Gewoon doen, Sylverscythe!

Inderdaad geweldige oefeningen, maar wel echt zwaar om ze correct uit te voeren. Zeker de pull-ups: schouders naar achteren zodat je niet vanuit je nek werkt, borst tot tegen de bar, en alles in een volledige range of motion — dus geen halve reps. Op die manier geraak ik momenteel hooguit aan twee of drie herhalingen.

Omdat ik die Matrix-machines maar niks vind, doe ik eerst pull-ups tot ik echt aan mijn limiet zit (dus twee of drie reps). Daarna werk ik de rest van mijn set af met reversed pull-ups: een stevige sprong zodat ik boven de bar uitkom (die bar hangt trouwens ook niet zo hoog en dan traag en gecontroleerd laten zakken. Alleen dat gecontroleerd zakken voelt al waanzinnig intens aan.

Ondertussen lijkt mijn mysterieuze blessure bijna genezen. Ergens in december tijdens het niezen een pijnscheut in mijn schouder/nek en sindsdien kon ik geen druk meer verdragen tijdens het squatten, en overhead press ging ook niet. Hiervoor last gehad van de nekspieren dus allemaal gelinkt waarschijnlijk.

Na dus ettelijke maanden, met eerst zercher squats en bench press te doen om die blessure te ontzien en dan stilaan terug over te schakelen, lijkt het er nu op dat mijn geliefkoosde squat en overhead press terug wat op niveau zijn. Onlangs nog een "terugval", na een hele namiddag speeltuin met de dochter. Heeft het te maken met vermoeidheid, uitdroging, de beweging van een kind op de schommel te duwen...geen idee maar die avond nog trainen leek me terug te brengen naar het hoogtepunt van mijn blessure. Ondertussen dan toch weer enkele weken zonder problemen.

Doel nu is om Tactical Barbell/operator, met die "block loading" (=wekelijkse identieke trainingen, met week na week een andere stimulus) wat om te zetten naar meer iets zoals vroeger met wekelijks wat variatie. Doel is om zo wekelijks wat zwaardere gewichten aan te raken, wat ik wat miste. Tactical Barbell blijft een van mijn favorieten voor een simpel minimalistisch schema, maar wanneer de gewichten zwaarder worden (en ik ouder :unsure:) zijn die echt zware weken soms heel afmattend, waarna het weer een tijd duurt voor je iets zwaar aanraakt. Mis dan eens een week wegens "het leven" en het wordt een merde.

Dus, doel:

Dag 1: 3 zware sets van 2 reps (90% of meer 1 RM)
Dag 2: 3 lichte sets van 6 reps (70%)
Dag 3: 3 medium sets van 5 reps (80%)

Dit voor squat, overhead press, en rows als derde oefening, met op dag 2 deadlifts.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan