Op 10 en 11 juli organiseerde Bloober Team een eerste hands-on event voor hun aankomende survival-horrorgame Cronos: The New Dawn, en ik mocht voor BeyondGaming alvast afzakken naar Krakau. Het event ging door in de administratieve gebouwen van de Senzimir staalfabriek nabij Nowa Huta, een wijk die na de Tweede Wereldoorlog werd opgericht als utopische modelstad voor het Communisme. Het voelde alvast aan als even in een tijdscapsule stappen om dit bijzonder stukje geschiedenis te ontdekken. Na een rondleiding doorheen de gebouwen, alsook de ondergrondse schuilkelder, kregen we de kans om de openingsuurtjes van het spel te ontdekken.
Deze locatie werd natuurlijk niet lukraak gekozen. Cronos: The New Dawn speelt zich af in een fictieve versie van Nowa Huta, genaamd New Dawn, en ook de staalfabriek lijkt een centrale rol te spelen. Het spel speelt zich af in een niet-gedefinieerde toekomst, waarbij de wereld ten onder is gegaan aan een fenomeen bekend als The Change. Hierdoor veranderen mensen in monsters genaamd Orphans. Jij werkt als Traveler voor de Collective, een organisatie die in de woestenij van de vernietigde wereld op zoek gaat naar 'time rifts' om bepaalde mensen uit het verleden - zijnde enkele dagen voor de catastrofale gebeurtenis in de jaren 1980 - te extraheren naar de toekomst. Het waarom hierachter en hoe de Collective de mensheid hoopt te redden van The Change, wordt waarschijnlijk het centrale thema van het spel.
Tijdens het spelen deed Cronos: The New Dawn mij trouwens meer dan eens denken aan die andere survival-horrorklassieker Dead Space. Dit niet enkel vanwege zijn groteske vijanden en de combat, waarbij het schieten visceraal aanvoelt en je ook toegang krijgt tot een krachtige punch en een stomp op je vijand om de grond te neutraliseren. Je speelt ook vanuit hetzelfde over 'de schouder'-perspectief, je personage loopt in een soort van futuristisch pak rond dat je kan upgraden, je hebt vaste save stations met een opslagplaats en werkbank, en verkennen doorheen de levels speelt een belangrijke rol. Zo zal je op zoek moeten gaan naar sleutels of andere manieren om deuren te openen, en schetsen de vele documenten die je vindt een beeld van wat er zich afspeelde in de stad voor de ramp. Deze stad oogt bovendien even buitenaards en mysterieus door de corruptie van de Orphans en andere anomalieën die zich manifesteren. Bepaalde van deze anomalieën zal je ook moeten gebruiken om te vorderen doorheen de levels, om bijvoorbeeld een kapotte brug te herstellen. In het begin zijn dit nog simpele puzzels, maar er was duidelijk potentieel om dit complexer en uitdagender te zien worden later in het spel.
Na het vinden van je voorganger, wordt vervolgens je volgende doel duidelijk. Je moet naar het appartementsblok D3, waar zich een tijdscheur bevindt. De tocht zet zich verder doorheen de straten van New Dawn, over een pleintje waarbij je direct een ongemakkelijk gevoel krijgt door de vele lijken en explosieve vaten die zich hier bevinden. Nerveus loop ik over het pleintje richting het appartementsgebouw en gelukkig blijf ik deze keer gespaard. In het appartementsgebouw vind ik een sleutel voor een ijzerwinkel, waar je een boutensnijder vindt - die je uiteraard nodig hebt om de vele hangsloten die je al bent tegengekomen te openen. Ik gebruik de boutensnijder om de lift in het appartement te openen en zo naar de bovenste verdiepingen te gaan. Hier kom ik oog in oog te staan met een eerste baas, en boy was ik hier niet op voorbereid. Met een minimum aan kogels kost het mij met veel moeite een vijftal pogingen om het ding neer te krijgen, waarna ik door de tijdscheur kan gaan en deze hands-on op zijn einde liep.
Daarnaast was ik onder de indruk van de prestaties van het spel. Cronos: The New Dawn ademt enorm veel sfeer uit en voelde daadwerkelijk bevreemdend en huiveringwekkend aan. De prachtige graphics die het spel hierbij uit de computer wist te toveren hielp hierbij een handje natuurlijk. Ondertussen draaide het spel ook enorm soepel en voelde deze eerste ervaring al vrij afgewerkt aan, wat toch wel een goede indruk geeft voor een spel dat nog enkele maanden in ontwikkeling is. Het enige probleem dat ik wel had, was dat het spel verschillende keren crashte. Maar ik denk dat ik eerder de vreemde eend in de bijt was, want bij anderen rondom mij leek dit probleem zich niet voor te doen. Lijkt me dus zeker goed te komen.
Deze locatie werd natuurlijk niet lukraak gekozen. Cronos: The New Dawn speelt zich af in een fictieve versie van Nowa Huta, genaamd New Dawn, en ook de staalfabriek lijkt een centrale rol te spelen. Het spel speelt zich af in een niet-gedefinieerde toekomst, waarbij de wereld ten onder is gegaan aan een fenomeen bekend als The Change. Hierdoor veranderen mensen in monsters genaamd Orphans. Jij werkt als Traveler voor de Collective, een organisatie die in de woestenij van de vernietigde wereld op zoek gaat naar 'time rifts' om bepaalde mensen uit het verleden - zijnde enkele dagen voor de catastrofale gebeurtenis in de jaren 1980 - te extraheren naar de toekomst. Het waarom hierachter en hoe de Collective de mensheid hoopt te redden van The Change, wordt waarschijnlijk het centrale thema van het spel.
Een onheilspellende verkenningstocht
Je eerste missie aan het begin van het spel is alvast duidelijk: vind je voorganger en zet de opdracht van de Collective verder. De tocht doorheen het desolate New Dawn is alvast even onheilspellend als fascinerend, omdat je terechtkomt in een wereld waar de tijd heeft stil gestaan sinds de jaren tachtig en waar het gevaar van de Orphans steeds om de hoek loert. Om te overleven in deze wereld kregen we van de makers één duidelijk advies: “don’t let them merge”. Orphans kunnen namelijk de lichamen van gedode vijanden absorberen en zo zelf groter en sterker worden, waardoor ze een grotere uitdaging voor jou vormen. Om dit te voorkomen zal je deze lichamen moeten verbranden, maar dit doen in het heetst van de strijd bleek niet altijd een makkelijke opgave te zijn. Een ander element dat de gevechten uitdagender maakte, is dat je jouw schoten kan opladen om ze krachtiger te maken, maar op dit moment ben je natuurlijk ook kwetsbaar. De Orphans wachten natuurlijk niet braafjes totdat jij klaar bent om op ze te schieten.Tijdens het spelen deed Cronos: The New Dawn mij trouwens meer dan eens denken aan die andere survival-horrorklassieker Dead Space. Dit niet enkel vanwege zijn groteske vijanden en de combat, waarbij het schieten visceraal aanvoelt en je ook toegang krijgt tot een krachtige punch en een stomp op je vijand om de grond te neutraliseren. Je speelt ook vanuit hetzelfde over 'de schouder'-perspectief, je personage loopt in een soort van futuristisch pak rond dat je kan upgraden, je hebt vaste save stations met een opslagplaats en werkbank, en verkennen doorheen de levels speelt een belangrijke rol. Zo zal je op zoek moeten gaan naar sleutels of andere manieren om deuren te openen, en schetsen de vele documenten die je vindt een beeld van wat er zich afspeelde in de stad voor de ramp. Deze stad oogt bovendien even buitenaards en mysterieus door de corruptie van de Orphans en andere anomalieën die zich manifesteren. Bepaalde van deze anomalieën zal je ook moeten gebruiken om te vorderen doorheen de levels, om bijvoorbeeld een kapotte brug te herstellen. In het begin zijn dit nog simpele puzzels, maar er was duidelijk potentieel om dit complexer en uitdagender te zien worden later in het spel.
De stad oogt even buitenaards en mysterieus door de corruptie van de Orphans en andere anomalieën.
Na het vinden van je voorganger, wordt vervolgens je volgende doel duidelijk. Je moet naar het appartementsblok D3, waar zich een tijdscheur bevindt. De tocht zet zich verder doorheen de straten van New Dawn, over een pleintje waarbij je direct een ongemakkelijk gevoel krijgt door de vele lijken en explosieve vaten die zich hier bevinden. Nerveus loop ik over het pleintje richting het appartementsgebouw en gelukkig blijf ik deze keer gespaard. In het appartementsgebouw vind ik een sleutel voor een ijzerwinkel, waar je een boutensnijder vindt - die je uiteraard nodig hebt om de vele hangsloten die je al bent tegengekomen te openen. Ik gebruik de boutensnijder om de lift in het appartement te openen en zo naar de bovenste verdiepingen te gaan. Hier kom ik oog in oog te staan met een eerste baas, en boy was ik hier niet op voorbereid. Met een minimum aan kogels kost het mij met veel moeite een vijftal pogingen om het ding neer te krijgen, waarna ik door de tijdscheur kan gaan en deze hands-on op zijn einde liep.
Topper in wording?
Tijdens de iets meer dan twee uren dat ik met Cronos: The New Dawn aan de slag mocht gaan, werd ik alvast helemaal meegezogen in de sfeer van het spel en zat ik steeds op het puntje van mijn stoel. Het spel blijft duidelijk trouw aan de principes van het genre en vraagt dat je overleeft met een schaarse hoeveelheid ammo en helende items. Je omgeving goed afschuimen op zoek naar deze items of naar resources waarmee je ze kan craften was van vitaal belang. Hierbij moet je ook steeds rekening houden met de grootte van je inventory, die zeker in het begin heel klein is. Je boutensnijder of een sleutel neemt ook een plaatsje in van je inventory en als je dan maar zes plaatsjes hebt in het begin, moet je dus goed nadenken over wat je al dan niet achterlaat in je storage box en hoeveel vrije ruimte je laat in je inventory om onderweg dingen op te pikken. Gelukkig lijkt er ook een diep upgradesysteem aanwezig te zijn, waarbij je niet enkel je uitrusting zal kunnen upgraden, maar ook je wapen. Dit wapen is trouwens modulair, en onderweg vond ik al een tweede module die je wapen in een shotgun verandert. Maar hiervoor heb je dan weer een apart ammotype nodig, wat opnieuw ruimte in je inventory inneemt. Je raadt het al, het goed beheren van je inventory lijkt zeer cruciaal te zijn.Daarnaast was ik onder de indruk van de prestaties van het spel. Cronos: The New Dawn ademt enorm veel sfeer uit en voelde daadwerkelijk bevreemdend en huiveringwekkend aan. De prachtige graphics die het spel hierbij uit de computer wist te toveren hielp hierbij een handje natuurlijk. Ondertussen draaide het spel ook enorm soepel en voelde deze eerste ervaring al vrij afgewerkt aan, wat toch wel een goede indruk geeft voor een spel dat nog enkele maanden in ontwikkeling is. Het enige probleem dat ik wel had, was dat het spel verschillende keren crashte. Maar ik denk dat ik eerder de vreemde eend in de bijt was, want bij anderen rondom mij leek dit probleem zich niet voor te doen. Lijkt me dus zeker goed te komen.
Conclusie
Cronos: The New Dawn belooft ons mee te nemen op een huiveringwekkende tocht doorheen een toekomstige wereld verscheurd door een rampzalige gebeurtenis. Als een Traveler speur je niet enkel in de woestenij van het heden naar antwoorden, maar zal je ook naar het verleden terugkeren om belangrijke figuren naar het heden te brengen. Mijn eerste ervaring met de openingsuurtjes van het spel waren alvast zenuwslopend en Cronos: The New Dawn lijkt dan ook een beloftevolle titel te worden voor liefhebbers van survival-horror.
Over
Beschikbaar vanaf
TBA
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Horror
- Survival