Preview: Anno 117: Pax Romana

Als het gaat om citybuilders, dan zijn er sowieso een aantal franchises die meteen in het hoofd schieten. Deze keer gaan we het hebben over de nieuwste telg uit de Anno-reeks, namelijk Anno 117: Pax Romana. Hoewel we in de Anno-reeks al van verschillende eeuwen mochten genieten, gaan we nu een heel stuk terug in de tijd en bevinden we ons in de hoogdagen van het Romeinse Rijk. Benieuwd of deze uitgave even hoge toppen zal scheren als Anno 1800!

De oplettende lezer zal merken dat we Anno 117: Pax Romana reeds eerder aan een preview onderwierpen. Waar collega FreakyJP slechts een beperkte hands-on preview voorgeschoteld kreeg, mocht ik de uitgebreidere versie onder de loep nemen. Hoewel het nog even wachten is tot de finale release, welke is voorzien op 13 november, betrof het deze keer een toegang tot de finale build, inclusief Day 1 patch via het Ubisoft Connect-platform. Celeriter incipiamus!

Pax1.jpg

“The cost of peace is yours to decide” – Manuel Reinher

In Anno 117: Pax Romana kruipen we in de huid van een Romeinse gouverneur. Zoals de naam doet vermoeden bevinden we ons in een tijd van relatieve vrede en welvaart, die bekendstaat als de Pax Romana. In tegenstelling tot de hands-on preview, kregen we deze keer niet enkel toegang tot de Sandbox Mode, maar ook tot de verhalende Campaign Mode. Het was ook met deze modus dat ik meteen aan de slag ging.

Hierbij ga je te werk als één van de twee personages, Marcus of Marcia, waarbij je het doel hebt om je eigen nederzetting te laten uitgroeien tot een welvarend deel van het Romeinse Rijk. In de Campaign Mode gaat het uiteraard niet enkel om het bouwen en laten groeien van je nederzetting, maar ook om het overwinnen van specifieke uitdagingen en het voltooien van tussentijdse opdrachten die je worden opgelegd door de Romeinse Keizer. Over de exacte inhoud van het verhaal kan ik helaas niet te ver uitweiden, maar ik kan wel al meegeven dat het verhaal mij voldoende wist te boeien en dat het unieke verhaal voor wel wat plottwists wist te zorgen!

Pax3.jpg

In Anno 117: Pax Romana krijgt ook godsdienst zijn plaats

Kies je voor de Sandbox Mode, dan kies je in welke provincie je aan de slag wil gaan. Net als in de Campaign Mode moet je je nederzetting laten groeien. Hierbij kies je voor de Keltische cultuur of voor Romeinse tradities. Aan de succesformule van Anno 1800 werd niet al teveel gesleuteld, waardoor je zal merken dat heel wat positieve elementen terugkeren en dat een goede balans vinden tussen nieuwe inwoners aantrekken, werkgelegenheid voorzien, het vergaren van grondstoffen, het optimaliseren van productieketens en het inzetten op nieuwe ontwikkelingen nog steeds een sleutelelement vormen.

Wie eerder al van de Anno-reeks kon genieten, zal dat met deze Anno 117: Pax Romana ongetwijfeld opnieuw doen.

Uiteraard zijn er wel wat positieve verbeteringen merkbaar. Zo werden de tech trees nog verder uitgebreid en zal je merken dat het Research-systeem een iets bredere invulling krijgt. Nieuw is ook de toevoeging van Goden, waarbij je afhankelijk van de gekozen God, andere voordelen kan vrijspelen. Een leuke insteek die voor nog meer mogelijkheden zorgt. Een andere welkome aanpassing, is het feit dat je niet meer verplicht wordt om in horizontale of verticale lijnen te bouwen. Wens je een bouwwerk schuin te plaatsen? Dan kan dat. Aangezien heel wat gebouwen een soort area-of-effect hebben, zal de exacte plaatsing eens te belangrijker worden. Ook diplomatie en oorlogvoering blijven een belangrijk aspect van het spel, maar hou bovenal je financiën in de gaten, want eenmaal te diep in het rood, zal je als gouverneur de laan worden gewezen.

Pax2.jpg

Meerdere wegen leiden naar Rome

Anno 117: Pax Romana dwingt je niet zozeer in keuzes, maar laat je ook de vrijheid om noden in te vullen zoals je dat zelf wenst. Zo zal je je inwoners van je rijk op verschillende manieren kunnen voeden, tevreden houden of van de nodige veiligheden tegen brand en externe dreiging voorzien.

Ook op grafisch vlak doet Anno 117: Pax Romana wat ervan wordt verwacht. Wat leuk is, is dat je dermate ver kan inzoomen dat je de inwoners gewoon door de straat kan zien wandelen. De setting zelf is uiteraard voor ieder een voorkeur, maar wat mij betreft ben ik alvast meer fan van de Romeinse setting dan van de industriële revolutie.

Eén van de minpuntjes die mijn collega aangaf, betrof de duidelijkheid van de minimap. Helaas is dat momenteel nog steeds een puntje en blijft de minimap ook wat mij betreft voor verbetering vatbaar. Daarenboven had ik met momenten ook graag iets verder kunnen uitzoomen op de algemene map, al word je dat best snel gewoon. Voor mij persoonlijk geen dealbreakers, maar wel eventuele werkpuntjes voor een volgende iteratie. Wat de tutorial betreft, is deze naar mijn mening voldoende aanwezig. Je wordt niet bij het handje genomen en zal nog veel zelf moeten uitzoeken, maar krijgt wel voldoende richtlijnen om goed op weg te geraken. Daarenboven word je regelmatig bijgestaan door een adviseur die je op puntjes wijst die je mogelijk had gemist. Na een achttal uurtjes gameplay op de teller, ben ik nog steeds benieuwd naar meer, wat zeker en vast een goed teken is!

Conclusie

In Anno 117: Pax Romana bouwt Ubisoft Mainz verder op de gekende formule. Deze keer is het niet de industriële revolutie, maar wel de hoogdagen van het Romeinse Keizerrijk die het canvas vormen van deze nieuwe Anno-game. Waar de positieve punten van Anno 1800 werden behouden, mochten we ook een aantal welkome verbeteringen omarmen. Vooral het feit dat je nu ook diagonaal kan bouwen is een leuke toevoeging, zeker omdat de impact van gebouwen op omliggende regio’s nog nooit zo belangrijk was. Net als in eerdere Anno-uitgaven zal het nodig zijn een goede balans te houden tussen het aantrekken van nieuwe inwoners, het verwerven van grondstoffen en kennis, en het verder uitbouwen van je rijk. Wie eerder al van de Anno-reeks kon genieten, zal dat met deze Anno 117: Pax Romana ongetwijfeld opnieuw doen. Wat mij betreft lijkt deze alvast op het niveau te zijn van Anno 1800!

Over

Beschikbaar vanaf

13 november 2025

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. Building
  2. Strategy

Uitgever

1. Ubisoft

Hoe zit het met oorlog? Is dit een belangrijk deel geworden of blijft het iets waar je eigenlijk niet te veel aandacht aan moet besteden?

Redactie
Hoe zit het met oorlog? Is dit een belangrijk deel geworden of blijft het iets waar je eigenlijk niet te veel aandacht aan moet besteden?
Het is op zich niet het belangrijkste aspect, maar wel zeker aanwezig. In de spelfase waar ik nu zit, merk je wel dat er toch wat gestuurd wordt naar je nederzetting verstevigen door te ommuren, barakken te bouwen etc. Dus wie weet wat er nog komt :-)

Het is op zich niet het belangrijkste aspect, maar wel zeker aanwezig. In de spelfase waar ik nu zit, merk je wel dat er toch wat gestuurd wordt naar je nederzetting verstevigen door te ommuren, barakken te bouwen etc. Dus wie weet wat er nog komt :-)
thanks, dat is spijtig, want dat is voor mij juist een element dat ik er niet echt in wil. Vind het in Tropico al too much en dat is al eigenlijk redelijk passief :p Beetje afwachten dan maar en zien hoe dat gedeelte uitgewerkt is. Was sowieso niet echt een insta-buy voor mij.

Redactie
thanks, dat is spijtig, want dat is voor mij juist een element dat ik er niet echt in wil. Vind het in Tropico al too much en dat is al eigenlijk redelijk passief :p Beetje afwachten dan maar en zien hoe dat gedeelte uitgewerkt is. Was sowieso niet echt een insta-buy voor mij.
Zal er bij de finale review extra aandacht aan geven. Ik kan wel zeggen dat ik nu al een achttal uur heb gespeeld en dat het voor mij voorlopig zeker geen issue vormde. Ik ben zelf ook meer van het bouwen en onderhouden van productieketens dan van het warfare-aspect, dus denk dat we op dat vlak wel overeenkomen.

Ik was in Anno 1800 vaak vooral tijd aan het steken in het 'mooi' maken van mijn steden, en ik vond de mogelijkheden daartoe in de demo heel erg mager.

Terug
Bovenaan