Preuts of vrije vogel?

"Preuts "of "vrije vogel" vind ik verkeerd gekozen woorden.....ik zou eerder zeggen "normaal zijn" of de hippie uithangen"
Ik ben gewoon normaal dus.

Als bengel gingen wij elk jaar met de familie naar een naaktcamping in Frankrijk. Dat was blijkbaar gedeeltelijk ook om ons te leren niet onnozel te doen over naaktheid. Eens dat ik en mijn zus onze pubertijd bereikt hadden, hadden wij daar geen zin meer in en dat respecteerden onze ouders dan ook.

Eens volwassen stoort mij dat ook niet meer. Hier in Japan ga ik geregeld wel eens naar zo'n onsen (vulkanische warmwaterbron). Da's vergelijkbaar met de sauna bij ons. Gewoon iedereen naakt maar wel gescheiden per geslacht.

Ik ben geopereerd aan de penis, dus ik loop momenteel af en toe volledig naakt in huis rond. Want met de broek aan is het momenteel een beetje irritant.
Naaktsauna en naakt zonnen (in groepsverband), heb ik vroeger ook nog gedaan ..
Naakt zwemmen (in groepsverband) .. idem dito.

Nu als man heb je daar denk ik iets minder problemen mee dan als vrouw, al liepen daar toch ook altijd wel vrouwen rond hoor.

Dus ja ik vind dat naakt rondlopen moet kunnen (niet overal, maar wel waar dat staat aan gegeven en in de privé zoals thuis doe je wat je zelf wel hé!)

Maar mijn ouders heb ik dus uitsluitend per ongeluk naakt gezien wanneer ik onverwachts de badkamer deur open deed en dan snel, geschrokken, die terug dicht trok. Ik ben er heel zeker van dat in een minder preuts gezin, ik minder complexen als tiener/jongvolwassene zou gehad hebben.
Hier waren ze iets minder preuts (of misschien eerder: ik schrok niet en trok de deur dan niet dicht zoals jij :)), vooral mijn vader. Het aantal keer dat ik mijn vader poedelnaakt in bad heb zien zitten toen ik nog een klein kind was, kan ik niet op één hand tellen. Maar ik was zelf niet zo preuts dus ik wandelde dan doodleuk binnen en stelde dan vragen aan mijn vader (die dan gewoon rustig in bad bleef liggen lol)

Mijn moeder heb ik véél minder naakt gezien, die lette er wel op en was iets preutser. Al is dat wel eens gebeurd en dan maakte ze daar géén drama van.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen probleem met naaktheid en ben dan ook niet preuts. Een publieke sauna vormt ook geen probleem.

Thuis de ganse tijd naakt rondlopen doe ik niet omdat ik daar het nut niet meteen van inzie, al was het maar als ik snel ergens naartoe moet of er belt iemand aan... Als het functioneel is zoals van de badkamer naar de slaapkamer of andere ruimtes kan het weer wel.

Op dit moment ligt dit dan weer wat moeilijker daar ik bij mijn schoonouders logeer/woon en daar is preutsheid duidelijk aan de orde.'s Avonds naar de wc in onderbroek vanuit onze eigen living is al verboden, daar moet een badjas rond want een man in boxershort is toch al net dat ietsje te veel. Ik respecteer hun keuze, maar zal toch blij zijn dat ik binnenkort op mijn eigen stekje zit.

Bovenstaande wil ik dan ook niet meegeven aan mijn dochter.

Met opgroeiende, puberende kinderen in huis is hier toch enige voorzichtigheid met naaktheid, zonder daarvoor halsbrekende toeren uit te halen om onze naakte lijven te verstoppen. Vooral mijn vriendin gaat vrij losjes uit de kleren en zal ook al 's naakt in de tuin te vinden zijn en draagt als het warm is behoorlijk weinig verhullende kleding, haar bikini's laten de billen bloot, ... allemaal ok voor mij. :) We hebben dan ook geen enkel probleem met naaktheid maar gaan het ook niet opdringen aan anderen of aan onze kinderen. We zijn ook een nieuw samengesteld gezin dus kinderen zijn gedeeltelijk in een andere omgeving opgegroeid.

Naaktheid opdringen, zoals sommige naturisten dat doen, vind ik niks voor mij. Zo'n een naturistencomplex waarbij je naakt naar de bakker kan of op restaurant dat lijkt me ook gewoon niet praktisch. Dat heeft niks met preutsheid te maken. Naakt zwemmen vind ik dan weer super leuk om doen? Naakt naar de sauna: uiteraard! Zelf nog geen ervaringen met naaktstrand maar mijn vriendin doet dat graag.

Met anderen in de buurt houden we echter meestal onze kleren aan. Bij de zus van mijn vriendin belanden we al 's naakt in de opblaasbare jacuzzi en met de fietsmakkers wordt er al 's een gemeenschappelijke douche gebruikt maar over het algemeen zien onze familie, vrienden en kennissen ons niet naakt.

Zelf zal ik ook nooit in bloot bovenlijf over straat lopen. Doorgaans kleed ik me redelijk bedekt. Geen marcellekes, shorts zo weinig mogelijk, ... Mijn vriendin gaat veel bloter gekleed: blote schouders, cleavage, open rug, blote benen, ... Al blijft het wel stijlvol en zal het ook afgestemd zijn op de locatie. Naar de eredienst van een communie zal er meer bedekt zijn als tijdens een tête-à-tête op een zwoele zomeravond :)

Laatst bewerkt:
Op dit moment ligt dit dan weer wat moeilijker daar ik bij mijn schoonouders logeer/woon en daar is preutsheid duidelijk aan de orde.'s Avonds naar de wc in onderbroek vanuit onze eigen living is al verboden, daar moet een badjas rond want een man in boxershort is toch al net dat ietsje te veel. Ik respecteer hun keuze, maar zal toch blij zijn dat ik binnenkort op mijn eigen stekje zit.
Ik herinner nog dat dit van mijn schoonouders ook altijd moest. Gewoon een onderbroek of boxershort was een dikke vette NO NO.
Op een nacht (ik logeerde daar toen), ik dus doodleuk volledig in mijne blote naar de WC (ik dacht iedereen slaapt dus who gives a fuck!)
maar ineens staat mijn schoonmoeder daar toch in de gang zeker? :confused:

Ik heb dit nog lang mogen aanhoren (maar ze konden er gelukkig ondanks hun preutsheid achteraf wel mee lachen)

Thuis niet preuts opgegroeid, mijn ouders vaak naakt gezien. Douchen onder de gasten ook geen problemen mee, vaak genoeg gedaan op de voetbal enzovoort, op den duur let je niet meer op mekaar. Daar werd ook wel een "gehelikopterd" of op mekaars been gepist. Ik loop graag thuis ook wel naakt rond als ik uit de douche kom, mijn buren zullen me wel al eens hebben kunnen bewonderen.

Leven en laten leven. Alhoewel ik voor naaktsauna's niet te vinden ben.

Ik ben de enige man in een gezin van 4 hier. Dochters zijn 11 en 6 (bijna 7). We doen daar eigenlijk niet speciaal raar over, maar we gaan ook niet opzettelijk naakt rondlopen ofzo. Bij het omkleden of in de badkamer gebeurt het dus regelmatig dat we naakt zijn en elkaar ook zo zien, en voorlopig is dat voor niemand een probleem. Klaarmaken in het zwembad gebeurde pre corona bvb. ook samen als er gezinscabines vrij waren. De jongste was toen natuurlijk ook nog maar 5 dus die had nog wel wat assistentie nodig en dan is dat handig dat we samen zitten.

De oudste begint nu wel te puberen dus mogelijk gaat die wel een gevoel van gêne ontwikkelen, en dat zal ook OK zijn dan. Ik wil niet dat er hier geforceerd wordt in de ene of de andere richting. Iedereen de ruimte geven die hij/zij wil.

Vroeger thuis zelf mijn moeder nooit naakt gezien en mijn vader heel erg zelden.

Hoe gaat er in de kleedkamer bij sportverenigingen eigenlijk aan toe tegenwoordig? En dan bedoel ik bij de kinder- en jeugdafdelingen. In mijn tijd hoefde je van de trainer niet meer te komen als je met uw onderbroek de douche in kroop. Niet onnozel doen was toe het devies. Gaat dat vandaag de dag nog op?

Hoe gaat er in de kleedkamer bij sportverenigingen eigenlijk aan toe tegenwoordig? En dan bedoel ik bij de kinder- en jeugdafdelingen. In mijn tijd hoefde je van de trainer niet meer te komen als je met uw onderbroek de douche in kroop. Niet onnozel doen was toe het devies. Gaat dat vandaag de dag nog op?
Als ik zo wat rondhoor is het daar grotendeels douchen met een onderbroek. De smartphone doet er bij die mannen ook niet goed aan natuurlijk.

gewoon normaal dus.
Bwah zo normaal vind ik dat niet. Maar ik begrijp wel dat de smartphone daarin een belangrijke factor is.
Maar ik vind het wel een beetje een trieste evolutie dat mensen van hetzelfde geslacht onder elkaar zo preuts zijn geworden. Maar goed, er zijn belangrijkere zaken in de wereld :)

gewoon normaal dus.
Het opleggen van waarden en normen aan anderen. Het stigmatiseren van anderen omdat het afwijkt van jouw beeld. Dat vind ik precies toch niet echt thuis horen in deze topic. Gezien je manier van posten in het verleden, mag ik hopen dat dit nu niet een terugkerend ritueel gaat zijn om iedereen te gaan beschimpen die er een andere mening op na houdt dan jezelf?

Thuis ook opgegroeid met relatief weinig gêne, wel eens op een naaktcamping geweest als kleine, sauna's zijn ook heel frequent aan gedaan en wordt nog altijd gedaan (toch zeker eenmaal het terug deftig mag). Met wat kameraden naar de sauna in Duitsland, allemaal geen probleem mee. In de badkamer was het thuis vroeger meestal wel iets meer privé, en werd men gerust gelaten behalve als iemand echt iets uit de kast moest hebben daar ofzo bv.

Maar verder snap ik niet wat er normaal is aan douchen in een onderbroek. Dat is ongemakkelijk. En in een thuissituatie heb ik ook weinig problemen met naaktheid, dat is iets wat inderdaad aangeleerd wordt om jezelf te bedekken, maar waarvoor eigenlijk? Het is juist des te meer door alles angstvallig te bedekken dat er juist meer geseksualiseerd wordt.

Volgens mij zit daar het grote verschil tussen mensen die preuts zijn opgevoed en de mensen die dit niet zijn.

De ene "kent" alleen de naakte lichamen vanuit de boekjes, niet de "normale" lijven met haar waar we het liever niet zien, cellulitis, buik(jes),...
Wie van jongs af aan gewend is om naakt te zien (zoals in gedeelde kleedkamers, douches,...) zal - zo vermoed ik toch - minder snel denken "daar heb ik het lichaam niet voor" omdat ze veel meer gewend zijn aan normale lichamen met alle minder esthetische kantjes en al.
Ik zeg wel dat ik bij het buitenkomen moest gekleed zijn, maar preuts leek me dat toch niet. Ik heb mijn ouders, zeker mijn moeder, als kind vaak topless gezien en mijn vader liep ook gewoon in zijn onderbroek bij momenten. Ik heb daardoor denk ik geen immuniteit voor de media en alles daarrond, waar een man idealiter een ongezond vetpercentage heeft en elk moment kan flauw vallen tijdens een publiek optreden om er scherp uit te zien. Net zoals ik als puber ook wel gewoon liever keek naar de ongezond strakke, gephotoshopte vrouwenlichamen hoor.

Bwah zo normaal vind ik dat niet. Maar ik begrijp wel dat de smartphone daarin een belangrijke factor is.
Maar ik vind het wel een beetje een trieste evolutie dat mensen van hetzelfde geslacht onder elkaar zo preuts zijn geworden. Maar goed, er zijn belangrijkere zaken in de wereld :)
Het is vooral een eigenaardige paradox: we zijn preutser geworden maar tegelijk is de maatschappij nog meer geseksualiseerd. Tepels worden en masse gecensureerd op Facebook en Instagram en borstvoedende vrouwen worden hier en daar geweerd, maar toch wordt seks héél openlijk en vrij besproken in tal van media met piemels en vagijnen in overvloed (of naakte datingprogramma's waarbij de edele delen uitvoerig worden bekeken).

Het opleggen van waarden en normen aan anderen. Het stigmatiseren van anderen omdat het afwijkt van jouw beeld. Dat vind ik precies toch niet echt thuis horen in deze topic. Gezien je manier van posten in het verleden, mag ik hopen dat dit nu niet een terugkerend ritueel gaat zijn om iedereen te gaan beschimpen die er een andere mening op na houdt dan jezelf?

Thuis ook opgegroeid met relatief weinig gêne, wel eens op een naaktcamping geweest als kleine, sauna's zijn ook heel frequent aan gedaan en wordt nog altijd gedaan (toch zeker eenmaal het terug deftig mag). Met wat kameraden naar de sauna in Duitsland, allemaal geen probleem mee. In de badkamer was het thuis vroeger meestal wel iets meer privé, en werd men gerust gelaten behalve als iemand echt iets uit de kast moest hebben daar ofzo bv.

Maar verder snap ik niet wat er normaal is aan douchen in een onderbroek. Dat is ongemakkelijk. En in een thuissituatie heb ik ook weinig problemen met naaktheid, dat is iets wat inderdaad aangeleerd wordt om jezelf te bedekken, maar waarvoor eigenlijk? Het is juist des te meer door alles angstvallig te bedekken dat er juist meer geseksualiseerd wordt.
Het is juist het omgekeerde aan de gang. Wat voor mij "normaal" is wordt hier bestempeld als "preuts" Dat is pas opleggen van waarden en normen aan anderen.. Als ik de mijne post is het plots een probleem?

Tis te zien hoe je het bekijkt. Ik ben blij dat de nieuwe generatie niet veranderd zijn in " flower power hippies", maar ja jij noemt dat dan "preuts".

In de basket bij ons is het direct zonder onderbroek vanaf de leeftijd dat er wedstrijden gespeeld worden.

Het is juist het omgekeerde aan de gang. Wat voor mij "normaal" is wordt hier bestempeld als "preuts" Dat is pas opleggen van waarden en normen aan anderen.. Als ik de mijne post is het plots een probleem?

Tis te zien hoe je het bekijkt. Ik ben blij dat de nieuwe generatie niet veranderd zijn in " flower power hippies", maar ja jij noemt dat dan "preuts".
De eerste reactie tot daar aan toe, maar die tweede reactie is gewoon waardeloos, voegt niets toe, opleggen van waarden en normen, moeilijke doen, ... whatever. Welke waarde voegt die nog toe? Je hebt je mening gegeven.

Daarnaast : Zoek de betekenis op van preuts. Kuis, (zeer) ingetogen, verlegen als het over seks gaat, eerbaar, fatsoenlijk, zedig, ...
Daarnaast : Het is niet dat mijne vogel ALTIJD ne vrije vogel is.

Het is duidelijk ietsofwat op flessen getrokken, waarom moet je dat dan zo persoonlijk aantrekken en wat moeilijk komen doen? Er is toch niemand die hier zegt dat de categorie 'vrije vogel' waarden normen opleggen is, want dan be je een rondpoepende hippie? Trek het niet zo in het belachelijke, doe niet zo extreem.

De vraag was :
"Eigenlijk wel benieuwd hoe jullie ertegenover staan. Wat is voor jullie prima aanvaardbaar en wat net niet?"

Wat is de meerwaarde om daarna nog te gaan oordelen over andere mensen? Want de enige met oordelen over anderen hier, lijk jij te zijn. Het is daarmee dat ik er op reageer. Mij maakt het niet uit. Hoe 'preuts' of 'nudist' iemand is, dat is elke persoon zijn eigen keuze. Daar maak ik geen oordeel over. (Tot op het openbare domein, daar niet van.) Het stoot me tegen de borst dat jij precies wel voor andere lijkt te willen gaan oordelen.

Terug
Bovenaan