Zelf geen ervaring met sauna's, omdat mij dat nu persoonlijk niet zo echt aanspreekt, maar heb de indruk dat deze vorm van naaktrecreatie het meest sociaal aanvaard is door alle leeftijdscategorieën.
Als iemand zegt dat hij/zij naar een sauna gaat, wordt dat gewoon aanvaard.
Ga je naar een naaktstrand, dan wordt er al eens spottend of smalend gereageerd, alsof dat minderwaardig is of immoreel.
Nochtans zijn beiden een vorm van naaktrecreatie waar je vrijwillig naar toegaat, zonder meer. Ben je wat preutser ingesteld, dan ontloopt je misschien de geneugten ervan, maar je moet er niet naar toe als je niet wil.
Naaktstrand heb ik wel ervaring en dat is gewoon heel erg fijn.
Voor mij is het een gevoel van vrijheid en vooral naakt in zee kunnen gaan is een leuke ervaring.
Maar ik wil er niet echt een term opplakken als 'naturisme', want ik aanvoel het niet als een lifestyle ofzo. Goed voor diegenen die dat wel doen (en alle verenigingen errond), maar voor mij hoeft er geen diepere of complexe filosofie achter te zitten.
Als je sommigen sites over naturisme er op naleest, zijn er soms zo veel regeltjes waarbij ik toch wel vragen heb. Een tepelpiercing zou bijvoorbeeld voor (sommige) native naturisten als aanstootgevend kunnen ervaren worden... (terwijl ik daar het probleem niet van in zie).
Vaak wordt er ook dikwijls en tot in de treuren herhaald dat het niks met seks te maken heeft.
Uiteraard niet, maar als een aantrekkelijke vrouw passeert, dan ga ik gewoon even kijken, hoor (maar niet aanstaren uiteraard). Op zich zie ik daar weinig verschil tussen een straat in de stad, een textielstrand of een naaktstrand.
Maar ook al kijk je, dat betekent nog niet dat je daar opeens je geslachtsdeel moet betasten (want dat doe je ook nergens, dus ook dáár niet).
En nee, ik heb lang niet het perfecte mannenlijf, maar dat weerhoudt mij er toch niet van om er af en toe eens naar toe te gaan...
Kan het alleen maar aan iedereen aanraden die van strand, zee of zwemmen houdt!