ik volg momenteel een van de programma's van Greg Doucette, gaat me goed af.
In zijn programma kun je kiezen of je focus legt op kracht of bodybuilding, en je kan het ook mixen vb een week focus op hypertrophy en een week focus op kracht. Het programma draait om zijn "harder then last time" principe, altijd proberen om meer te doen dan vorige training. Een extra rep of zwaarder gewicht ... maakt niet uit hoe. Ook train je niet op 1 gewicht, maar je doet dan vb 4 sets van licht-matig-zwaar-AMRAP/failure
bij de meeste oefeningen.
Dat klinkt zoals elke trainingsmethode om eerlijk te zijn, progressive overload, toch in de beginfase waar het nog lukt om elke training zwaarder te gaan. Op een bepaald moment zit je op een plateau en moet je ook in tijd beginnen werken met rustigere periodes en periodes waarin je probeert te pieken.

Persoonlijk vind ik trainen tot failure/AMRAP niet erg productief. Je kan dat misschien af en toe eens doen, maar trainen draait uiteindelijk om progressief te verbeteren, en je lichaam te laten recuperen. Je kan dus geweldig productieve trainingen hebben waar je het gevoel hebt dat je je overal hebt ingehouden.

Nu goed, het hangt allemaal ook af van je doelen en hoe lang je bezig bent, en niet iedereen reageert hetzelfde op trainingprogramma's. Maar aangezien je in je vorige post aangaf reeksen van 15 herhalingen te doen en dat je sterker wil worden, zou ik overwegen daar wat aanpassingen te maken.

ik volg momenteel een van de programma's van Greg Doucette, gaat me goed af.
In zijn programma kun je kiezen of je focus legt op kracht of bodybuilding, en je kan het ook mixen vb een week focus op hypertrophy en een week focus op kracht. Het programma draait om zijn "harder then last time" principe, altijd proberen om meer te doen dan vorige training. Een extra rep of zwaarder gewicht ... maakt niet uit hoe. Ook train je niet op 1 gewicht, maar je doet dan vb 4 sets van licht-matig-zwaar-AMRAP/failure
bij de meeste oefeningen.
Ik wou al zeggen, is Doucette nu aant doen alsof hij progressive overload heeft uitgevonden :oink: ? Zelf doe ik ook wel eens een amrap set of tot failure maar als je dat iedere keer doet dan ga je toch snel plateauen of een blessure oplopen imo... Maar zoals @Sylverscythe zegt, het hangt ook van je doelen / hoe jou lichaam erop reageert af natuurllijk.

Ik wou al zeggen, is Doucette nu aant doen alsof hij progressive overload heeft uitgevonden :oink: ? Zelf doe ik ook wel eens een amrap set of tot failure maar als je dat iedere keer doet dan ga je toch snel plateauen of een blessure oplopen imo... Maar zoals @Sylverscythe zegt, het hangt ook van je doelen / hoe jou lichaam erop reageert af natuurllijk.
Vind Doucette wel tof omdat hij veel ervaring heeft, maar als je zijn boeken leest .... hij vind zichzelf de paus inderdaad. Het idee erachter is wel goed, klaar en duidelijke uitleg. Ik zou een paar weken naar het strength programma moeten switchen om even door te breken, maar mijn focus lag dan ook voornamelijk op afvallen momenteel en visueel meer definitie krijgen.

Zijn er hier nog mensen eigenlijk die na een zware training als een blok slapen maar dan wel veel te vroeg wakker worden alsof er 10 wekkers afgaan?

Gisteren heel zware training, zeker op de snatch grip deadlift praktisch doodgegaan. Wakker geworden na een dikke 6u, voor mijn wekker, en gewoon niet meer in slaap geraken. Nu dus vrij brak.

Zijn er hier nog mensen eigenlijk die na een zware training als een blok slapen maar dan wel veel te vroeg wakker worden alsof er 10 wekkers afgaan?

Gisteren heel zware training, zeker op de snatch grip deadlift praktisch doodgegaan. Wakker geworden na een dikke 6u, voor mijn wekker, en gewoon niet meer in slaap geraken. Nu dus vrij brak.
Nee ik slaap echt als een blok na een zware training haha. Ik wordt niet echt vroeger wakker maar wel "uitgeruster". Normaal als mijn wekker afgaat ben ik nog een uur een volledige zombie maar de dag na een training heel fris (behalve de doms dan...) .

Hier lukt dat wel goed, tenzij 1 van de kinderen om 6.15u wakker is :unsure:

Laatst bewerkt:

Ik had da toen ik met creatine begon. Paar weken later die boel maar in de vuilbak gekieperd. :cautious:

Kunt ge bij de basic fit binnen met de pas van je huisgenoot als die geen Premium is.

Controleren ze dat?

Ik probeer ook iedere training dat tikkeltje meer te gaan. Maar in realiteit lukt dat niet. Ik heb dagen waarbij ik probleemloos al m'n oefeningen doe en met gemak hier en daar een extra rep'ke/zwaarder gewicht erbij gooi. Andere dagen lukt het me niet om gewoon m'n standaard reps te doen.

Waar ik vooral op let: als m'n form niet meer correct is (ook al is dat niet veel) stop ik er mee. Vroeger was ik daar te koppig voor, met soms blessures tot gevolg.

Als beginner probeer ik dit te doen: (zeg me wat ik fout doe)

Probeer 5 keer per week mijn persoonlijke Power training te doen van een klein uurtje, wel enkel de vaste toestellen in Basic-Fit.
Dus géén Free weights.

Ik probeer toestellen te combineren en niet zot te doen, telkens dat tikkeltje meer kg wel. Maar telkens tot 5-10 beurten/tellen en dan ff rusten. 5 a 10 min per toestel

En na de workout mijn Whey protein

Als beginner probeer ik dit te doen: (zeg me wat ik fout doe)

Probeer 5 keer per week mijn persoonlijke Power training te doen van een klein uurtje, wel enkel de vaste toestellen in Basic-Fit.
Dus géén Free weights.

Ik probeer toestellen te combineren en niet zot te doen, telkens dat tikkeltje meer kg wel. Maar telkens tot 5-10 beurten/tellen en dan ff rusten. 5 a 10 min per toestel

En na de workout mijn Whey protein
Op zich is er met toestellen niets mis imo. Zeker als beginner om je spieren eigenlijk "warm" te maken aan deze specifieke soort gerichte inspanning. Uit mijn eigen ervaring heb ik wel ondervonden dat ik pas echt goed progress maakte eens ik meer free weight in mijn schema deed.
Specifiek dan de 3/4 grote: squat, bench press, shoulder press, deadlift.

Nix mis met de machines, maar je gaat dan specifiek 1 spiergroep aanspreken. Terwijl met vrije gewichten je ook kleinere spieren aanspreekt omdat je meer moet focussen op correcte houding en stabiliteit.
Zoals Hellsdinner zei, de 4 grote compounds zijn ideale oefeningen voor vooruitgang te boeken.

Vond zelf deze heel interessant om een schema te leren maken.

afgelopen weekend eens voor kracht gegaan bij DL, 3 sets van 140kg met 4 a 5 reps. Best wel tevreden van het resultaat :)

Laatst bewerkt:
Vandaag voor de eerste keer terug wat zwaardere deadlifts na vakantie en vijf weken focus op volume. :love: Wat aan het spelen met het principe van drie waves 1/6 reps. Drie singles aan 160/165/170, 3x6 aan 130/132/135. Laatste single bewoog nog heel vlot en is in principe maar 15kg onder mijn all time max dus perfect op schema. Ook op mijn laagste lichaamsgewicht in anderhalf jaar, vanmorgen 76,5kg op de weegschaal.

Vandaag voor de eerste keer terug wat zwaardere deadlifts na vakantie en vijf weken focus op volume. :love: Wat aan het spelen met het principe van drie waves 1/6 reps. Drie singles aan 160/165/170, 3x6 aan 130/132/135. Laatste single bewoog nog heel vlot en is in principe maar 15kg onder mijn all time max dus perfect op schema. Ook op mijn laagste lichaamsgewicht in anderhalf jaar, vanmorgen 76,5kg op de weegschaal.
Godverdekke, da's wel stevig.

Gisteren PR (3x100kg) op DL (72,5 bodyweight). Ik weet dat die body scales bij benadering zijn, maar is nu toch al 3 weken ongeveer consistent tussen 17 en 18% vet. Doel is om dat tegen volgende zomer richting 15-16 te krijgen.

Godverdekke, da's wel stevig.

Gisteren PR (3x100kg) op DL (72,5 bodyweight). Ik weet dat die body scales bij benadering zijn, maar is nu toch al 3 weken ongeveer consistent tussen 17 en 18% vet. Doel is om dat tegen volgende zomer richting 15-16 te krijgen.
Ik zou niet teveel focussen op de nummertjes en vooral in de spiegel kijken en zien of je tevreden bent met wat je ziet qua spieren / vet. Zoals je zegt zijn die body scales vaak maar bij benadering.

Als je echt bent aan het focussen op grotere spieren kan je ook beginnen met je spieren te meten (omtrek).

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan