseld hebben van richting. Voor de rest best degelijke posities, maar het is zo (gelijk) gespreid dat je imo voor een tracker kan gaan voor 80% en met de overige 20% hogere risk plays kan doen.

Je hebt wel best wat exposure? Geen kritiek maar benieuwd naar je visie.

Ik las in een overige thread dat je 3k nog liquide had, kan wel stellen dat vrijwel je gehele net worth zit in je woning en de beurs en op vlak van hedging lijk je op het eerste zicht wel wat tekort te schieten?
Ik vind dat je best wel veel risico neemt in geval van een echte crisis op deze manier.
Ik neem aan dat je verder geen schulden of kredieten hebt voor auto's of woning?

Heel veel Belgische mid-smallcaps, spreiding kan denk ik wat beter denk ik dan gezien je enorme Belgische/EU bias. Ik zie spreiding niet alleen in verschillende sectoren maar ook weldegelijk in verschillende markten.
BRK is een vorm van hedging, ik heb ook een grote positie die ik blijf bouwen aangezien die op zoveel cash zitten en historisch ze het in tijden van crisis zeer goed doen, maar ik zie niets van bonds waardoor je eigenlijk vrijwel je gehele vermogen in actieve assets stopt -> risk.

De hypotheek arbitrage is iets dat ik respecteer (bij crisis zal ik de eerste zijn om maximaal bij te lenen aan rentes van 0,5-1% voor extra te pompen) maar de spreiding ervan vind ik persoonlijk niet goed. Deel gerust uw visie daar maar persoonlijk zie ik gewoon 5 aandelen met focus op divident. Geen enkele bond, geen hedging,... Niet bepaald zekerheid voor 20 jaar. (Ik zeg altijd, gotta gamble to win, maar geef het maar mee dus benieuwd naar hoe je dit zelf ziet). Munger zei altijd, avoid liquor, ladies and leverage. Het is natuurlijk tov de rest van de portefeuille een klein bedrag maar ben persoonlijk toch meer altijd geweest van het principe dat je altijd beter de optimale regels volgt, ongeacht de grootte van de investering. De absolute bedragen zijn minder relevant dan een optimale toepassing van de ongeschreven regels van veilig beleggen.

Heb je wat meer individuele performance results? Want mij lijkt het dat je binnen 20 jaar waarschijnlijk meer zult halen uit een goede passieve strategie tov individuele stockpicking.

Je hebt wel best wat exposure? Geen kritiek maar benieuwd naar je visie.

Ik las in een overige thread dat je 3k nog liquide had, kan wel stellen dat vrijwel je gehele net worth zit in je woning en de beurs en op vlak van hedging lijk je op het eerste zicht wel wat tekort te schieten?

No intentions tot hidden brag, maar tegen het einde van het jaar staat er na eindejaarspremie en bonus seizoen opnieuw 20k op de rekening. Dus die cash "problemen" lossen zichzelf wel snel op. Het is een bewuste keuze om weinig cash te hebben. Omdat ik natuurlijk weet dat ze snel binnenkomt.

Tegen mei staat er 20k dividenden te schimmelen. In juni komt er vakantiegeld aan. In oktober/november komt er 4-5-6k tax returns aan. Dus zelfs los van het standaard loon (wat meer dan voldoende cash genereert om het nooit op te krijgen), is er voldoende cash influx.

Verder heb ik nog huurinkomsten van 1000 per maand. En ik heb ook nog wat obligaties, win-win leningen en cooperatieve aandelen. Allemaal individueel niet veel, maar alles samen meer dan genoeg 'risk free' om in geval van black swans geen honger te moeten hebben.

En de madam heeft nog paar 10k cash op een spaarrekening. En samen hebben we ook nog paar 1000 euro spaargeld op een rekening.

Ik vind dat je best wel veel risico neemt in geval van een echte crisis op deze manier.
Ik neem aan dat je verder geen schulden of kredieten hebt voor auto's of woning?

Wat is het ergste dat kan gebeuren ? Dat ze me ontslaan ? Ik werk voor een multi-national die geld schijt en een balans heeft met miljarden cash op. Die gaan niet failliet op 1 2 3. Als ze me ooit ontslaan, krijg ik zoveel cash dat ik niet weet wat er mee te doen. Ik werk al bijna 15y en ik verdien veel. Ik val tot eind 2027 nog onder een CAO die opgesteld is tijdens een vorige reorg, me ontslaan brengt me 100k+ netto op. Na 2027, wel, we zien wel hoe de sterren tegen dan staan. Als ik en de madam in de spar om de hoek gaan werken, kunnen we goed rondkomen en die lening vlot afbetalen. Als we ontslaan worden, krijgen we dop. Dus daar zit niet al te veel risico in.

Beurscrisis ? Ach, die komen we wel te boven.

Als je alles samen kijkt, is minder dan de helft van vermogen in de beurs. Een dik kwart vastgoed en een kwart "andere". Dus valt wel mee.

Er zijn verder geen auto of andere consumer kredieten. Wel hypotheken. Het verhuurappartement is 310k waard en daar staat nog 70k open. De gezinswoning is 750k waard en daar staat nog 350k open. App was op 20y, nog 9 te gaan @ 1.4%. Huis was op 25y, nog 20 te gaan aan 1.12%. Als het echt echt echt echt moet, kan dat appartement verpatst worden. Dat zou ons opnieuw jaaaren runway geven.

De wereld kan altijd instorten, maar lijkt me dat de risico's voldoende ingeperkt zijn.

Doodvallen, zou jammerlijk zijn. SSV is 75/25 madam/ik. Appartement SSV 100% ik. Ik val dood, madam casht het appartement en de zeer royale levensverzekering van het werk (500k netto). De kinderen een dikke wezenrente. Basically moet de madam nooit nog 1 dag werken in haar leven. Madam valt dood, het huis is zo goed als afbetaald. Ook daar weinig risico.

Heel veel Belgische mid-smallcaps, spreiding kan denk ik wat beter denk ik dan gezien je enorme Belgische/EU bias. Ik zie spreiding niet alleen in verschillende sectoren maar ook weldegelijk in verschillende markten.

De helft is IWDA + BRK + Ackermans. Dat lijkt me goed gediversifieerd. Als ik goed tel, tel ik 15% BE small/mid caps. Voor de rest grote bedrijven die toevallig op Euronext noteren maar wel wereldwijd zitten. We kunnen nu toch moeilijk zeggen dat ABI of UCB of Sanofi of Ahold een lokaal Europees bedrijf is ?

Kan het beter, wsch. Maar niks is forever. We kunnen altijd bijsturen indien nodig.

BRK is een vorm van hedging, ik heb ook een grote positie die ik blijf bouwen aangezien die op zoveel cash zitten en historisch ze het in tijden van crisis zeer goed doen, maar ik zie niets van bonds waardoor je eigenlijk vrijwel je gehele vermogen in actieve assets stopt -> risk.

Ik zie niet in waarom dat een probleem is. Ik heb mijn vermogen niet nodig. Niet nu, niet volgend jaar, niet binnen 2y, niet binnen 10y. En de portefeuille is conservatief genoeg om 0 kans op wipeout te hebben. Het doel is om daar voldoende rendement op te draaien. Wat het einddoel is met dat vermogen. Niks. Ik heb geen plan.

We kunnen momenteel elk jaar samen 50k sparen zonder veel inspanning. En we gaan 2x per jaar op reis en we moeten op niet veel letten.

De hypotheek arbitrage is iets dat ik respecteer (bij crisis zal ik de eerste zijn om maximaal bij te lenen aan rentes van 0,5-1% voor extra te pompen) maar de spreiding ervan vind ik persoonlijk niet goed. Deel gerust uw visie daar maar persoonlijk zie ik gewoon 5 aandelen met focus op divident. Geen enkele bond, geen hedging,... Niet bepaald zekerheid voor 20 jaar. (Ik zeg altijd, gotta gamble to win, maar geef het maar mee dus benieuwd naar hoe je dit zelf ziet). Munger zei altijd, avoid liquor, ladies and leverage. Het is natuurlijk tov de rest van de portefeuille een klein bedrag maar ben persoonlijk toch meer altijd geweest van het principe dat je altijd beter de optimale regels volgt, ongeacht de grootte van de investering. De absolute bedragen zijn minder relevant dan een optimale toepassing van de ongeschreven regels van veilig beleggen.

Fair point. Maar niks is zeker. But again. Het is niet dat de wereld instort moesten die dividenden wegvallen. Die lening is 1.12%. De huidige yield op die dividenden is 4%+. Denk niet dat 3/4 van die dividendenboeren plots stoppen met betalen. FYI, er zitten ook obligaties in die portefeuille.

FYI, die leveraged positie is er ook maar per ongeluk gekomen. Toen we gingen lenen, heeft die pipo van de bank een standaard lening gegeven van 92% van aankoop waarde. En dan nadien nog de vorige hypotheek geherfinancierd van bank a naar bank b en van oude huis naar nieuwe huis. En daar zaten we dan plots met een zak cash geld gefinancierd aan 1.12% EN waar nog een oude woonbonus op gevangen wordt. Ik heb er maar het beste van gemaakt en riding the spread

Het is wel grappig. De helft van het forum zit hier continu te neuten dat je alles in QQQ moet proppen en dividenden zijn des duivels. Laat staan obligaties. En als er dan eens een dividend portefeuille passeert, is het nog steeds niet veilig genoeg.

De dividend PF is mijn vangnetje voor when shit hits the fan. Is dat 20y gegarandeerd? Nee. Is dat nodig ? Nee. Kan ik met het risk profiel leven ? Ja. Ik heb de voorbije 10y letterlijk 0d wakker gelegen van mijn beleggingen of geld zorgen gehad.

Heb je wat meer individuele performance results? Want mij lijkt het dat je binnen 20 jaar waarschijnlijk meer zult halen uit een goede passieve strategie tov individuele stockpicking.

Ik had zeer goeie performance resultaten tussen 2010 --> 2020-2021 ergens; >> index. Dan met paar dingen exceptioneel veel verdiend door goed te verkopen (corporate stock die x4 ging op 1y, Twist x10, GLPG x 15, etc). En dan uit "miserie" wat wild in het rond beginnen schieten en weinig kunnen opvolgen omdat er ondertussen ook kinderen aan de lopende band kwamen. 3 stuks in 3y -_-. Die 3y was de performance < index. Nog altijd meer dan goed, maar minder dan SPY of IWDA. Vandaar de opkuis, inkrimping van posities en wat meer gestructureerd.

Ik ben ook niet van plan om die portefeuilles nog veel uit te breiden, dus het zou redelijk gemakkelijk moeten zijn om over 5y eens te kijken wat de individuele componenten (IWDA, Stock picks, dividend stocks) opgebracht hebben en de strategie bij te sturen indien nodig. Als mijn stockpicking ballen zuigt, dan schaam ik me niet om te veranderen. There's no shame in folding.

Je geeft nu intussen ook wat meer financiele context die voorheen niet zichtbaar was. Lijkt me dan relatief ok te zijn.
Je zegt duidelijk wat je doelen zijn dus dan valt je huidige strategie daar ook mee in lijn en is die perfect te verantwoorden.

Zoals je aangeeft is er voldoende buffer in geval van crisis en dient dit niet te dienen als noodfonds. Heb ik daar verder weinig opmerkingen over.
Enige waar ik wel in geloof is dat een goede passieve strategie in the long run ongetwijfeld rendabeler zal zijn maar als je doel niet maximaliseren is, who cares. Beetje plezier hebben met het volgen heeft ook waarde. (Ik doe ook nog wel individuele stockpicking om die reden).

Gezien mijn situatie ben ik ook grotere voorstander van veilig rendement halen tegenover maximaliseren maar dat hangt natuurlijk van case tot case af. :)

Gezien mijn situatie ben ik ook grotere voorstander van veilig rendement halen tegenover maximaliseren maar dat hangt natuurlijk van case tot case af.
Absolute bedragen zijn bij cege al stevig maar bij jou vermoedelijk nog hoger, dus een veilig rendement geeft natuurlijk al de nodige meerwaarde op die manier. Geen zin om ook wat te delen waar het bij jou concreet in zit en hoe het verdeeld is?

Absolute bedragen zijn bij cege al stevig maar bij jou vermoedelijk nog hoger, dus een veilig rendement geeft natuurlijk al de nodige meerwaarde op die manier. Geen zin om ook wat te delen waar het bij jou concreet in zit en hoe het verdeeld is?
Mijn portefeuille is ondertussen best al complex te noemen. Zit bij 2 PBs en ook actief op verschillende broker platformen om daar ook wat te spreiden. Wil ook Cege zijn thread niet kapen en momenteel weinig interesse om dat allemaal te publiek op tafel te gooien. Als je specifieke vragen hebt mag je altijd is een PB sturen. Alles dat rechtstreeks onder 'de beurs' valt zit wel ongeveer in 20% bonds, 10% dividendstrat, 70% active equity. Heb daarnaast ook wel crypto beleggingen, op 1 fun project na waar ik persoonlijk wel in geloof is dat eigenlijk vrijwel uitsluitend BTC holdings (90%) en dan nog wat residentieel en commercieel vastgoed. Kan zo niet uit het hoofd zeggen wat de verhoudingen zijn, daarvoor zou ik is in de spreadsheets moeten duiken voor exacte valuaties van elk deel van de portefeuille. 1 van de nadelen van zoveel te spreiden zeg maar :crazy:

Ik ben wel extreem schuldavers. Het is boeiender soms om goedkoop geld te halen voor rendement te maximaliseren maar ik zie onvoldoende value in mijn situatie om risico toe te voegen. Heb nergens nog een echte schuld dus geen enkele reden om dat eigenlijk toe te voegen. Heeft dan ook geen enkele meerwaarde in mijn leven en ik streef niet noodzakelijk naar maximale wealth. In geval van een echte beurscrash ga ik echter ook wel voor de arbitrage play en maximaal lenen (dat zijn echt extreme opportuniteiten, dat is meer beroepsmisvorming om kansen te grijpen dan wat anders - ga ik tegen men eigen filosofie in maar dat is de ondernemer in mij). Heb beslist om binnen jaartje of 2 op vervroegd pensioen te gaan door veranderingen in de sector. Zal dan nog wel maandelijks is naar de raad van bestuur gaan maar mijn rol is dan grotendeels uitgespeeld en dan is mijn interesse wat weg aangezien mijn huidige rol die ik opneem dan zo een beetje ophoudt met te bestaan. Hoog tijd om wat meer van het gezin te genieten en te rentenieren. Dat heeft ook value, al de rest is gewoon chasing highscores wat mij betreft. (ouder worden heeft me een andere kijk gegeven op bepaalde dingen. Meer vermogen verwerven zou geen verdere impact hebben op levenskwaliteit of geluk dus dan focus ik liever de aandacht op mijn 2-jarig dochtertje. Ook door het bedrijf wat gezondheidsproblemen gekregen/gehad along the way dus tijd om daar eens afscheid van te nemen)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan