Ook niet vergeten dat bij veel oefeningen het net belangrijk is dat je ze zeker niet TE snel doet. Je ziet soms mensen met een gewicht smijten of aan een toestel sleuren in sneltempo, da's niet de manier. De "tijd onder spanning" van de spier(groep) is belangrijk, alsook de rust tussen de sets (
@Sylverscythe gaat dat beter kunnen zeggen voor de compound lifts, maar voor bv. dumbell curls pak ik 45 seconden ongeveer tussen sets).
De gym waar ik eerst ging was 50 euro per maand, maar daar maakten ze effectief een schema en legden ze elke oefening volledig uit.
@Herman De Croo dit klopt ook. Op zich is een explosieve beweging meestal wel goed, maar mensen doen dat verkeerdelijk doorheen heel de beweging of proberen er dan een soort race van te maken.
Squat: het is belangrijk om rustig te zakken zodat je in balans blijft, spieren opgespannen blijven, en je dus gecontroleerd kan zakken, afhankelijk van mobiliteit (uiteindelijk zou ik onder parallel proberen). Bij het rechtkomen mag dit sneller, maar ook hier is het mooi uitvoeren belangrijker dan hoe lang het duurt.
Bench/(shoulder) press: gelijkaardig, net zoals squat heb je een negatieve fase (zakken), waar je controle moet behouden, en dan een duwfase waar je wat explosief mag zijn.
Deadlift: voor velen de technisch moeilijkere lift van de basisoefenigen, deels omdat je rug meestal sterker is dan je benen, terwijl je net je benen moet gebruiken, deels omdat je geen negatieve fase hebt en dus meteen begint te trekken. Doel is om dit gecontroleerd te doen, en dus geen plotse ruk te geven aan de bar, want dan verlies je je spanning.
In starting strength voert men ook de power clean in. Dit is technisch de moeilijkste van deze lijst, zou ik zeker goed op filmpjes bekijken. Ook hier begin je langzaam zoals een deadlift, enkel ga je hier versnellen wanneer je voorbij de knie bent. Op dat moment wordt het eigenlijk een springbeweging, waar je door het springen+opspannen van de rug (monnikskapspier/traps) het gewicht lanceert.
In veel gyms heb je "trainers" rondlopen die enkel wat standaardprogramma'tjes schrijven die breed toepasbaar zijn, en die vermijden vaak de deadlift en zeker de power clean, om dan toestellen in te bouwen. Zelf vind ik dit spijtig, maar ok die zoeken ook maar gewoon wat voor iedereen werkt en het risico minimaliseert. Voor een mooie deadlift moet je de beweging gewoon worden en oefenen, aan een kabel trekken kan iedereen meteen.