Gewoon doen, Sylverscythe!

Inderdaad geweldige oefeningen, maar wel echt zwaar om ze correct uit te voeren. Zeker de pull-ups: schouders naar achteren zodat je niet vanuit je nek werkt, borst tot tegen de bar, en alles in een volledige range of motion — dus geen halve reps. Op die manier geraak ik momenteel hooguit aan twee of drie herhalingen.

Omdat ik die Matrix-machines maar niks vind, doe ik eerst pull-ups tot ik echt aan mijn limiet zit (dus twee of drie reps). Daarna werk ik de rest van mijn set af met reversed pull-ups: een stevige sprong zodat ik boven de bar uitkom (die bar hangt trouwens ook niet zo hoog en dan traag en gecontroleerd laten zakken. Alleen dat gecontroleerd zakken voelt al waanzinnig intens aan.

Ondertussen lijkt mijn mysterieuze blessure bijna genezen. Ergens in december tijdens het niezen een pijnscheut in mijn schouder/nek en sindsdien kon ik geen druk meer verdragen tijdens het squatten, en overhead press ging ook niet. Hiervoor last gehad van de nekspieren dus allemaal gelinkt waarschijnlijk.

Na dus ettelijke maanden, met eerst zercher squats en bench press te doen om die blessure te ontzien en dan stilaan terug over te schakelen, lijkt het er nu op dat mijn geliefkoosde squat en overhead press terug wat op niveau zijn. Onlangs nog een "terugval", na een hele namiddag speeltuin met de dochter. Heeft het te maken met vermoeidheid, uitdroging, de beweging van een kind op de schommel te duwen...geen idee maar die avond nog trainen leek me terug te brengen naar het hoogtepunt van mijn blessure. Ondertussen dan toch weer enkele weken zonder problemen.

Doel nu is om Tactical Barbell/operator, met die "block loading" (=wekelijkse identieke trainingen, met week na week een andere stimulus) wat om te zetten naar meer iets zoals vroeger met wekelijks wat variatie. Doel is om zo wekelijks wat zwaardere gewichten aan te raken, wat ik wat miste. Tactical Barbell blijft een van mijn favorieten voor een simpel minimalistisch schema, maar wanneer de gewichten zwaarder worden (en ik ouder :unsure:) zijn die echt zware weken soms heel afmattend, waarna het weer een tijd duurt voor je iets zwaar aanraakt. Mis dan eens een week wegens "het leven" en het wordt een merde.

Dus, doel:

Dag 1: 3 zware sets van 2 reps (90% of meer 1 RM)
Dag 2: 3 lichte sets van 6 reps (70%)
Dag 3: 3 medium sets van 5 reps (80%)

Dit voor squat, overhead press, en rows als derde oefening, met op dag 2 deadlifts.

Ik snap er weinig van. Heel lang vastgezeten op 8x100 bench, de 9e rep kwam wel steeds dichterbij.

Daarna een zenuwontsteking op mijn tand, week en half last gehad om te kunnen eten, was bijna 2kg kwijt.
Uiteraard een rep kwijt, kon maar 7x100 meer duwen 2 weken lang.

Nadat de tand ontzenuwd was heb ik wel doorgebeten (no pun) en zeer strikt m'n voedingsschema gaan volgen, ook enkele kansen op eens een glaasje alcohol voorbij laten gaan.
Plots na de 2 "mindere" weken kon ik 9x100 benchen. Ik was super blij.

De week daarna doe ik plots 10x100......

Eerste mijlpaal is dus wel bereikt, maar ik snap gewoon niet hoe ik plots van zo 2 slechte weken, 2 weken later 2 reps meer dan mijn maximum kon.

Anyway, ben toch vooral zeer blij met de progressie, gezien ik "slechts" aan mijn 11e maand bezig ben.

Ik heb ook nog enkele keren 110 geprobeerd na mijn 100 set, daar blijf ik toch vastzitten op 3 reps.
dan nog eens een 1x115 gedaan for the fun of it. Denk niet dat ik nu nog ga starten met 100 maar misschien meteen overschakelen naar 105 om verder te bouwen.

iemand een goede full body workout, om te doen met alleen barbell en dumbels en een verstelbaar bankje? (thuis "gym")
Wat interesante YT kanalen mss?
Dingen genre Tactical Barbell, Starting Strength, Texas Method, ...

Qua kanalen is dat van Alexander Bromley wel een aanrader.

Nu, algemeen gewoon zien dat je de hoofdbewegingen afdekt: squat, hinge (heupen), pull, press. Van die laatste twee heb je horizontale en verticale varianten.

Ik heb hier ook al een hoop posts over geschreven met links dus kijk gerust eens naar mijn geschiedenis in dit topic want ik ben op verlof. :)

Dingen genre Tactical Barbell, Starting Strength, Texas Method, ...

Qua kanalen is dat van Alexander Bromley wel een aanrader.

Nu, algemeen gewoon zien dat je de hoofdbewegingen afdekt: squat, hinge (heupen), pull, press. Van die laatste twee heb je horizontale en verticale varianten.

Ik heb hier ook al een hoop posts over geschreven met links dus kijk gerust eens naar mijn geschiedenis in dit topic want ik ben op verlof. :)
Ik was eens aan het kijken, en denk dat ik met dit ga beginnen. maar hier doen ze precies geen buik..

Ik was eens aan het kijken, en denk dat ik met dit ga beginnen. maar hier doen ze precies geen buik..
Buikspieren train je in principe mee tijdens compound oefeningen.

Weet je al hoeveel keer per week/ hoe veel tijd je aan je trainingen kan/wil besteden?

Het belangrijkste is om het te kunnen volhouden en uit eigen ervaring lukt het mij beter om een schema op te bouwen rond mijn eigen agenda dan mijn agenda aan te passen rond een schema.

Als beginner zou ik wel altijd beginnen met starting strength. Dan begin je met de belangrijkste oefeningen en dan je later nog altijd dingen aanvullen.

Voor de sixpack- look is uw voeding minstens even belangrijk, je gaat dit niet krijgen met enkel krachttraining.

Buikspieren train je in principe mee tijdens compound oefeningen.

Weet je al hoeveel keer per week/ hoe veel tijd je aan je trainingen kan/wil besteden?

Het belangrijkste is om het te kunnen volhouden en uit eigen ervaring lukt het mij beter om een schema op te bouwen rond mijn eigen agenda dan mijn agenda aan te passen rond een schema.

Als beginner zou ik wel altijd beginnen met starting strength. Dan begin je met de belangrijkste oefeningen en dan je later nog altijd dingen aanvullen.

Voor de sixpack- look is uw voeding minstens even belangrijk, je gaat dit niet krijgen met enkel krachttraining.
Ik heb rug klachten (waarom ik dit ga doen) dus ik wil stilletjes opbouwen. Ik denk opwouwen naar 3x in de week en als dat lukt naar 5. Maar zal in begin 2x zijn denk ik.

Sick pack is zeker niet de bedoeling. Meer om terug wat fitter en sterker te worden en wat kg vet kwijt te spelen.

En ik let opzich wel op mijn voeding. Met mijn rug problemen is vooral beweging het probleem. Ik ben het wandelen ook aan het opbouwen.

Ik heb rug klachten (waarom ik dit ga doen) dus ik wil stilletjes opbouwen. Ik denk opwouwen naar 3x in de week en als dat lukt naar 5. Maar zal in begin 2x zijn denk ik.

Sick pack is zeker niet de bedoeling. Meer om terug wat fitter en sterker te worden en wat kg vet kwijt te spelen.

En ik let opzich wel op mijn voeding. Met mijn rug problemen is vooral beweging het probleem. Ik ben het wandelen ook aan het opbouwen.
Met rugklachten zou ik toch opteren dat je u laat begeleiden, zodat je geen risico hebt om de klachten erger te maken.

Ken je de oorzaak van de klachten?

En hoeveel tijd voorzie je per training? 30min? 1 uur?

Met rugklachten zou ik toch opteren dat je u laat begeleiden, zodat je geen risico hebt om de klachten erger te maken.

Ken je de oorzaak van de klachten?

En hoeveel tijd voorzie je per training? 30min? 1 uur?
Heb er geen vaste tijd voor uitgetrokken. Ik wil gwn alles zo efficiënt mogelijk doen. Is dat dan 30,45,60min maakt weinig uit.

De klachten komen van verschillende factoren, met als grootste artrose waarschijnlijk. Mijn dokter is ook sportdokter dus dat komt normaal wel goed.

Vandaag in de gym een koppel dat hun 2 a 3 jarige kleuter meehad. Kon net lopen en uiteraard liep die tussen alle gewichten door.
Ben ik daar met een maat aant benchen en die loopt zo recht onder de bar die naar boven en beneden gaat uiteraard. Als ouder spring je dan toch en hou je u kind bij u. Nee hoor... laat maar lopen.

Het spotten was dan babyspotten en zorgen dat dat kind niet tegen iets tegenliep.... Ik kan daar echt niet tegen en zat daar nie op mijn gemak.
Wie pakt er nu zijn peuter mee in een gym...

Vandaag in de gym een koppel dat hun 2 a 3 jarige kleuter meehad. Kon net lopen en uiteraard liep die tussen alle gewichten door.
Ben ik daar met een maat aant benchen en die loopt zo recht onder de bar die naar boven en beneden gaat uiteraard. Als ouder spring je dan toch en hou je u kind bij u. Nee hoor... laat maar lopen.

Het spotten was dan babyspotten en zorgen dat dat kind niet tegen iets tegenliep.... Ik kan daar echt niet tegen en zat daar nie op mijn gemak.

Marginalen...

Amai, wel gek dat een kind überhaupt binnen mocht. Is er bij jouw gym geen minimumleeftijd? Iirc is dat toch gemiddeld 16 jaar ofzo?

Goh ouders moeten inderdaad op hunne kleine letten zodat hij andere niet stoort/ zichzelf niet pijn doet.

Afhankelijk van de gym zou mij de aanwezigheid op zich niet storen. Is het een kleinere familiale gym waar iedereen iedereen kent, waarom niet. Echter in een basic fit achtig iets, waar ge niemand kent zou ik het ook niet doen.

Btw had gij geen eigen home gym? @Tomski
verkoopt de caravan plaats op zijn oprit toch zo aan mij, gym bij de buren inbegrepen.

Goh ouders moeten inderdaad op hunne kleine letten zodat hij andere niet stoort/ zichzelf niet pijn doet.

Afhankelijk van de gym zou mij de aanwezigheid op zich niet storen. Is het een kleinere familiale gym waar iedereen iedereen kent, waarom niet. Echter in een basic fit achtig iets, waar ge niemand kent zou ik het ook niet doen.

Btw had gij geen eigen home gym? @Tomski
verkoopt de caravan plaats op zijn oprit toch zo aan mij, gym bij de buren inbegrepen.
Jot maar heb weddingschap verloren en nu ga ik met nen maat gaan gymen weer :p
Tis idd een kleine gym en de reguliere uitbater deed nu wel niet open vandaag op een feestdag maar toch its an accident waiting to happen. Niet dat ik ze hef maar sommigen heffen daar wel gewichten die een kleuter zonder probleem vermorzelen.

Jot maar heb weddingschap verloren en nu ga ik met nen maat gaan gymen weer :p
Tis idd een kleine gym en de reguliere uitbater deed nu wel niet open vandaag op een feestdag maar toch its an accident waiting to happen. Niet dat ik ze hef maar sommigen heffen daar wel gewichten die een kleuter zonder probleem vermorzelen.
Play stupid games. Win stupid prizes. 🤷

Na progressie moet er toch altijd iets gebeuren he zeg...

Wegens drukte op't werk / prive, slechts 2x kunne trainen op een week. Dan wil ik mij herpakken, krijg ik een maag-darm infectie, kort maar krachtig.

Enkele dagen weinig kunnen eten wel.
Aansluitend op vakantie naar Frankrijk.

Dan na een ~week en half terug gaan fitnessen, en van 10x100 terug naar 7x100 bench lol.
Nu week later wel terug 8x100.

Frustrerende ondankbare kutsport is dit toch..

Door dit scenario ben ik vroeger (toen ik 24 was) gestopt met trainen. Zo lang getraind om 10x90 te kunnen benchen, dat lukte eindelijk -- dan plots buikgriep. Weekske afgezien, ik ga terug trainen, en kan geen 10x80 meer.
Ben dan gewoon gestopt van de ene op de andere moment. Nu gelukkig blijf ik wel doorgaan. Weet ook dat het mij wellicht nog 2 weken zal kosten maar ik ga door......

Na progressie moet er toch altijd iets gebeuren he zeg...

Wegens drukte op't werk / prive, slechts 2x kunne trainen op een week. Dan wil ik mij herpakken, krijg ik een maag-darm infectie, kort maar krachtig.

Enkele dagen weinig kunnen eten wel.
Aansluitend op vakantie naar Frankrijk.

Dan na een ~week en half terug gaan fitnessen, en van 10x100 terug naar 7x100 bench lol.
Nu week later wel terug 8x100.

Frustrerende ondankbare kutsport is dit toch..

Door dit scenario ben ik vroeger (toen ik 24 was) gestopt met trainen. Zo lang getraind om 10x90 te kunnen benchen, dat lukte eindelijk -- dan plots buikgriep. Weekske afgezien, ik ga terug trainen, en kan geen 10x80 meer.
Ben dan gewoon gestopt van de ene op de andere moment. Nu gelukkig blijf ik wel doorgaan. Weet ook dat het mij wellicht nog 2 weken zal kosten maar ik ga door......
Schommelen tussen 10 of 7 keer 100 kg kunnen bankdrukken is ruis. Een keer je niet meer aan de befaamde beginner gains zit is het ook normaal dat je niet continue dezelfde prestaties kan leveren.

In elke sport piekt men voor de competities om in het tussenseizoen minder sterk/snel/... te zijn.

Beetje realistisch zijn.

Schommelen tussen 10 of 7 keer 100 kg kunnen bankdrukken is ruis. Een keer je niet meer aan de befaamde beginner gains zit is het ook normaal dat je niet continue dezelfde prestaties kan leveren.

In elke sport piekt men voor de competities om in het tussenseizoen minder sterk/snel/... te zijn.

Beetje realistisch zijn.
Wil hier nog even aan toevoegen dat continu tot falen liften bij compounds eens uw beginner gains periode voorbij is u echt niet sterker gaat maken. Periodisatie om te bouwen zodat je op het juiste moment kan pieken is de enige juiste basis om consistent aan kracht te winnen.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan