In 2003 bracht Nintendo Kirby Air Ride naar de GameCube en opvallend was dat dit destijds de laatste Kirby-game was die geregisseerd werd door Kirby’s bedenker, Masahiro Sakurai. Na onder meer het succes van Super Smash Bros, keert Sakurai terug met een vervolg op deze GameCube-titel: Kirby Air Riders. Het spel verschijnt op 20 november, maar op gamescom mocht ik alvast even proeven van de actie die deze titel te bieden heeft.
Gezien ik zelf tussen mijn originele GameBoy en de eerste Switch geen Nintendo-console in huis heb gehad, moet ik wel bekennen dat ik een totale leek ben als het aankomt op Kirby Air Ride. Initieel verwachtte ik zelfs dat Nintendo de concurrentie met zichzelf aan zou gaan door een Kirby-gethemede arcaderacer uit te brengen, maar het half uurtje dat ik met het spel mocht doorbrengen leerde me dat Kirby Air Riders
zoveel meer is dan gewoon een racegame. Gelukkig mochten we eerst de kneepjes van het vak leren door enkele van de ‘lessen’ in de tutorial te voltooien.
Met deze technieken onder de knie, was het tijd om in een van de gamemodi van het spel te duiken: City Trial. Omdat ik de vorige Kirby Air Ride niet heb gespeeld, was deze modus een complete verrassing voor mij. Na het kiezen van een personage, kom je samen met City Trial terecht in een open level waarbij je de opdracht krijgt om in vijf minuten een nieuw voertuig te kiezen en zoveel mogelijk upgrade items op te rapen terwijl je het opneemt tegen vijftien tegenstanders. Deze items versterken bijvoorbeeld je defence, snelheid, boostcapaciteit, ... Raak je een tegenstander, dan verliest hij enkele upgrades die jij kan oppikken. Je kan er zelfs voor zorgen dat ze hun voertuig verliezen, en doe je dit vlak voordat de tijd op is, dan is deze tegenstander genoodzaakt om de volgende uitdaging zonder voertuig aan te gaan. Daarnaast kunnen er ook nog eens willekeurige events plaatsvinden tijdens deze vijf minuten. Zo verscheen er tijdens mijn tweede spel opeens een baas die je kon bevechten om extra upgrades te verzamelen.
Zodra de tijd op is, krijg je een overzicht van wat je verzameld hebt en krijg je een kleine uitdaging voorgeschoteld. Hierbij kies je uit een van de vier voorgestelde opties en iedereen die dezelfde optie kiest, komt in deze wedstrijd terecht. Het is dus niet dat de meerderheid kiest en iedereen dit event moet doen. Bij de keuze krijg je bovendien een suggestie van de events waarin jij goed kan presteren dankzij je upgrades. Deze events zijn zeer verschillend en gaan van vechten in een arena tot een klassieke race of een uitdaging waarbij je binnen een minuut zoveel mogelijk fruit moet verzamelen. Het is wel belangrijk goed na te denken welk event je wil doen, want op een gegeven moment had ik een tank en koos ik voor de race, maar dit was niet bepaald een goede keuze. Welke upgrades je opraapt en welk voertuig je kiest, zijn belangrijk en er schuilt dus enige tactische uitdaging in deze modus.
Wat de besturing betreft, kan ik ook alleen maar positief zijn. Ondanks het vreemde karakter werkte het gewoon, zolang je de voertuigen op de juiste manier benadert natuurlijk. Zo zal ik nooit meer proberen te boosten of driften met de tank tijdens een race! Hoewel de besturing simpel lijkt, schuilt er toch wat gewenning in om de finesses onder de knie te krijgen. Visueel was het spel natuurlijk zeer kleurrijk en de graphics waren volledig de Nintendo-stijl die je bij dit soort spellen kan verwachten. Niets grensverleggend dus, maar wel met tonnen charme en een stijl die je vooral vrolijk maakt.
Gezien ik zelf tussen mijn originele GameBoy en de eerste Switch geen Nintendo-console in huis heb gehad, moet ik wel bekennen dat ik een totale leek ben als het aankomt op Kirby Air Ride. Initieel verwachtte ik zelfs dat Nintendo de concurrentie met zichzelf aan zou gaan door een Kirby-gethemede arcaderacer uit te brengen, maar het half uurtje dat ik met het spel mocht doorbrengen leerde me dat Kirby Air Riders
De stad op stelten zetten
Mijn eerste verrassing was natuurlijk de besturing, waarbij je niet simpelweg gas geeft om je voort te bewegen. De voertuigen in Kirby Air Riders gaan automatisch vooruit, maar wel aan een slakkentempo. Om sneller te gaan is het belangrijk om te boosten, te driften in bochten en een perfecte landing te maken na het zweven. Want ja, hier krijg je ook de mogelijkheid om kortstondig het luchtruim te verkennen na bijvoorbeeld van een ramp te springen. Wie Kirby zegt, zegt natuurlijk ook 'monsters opzuigen' en dit kunnen alle personages in dit spel ook doen. Zuig je een monster met bepaalde eigenschappen op, dan zal je deze krachten ook krijgen. De linker joystick snel heen en weer bewegen laat je een tornado-aanval doen en wanneer de gauge voor je special vol is, dan kan je deze aanval lanceren, waarbij elk personage natuurlijk zijn eigen special heeft.Met deze technieken onder de knie, was het tijd om in een van de gamemodi van het spel te duiken: City Trial. Omdat ik de vorige Kirby Air Ride niet heb gespeeld, was deze modus een complete verrassing voor mij. Na het kiezen van een personage, kom je samen met City Trial terecht in een open level waarbij je de opdracht krijgt om in vijf minuten een nieuw voertuig te kiezen en zoveel mogelijk upgrade items op te rapen terwijl je het opneemt tegen vijftien tegenstanders. Deze items versterken bijvoorbeeld je defence, snelheid, boostcapaciteit, ... Raak je een tegenstander, dan verliest hij enkele upgrades die jij kan oppikken. Je kan er zelfs voor zorgen dat ze hun voertuig verliezen, en doe je dit vlak voordat de tijd op is, dan is deze tegenstander genoodzaakt om de volgende uitdaging zonder voertuig aan te gaan. Daarnaast kunnen er ook nog eens willekeurige events plaatsvinden tijdens deze vijf minuten. Zo verscheen er tijdens mijn tweede spel opeens een baas die je kon bevechten om extra upgrades te verzamelen.
Omdat ik de vorige Kirby Air Ride niet heb gespeeld, was de City Trail-modus een complete verrassing voor mij.
Zodra de tijd op is, krijg je een overzicht van wat je verzameld hebt en krijg je een kleine uitdaging voorgeschoteld. Hierbij kies je uit een van de vier voorgestelde opties en iedereen die dezelfde optie kiest, komt in deze wedstrijd terecht. Het is dus niet dat de meerderheid kiest en iedereen dit event moet doen. Bij de keuze krijg je bovendien een suggestie van de events waarin jij goed kan presteren dankzij je upgrades. Deze events zijn zeer verschillend en gaan van vechten in een arena tot een klassieke race of een uitdaging waarbij je binnen een minuut zoveel mogelijk fruit moet verzamelen. Het is wel belangrijk goed na te denken welk event je wil doen, want op een gegeven moment had ik een tank en koos ik voor de race, maar dit was niet bepaald een goede keuze. Welke upgrades je opraapt en welk voertuig je kiest, zijn belangrijk en er schuilt dus enige tactische uitdaging in deze modus.
Chaotisch plezier
Hoewel ik de modus initieel niet op een andere manier kan omschrijven als pure chaos, was het wel het soort goede chaos dat voor het nodige vertier zorgt, zeker als je speelt met vrienden. Het geeft het spel haast het karakter van een party game, vooral door de verschillende minigame-achtige events, en deed mij denken aan de ervaring van de geweldige Knockout Tour in Mario Kart World. Hoewel we hier met slechts vier personen speelden en de andere twaalf tegenstanders CPU’s waren, denk ik alvast dat deze modus zal schitteren als je online speelt. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar wat het spel nog in petto zal hebben.Wat de besturing betreft, kan ik ook alleen maar positief zijn. Ondanks het vreemde karakter werkte het gewoon, zolang je de voertuigen op de juiste manier benadert natuurlijk. Zo zal ik nooit meer proberen te boosten of driften met de tank tijdens een race! Hoewel de besturing simpel lijkt, schuilt er toch wat gewenning in om de finesses onder de knie te krijgen. Visueel was het spel natuurlijk zeer kleurrijk en de graphics waren volledig de Nintendo-stijl die je bij dit soort spellen kan verwachten. Niets grensverleggend dus, maar wel met tonnen charme en een stijl die je vooral vrolijk maakt.
Conclusie
Mijn eerste kennismaking met Kirby Air Riders was een grote verrassing, vooral omdat ik niet gekend was met de voorganger en de aankondigingstrailer mij de indruk gaf dat dit een Mario Kart-achtige racer was. Groot was mijn verbijstering wanneer ik de City Trail-modus ontdekte; een chaotische spelervaring waarbij zestien tegenstanders een stad onveilig maken en proberen upgrades en een voertuig te verzamelen, om vervolgens te meten wie de sterkste is in een van de vele minigames. Het voelde voor mij als een unieke multiplayer-ervaring die de zin geeft om nog verder te ontdekken wat dit spel nog meer in zijn mars heeft. Ik ben alvast benieuwd of Nintendo opnieuw een hit in de maak heeft.
Over
Beschikbaar vanaf
20 november 2025
Gespeeld op
- Nintendo Switch 2
Beschikbaar op
- Nintendo Switch 2
Genre
- Racing
Ontwikkelaar
- Bandai Namco Studios
- Sora Ltd.