@LSDsmurf hier haal ik de mijne dus

Valt best mee vind ik van prijs, wel geen verstelbare natuurlijk. Die hebben ze wel ook:

Ja, na jaren van krachttraining ook al elk mogelijk pijntje gehad, maar het is nog maar één keer relatief ernstig geweest, dus op den duur kweek je zo een "walk it off" mentaliteit. Wat ook in het merendeel van de gevallen de oplossing is, beginnende onsteking hier, spierkrampje daar, enz.
Als het over spierpijntjes gaat, doe ik dat ook meestal. Maar ik ben altijd nerveus als het over gewrichtsproblemen gaat, veel te veel problemen mee gehad in het verleden bij het voetballen om daar zorgeloos over te doen. :p

Als het over spierpijntjes gaat, doe ik dat ook meestal. Maar ik ben altijd nerveus als het over gewrichtsproblemen gaat, veel te veel problemen mee gehad in het verleden bij het voetballen om daar zorgeloos over te doen. :p

Pezen zijn bij mij echt 't ergste.
Rotator cuff 2 jaar mee gesukkeld en mijn patella pees bijna 3 jaar denk ik.

Hier had ik altijd last van een patellapees (of hoe die pees aan de zijkant van de knie ook noemt). Vreemd genoeg de laatste jaren(ondanks te verzwaren) geen last meer van gehad. Dat speelde meestal op in wedstrijdseizoen als er moest gepiekt worden, om daarna te verdwijnen.

Maar inderdaad, het is beter om je iets te vaak zorgen te maken hoor, zo'n mentaliteit alsof alles wel over gaat doet op termijn denk ik geen goed.

Veel te veel mensen denken nog steeds dat volledig rusten het beste is als je ergens last van hebt terwijl net het omgekeerde waard is. Uiteraard zijn er uitzonderingen als je zoals puni zaken uit het verleden hebt, of met een gebroken been moet je ook niet zitten lopen.

Maar toen ik bijvoorbeeld langs ging bij de kine met een spierscheur in mijn hamstring zei hij ook dat vaak mensen met een spierscheur gewoon enkele weken in de zetel bleven zitten ipv te bewegen. Waardoor de spiervezels niet in hun natuurlijke richting herstelde maar kris-kras door elkaar waardoor ze blijvend last hebben.

@LSDsmurf hier haal ik de mijne dus

Valt best mee vind ik van prijs, wel geen verstelbare natuurlijk. Die hebben ze wel ook:

is 12 veel? Ik heb ene besteld van 16kg 🤪 (ik doe al 3j fitness)

is 12 veel? Ik heb ene besteld van 16kg 🤪 (ik doe al 3j fitness)
Hangt compleet af van de beweging hé. Een swing met twee handen (de basisbeweging voor de kettlebell) ga je snel met meer kunnen. Een swing met 1 hand is vrij gelijkaardig, moeilijker voor de grip. Kan mij inbeelden dat voor een snatch of turkish getup het al moeilijker wordt.

Ik had tijdens de eerste lockdown er eentje van 24 kg liggen en vond dat te licht voor ongeveer alles dat ik ermee deed, maar ik deed dan ook die laatste twee van hierboven niet.

En je kan 3 jaar fitnessen op veel manieren ook hé natuurlijk ;)

Ja idd. Voor mij is 12 kg goed.
Ik gebruik hem om m'n lichaamsbouw te onderhouden en explosiviteit om te bouwen.
Veel single handed dingen, jump squats, reversed lunges met knie en veel reps. Dus voor mij is 12 kg ideaal

Overigens mensen hier aanraders qua weerstand elastieken die lang meegaan?
Zoek er stevige om rotational explosiviteit te trainen maar die prul van de decathlon is direct kapot...

Veel te veel mensen denken nog steeds dat volledig rusten het beste is als je ergens last van hebt terwijl net het omgekeerde waard is. Uiteraard zijn er uitzonderingen als je zoals puni zaken uit het verleden hebt, of met een gebroken been moet je ook niet zitten lopen.

Maar toen ik bijvoorbeeld langs ging bij de kine met een spierscheur in mijn hamstring zei hij ook dat vaak mensen met een spierscheur gewoon enkele weken in de zetel bleven zitten ipv te bewegen. Waardoor de spiervezels niet in hun natuurlijke richting herstelde maar kris-kras door elkaar waardoor ze blijvend last hebben.
Voila, en gewrichtsblessures zijn ook zaken die, wanneer ge ze niet verzorgt, enorm lang kunnen aanslepen. Weeral ervaringsdeskundige op dat vlak. Maar ik raad uiteraard ook niet aan om niks te doen, dat is ook niet mijn bedoeling. Ik heb bvb vandaag wel gewoon mijn deadlifts en mijn bent over rows gedaan, maar heb in mijn accessory bicep curls en hammer curls geschrapt. Dit weekend ook gewoon gebencht op aanraden van de kine, zonder veel problemen. Zal waarschijnlijk idd lichte ontsteking zijn dus ik hoop dat verminderde pull training in combinatie met ontstekingsremmers het nodige doet, en dat ik in het slechtste geval binnen drie weken een deload week moet inlassen waar ik gewoon zeven dagen niks van pull doe. :)

Het is hier stil.

Trainen deze week in mijn ongeïsoleerd kot wordt leuk. Gelukkig heb ik mijn motivatie wat teruggevonden.

Het is hier stil.

Trainen deze week in mijn ongeïsoleerd kot wordt leuk. Gelukkig heb ik mijn motivatie wat teruggevonden.
Geen mogelijkheid om een elektrisch vuurtje te zetten?

Ben het stilaan beu aan het worden dat de fitness gesloten is. Ondertussen terug wel consistenter aan het trainen (+- 4 keer per week). Maar als ik eerlijk ben is het plezier van het trainen echt volledig verdwenen. Vroeger keek ik er echt naar uit om te gaan trainen, nu is het iets van "meh, weer hier op die gangruimte van 2,5 x 2 gaan staan".

Geen mogelijkheid om een elektrisch vuurtje te zetten?

Ben het stilaan beu aan het worden dat de fitness gesloten is. Ondertussen terug wel consistenter aan het trainen (+- 4 keer per week). Maar als ik eerlijk ben is het plezier van het trainen echt volledig verdwenen. Vroeger keek ik er echt naar uit om te gaan trainen, nu is het iets van "meh, weer hier op die gangruimte van 2,5 x 2 gaan staan".
Ja mijn "knuffelcontact" had nog zo'n geval staan voor de werkplaats van 3300 Watt. Is een vrij grote ruimte met hoog plafond, en gewoon golfplaten dus echt gezellig wordt het niet maar het is doenbaar (of dat was het toch toen het 0 °C was :) ). Bar en schijven zijn gewoon ijskoud om te beginnen.

Motivatie vinden is natuurlijk moeilijk als je enkel dat tot je beschikking hebt, kan je geen mini-goals ofzo stellen in de bewegingen die je nog kan doen, of één of andere variatie vinden buiten (wanneer het beter weer is)? Farmer's walks ofzo in de tuin.

Ondertussen de 16kg kettlebell ontvangen en wat beginners oefeningen gedaan (swing beide armen en enkele armen, squats). Enkel swing met één arm is nog zwaar.
Als er iemand een goeie workout video op Youtube heeft?

Ben alles van gains kwijtgeraakt, moet er direct eens terug invliegen, maar kan hier enkel bodyweight oefeningen doen thuis en motivatie is ver zoek...

Ervoor ging ik dagelijks naar de fitness vlak voor mijn werk.

Ondertussen de 16kg kettlebell ontvangen en wat beginners oefeningen gedaan (swing beide armen en enkele armen, squats). Enkel swing met één arm is nog zwaar.
Voor kettlebells zijn er hopen, denk dat Pavel Tsatsouline dat zowat heeft populair gemaakt met zijn cringey video's. Kettlebell kings bestaat ook.

Wat ik ooit deed met een lichtere kettlebell.
- swings.
- shoulder press (even opzoeken hoe dat vast te nemen maar na clean moet de bol op je voorarm rusten).
- Op de grond liggen en soortement floor press.
- Dat cleanen en dan lunges of een squatvariatie met één been doen.
- Je kan ook goblet squats doen maar 16 kg is vrij licht.
- Deadlift met één been, was niets voor mij :)
- Turkish get-ups.

Moet wel zeggen dat swings de enige zijn die ik nu nog af en toe eens doe omdat ik een deftige setup heb voor powerlifting.

Ben alles van gains kwijtgeraakt, moet er direct eens terug invliegen, maar kan hier enkel bodyweight oefeningen doen thuis en motivatie is ver zoek...

Ervoor ging ik dagelijks naar de fitness vlak voor mijn werk.

Ja dat is kak natuurlijk. Iets kopen van halters? Rekkers? Of een kettlebell, om hip te blijven? Veel pull ups?

Ja dat is kak natuurlijk. Iets kopen van halters? Rekkers? Of een kettlebell, om hip te blijven? Veel pull ups?
Heb een standaard dumbbell set gekocht van de Decathlon (denk dat het tot 12kg kan gaan, maar eerlijk gezegd gebruik ik het niet veel behalve dan af en toe wat curls of overhead press te doen.
Misschien moet ik mijn playstation in die kamer zetten zodat ik tegelijkertijd kan gamen/sporten en vaker in dat kotje ga zitten :unsure:

Zoals @Sylverscythe zei de video's van Pavel Tsatsouline zijn toch wel de beste die je vinden kan.
Voor explosiviteit en endurance kan ik de video's van Phil Daru wel aanraden:

Daar steek ik al snel wat oefening van bij in mijn trainingen.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan