Hoe pakt ge de bar vast? Ik moest indertijd al flink over de 200 gaan om last te krijgen van kapotte eeltplekken, op de juiste manier vastpakken maakt een enorm verschil.
tzullen mijn poezelige it'er handen zijn, heb nog niet veel eelt gekweekt :)
De ander plekken die al losgescheurd zijn geweest zijn nu al gegroeid en steviger.
Meestal pak ik em gewoon bovenhands op, als mijn handen wat zweterig zijn wissel ik soms naar onderhands met mijn rechterhand.

De ander plekken die al losgescheurd zijn geweest zijn nu al gegroeid en steviger.
Meestal pak ik em gewoon bovenhands op, als mijn handen wat zweterig zijn wissel ik soms naar onderhands met mijn rechterhand.
Ik heb de indruk dat het inderdaad een kwestie van aanpassing/gewenning is.

Wat hij volgens mij wel bedoelt is dat als je grip niet ideaal je bar eerder richting vingers schuift, en dan wil er al eens wat scheuren. Bij mij gebeurde dat vroeger ook altijd als mijn handen zweterig waren. Mixed grip zorgt er natuurlijk voor dat je minder snel op grip faalt.

Overigens is altijd mixed grip trainen ook niet ideaal. Ik gebruik vaak straps voor de reden.

't Is wat Silverscythe ook aanhaalt: als de bar te dicht bij uw handpalm ligt, rolt ze meer en trekt ze huid kapot. Best van al ligt de bar op de vingerkootjes net boven de handpalm, zodat ze de eeltkussens op de handpalm niet plet.

Voor de meer gevorderden hier, hoe ver kan je gaan met 3x per week naar de gym te gaan en full body doen? Ga je daar vlug tegen een muur botsen?

Nu ik plots ook een werkmens geworden ben zie ik het niet direct zitten om weer 5x per week te gaan. Ik lift wel niet zwaar maar zou toch graag 110 kg bench , 130kg squat, 130kg deadlift halen als voorbeeldje van de drie grote oefeningen.

Voor de meer gevorderden hier, hoe ver kan je gaan met 3x per week naar de gym te gaan en full body doen? Ga je daar vlug tegen een muur botsen?

Nu ik plots ook een werkmens geworden ben zie ik het niet direct zitten om weer 5x per week te gaan. Ik lift wel niet zwaar maar zou toch graag 110 kg bench , 130kg squat, 130kg deadlift halen als voorbeeldje van de drie grote oefeningen.
Ik heb voor Corona een hele tijd getraind maar heb dus ongeveer 16 maanden niks gedaan (buiten padel en squash).
Ik ben nu sinds begin/half augustus aan het trainen en zit op 100kg deadlift, 60kg bench en 70kg squat voor 72kg bodyweight en train ook 3 keer per week.
Ik denk dat veel afhangt van hoe je traint (en eet) en van je lichaamsgewicht natuurlijk.

Tenzij je heel weinig weegt lijkt me dat perfect doenbaar. Natuurlijk is er een factor genetische aanleg, maar die getallen zijn niet extreem.

3x week full body is wat ik doe, en als je de grote drie elke training doet moet je ook niet veel meer trainen. Als je kan recupereren is meer beter, maar voor de gewone mens is 3x week full body met de grote 3 wel zwaar genoeg denk ik.

Ik heb wat aanleg, maar ben zeker geen toptalent. Ik heb die getallen gehaald aan een lichaamsgewicht van zo'n 83 kg, toen nog met 2x per week te trainen, ergens begin 20.

Tenzij je heel weinig weegt lijkt me dat perfect doenbaar. Natuurlijk is er een factor genetische aanleg, maar die getallen zijn niet extreem.

3x week full body is wat ik doe, en als je de grote drie elke training doet moet je ook niet veel meer trainen. Als je kan recupereren is meer beter, maar voor de gewone mens is 3x week full body met de grote 3 wel zwaar genoeg denk ik.

Ik heb wat aanleg, maar ben zeker geen toptalent. Ik heb die getallen gehaald aan een lichaamsgewicht van zo'n 83 kg, toen nog met 2x per week te trainen, ergens begin 20.
Belangrijk detail :biglaugh: .

Belangrijk detail :biglaugh: .
Goh, ik zie mensen van wat ouder zo'n cijfers wel halen hoor. We hadden iemand die begonnen is op zijn 45ste die nog wel wat meer deed. Ook ik ben sindsdien nog vooruit gegaan, met een merkelijke verbetering in deadlift op mijn 34ste.

Natuurlijk, het is cruciaal dat je kan herstellen. Deftig trainen, eten, en slapen. Zeker als je ouder wordt merk je dat laatste wel vind ik.

Maar ik wil gewoon opmerken dat zijn doelen mij wel ok lijken, dat zijn cijfers die een redelijk getraind persoon wel moet kunnen halen.

Goh, ik zie mensen van wat ouder zo'n cijfers wel halen hoor. We hadden iemand die begonnen is op zijn 45ste die nog wel wat meer deed. Ook ik ben sindsdien nog vooruit gegaan, met een merkelijke verbetering in deadlift op mijn 34ste.

Natuurlijk, het is cruciaal dat je kan herstellen. Deftig trainen, eten, en slapen. Zeker als je ouder wordt merk je dat laatste wel vind ik.

Maar ik wil gewoon opmerken dat zijn doelen mij wel ok lijken, dat zijn cijfers die een redelijk getraind persoon wel moet kunnen halen.
Tuurlijk tuurlijk, er zijn eigenlijk best veel factoren, waaronder inderdaad genetische aanleg, maar ook trainingsintensiteit, voeding, vermoeidheid, stress, ...
Ik wou maar zeggen dat als je vroeger begint, je misschien ook iets sneller tot bepaalde doelen komt, op latere leeftijd duurt dat (met exact dezelfde training en andere factoren) misschien iets langer.

Tuurlijk tuurlijk, er zijn eigenlijk best veel factoren, waaronder inderdaad genetische aanleg, maar ook trainingsintensiteit, voeding, vermoeidheid, stress, ...
Ik wou maar zeggen dat als je vroeger begint, je misschien ook iets sneller tot bepaalde doelen komt, op latere leeftijd duurt dat (met exact dezelfde training en andere factoren) misschien iets langer.
Zeker hoor. Het voordeel hieraan is dan nog dat explosiviteit geen rol speelt. Ik kreeg op mijn 18de te horen dat ik te oud was om nog aan gewichtheffen te doen...

Kan inderdaad perfect op latere leeftijd. Ik ben een goeie vier jaar geleden begonnen met barbell training via crossfit, en anderhalf jaar geleden meer richting individueel trainen gegaan met focus op compounds en zit voor squat en deadlift ruim over die cijfers. En ik word in januari 36, BW schommelt rond de 77kg. Bench/OHP is de enige factor die wat achter ligt maar daar zit ik volgens mij ook wel rond de 100 voor een single ondertussen.

Ik train wel 4/5 keer per week, eigen split. Momenteel als volgt:

Ma: DL, power cleans + accessory
Di: Push/pull, bench main
Wo: Snatch grip DL, overhead squats, recovery cardio (meestal 40-60 minuten roeien en/of bike erg)
Do: Rest
Vr: Back squats + accessory
Za: Push/pull, OHP main + recovery bike
Zo: Rest

EDIT: En voor de geïnteresseerden.

DL: 165kgx1
Sumo DL: 190kgx1
Bench: 90kgx3
Back squat: 150kg 2x3, 155kg x2
Front squat: 133kgx1
OHP: 60kgx2
Pull ups: 14 reps unbroken, denk ik

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan inderdaad perfect op latere leeftijd. Ik ben een goeie vier jaar geleden begonnen met barbell training via crossfit, en anderhalf jaar geleden meer richting individueel trainen gegaan met focus op compounds en zit voor squat en deadlift ruim over die cijfers. En ik word in januari 36, BW schommelt rond de 77kg. Bench/OHP is de enige factor die wat achter ligt maar daar zit ik volgens mij ook wel rond de 100 voor een single ondertussen.

Ik train wel 4/5 keer per week, eigen split. Momenteel als volgt:

Ma: DL, power cleans + accessory
Di: Push/pull, bench main
Wo: Snatch grip DL, overhead squats, recovery cardio (meestal 40-60 minuten roeien en/of bike erg)
Do: Rest
Vr: Back squats + accessory
Za: Push/pull, OHP main + recovery bike
Zo: Rest

EDIT: En voor de geïnteresseerden.

DL: 165kgx1
Sumo DL: 190kgx1
Bench: 90kgx3
Back squat: 150kg 2x3, 155kg x2
Front squat: 133kgx1
OHP: 60kgx2
Pull ups: 14 reps unbroken, denk ik
Toch wel een stevig niveau. Ik zit aan 1RM's nu:
DL: 100kg
Bench: 60kg (hopelijk komende zaterdag 65!)
Squat (back): 70kg
Chin ups: 7 ononderbroken (in set 7x, rust, 5x, rust, 4x)
Wide grip pull ups: geen idee

Ik train ook wel veel op volume i.p.v. enkel op kracht, 3x full body per week. Maar het belangrijkste is natuurlijk gewoon dat ge er plezier uithaalt, die resultaten zijn dan tof, maar bijkomstig.

En toch wilt ge die cijfers naar omhoog zien gaan he :unsure:

Laatst bewerkt:
Zeker hoor. Het voordeel hieraan is dan nog dat explosiviteit geen rol speelt. Ik kreeg op mijn 18de te horen dat ik te oud was om nog aan gewichtheffen te doen...
Competitief dan hoop ik?

Gisteren heeft mijn coach goud behaald op de Europese Masters kampioenschappen gewichtheffen en een Europees record ook denk ik in zijn categorie (leeftijd 80-85, bw 81) met een snatch van 58 en clean and jerk van 70. Kan qua inspiratie en motivatie wel tellen!

Competitief dan hoop ik?

Gisteren heeft mijn coach goud behaald op de Europese Masters kampioenschappen gewichtheffen en een Europees record ook denk ik in zijn categorie (leeftijd 80-85, bw 81) met een snatch van 58 en clean and jerk van 70. Kan qua inspiratie en motivatie wel tellen!
Ja, competitief.

Proficiat aan Jozef trouwens :)
Heb hem enkele jaren terug als zeventiger nog eens weten powerliften met 180 kg squat, 80 kg bench, en 180 kg deadlift. Ook aan iets rond de 80 kg bw, indrukwekkend op die leeftijd.

Een onevenwicht in de corespieren? Hoe loop je dat op, enkel buik of rug trainen? Ik doe al jaren vrij stevige krachttraining en dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik stretch nooit.

Bij de kindermaten?
Nuja wat verkeerd uitgedrukt, ook de hamstrings. Niet stretchen of nauwelijks na cardio en het is prijs. Ook squat en al helemaal deadlift blijkbaar, maarja met uw staat van dienst denk ik niet dat ik de beste persoon ben om raad te geven. Combi van kracht en cardio met weinig rust; gauw gebeurd...

Nuja wat verkeerd uitgedrukt, ook de hamstrings. Niet stretchen of nauwelijks na cardio en het is prijs. Ook squat en al helemaal deadlift blijkbaar, maarja met uw staat van dienst denk ik niet dat ik de beste persoon ben om raad te geven. Combi van kracht en cardio met weinig rust; gauw gebeurd...
Gewoon geen cardio doen, problem solved :coolbrows: .

Ik heb nogal een no-brain aanpak dus ik wil wel altijd bijleren. Het is gewoon dat je sprak over een onevenwicht, maar dan denk ik spontaan aan de stereotype gymbro die enkel bench press doet en na verloop van tijd last krijgt aan zijn schouders doordat zijn bovenlichaam scheeftrekt. Het was mij niet helemaal duidelijk of je dat kan krijgen door een gezonde combinatie van compound lifts, aangezien die toch wel eerder elke spier aanspreken (met verschil in intensiteit wel).

Persoonlijk heb ik niet de tijd (en zin) om ook nog cardio te doen, dus die extra belasting heb ik niet, ik denk dat dit ook moeilijk te combineren zou zijn met mijn huidige powerlift-focus. Dat je kans op blessures sterk stijgt als je onvoldoende recupereert, snap ik dan wel volledig. Het is daarom dat ik ook soms wat meewarrig reageer als er iemand "het licht" heeft gezien en plots van 0 praktisch elke dag gaat beginnen trainen: meestal blijft dat niet duren door gebrek aan haalbaarheid.

Ik train al jaren op deze manier, en buiten dat ooit de leeftijd mij zal inhalen, ben ik tot nu toe eigenlijk bespaard geweest van zware blessures, op een verrekking/blockage in de rug na, en wat ontstekingen die meestal wel weggingen door rustiger aan te doen/wat bijkomende bewegingen. Daarom dat ik me altijd afvraag of ik nu zo'n uitzondering ben (genetisch of gewoon geluk), aangezien ik vaak mensen tegenkomen die een heel schema hebben voor mobiliteit/flexibiliteit/stretchen/... terwijl ik doorgaans meteen begin te squatten met 70 kg, en daarmee praktisch kan gaan neerzitten.

Laatst bewerkt:
In het begin had ik ook een nogal uitgebreide opwarming met wat stretching en dergelijke en sinds een jaar of 2 sla ik het meeste ook over en begin er gewoon aan. Ook nog geen nadelen aan ondervonden.

Enige dat ik doe op Dl en Sq dagen is wat single leg glute bridges en KB swings en dan begin ik ook direct met 70kg squat of 100kg sumo

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan