Portefeuille topic - Gassy

Hoeveel procent van je portefeuille is momenteel in cash?

• 0-10%

Stemmen: 13 39,4%
  • 10-30%

Stemmen: 8 24,2%
  • 30-50%

Stemmen: 3 9,1%
  • Meer dan 50%

Stemmen: 9 27,3%

• Totaal aantal stemmers
    33
  • Opiniepeiling gesloten .
Spannende tijden ja. We zien wel…
Oliehedges moeten dan maar even hun werk doen.

Laatst bewerkt:
@FernandoFreecashflow :Toch een mooie, die Adobe. Mooi de SMA200 maandbasis aangetikt, hetgeen de bodem kan zijn, maar bij eventuele beurspaniek mogelijk nog een felle prik naar 210-220$, maar dat lijkt me dan een “vluggertje” en een unieke kans om positie te vergroten. Dat zou ook zorgen voor een spikeje onder de bollingerband op maandbasis (223$ momenteel). Een spikeje onder de bollingerband op maandbasis was steeds het geval voor belangrijke bodems bij Adobe in het verleden.

Laatst bewerkt:
hi, eerste post hier, en ik dacht: ik zal om te beginnen de samenstelling van mijn portefeuille al eens delen:

- Ik heb een vrij zwaar gewicht (=~ 40%) aan hoog-renderende dividend stock: Ascensio, Care Property invest, maar ook established banken-aandelen: KBC-A, ING, Ageas. Hier mik ik op een 5% netto dividend per jaar op termijn effectief een maandloon genererend, en de bedoeling is dit op termijn uit te bouwen tot vervangingsinkomen. (Vooral BE-stock omdat de buitenlandse voorheffing vooral pijnlijk is, CPI @15% is een zegen!)

- daarnaast is een groot deel (~=35%) mijn portfolio is opgebouwd met waarde-groeiende ETFs (en een uitzondering in edelmetalen): IWDA, VCWE, VUAA (USD), PHPT (platinum ETF), beseffende dat hier ook héél wat volatiele high-risk stock in vertegenwoordigd is.

- tenslotte bestaat de rest uit recente (< 6 maanden, op Alibaba na) one-off opportunities: Adyen (recent bijgekocht bij drop, GAK: 870), D'Ieteren (GAK: 146), Alibaba (GAK 140) en WDP (GAK 21)

ik herevalueer dit geheel een paar keren per jaar. Ik DCA niet echt maar stort regelmatig bij in elk van die categorieën, 't is vooral die laatste die ik dan bijstuur (keep/cash) en eventuele nieuwe opportunities evalueer.

Gewoon een deeltje AMD verkocht eigenlijk en dat in BRK-B gestoken (aangezien ik dat 'veiliger' acht)

Het is altijd de vraag , als je iets verkoopt, wat koop je in de plaats...
BH is inderdaad defensiever dan de meeste aandelen door zijn diversificatie (is basically een ETF) en relatief conservatieve beleggingen (in vgl met vele ETFs), en zit op een bérg cash. Dé grote vraag is: wat gaan ze er mee doen? Wanneer gaan ze die cash aan het werk zetten en hoé? Die vraag die jij hebt, die heeft BH ook. Dus wat je basically doet is je probleem in handen van de leiding van BH leggen, waar weinigen van kunnen zeggen dat dat een slecht idee is :cool:

Wat dividend aandelen bijkopen is misschien ook niet slecht. Als het slecht gaat genereren die nog wat passief inkomen , en die aandelen zijn doorgaans minder volatiel dan andere. Ik vind te veel cash ook geen goede oplossing. Tenzij het geïnvesteerd wordt in iets zoals een thuisbatterij of een warmtepomp ofzo. Iets dat een return geeft, of kosten die je sowieso eens moet doen.

MIjn aandelen die ik bezit zijn

-UnitedHealth (20% winst)
-Novo Nordisk (-8% verlies)
-ASML (115% winst)
-Microsoft (4 % winst)
-Apple (55% winst)
-Nvidia (130% winst)
-Amazon (65% winst)
-Dexcom (-18% verlies)

Laatst bewerkt:
Armstrong verwacht een mix van stagflatie, geopolitieke stress (China/Iran), hogere energieprijzen en meer volatiliteit op de markten. In zo’n scenario zou BRKb volgens mij relatief sterk kunnen blijven tegenover de brede markt.

Waarom? Berkshire zit op een gigantische berg cash en korte staatsobligaties, dus hogere rente speelt in hun voordeel. Daarnaast hebben ze veel defensieve activiteiten: verzekeringen, spoorwegen, energie, nutsbedrijven enz. Dat soort bedrijven houdt meestal beter stand dan pure groeiaandelen wanneer de economie vertraagt.

Bij een echte crash gaat BRK natuurlijk ook mee omlaag — dat zag je in 2008 en 2020 ook — maar historisch meestal minder hard dan de markt. En Berkshire profiteert vaak juist ná paniek doordat ze dan goedkoop activa kunnen kopen.

In Armstrongs scenario zie ik Berkshire eerder als een soort “veilige kwaliteitspositie” binnen aandelen:
  • minder kwetsbaar dan hype/tech;
  • profiteert deels van hogere rente;
  • energieblootstelling helpt bij hogere olieprijzen;
  • sterke balans en veel cash.
Maar verwacht geen magische bescherming: als er echt een zware recessie of oorlogsschok komt, daalt BRKb waarschijnlijk ook gewoon mee. Alleen vermoedelijk minder extreem dan veel andere aandelen.

Over aandelenmarkten zegt hij verder dat:
  • AI op lange termijn positief blijft voor productiviteit;
  • maar dat geopolitieke spanningen waarschijnlijk zwaarder wegen dan technologische optimisme.
    Hij suggereert dat de beurs eerst nog een top kan zetten en daarna corrigeren.
Over goud en zilver zegt Armstrong:
  • korte termijn mogelijk volatiel of correctie;
  • lange termijn bullish door oorlogsrisico’s, sancties en wantrouwen tegenover financiële systemen.
Momenteel mijn portfolio dan ook 25% BRKb en 30% goud (PHAU / Zwitserland) en ik ben BRKb nog steeds aan het verhogen bij euforiemomenten in de brede markt. De uiteindelijke top wordt naar mijn bronnen rond oktober verwacht, maar dat valt natuurlijk allemaal nog te bezien. Laat de IPO’s maar eerst verschijnen, de massa euforisch worden, en de negatieve emoticons op mijn berichten of de duimpjes van enkele leden op berichten tegen mijn posts, en de indicatoren staan roodgloeiend.

Bron: https://www.armstrongeconomics.com/...n-china-what-happens-next-for-global-markets/

Laatst bewerkt:
Momenteel met mijn beleggingen (aandelen + edele metalen) op 1 jaar ongeveer 48% rendement behaald. Groot gedeelte mede door de melt-up in de edele metalen. Mijn aandelenposities zelf zijn in die periode in gelijke mate als IWDA gestegen, zijnde +/- 25%. Met losse aandelen is het zoals @Noctilucus regelmatig aanhaalt niet eenvoudig om IWDA te outperformen (in een bullmarket). Hopelijk kan ik daar ook nog wat bijschaven aan mijn strategie. Mijn beste tip dan ook aan de modale belegger: beleg hoofdzakelijk (50-60% van PF) in IWDA en BRKb. Naarmate we de top van de bullmarket bereiken, de verhouding BRKb/IWDA stelselmatig verhogen.

Laatst bewerkt:
In aanloop naar de earnings van Braze nabeurs, 45% van Braze verkocht aan 25,69$. Waarom?:
- Braze zit tegen weerstand op dagbasis (25,61$): https://finviz.com/stock?t=BRZE&ty=c&ta=1&p=d
- Braze zit tegen een weerstand op weekbasis (25,9$): https://finviz.com/stock?t=BRZE&ty=c&ta=1&p=w
- De prijs van Braze is de laatste 3 maanden al mooi gestegen.
- Als de earnings goed zijn en daarbij de koers opveert, kan ik nog met de overige 55% verder. Door steeds in en uit te stappen met Braze heb ik deze 55% aandelen “gratis” verdiend. Ik speel dus verder met de winst van Braze van iets meer dan een jaar.
- Een high risk aandeel dat recent al fel gestegen is afgebouwd, om zo het risico in mijn pf nog wat verder te reduceren.

Laatst bewerkt:
Dinsdag earnings Gitlab. Hier hoop ik op een marketclose morgen boven 26,1$ (SMA20 - paarse lijn). Dit zou dan een doorbraak op weekbasis betekenen. Na de earnings hoop ik dan de oranje lijn (SMA50) te kunnen bereiken. Maar eerst morgen goed afsluiten...
Maar... SMA20 break = short-term bullish bias. Verhoogt kans op positieve reactie als earnings goed zijn en momentum continuation. Het is echter geen voorspeller van earnings en ook geen "edge" op zich.

Bij Braze was de SMA50 alvast de (tijdelijke) halt: https://finviz.com/stock?t=BRZE&p=w

Snowflake had vorige week op weekbasis ook een uitbraak… https://finviz.com/stock?t=SNOW&ty=c&ta=1&p=w

Laatst bewerkt:
GTLB ben ik ook naar benieuwd. Het komt in een interessante zone terecht (32 - 25). Je ziet dat daar in het verleden de prijs al heeft gereageerd. Indien het nieuws goed is en we terug boven de 30 breken, hoop ik alvast op een mooi herstel verder richting 40 en 45.

GTLB ben ik ook naar benieuwd. Het komt in een interessante zone terecht (32 - 25). Je ziet dat daar in het verleden de prijs al heeft gereageerd. Indien het nieuws goed is en we terug boven de 30 breken, hoop ik alvast op een mooi herstel verder richting 40 en 45.
Bij SMA50 weekbasis (36,7$ momenteel) gaat toch een deel de deur uit. Als het daar geraakt.

Figma uitgebroken op dagbasis, en klaar om deze week uit te breken op weekbasis: https://finviz.com/quote?t=FIG&p=d en https://finviz.com/quote?t=FIG&p=w . Just saying…
Figma was op weekbasis nog niet uitgebroken, maar kan dat morgen gaan doen… Morgen sluiten boven 23,39$ is het motto:
Met Gitlab en Figma die morgen op weekbasis kunnen doorbreken, Snowflake die vorige week op weekbasis doorgebroken was, doet me dat herinneren aan een klein jaar geleden toen bij SaaS het ene aandeel na het andere doorbrak. Ben benieuwd…

Terug
Bovenaan