Preview: My Hero Academia: All's Justice

Na mijn eerste korte kennismaking met My Hero Academia: All's Justice op gamescom kreeg ik vorige week de kans om opnieuw in het universum van My Hero Academia te duiken in een uitgebreide hands-on previewsessie van My Hero Academia: All's Justice. De game volgt op de twee My Hero One's Justice games en brengt ons de laatste verhaallijn uit de populaire manga en anime van Kōhei Horikoshi. Het is dus het slotstuk waarin de finale confrontatie tussen All For One en Deku en de andere helden van U.A. High School eindelijk wordt beslecht.

Net zoals de meeste andere op anime gebaseerde spellen is My Hero Academia: All's Justice ook een 3D arena fighting game, denk aan Naruto: Ultimate Ninja Storm, DRAGON BALL: Sparking! ZERO of Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles, en deze komt net als zijn twee voorgangers uit de stal van Byking, de ontwikkelaars die ook verantwoordelijk waren voor het ondermaatse Jujutsu Kaisen Cursed Clash. Gelukkig lijken ze zich met My Hero Academia: All's Justice herpakt te hebben, want de tijd leek voorbij te vliegen tijdens de uren dat ik de game mocht testen. Daar waar mijn vorige speelsessie beperkt was tot de eerste missie uit de verhaalmodus en enkele gevechten in de Versus-modus, kon ik deze keer ontdekken dat de game veel meer in zijn mars heeft dan verwacht.

MyHeroAcademia_AllsJustice_TeamUpMission_Screenshot (4).png

Meer dan een potje vechten​

Tijdens deze preview kregen we immers de kans om een zorgvuldig gecureerde selectie aan missies en gameplaymodi te ontdekken. My Hero Academia: All's Justice is in essentie inderdaad een fighting game, maar in mijn vorige preview haalde ik al aan dat ik na die eerste verhaalmissie in een soort van open wereld terechtkwam, wat doet vermoeden dat het spel meer te bieden heeft dat enkel matches waarbij je elkaar de verdoemenis inslaat. Deze virtuele open wereld lijkt vooral de speeltuin te worden van de Team Up Mission-modus. Deze modus is gebaseerd op een origineel scenario en schotelt je een aantal zogenaamde trainingssessies voor waarbij je in de huid kruipt van een van de studenten om een miniverhaaltje te doorlopen. Hierbij heb je een aantal missies te voltooien, maar kan je ook optionele missies ondernemen als je dat wil. Hiervan mocht ik er alvast twee uitproberen, en deze 'sessies' kunnen best uitgebreid zijn, met vijf hoofdmissies en nog een hele reeks optionele submissies. Niet elke missie is een gevecht trouwens, want soms was er ook een soort van checkpoint race of moet ik iemand achtervolgen en proberen te vangen. Wat tijdens deze missies ook opviel, is dat je levenspunten niet herstelden na elk gevecht en je bijvoorbeeld een apotheek of winkel moet bezoeken om jezelf te genezen.

De virtuele open wereld lijkt vooral de speeltuin te worden van de Team Up Mission-modus.

Het doorlopen van deze modus zal je toegang geven tot de Archive Battle-modus en de Character Memory-modus. Archive Battle mochten we nog niet induiken, maar deze modus zal je toelaten om iconische gevechten uit het volledige verhaal te beleven, dus niet enkel de laatste story arc. Character Memory zijn dan weer kleinere snippets die een meer alledaagse episode uit het leven van twintig studenten van U.A. High School laat zien. Zij zijn een combinatie van cutscenes, gevechten, minigames en wat omschreven wordt als parkours-secties. Ook hiervan mocht ik er al drie spelen, waaronder het verhaal van Mina Ashido, waarbij een zoektocht naar katten centraal staat en je een vijftal katten moet vinden in een speeltuin, alsook het verhaal van Minori Mineta, waarbij hij wordt uitgedaagd om een hoog gebouw te beklimmen en je dus gebruik zal moeten maken van zijn speciale krachten om binnen de tijdslimiet het gebouw te beklimmen. Er kwam dus weinig knokken aan te pas, al was er bij het scenario van Eijiro Kirishima wel een moment waarbij hij zich wil bewijzen tegen een van zijn medestudenten en je dus even je beste moves dient boven te halen.

Vechten met visuele bombast​

Al deze toevoegingen zijn natuurlijk interessant en ik ben benieuwd hoe het spel dit uiteindelijk tot een coherent geheel zal vormgeven, maar uiteindelijk wil je vooral vechten als je My Hero Academia: All's Justice in huis haalt. In de twee andere modi die ik mocht ontdekken, stond dit gelukkig centraal. Zo laat de verhaalmodus je de laatste verhaallijn herbeleven door de climactische gevechten na te spelen, aangevuld met knappe cutscenes. Deze cutscenes werden niet simpelweg uit de manga geknipt, maar bestaan ook uit nieuwe renders in de game engine en de enkele cutscenes die ik mocht zien, oogden alvast indrukwekkend. Het stukje dat ik mocht spelen, was de explosieve confrontatie tussen Bakugo en All for One, en was toepasselijk episch. Met de resterende tijd mochten we nog enkele potjes in de Versus-mode spelen en hierbij was het vooral fijn om het uitgebreide roster aan personages te ontdekken. De mode leek echter slechts negen arena's te hebben, wat mij eerder aan de lage kant lijkt, en ik miste ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld gewoon een 1vs1-gevecht te doen.

Dit laatste deel zet immers sterk in op team-ups van drie personages, en hoewel sommige modi 1vs1-gevechten bevatten, lijken 3vs3-gevechten de nieuwe norm te zijn in dit derde deel. In de vorige game had je al twee support characters die je tijdelijk kon inschakelen, maar deze keer kan je dus de controle nemen over de drie personages in je team. Dit zorgt uiteraard voor een nieuwe dynamiek in de gevechten, maar het is niet het enige element dat de gevechten de nodige bravure geeft. De nieuwe Rising-mechanic die je toelaat om in een soort van powered-up staat te gaan, kan voor dramatische wendingen in de gevechten zorgen. Zeker wanneer je laatste personage automatisch in de Rising-staat gaat wanneer je tweede teamlid knockout wordt geslagen. Net zoals andere gelijkaardige titels, staat het spectaculaire element hier uiteraard voorop, met moves die vaak een epileptische aanval waard zijn, en op dit vlak stelt My Hero Academia: All's Justice alvast niet teleur. De game komt ook met twee speelmodi, zijnde Normal en Manual, waarbij die eerste je automatisch combo's uit je mouw laat schudden , wat nogmaals benadrukt dat de makers fun en toegankelijkheid op de eerste plaats willen zetten.

Conclusie

Nu het verhaal van My Hero Academia zijn einde heeft bereikt, krijgen we de kans om de ultieme confrontatie tussen de helden en All for One te herbeleven in My Hero Academia: All's Justice. Dit derde deel in de reeks schotelt ons de gekende formule van 3D arena fighting game voor, met enkele belangrijke tweaks die de gameplay nog spectaculairder moeten maken. Naast bombastische gevechten, zal je deze keer ook in meer alledaagse situaties terechtkomen met de studenten van U.A. High School in enkele nieuwe modi die het spel een meer avontuurlijke twist geven. Voor fans van de franchise lijkt dit alvast een mooie toevoeging te worden aan het My Hero Academia-universum.

Over

Beschikbaar vanaf

5 februari 2026

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. Fighting

Ontwikkelaar