Preuts of vrije vogel?

Het is juist het omgekeerde aan de gang. Wat voor mij "normaal" is wordt hier bestempeld als "preuts" Dat is pas opleggen van waarden en normen aan anderen.. Als ik de mijne post is het plots een probleem?

Tis te zien hoe je het bekijkt. Ik ben blij dat de nieuwe generatie niet veranderd zijn in " flower power hippies", maar ja jij noemt dat dan "preuts".
Haha, "mijn tijd" was de jaren 90. Toen waren in geen dorpen of velden nog hippies te bespeuren :)
Maar persoonlijk vind ik het een iets gezondere manier om met onze lichamen om te gaan, dan angstvallig je piemel te bedekken in de douche.

Zoals hierboven gezegd door Avondland: de seksualisering is de voorbij 2 decennia sterk toegenomen. En dankzij het internet ook het voyeurisme. En daarmee samenhangend de onvrede over het eigen lichaam, want op Instagram ziet iedereen er perfect uit. Het is toch jammer dat we zo'n complexe verhouding met ons lichaam hebben terwijl het in de grond het meest normale is dat we hebben.

De eerste reactie tot daar aan toe, maar die tweede reactie is gewoon waardeloos, voegt niets toe, opleggen van waarden en normen, moeilijke doen, ... whatever. Welke waarde voegt die nog toe? Je hebt je mening gegeven.

Daarnaast : Zoek de betekenis op van preuts. Kuis, (zeer) ingetogen, verlegen als het over seks gaat, eerbaar, fatsoenlijk, zedig, ...
Daarnaast : Het is niet dat mijne vogel ALTIJD ne vrije vogel is.

Het is duidelijk ietsofwat op flessen getrokken, waarom moet je dat dan zo persoonlijk aantrekken en wat moeilijk komen doen? Er is toch niemand die hier zegt dat de categorie 'vrije vogel' waarden normen opleggen is, want dan be je een rondpoepende hippie? Trek het niet zo in het belachelijke, doe niet zo extreem.

De vraag was :
"Eigenlijk wel benieuwd hoe jullie ertegenover staan. Wat is voor jullie prima aanvaardbaar en wat net niet?"

Wat is de meerwaarde om daarna nog te gaan oordelen over andere mensen? Want de enige met oordelen over anderen hier, lijk jij te zijn. Het is daarmee dat ik er op reageer. Mij maakt het niet uit. Hoe 'preuts' of 'nudist' iemand is, dat is elke persoon zijn eigen keuze. Daar maak ik geen oordeel over. (Tot op het openbare domein, daar niet van.) Het stoot me tegen de borst dat jij precies wel voor andere lijkt te willen gaan oordelen.
Ik oordeel over niemand, laat dat duidelijk zijn.

En toch heeft "preuts" een negatieve context/bijklank. ".
Wil je een alternatief voor preuts? Hier https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/80481/positiever-synoniem-preuts/

Iemand die niet voldoet aan uw normaal wordt als "preuts" bestempeld. Je bent uw eigen visie/gedrag aan het normaliseren en iedereen die daar niet bij hoort = "preuts" Daar ga ik dus niet mee akkoord en post gewoon mijn visie. Meer niet.

Weinig moeite mee.
Niet dat ik zo veel naakt rond loop maar ik slaap naakt en als ik dan 's nachts uit bed moet ga ik niet speciaals iets aan doen.
Of als ik van de badkamer naar de slaapkamer moet om kleren te halen, dat gebeurt ook zonder handdoek rond ofzo.

We hebben geen gordijnen en daarom let ik er wel op als ik naar beneden moet, dan bedek ik me wel wat. Echt, hoeveel curieus volk er rond loopt en graag binnen loert. Maar op zich vind ik het eerder hun probleem dan het mijne.

Qua kinderen: die zijn dat ook gewend: zoals gezegd slaap ik naakt. Als er dan eens ééntje roept 's nachts dan loop ik zo naar hun kamer. Al een paar keer ook een kind uit bed getild en mee op de schommelstoel gezet om te troosten. Het enige waar ik dan op vloek is dat die stoel zo verdomd koud kan aanvoelen :)

En op gebied van kleedkamers en douches: don't care. Quasie elke volwassene zal wel eens iemand naakt hebben gezien zeker?

Wil je een alternatief voor preuts? Hier https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/80481/positiever-synoniem-preuts/

Iemand die niet voldoet aan uw normaal wordt als "preuts" bestempeld. Je bent uw eigen visie/gedrag aan het normaliseren en iedereen die daar niet bij hoort = "preuts" Daar ga ik dus niet mee akkoord en post gewoon mijn visie. Meer niet.
Man gij kunt zagen. Ik zeg zelfs letterlijk dat ik ook geen vrije vogel ben. Er wordt niet gezegd Preuts = Niet normaal. Stop met die zwans. Jij bent degene die met de term 'normaal' is afgekomen en hiermee anderen stigmatiseert als "niet normaal". Ik ga hier verder niet meer reageren op dit verzieken van de discussie.

Als jij jezelf overigens categoriseert in preuts, dan is dat jouw keuze. Dat is een vraag die gesteld is. Dit is niet zwart-wit. Dit is een spectrum. Jij bent dan niet preuts, maar wel meer 'richting preuts' ipv 'richting vrije vogel', toch geen probleem?

Ik vind het maar zever eerlijk gezegd, ik denk ook niet dat iedereen die niet "preuts" is zo graag een hippe vogel genoemd wordt. Alsof Mulan een half uur haar woorden zal gekozen hebben voor de threadtitel zeg. Het verbaast me elke dag opnieuw waar mensen zich kunnen aan ergeren.

*Crewmember modus on*

Gelieve on topic te blijven of ik ban jullie moer allemaal naar de Filistijnen.👀

*Crewmember modus on*

Gelieve on topic te blijven of ik ban jullie moer allemaal naar de Filistijnen.👀

Ik vroeg me af wat de klederdracht 'daar' was, als de foto bij het artikel moet geloven 'niet veel'. Wel weer iets bijgeleerd. (Kende de uitdrukking, maar niet de etymologie.)

Ik vind het maar zever eerlijk gezegd, ik denk ook niet dat iedereen die niet "preuts" is zo graag een hippe vogel genoemd wordt. Alsof Mulan een half uur haar woorden zal gekozen hebben voor de threadtitel zeg. Het verbaast me elke dag opnieuw waar mensen zich kunnen aan ergeren.
Vrije vogel leek me nu net een grappige beeldspraak 😂

Da's letterlijk niet normaal. In douches kruipt ge naakt zeker op uw sportclub waar ge omringd zijt door uw vrienden.

En dan nog, in de fitness douch ik met random mensen. Als ge beschaamd zijt om uw piemelke dan douche ge u maar thuis.
Eerste alinea : mee eens, 2de wat minder...

Eerste alinea : mee eens, 2de wat minder...
Goh ja, ik kan geen andere reden bedenken waarom ge uw geslachtsdeel zou bedekken in de douche? Mensen die dik zijn en zich daarover schamen, ziet ge toch ook niet met t-shirt en broek douchen? Die douchen thuis

Naakte vrouwen in huis geen probleem ook in de fitness niet, ook een naakte Dina geen problemen mee.

Nee serieus, eigenlijk ben ik precies wel preuts op dat vlak denk ik, ik kan me niet herinneren wanneer ik mijn ouders nog naakt gezien heb en ik vind dat prima zo, t zou me niet storen moest ik die nooit nog naakt zien.

Ik vind persoonlijk ook dat je jonge kinderen op t strand bv een badpak/bikini of zwembroek aandoet, idem voor vrouwen in Monokini, voor mij hoeft dat niet op t strand tenzij een naaktstrand ofc (of wanneer het ons Dina is :unsure: ).

Douchen onder mannen dan weer nul problemen mee. Een sauna vind ik al iets anders daar zowat in uwe pure gaan zweten met wildvreemden, meh.

Hoe gaat er in de kleedkamer bij sportverenigingen eigenlijk aan toe tegenwoordig? En dan bedoel ik bij de kinder- en jeugdafdelingen. In mijn tijd hoefde je van de trainer niet meer te komen als je met uw onderbroek de douche in kroop. Niet onnozel doen was toe het devies. Gaat dat vandaag de dag nog op?

Als ik zo wat rondhoor is het daar grotendeels douchen met een onderbroek. De smartphone doet er bij die mannen ook niet goed aan natuurlijk.
Vroeger bij ons op school werd ge uitgelachen als ge met uw onderbroek onder den douche ging na de turnles. Smartphones bestonden idd wel nog niet. Ik mag er niet aan denken dat bepaalde pestkoppen bij ons in de klas op dat moment foto's konden trekken en verspreiden. >.> Ergens is het dan misschien ook wat meer te verstaan nu.

Vroeger bij ons op school werd ge uitgelachen als ge met uw onderbroek onder den douche ging na de turnles. Smartphones bestonden idd wel nog niet. Ik mag er niet aan denken dat bepaalde pestkoppen bij ons in de klas op dat moment foto's konden trekken en verspreiden. >.> Ergens is het dan misschien ook wat meer te verstaan nu.
Dat sowieso denk ik. Smartphone en internet hebben zeker ook voor wat meer preutsheid gezorgd. Ik zou als vrouw ook minder geneigd zijn om op een druk strand monokini te gaan liggen in de huidige tijd. De kans dat iemand het heeft vastgelegd, is niet klein vrees ik.

Totaal niet preuts, maar dat zal wel een klein beetje te maken hebben met iets anders ook :D.
Stoefer!

Terug
Bovenaan