Review: Kirby Air Riders

Wie Kirby Air Riders gespeeld heeft tijdens het Globale Test Ride Event de voorbije twee weekends heeft ondertussen al een goed inhoudelijk idee te pakken. Hou dat idee vast, diep het verder uit en verfijn het door samen met je vrienden te spelen. Wie Kirby Air Riders echter niet heeft getest omdat ze op het zoveelste familieweekend moesten gaan, kan zich tegoed doen aan onderstaande review. Nintendo gaf ons een reviewexemplaar waarin ik maar al te graag aan de slag ga met die roze bol Kirby, king Dedede en Rick. Geen familieweekend, maar keiharde fun en arbeid. Kom snel te weten waarom ik mijn slaap gelaten heb!

Kirby Air Riders is origineel uitgebracht op de GameCube in 2003. Destijds moest ik me behelpen met de GameBoy Color, PlayStation of pc, waardoor ik de originele Kirby Air Riders niet gespeeld heb. Onlangs kon ik me wel tegoed doen aan Kirby en de Vergeten Wereld waardoor ik zeker interesse had om de Kirby-familie verder te testen. Kirby Air Riders is het geestelijke kind van Masahiro Sakurai en kan je het best beschrijven als een mix van Mario Kart en Smash Bros. Geen racegame pur sang, maar ook actie, minigames, veel collectables,... kortom een Nintendo pur sang. Met veel goesting ging ik aan de slag, zowel tijdens het testevent als daarbuiten, om een goede impressie te krijgen van Kirby Air Riders.

2025111519252800_c.jpg

Drive full throttle

Aangezien ik nog geen ervaring had in Kirby Air Riders start ik met de verschillende lessen die prominent in het midden van het scherm staan. Waarbij de basisbesturing en de verschillende kopieerkrachten, machines en citystrijd stap voor stap uitgelegd worden. Deze "eenvoudige" besturing gaat enigzins tegen de intuïtie in want gas geven hoef je namelijk niet te doen. Het voelt eerst wat vreemd om geen gas te moeten geven, maar nadien ben je er snel mee weg. "Welke knoppen moet je dan wel bedienen?" hoor ik je luidop denken? Wel, de B-knop gebruik je voor nagenoeg alles, waarbij je voornamelijk zal boosten en driften in de bochten. Het boosten brengt je kortstondig volledig tot stilstand om nadien sneller vooruit te gaan. Opnieuw wat contra-intuïtief. Of je gaat slippend door de bochten door de B-knop in te zetten. Verder zijn er nog een aantal speciale voertuigen of machines genaamd, waarmee het onmogelijk is om te sturen of je steeds tot stilstand gebracht wordt om nadien een andere richting uit te schieten. Wees gerust, de lessen zijn kort en leggen alles stap-voor-stap uit.

Al hoewel "snel" soms wat tegenvalt. Ik heb meermaals tijdens het racen vaak het gevoel gehad dat het toch wat sneller mocht gaan. Al heb je in de Citystrijd ook het gevoel dat het heel chaotisch is. Het levelt zich dus wel uit. Wat ik nog niet had verteld is dat de B-knop ook gebruikt wordt om kopieerkrachten van je tegenstanders over te nemen of dat je tegenstander of monsters kan opzuigen. Zo kan je bijvoorbeeld met een zwaard je tegenstanders te lijf gaan, veranderen in een wiel om sneller te racen of wat plasma in het rond schieten. Je zal geen bananen achter je laten zoals in Mario, maar het concept is goed vertaald naar Kirby. Het sturen zelf is volledig met de linker joy-stick uit te voeren. Met diezelfde joy-stick ga je ook aanvallen door snel van links naar rechts te bewegen. Voor mij persoonlijk voelt het raar om dit met de linker joy-stick te moeten doen, als je nog zoveel knoppen overhebt. Met een dedicated aanvalsknop, waarbij je dan wel de Y-knop gebruikt om je masteraanval uit te voeren, was dat iets beter geweest. Maar niet getreurd, zoals gezegd is de controlling easy to learn, yet hard to master en dat heeft wel iets. En heb je al je lessen voltooid dan verdwijnt het prominente lessenrooster naar de achtergrond. Details die het er toe doen!

Variatie troef​

De besturing is slechts het topje van de ijsberg, want wanneer we dieper duiken, dan merken we dat Kirby Air Riders gameplay gewijs voor ieder wat wils heeft. Kirby Air Riders komt op zich met een veelvoud aan personages genaamd de riders en voertuigen. Je voertuigen kan je dan ook nog eens pimpen wanneer je extra kleuren en stickers vrijspeelt en zelfs je Riders kan je een hoedje opzetten of veranderen van kleur. De riders hebben verder nog elk hun eigen bewegingen en statistieken die je kan combineren met de statistieken van je voertuig om een perfecte mix & match te creëren. Die kleurrijke Nintendo setting en oog voor detail wordt ook doorgetrokken in het ontwerp van de verschillende racetracks. Met Kirby Air Riders wordt er in elk geval een kwalitatief spel afgeleverd!

Easy to learn, hard to master.

Er komen drie (of beter vier) verschillende modi aan bod: Air Ride, Citystrijd of City Trail, Topcross en de vierde Roadtrip. Air Ride is het klassieke racespel, waarbij je een veelvoud aan circuits krijgt die zelf ook uit verschillende lagen bestaan. Driftend ga je door de bochten of raak je de vangrail en strijdend probeer je je tegenstanders het leven zuur te maken. En ook een deel van je tijd zal je vliegend doorbrengen en met een juiste voertuigkeuze kan je hierbij ook hoger op de track raken of een snelle duik naar het vangnet maken. Air Ride is het meest geënt op de Mario Kart racewereld waarbij je je concurrenten moet verslaan door de juiste eigenschappen van je Rider en voertuig te hebben of Kirby-wise aanvallend te werk gaan.

Topcross is dan weer een compacte race die je vanuit vogelaanzicht rijdt en waarbij de levels zoals Berg, Lucht, Cyber en Kristal de vanzelfsprekende sfeerbeelden vormen. Hier worden de nodige upgrade's en variaties in aangebracht en ik moet toegeven dat deze Topcross mode stiekem mijn favoriet is. Je kan deze snel spelen waarbij je heel wat voldoening krijgt en de dopamine kicks zich aan elkaar rijgen. Twee race modi die elkaar complementair aanvullen, al voegen we daar nog een vreemde eend in de bijt aan toe.

Citystrijd: upgrade in the city, fight the minigame

In Citystrijd verken je de sandbox stad Skyah die een mix is tussen een free-for-all gevecht waar je de statistieken probeert te beïnvloeden en een minigame waar de echte strijd wordt geleverd. Het doel van het spel is om je voertuig te pimpen door verschillende upgrades, zoals snelheid, gewicht, verdediging, aanval,... te vangen en je zo voor te bereiden voor de eindmissie. Door een vijftal minuten in Skyah rond te rijden, probeer je zo goed mogelijk om je voertuig te verbeteren en eventueel van voertuig te wisselen. Dat kan je doen door een vrij beschikbaar voertuig te nemen of een machine van een andere rider over te nemen. Niet elke machine is namelijk gemaakt voor elke mini-game. Het heeft geen zin om met de tank een zweefwedstrijd te houden of proberen te dartsen tot de bull. En voor de dragrace kies je liever voor een snelle machine, terwijl je in de Kirby Melee net met de strijdwagen aan de start wil staan. En die strijdwagen heb je dan het liefst uitgerust met verbeterde aanval en verdediging.

De eerste fase in Citystrijd kan je niet anders dan chaotisch noemen wanneer je met zestien door elkaar racet om de power-ups te verzamelen die je nodig hebt. Skyah heeft de nodige laagjes en werelden waardoor die chaotisch goed uitgesmeerd wordt. Na vijf minuten is je machine onherroepelijk geüpgrade en wordt er echt voor de knikkers gestreden in één van de minigames.

Een Nintendo-klassieker in een nieuw jasje!

Roadtrip als allerlaatste is een solospeler variant die een mix is van de eerste drie versies en je door een aantal levels het verhaal van Zorah en de machines uit de doeken doet. Je krijgt per level een aantal keuzes voorgeschoteld die bestaat uit de minigames, mappen, miniboss gevechten of een upgrade, en gaat zo door de levels en mogelijkheden van het spel. Roadtrip voelt als het buffet waar je nog eens een bord bijschept. En dat bedoel ik positief, want ik wou de verhaallijn en de levels zeer graag doorlopen om zo ook de honderdtwintig uitdagingen voor de collectie te vervolledigen.

Gedetailleerd voertuigactiegame die ontspannende chaos brengt​

De kers op de taart is de omkadering die volledig is ingebouwd. Elke modus heeft een honderdtwintig uitdagingen om als volwaardige completionist aan de slag te gaan. Sommige uitdagingen zijn behoorlijk simpel en zorgen ervoor dat je met elke rider en machine meermaals zal testen, racen en vechten. Zo dien je bijvoorbeeld de finish van de Airtopia-ruïnes te bereiken met alleen maar perfecte landingen of met een Waddle Doo de derde plaats te halen in de Kristallen kloof. Je krijgt dan de mogelijkheid om stickers te verzamelen om Xzibit gewijs pimp-my-machine toe te passen. Motieven, stickers, accessoires, lichteffecten,.. niets is zo gek om de mijlen te spenderen. Want mijlen zijn dan de currency die gebruikt worden. Daarmee kan je verder ook muziek of een Onigiri op je hoofd plaatsen. Wat wil een mens nog meer?

Kirby Air Riders is wat mij betreft meer geschikt om laid-back wat te gamen met vrienden of je dopamine-kick te halen in een online chaotische Citystrijd. De collectie vervolledigen is waar ik me nog wat uren in ga verdiepen. Wat me dan weer verbaasd is dat er geen touchscreen control mogelijk is, terwijl het wel voor de Nintendo Switch 2 gemaakt is. Op zijn minst je menu-selectie moet toch mogelijk gemaakt worden? Verder duren de laadtijden soms wat te lang naar mijn goesting. Soit het zijn minpuntjes die teniet gaan in de gameplay en afwerking die neergezet wordt. Muzikaal sterk omkaderd, visueel fantastisch vormgegeven en gameplay gewijs voor ieder wat wils is dit overduidelijk een Nintendo-klassieker in een nieuwe jas. Kan deze na meer dan twintig jaar nog zijn mannetje staan? Ik denk het wel!

Conclusie

Kirby Air Riders is een mix tussen race-, actie- en partygame waar je vaak naar terug zal grijpen om je een aantal uren in te verliezen. Kirby Air Riders is in zijn eenvoud easy to learn, maar weet een leuke leercurve te behouden om verder te gaan. Een goed doordacht spel, waarbij alle details en nevenactiviteiten, zoals je machine vorm geven, tot in de puntjes verzorgd zijn. Kirby Air Riders is een ideaal spel voor wie na een lange dag een avond vol chaos wil beleven, maar wie op zoek is naar een race-game pur sang moet twee keer nadenken. Met een one-button control system kan het dan ook niet zo diepgaand gaan. Kirby Air Riders voelt aan als een drie-in-één waarmee je op dezelfde avond meermaals van modus zal wisselen en het meeste tijd steken in de modus die je het nauwst aan het hart ligt, wat mogelijk CityStrijd zal zijn. De Kirby-franchise heeft een herwerking van zijn 2003 versie goed verteerd, maar had nog iets meer door elkaar geschud worden.

Pro

• Eenvoudige controls, easy to learn
  • Aan alle details gedacht
  • 3-in-1
  • Collecties laten je meermaals de race beleven met een andere insteek

Con

• Eenvoudige controls, er zijn meer knoppen aan de Switch
  • Voelt soms wat traag
  • Geen touchscreen
7

Over

Beschikbaar vanaf