Wat Sylverscythe hierboven al zegt.

Upper/lower + full body in een 3 day split zou ik niet doen; ik zou dan eerder voor upper/lower 4 dagen per week of full body 3x per week gaan. Ook gewoon per training maar 1 oefening per spiergroep, 2-3 werksets, ergens in de 4-10 rep range (je kan wel verschillende oefeningen per spiergroep doen, maar roteer die dan over verschillende dagen/weken). Dan gewoon double progression method toepassen (gewicht zoeken waarmee je 4 à 6 reps kan doen; zodra je daarmee 8 à 10 reps kan, gewicht verhogen tot je daarmee weer 8 à 10 reps kan, repeat. Best ook niet (vaak) tot all out failure gaan, maar 1 rep in reserve houden).

Niet moeilijker maken dan dat.

Die onderverdeling tussen "buff" en "scherp" is redelijk artificieel hoor, ja je kan meer voor hypertrofie trainen maar een massamonster wordt iemand niet per ongeluk. Ook wel vreemd om dan een bodybuilding split te kiezen.

Trainen>niet trainen, maar ik ben voorstander van gewoon full body. Consistent dus enkele compounds 3x per week. Wat dit schema doet is een upper/lower/full met IMO een groot aantal oefeningen waarvan de keuzes voor mij niet allemaal zo logisch zijn, lijkt wat variatie voor de variatie IMO. Bench+incline+shoulder bijvoorbeeld, en dan push ups op dag drie. Lijkt een beetje alsof de AI gewoon alles eens wil doen. Ik zou keep it simple-gewijs een laag aantal oefeningen selecteren en die in dit of een ander template invullen, en zo een makkelijk te volgen progressie inbouwen.

Ik zie reps maar geen sets, of is het idee gewoon die reps te verdelen zoals je wil, want er zit toch een groot verschil tussen korte sets met hoog gewicht of lange sets met weinig (als je doel kracht is en dus niet hypertrofie).

Als je dat beperkt lijkt denk ik nu wel eerlijk gezegd dat je dat met te weinig gewicht doet hoor. Ik heb bijna nooit meer dan 4 oefeningen per training gedaan. Gezien je doel zou je ook kunnen kijken naar Tactical Barbell of zaken van Pavel Tsatsouline, waar met net werkt met zware gewichten aan 1-5 reps en vrij lange rustpauzes om minder hypertrofie te krijgen maar wel kracht.

Ik ben er nog niet mee gestart. Het was puur gevoelsmatig dat ik het weinig oefeningen vond uitzien.

Ik heb het schema een beetje laten aanpassen door AI, enkel de cardio dagen zullen niet perse steevast op dinsdag-donderdag vallen hier wou ik ook nog in het weekend 1 dag voor gebruiken. IK heb gevraagd om een compound schema op te maken.

DayTypeMuscle GroupExerciseSetsReps
MondayCompoundLower BodyBack Squat
4​
5-8
MondayCompoundLower BodyRomanian Deadlift
3​
6-10
MondayCompoundLower BodyWalking Lunges
3​
10-12
MondayCardio (end)N/A20 min cardioN/AN/A
WednesdayCompoundUpper Body PushBench Press
4​
5-8
WednesdayCompoundUpper Body PullBarbell Row
4​
6-10
WednesdayCompoundShouldersOverhead Press
3​
6-10
WednesdayCardio (end)N/A20 min cardioN/AN/A
FridayCompoundFull BodyDeadlift
3​
3-5
FridayCompoundUpper Body PullPull-Ups
3​
6-10
FridayCompoundUpper Body PushIncline Bench Press
3​
8-10
FridayCardio (end)N/A20 min cardioN/AN/A
TuesdayCardioN/ACardio (20–30 min: jog, cycle, row)N/AN/A
ThursdayCardioN/ACardio (20–30 min: jog, cycle, row)N/AN/A

Ik heb het schema een beetje laten aanpassen door AI, enkel de cardio dagen zullen niet perse steevast op dinsdag-donderdag vallen hier wou ik ook nog in het weekend 1 dag voor gebruiken. IK heb gevraagd om een compound schema op te maken.

DayTypeMuscle GroupExerciseSetsReps
MondayCompoundLower BodyBack Squat
4​
5-8
MondayCompoundLower BodyRomanian Deadlift
3​
6-10
MondayCompoundLower BodyWalking Lunges
3​
10-12
MondayCardio (end)N/A20 min cardioN/AN/A
WednesdayCompoundUpper Body PushBench Press
4​
5-8
WednesdayCompoundUpper Body PullBarbell Row
4​
6-10
WednesdayCompoundShouldersOverhead Press
3​
6-10
WednesdayCardio (end)N/A20 min cardioN/AN/A
FridayCompoundFull BodyDeadlift
3​
3-5
FridayCompoundUpper Body PullPull-Ups
3​
6-10
FridayCompoundUpper Body PushIncline Bench Press
3​
8-10
FridayCardio (end)N/A20 min cardioN/AN/A
TuesdayCardioN/ACardio (20–30 min: jog, cycle, row)N/AN/A
ThursdayCardioN/ACardio (20–30 min: jog, cycle, row)N/AN/A
Als je liever lower/upper/full wil doen kan dat ja. Ik zou persoonlijk dat wat mengen zodat je elke dag een push, pull, legs doet. Wissel bv. die lunges met overhead press. Ik zie ook niet echt de logica in die sets/reps.

Een beginner zou ik eigenlijk altijd aanraden om met een 3 dagen fully body programma te starten. Eens je daar voldoende sterk mee bent geworden, kan je een soort van 'afstuderen' naar een 4 dagen upper lower split. Of eventueel Push pull legs.

Probeer een oefening te zoeken voor elke spiergroep die je goed ligt. Een programma kan je wel zeggen, doe een barbell bench, barbell squat, single arm dumbbell row, ... maar als je daar geen gevoel in krijgt, kan je beter een andere oefening zoeken. Bv; bijna iedereen vindt een incline bench variant superieur aan een platte bench. Maar ik krijg daar echt geen gevoel in mijn borst in, lukt me daarom ook niet om vooruitgang te maken op die lift, terwijl ik dat probleem totaal niet heb bij een een platte bench variant. Ieder lichaam is anders.

Als ik nu opnieuw zou starten, zou ik voor mezelf volgend programma doen:

3 dagen full body split. Geen variaties, telkens hetzelfde. Zodat je snel de oefening goed onder de knie kan krijgen, en stevige progress kan maken.
De eerste oefening van de dag kies je de lift waar je het liefste voortgang op wil maken. Mijn borst blijft altijd achter, dus ik zou daar mee starten, zodat je fris kan beginnen.

Platte dumbbell bench 3x6-8reps
Seated machine row 3x6-8reps
Leg extensions 3x8-10reps
Romanian Deadlift 3x6-8reps
Calf raises 2x10-12reps
Shoulder lat raise 3x10-12reps
Single arm tricep pushdown 2x10-12reps
Dumbbell preacher curls 2x10-12reps

Die tricep en bicep oefening op het laatste zou je de eerste maanden zelfs kunnen weglaten. Maar ik besef dat mannen gewoon graag aan hun armen werken, dus ik laat het er in :D Die trainingsplit is een soort eenvoudige variant van de Upper Lower split die ik nu doe (Lyle Mcdonald's generic bulking routine)

Upper
Platte dumbbell bench 3x6-8reps
Seated machine row 3x6-8reps
Pec fly machine 2x10-12reps
Lat pulldown 2x10-12reps
Shoulder lat raise 3x10-12reps
Single arm tricep pushdown 2x10-12reps
Dumbbell preacher curls 2x10-12reps

Lower
Leg press 3x6-8reps
Romanian Deadlift 3x6-8reps
Calf raises 2x10-12reps
Leg extensions 2x10-12reps
Leg curls 2x10-12reps
Ab crunch machine 3x12-15reps

Doe dit nu al ongeveer 5 maanden en dit werkt enorm goed voor mij. Het programma laat je vrij om zelf de oefeningen te kiezen die je wil, je mag alleen niet wisselen van oefening tijdens de cyclus (8 tot 10 weken) Nadien krijg je een soort deload week (80% van je hoogste gewicht in de rep ranges), en de volgende week krijg je een 'ramp-up' week, waarin je naar 90% Gaat. De 2 eerste oefeningen van elke dag zijn je 'main movers' en daar is elke set in principe tot failure. De 3e set moet je telkens verdienen. Als je bij wijze van spreken al gekookt bent na 2 sets tot failure, dan mag je de derde set niet doen.

De andere oefeningen zijn meer metabolisch werk. Je moet wel proberen progress te maken op die oefeningen, maar uiteraard gaat dat niet altijd lukken als je bij je main movers al tot het uiterste bent geweest.

Maar dit is al iets of wat geavanceerder en zou ik niet aanraden voor een absolute beginner. Dat gaat ook niet nodig zijn. Plus het is ook echt wel een bulking routine, zonder kleine kcal surplus ga je snel opgebrand geraken vermoed ik.

Aangezien je zelf aangeeft dat je 'leaner' wil worden. Zou ik niet direct een bulk aanraden. Je zal dus voor een kcal tekort moeten gaan afhankelijk van je huidige vetpercentage. Met enkel te trainen ga je die look niet bekomen. Extra spiermassa kan er wel voor zorgen dat je er 'leaner' gaat uitzien bij een hoger vetpercentage. Maar dan spreken we al eerder over jaren consistente training in de gym :D

Thanks all!
Ik wil nog wel even verduidelijken: ik heb jarenlangs actief aan fitness gedaan waar ik een mix had tussen krachttraining (start workout) & cardio (einde workout).

Dan kwam covid en is er gedurende 6 jaar weinig onderhoud geweest waardoor de kathedraal een schuurtje is geworden dat in de breedte gegroeid is.
Dus ik ben geen beginner beginner maar mijn lichaam is nu wel gelijk aan dat van een beginner wsl.

Thanks all!
Ik wil nog wel even verduidelijken: ik heb jarenlangs actief aan fitness gedaan waar ik een mix had tussen krachttraining (start workout) & cardio (einde workout).

Dan kwam covid en is er gedurende 6 jaar weinig onderhoud geweest waardoor de kathedraal een schuurtje is geworden dat in de breedte gegroeid is.
Dus ik ben geen beginner beginner maar mijn lichaam is nu wel gelijk aan dat van een beginner wsl.
Ik ben van mening dat full body, 2-3 keer per week, een optie is voor iedereen. Dat is heel tijdsefficiënt + je traint zowat alles 2-3 keer per week wat ook gewoon goed is voor progressie. Zeker die splits waar je 1x per week een spiergroep compleet vernietigt zijn volgens mij niet zo optimaal voor mensen die geen verboden middelen gebruiken. Laat ons ook eerlijk zijn, voor mensen die niet (meer) aan competitiesport doen is de factor tijdsefficiëntie ook heel belangrijk. Wall of text:

Vanuit het oogpunt van compounds heb je:
Een squatpatroon
Een heupbuiging (hinge)
Een pushbeweging: horizontaal (bench) of verticaal (shoulder press)
Een pullbeweging: horizontaal (row) of verticaal (pull up)
Sommigen plaatsen daar nog een loaded carry bij en een unilaterale squat als aparte optie.

Eerlijk, als je consistent 2-3x per week squat/hinge+push+pull doet ben je gewoon goed bezig hoor. Toen ik nog wedstrijden deed was dat elke week 3x squat/bench/deadlift, met een minimum aan variaties tussen de twee en focus op 1-5 reps aan 70-100% 1RM. Gewoon dat consistent doen maakt je gespierder en sterker dan een hoop volk in de gym dat maar wat aanmoddert, maar het is natuurlijk heel eenzijdig.

Nu doe ik Tactical Barbell om wat in vorm te blijven zonder mezelf in de verdoemenis te trainen, met oefeningen die ik doe omdat ik ze leuk vind:
Dag 1 en 2:
Squat/shoulder press/bent over row
Dag 3:
Trap bar deadlift/shoulder press of bench press/bulgarian split squat of kettlebell swings

Als je richting "Power to the People" gaat van Tsatsouline, stelt die zelfs gewoon voor om 3-5 keer per week twee sets deadlift en twee sets shoulder press te doen. Je gaat daarmee natuurlijk geen wedstrijden moeten doen, maar qua "algemene krachttraining" is dat al heel waardevol. Want als je dat vergelijkt met hierboven is dat gewoon elke keer een hinge die ook isometrisch je rug traint zoals een pull, en dan een push.

Ik ben van mening dat full body, 2-3 keer per week, een optie is voor iedereen. Dat is heel tijdsefficiënt + je traint zowat alles 2-3 keer per week wat ook gewoon goed is voor progressie. Zeker die splits waar je 1x per week een spiergroep compleet vernietigt zijn volgens mij niet zo optimaal voor mensen die geen verboden middelen gebruiken. Laat ons ook eerlijk zijn, voor mensen die niet (meer) aan competitiesport doen is de factor tijdsefficiëntie ook heel belangrijk. Wall of text:

Vanuit het oogpunt van compounds heb je:
Een squatpatroon
Een heupbuiging (hinge)
Een pushbeweging: horizontaal (bench) of verticaal (shoulder press)
Een pullbeweging: horizontaal (row) of verticaal (pull up)
Sommigen plaatsen daar nog een loaded carry bij en een unilaterale squat als aparte optie.

Eerlijk, als je consistent 2-3x per week squat/hinge+push+pull doet ben je gewoon goed bezig hoor. Toen ik nog wedstrijden deed was dat elke week 3x squat/bench/deadlift, met een minimum aan variaties tussen de twee en focus op 1-5 reps aan 70-100% 1RM. Gewoon dat consistent doen maakt je gespierder en sterker dan een hoop volk in de gym dat maar wat aanmoddert, maar het is natuurlijk heel eenzijdig.

Nu doe ik Tactical Barbell om wat in vorm te blijven zonder mezelf in de verdoemenis te trainen, met oefeningen die ik doe omdat ik ze leuk vind:
Dag 1 en 2:
Squat/shoulder press/bent over row
Dag 3:
Trap bar deadlift/shoulder press of bench press/bulgarian split squat of kettlebell swings

Als je richting "Power to the People" gaat van Tsatsouline, stelt die zelfs gewoon voor om 3-5 keer per week twee sets deadlift en twee sets shoulder press te doen. Je gaat daarmee natuurlijk geen wedstrijden moeten doen, maar qua "algemene krachttraining" is dat al heel waardevol. Want als je dat vergelijkt met hierboven is dat gewoon elke keer een hinge die ook isometrisch je rug traint zoals een pull, en dan een push.

Dankjewel voor je bericht, zeer nuttige informatie.
Ik had deze op YT gevonden Full body Workout (YT). In het schema kon ik mezelf wel vinden om te te starten en bijna alle oefeningen ken ik of kan ik reeds uitvoeren zonder te moeten letten of ik wel de juiste techniek toepas.

Ik heb al tijdje last in mijn ellebogen :/
Vooral bij triceps of shoulder press.

Op mijn linkerelleboog staat er nu precies ook een stuk gezwollen :/

Best maar eens naar de dokter zeker.

Zzzz wil echt geen week rust nemen want dan spelek wss alle motivatie kwijt.

Ik ben me verder gaan verdiepen en heb onderstaand schema overgenomen om mee te testen:

• Maandag = full-body workout 1
  • Dinsdag = rustdag
  • Woensdag = full-body workout 2
  • Donderdag = rustdag
  • Vrijdag = full-body workout 3
  • Zaterdag = rustdag
  • Zondag = rustdag
Mogelijks zal er in de week 1 dag wegvallen en die worden toegevoegd aan het weekend.

WORKOUT 1

OefeningSetsHerhalingen
Goblet Squat38 - 12
Leg Extension38 - 12
Seated Calf Raise315 - 20
Bench Press38 - 12
Chin Up36 - 12
Military Press38 - 12
Barbell Curl38 - 12
Lying Tricep Extension38 - 12
Cable Crunch315 - 20

WORKOUT 2

OefeningSetsHerhalingen
Kettlebel Deadlift38 - 12
Leg Extension38 - 12
Standing Calf Raise36 - 12
Incline Bench Press38 - 12
Barbell Row38 - 12
Arnold Press38 - 12
Preacher Curl38 - 12
Tricep Dips38 - 12
Cable Side Crunches315 - 20

WORKOUT 3

OefeningSetsHerhalingen
Front Squat38 - 12
Hip Thrust38 - 12
Pull Up36 - 12
Dumbbell Press38 - 12
Cable Fly38 - 12
Dumbbell Shoulder Press38 - 12
Hammer Curl38 - 12
Cable Tricep Pushdown38 - 12
Hanging Leg Raises315 - 20

Ik ben me verder gaan verdiepen en heb onderstaand schema overgenomen om mee te testen:

• Dinsdag = rustdag
  • Donderdag = rustdag
  • Zaterdag = rustdag
  • Zondag = rustdag
Mogelijks zal er in de week 1 dag wegvallen en die worden toegevoegd aan het weekend.

WORKOUT 1

OefeningSetsHerhalingen
Goblet Squat38 - 12
Leg Extension38 - 12
Bench Press38 - 12
Chin Up36 - 12
Military Press38 - 12
Barbell Curl38 - 12
Cable Crunch315 - 20

WORKOUT 2

OefeningSetsHerhalingen
Leg Extension38 - 12
Barbell Row38 - 12
Arnold Press38 - 12
Preacher Curl38 - 12
Tricep Dips38 - 12

WORKOUT 3

OefeningSetsHerhalingen
Front Squat38 - 12
Hip Thrust38 - 12
Pull Up36 - 12
Dumbbell Press38 - 12
Cable Fly38 - 12
Hammer Curl38 - 12
Allereerst, success!
Als ik het zo zie ga je wel gemakkelijk een uur of 2 doorbrengen in de gym die dagen. Onderschat de impact van zo een zware trainingen (uiteraard afhankelijk van gewicht keuze) niet op je zenuwstelsel en je spieren.

Zelf ondertussen overgestapt op een 4 dagen upper lower split met focus op mijn squat verbeteren.
Komt uit op 4 oefeningen per dag, voornamelijk high load, low reps.

Allereerst, success!
Als ik het zo zie ga je wel gemakkelijk een uur of 2 doorbrengen in de gym die dagen. Onderschat de impact van zo een zware trainingen (uiteraard afhankelijk van gewicht keuze) niet op je zenuwstelsel en je spieren.

Zelf ondertussen overgestapt op een 4 dagen upper lower split met focus op mijn squat verbeteren.
Komt uit op 4 oefeningen per dag, voornamelijk high load, low reps.

Thnx!
Het zal inderdaad enige tijd in beslag nemen maar gaat organisatorisch gemakkelijker te regelen worden voor mezelf dan er 4-6 x per week naartoe te moeten gaan.
Het gaat vooral in het koppeke wennen worden om niet per gymsessie 1 à 2 spiergroepen volledig te vernietigen.

Thnx!
Het zal inderdaad enige tijd in beslag nemen maar gaat organisatorisch gemakkelijker te regelen worden voor mezelf dan er 4-6 x per week naartoe te moeten gaan.
Het gaat vooral in het koppeke wennen worden om niet per gymsessie 1 à 2 spiergroepen volledig te vernietigen.
Waarom die keuze aan oefeningen?

Persoonlijk vind ik het veel verschil om hetzelfde te doen, elke dag doe je full body maar andere oefeningen. Ga je zo goed kunnen een progressie inbouwen? Waarom bv. dag 1 een goblet squat (toch niet eenvoudig om daar een deftige hoeveelheid gewicht mee te doen) en dag 3 een front squat? Die kettlebell deadlift eigenlijk dezelfde bedenking: 3 sets van 8-12 herhalingen...ik weet niet wat ze in de gym bij jou hebben maar kettlebells van meer dan 48 kg zie je nu ook niet zoveel en ik denk dat mits een beetje training je daarmee toch meteen aan 3x12 zit?

Ook redelijk wat isolatie, gaat inderdaad lang duren.

Persoonlijk vind ik het veel verschil om hetzelfde te doen, elke dag doe je full body maar andere oefeningen. Ga je zo goed kunnen een progressie inbouwen? Waarom bv. dag 1 een goblet squat (toch niet eenvoudig om daar een deftige hoeveelheid gewicht mee te doen) en dag 3 een front squat? Die kettlebell deadlift eigenlijk dezelfde bedenking: 3 sets van 8-12 herhalingen...ik weet niet wat ze in de gym bij jou hebben maar kettlebells van meer dan 48 kg zie je nu ook niet zoveel en ik denk dat mits een beetje training je daarmee toch meteen aan 3x12 zit?

Omdat dit afkomstig is van een schema van deze website:

Ik geef gerust toe dat ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie. Ik probeer een beetje een gestructureerd schema voor mezelf uit te werken maar blijkbaar is het dan toch niet ideaal.
Ik weet van mezelf dat ik voor full body moet gaan en dat ik 3 dagen per week maximaal er tijd aan zal kunnen spenderen.

ChatGPT heeft me ook niet echt veel verder geholpen dan, wat zou u dan veranderen of als tip nog willen meegeven?

Kan puur zijn om variatie in te bouwen he. Toen ik niet meer puur voor kracht trainde wou ik ook niet blijven iedere dag squat / deadlift / bench / shoulder press doen maar liever 1 dag squat, de andere dag een leg press, de andere dag gewoon leg extensions. Voor variatie en zodat ik die dagen minder load had op die spieren maar ze toch nog trainde.

Omdat dit afkomstig is van een schema van deze website:

Ik geef gerust toe dat ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie. Ik probeer een beetje een gestructureerd schema voor mezelf uit te werken maar blijkbaar is het dan toch niet ideaal.
Ik weet van mezelf dat ik voor full body moet gaan en dat ik 3 dagen per week maximaal er tijd aan zal kunnen spenderen.

ChatGPT heeft me ook niet echt veel verder geholpen dan, wat zou u dan veranderen of als tip nog willen meegeven?
Je moet denk ik eerst zien wat je doel is en je graag doet. Als je graag veel volume doet, en dat is mijn indruk, is het niet noodzakelijk fout om een hoop oefeningen op een dag te doen. Maar ik denk wel dat je moet zien dat je je aan zo'n schema kan houden.

Die opmerking over goblet squat en kettlebell deadlift zijn gewoon praktisch. Die lijken geprogrammeerd als eerste oefening, dus ik zou verwachten dat je daar fris aan begint en toch enig gewicht gaat willen doen, dan zou ik meer denken aan barbell lifts.

Qua variatie, dat moet je zelf ook zien wat je wil, in lijn met wat @Hellsdinner zegt. Als ik kijk naar "lower body":
- Goblet Squat + leg extension + calf raise seated [in wat je link staat leg curl, wat logischer is aangezien je dan de altijd de nadruk anders legt]
- Kettlebel Deadlift + leg extension + calf raise standing
- Front squat + Hip Thrust

Ik vind het wat vreemd dat de enige oefening die verschilt qua reps/sets die calf raises zijn. Meestal, en dat heeft vooral te maken met vermoeidheid, zie je schema's waar grote compounds minder volume krijgen, waarna je dan "doortraint" op zaken die meer isolatie zijn. In jouw geval zou je dan verwachten die eerste oefening zwaar te gaan (pak 3x3 of 3x5) om dan die leg extension of hip thrust wat meer volume te doen.

Lijkt me dat je het gewoon eens moet proberen om te zien hoe het gaat. Zoals altijd bekijk ik de zaken eerder vanuit het standpunt van minimalisme en kracht, en dan vind ik het handiger om een spiergroep met dezelfde (compound) oefening te trainen.

Bon, na veel gezever met die blessure ergens aan mijn schouder/nek, waardoor ik squats en OHP moest links laten liggen, is er beterschap. Hout vasthouden dat er niets "auw" zegt wanneer ik de gewichten verhoog maar toch terug met gemak 160 kg squat en 80 kg OHP gedaan in 3 sets/5 reps. Aangezien ik tussen eind december en begin maart geen OHP kon doen en squat ook best licht bleef wegens terugkerende pijn is dat wel een kleine overwinning.

• Dinsdag = rustdag
  • Donderdag = rustdag
  • Zaterdag = rustdag
  • Zondag = rustdag

WORKOUT 1

OefeningSetsHerhalingen
Goblet Squat38 - 12
Leg Extension38 - 12
Bench Press38 - 12
Chin Up36 - 12
Military Press38 - 12
Barbell Curl38 - 12
Cable Crunch315 - 20

WORKOUT 2

OefeningSetsHerhalingen
Leg Extension38 - 12
Barbell Row38 - 12
Arnold Press38 - 12
Preacher Curl38 - 12
Tricep Dips38 - 12

WORKOUT 3

OefeningSetsHerhalingen
Front Squat38 - 12
Hip Thrust38 - 12
Pull Up36 - 12
Dumbbell Press38 - 12
Cable Fly38 - 12
Hammer Curl38 - 12
Ik zou hier en daar wat zaken verschuiven. Ik heb de indruk dat de lastigste oefeningen de eerste twee dagen in het midden zitten in het voorgestelde schema.

Op dag 1 als je nog fris bent zou ik eerder beginnen met bench press, chin up en military press. Tegenover die drie stelt de rest minder voor op het vlak van belasting. Zoals eerder al aangehaald, de meeste gyms gaan maar tot pakweg 40-44 kg voor DB's en zelfs daarmee stelt een goblet squat bij mij althans aan 3x8-12 niet zo veel voor op het vlak van vermoeidheid.

Dag 2 idem, ik zou daar eerder incline bench press en barbell row naar voor trekken. Die kettlebell deadlift, geen idee of dat zelfs wel zin heeft... De 48kg van Sylverscythe lijkt mij al heel optimistisch, in een standaard fitness ga je al moeite moeten doen om de helft van dat gewicht te vinden. Het lijkt mij dan praktischer om het te vervangen door een barbellvariant.

Dag 3 lijkt mij van volgorde logischer. Maar (net zoals bij de chinups op dag 1) vraag ik mij af of alle oefeningen gaan lukken. Als je al jaren geen training gedaan hebt, lijken die pull-ups en hanging leg raises mij niet zo realistisch.

Ik zou hier en daar wat zaken verschuiven. Ik heb de indruk dat de lastigste oefeningen de eerste twee dagen in het midden zitten in het voorgestelde schema.

Op dag 1 als je nog fris bent zou ik eerder beginnen met bench press, chin up en military press. Tegenover die drie stelt de rest minder voor op het vlak van belasting. Zoals eerder al aangehaald, de meeste gyms gaan maar tot pakweg 40-44 kg voor DB's en zelfs daarmee stelt een goblet squat bij mij althans aan 3x8-12 niet zo veel voor op het vlak van vermoeidheid.

Dag 2 idem, ik zou daar eerder incline bench press en barbell row naar voor trekken. Die kettlebell deadlift, geen idee of dat zelfs wel zin heeft... De 48kg van Sylverscythe lijkt mij al heel optimistisch, in een standaard fitness ga je al moeite moeten doen om de helft van dat gewicht te vinden. Het lijkt mij dan praktischer om het te vervangen door een barbellvariant.

Dag 3 lijkt mij van volgorde logischer. Maar (net zoals bij de chinups op dag 1) vraag ik mij af of alle oefeningen gaan lukken. Als je al jaren geen training gedaan hebt, lijken die pull-ups en hanging leg raises mij niet zo realistisch.
Ik begin het steeds beter & beter te begrijpen. Je moet weten dat ik als recreatief sporter van een split-schema kwam.
Dus ik stel nu voor dat ik de bovenstaande schema's wat ga updaten aan de hand van jullie input.

Wat onthoud ik:

- 3 schema's voor full body is OK
- Elk schema telkens starten met de zwaarste (compound) oefeningen

Chin up / pull-ups & hanging leg raises als toevoeging gebruiken of er volledig uithalen? Het klopt inderdaad dat deze me momenteel zeker niet gaan lukken maar ik zou ze ergens nog wel in willen verwerken om er toch (hetzij zeer gestaag) in op te bouwen. Anders lukken deze mij binnen 2 jaar nog steeds niet.

Ik begin het steeds beter & beter te begrijpen. Je moet weten dat ik als recreatief sporter van een split-schema kwam.
Dus ik stel nu voor dat ik de bovenstaande schema's wat ga updaten aan de hand van jullie input.

Wat onthoud ik:

- 3 schema's voor full body is OK
- Elk schema telkens starten met de zwaarste (compound) oefeningen

Chin up / pull-ups & hanging leg raises als toevoeging gebruiken of er volledig uithalen? Het klopt inderdaad dat deze me momenteel zeker niet gaan lukken maar ik zou ze ergens nog wel in willen verwerken om er toch (hetzij zeer gestaag) in op te bouwen. Anders lukken deze mij binnen 2 jaar nog steeds niet.
Is helemaal goed. Ik zou er gewoon aan beginnen en dan gaandeweg ga je wel ondervinden wat werkt of niet. Of nadat je een paar weken gedaan hebt ga je ook gemakkelijker hier gerichte vragen kunnen stellen en het advies kunnen interpreteren naar waarde.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan