Phantom Blade Zero kreeg vorige week eindelijk een releasedatum opgeplakt en het ziet er alvast naar uit dat er voor mij een leuk verjaardagscadeau in het verschiet ligt. De stijlvolle actiegame van de Chinezen van S-Game verschijnt namelijk op 9 september 2026, enkele dagen voor mijn verjaardag. Als tijdelijke console-exclusive alvast, want in de kleine lettertjes van de trailer die de aankondiging vergezelde, stond te lezen dat de game na een twaalf maanden tijd ook voor andere platformen kan verschijnen. Hoe dan ook is het voor mij aftellen naar de release, want Phantom Blade Zero is een van mijn meest geanticipeerde games van 2026.
De reden hiervoor? Niet alleen ben ik fan van dit soort spellen, de drie hands-on sessies die ik al achter de rug heb met Phantom Blade Zero wisten mij keer op keer meer enthousiast te maken voor de indrukwekkende actie die deze titel ons zal voorschotelen. De eerste keer was vorig jaar op gamescom en toen was het vooral een soort van boss rush die we gepresenteerd kregen, waarbij we achtereenvolgend enkele bazen mochten klein krijgen. Dit jaar mocht ik een klein half uurtje aan de slag met de game tijdens een event van Nvidia en kort daarna kreeg ik ten slotte ook de kans om bijna anderhalf uur van het spel te verkennen. Hierbij kregen we de kans om een volledig level van een van de hoofdstukken uit het spel te doorlopen, dat eindigde met het memorabele gevecht tegen Chief Disciple of the Seven Stars, een gevecht dat begin dit jaar werd onthuld met de Year of the Snake-gameplaytrailer.
Dat het verhaal wat op de achtergrond bleef, is zeker geen slechte zaak. Je wil natuurlijk nog niet teveel gespoild worden voordat je de volledige game kan ontdekken en het laat toe dat de actie het voortouw neemt. Deze actie belooft alvast een van de hoogtepunten van Phantom Blade Zero te worden. Hoewel je zou denken dat het hier om een zoveelste soulslike-titel zou gaan, leunt de game misschien nog niets iets nauwer aan bij de spectaculaire actie van bijvoorbeeld God of War, Bayonetta of Ninja Gaiden. Wat niet wil zeggen dat je als souls-fan hier geen plezier aan zal beleven natuurlijk. Het level dat ik mocht ontdekken voelde dan wel redelijk lineair aan, maar bood toch ruimte voor exploratie, bevat hier en daar een shortcut en bevatte heel wat sfeer. De vijanden die je tegenkomt, zijn even mysterieus als gevaarlijk, en hen fileren met je zwaarden zorgt voor een adrenaline-pompende ervaring. Maar vijanden die respawnen wanneer je rust aan een checkpoint zal je hier bijvoorbeeld niet tegenkomen.
Om deze vijanden te lijf te gaan, krijg je natuurlijk een indrukwekkend arsenaal aan wapens en defensiemechanismen. Zo zal je combo's uit je hoed kunnen toveren met de normale wapens, waarbij elke wapen ook een speciale eigenschap heeft. Een van de nieuwe wapens die ik kon proberen, was bijvoorbeeld de Seamless Death, een soort van chakra die je dodge een shadowstep-eigenschap geeft. Daarnaast beschik je ook over speciale wapens genaamd Phantom Edges. Dit zijn zowaar de unieke krachten in het spel en zal je soms ook op andere momenten moeten inzetten. De Bashpole, een reusachtige hamer, zal je bijvoorbeeld moeten gebruiken met een 'ground slam' om een ondergrondse passage te openen. Verder is het natuurlijk een kwestie van de vijandelijke aanvallen te ontwijken met je dodge- en parry-beweging. Je zal dus nog steeds enige skill voor de dag moeten leggen, maar de makers willen duidelijk dat iedereen kan genieten van deze titel. Je krijgt namelijk de keuze uit drie moeilijkheidsgraden, Wayfarer, Gamechanger en Hellwalker, en zelfs op Gamechanger waren de baasgevechten redelijk goed te doen. Zo ben ik tijdens deze sessie tweemaal gestorven, waarvan één keer tegen de Chief Disciple tijdens zijn tweede fase. Als je sterft, dan kan je dit gevecht zelf herbeginnen vanaf deze tweede fase.
De reden hiervoor? Niet alleen ben ik fan van dit soort spellen, de drie hands-on sessies die ik al achter de rug heb met Phantom Blade Zero wisten mij keer op keer meer enthousiast te maken voor de indrukwekkende actie die deze titel ons zal voorschotelen. De eerste keer was vorig jaar op gamescom en toen was het vooral een soort van boss rush die we gepresenteerd kregen, waarbij we achtereenvolgend enkele bazen mochten klein krijgen. Dit jaar mocht ik een klein half uurtje aan de slag met de game tijdens een event van Nvidia en kort daarna kreeg ik ten slotte ook de kans om bijna anderhalf uur van het spel te verkennen. Hierbij kregen we de kans om een volledig level van een van de hoofdstukken uit het spel te doorlopen, dat eindigde met het memorabele gevecht tegen Chief Disciple of the Seven Stars, een gevecht dat begin dit jaar werd onthuld met de Year of the Snake-gameplaytrailer.
Een pad naar verlossing, doordrenkt met bloed
In Phantom Blaze Zero speel je als Soul, een elite huurmoordenaar die wordt verraden en de schuld krijgt voor de dood van zijn meester. Terwijl hij wordt opgejaagd door zijn collega-leden van de Order, weet hij ternauwernood te ontsnappen en kan hij enkel in leven blijven door een helende spreuk van een mystieke genezer. Het laat toe om te jagen op zij die hem onrecht hebben aangedaan en hij krijgt een kans om zichzelf te verlossen door de waarheid te achterhalen. Alleen is er een kleine hindernis: de spreuk houdt hem slechts voor 66 dagen in leven, waardoor Soul ook in een race tegen de tijd terechtkomt. Veel van het verhaal kreeg ik tijdens deze sessie echter ook niet mee, buiten dat Soul tijdens mijn sessie op zoek is naar een mysterieus figuur die leider is van een sekte.De vijanden fileren met je zwaarden zorgt voor een adrenaline-pompende ervaring.
Dat het verhaal wat op de achtergrond bleef, is zeker geen slechte zaak. Je wil natuurlijk nog niet teveel gespoild worden voordat je de volledige game kan ontdekken en het laat toe dat de actie het voortouw neemt. Deze actie belooft alvast een van de hoogtepunten van Phantom Blade Zero te worden. Hoewel je zou denken dat het hier om een zoveelste soulslike-titel zou gaan, leunt de game misschien nog niets iets nauwer aan bij de spectaculaire actie van bijvoorbeeld God of War, Bayonetta of Ninja Gaiden. Wat niet wil zeggen dat je als souls-fan hier geen plezier aan zal beleven natuurlijk. Het level dat ik mocht ontdekken voelde dan wel redelijk lineair aan, maar bood toch ruimte voor exploratie, bevat hier en daar een shortcut en bevatte heel wat sfeer. De vijanden die je tegenkomt, zijn even mysterieus als gevaarlijk, en hen fileren met je zwaarden zorgt voor een adrenaline-pompende ervaring. Maar vijanden die respawnen wanneer je rust aan een checkpoint zal je hier bijvoorbeeld niet tegenkomen.
Dans des doods
De actie valt vooral op door de cinematische manier waarop deze in beeld wordt gebracht. De makers inspireerden zich namelijk op de klassieke wuxia-films, waarbij gevechten vaak balletachtige allures krijgen. Ook hier voelt vechten vaak aan als een dans met je tegenstander(s), vooral tijdens de vele baasgevechten die het spel rijk zal zijn. Tijdens deze korte sessie alleen al kwam ik enkele minibosses en een drietal echte bazen tegen, met als absolute hoogtepunt uiteraard het eindgevecht tegen Chief Disciple of the Seven Stars, waarbij je tegen meerdere vijanden tegelijkertijd vecht. Phantom Blade Zero benadert gevechten tegen meerdere vijanden meer dynamisch dan wat we gewend zijn van soortgelijke games, en dit zorgt voor hectische, maar ook indrukwekkende confrontaties.Om deze vijanden te lijf te gaan, krijg je natuurlijk een indrukwekkend arsenaal aan wapens en defensiemechanismen. Zo zal je combo's uit je hoed kunnen toveren met de normale wapens, waarbij elke wapen ook een speciale eigenschap heeft. Een van de nieuwe wapens die ik kon proberen, was bijvoorbeeld de Seamless Death, een soort van chakra die je dodge een shadowstep-eigenschap geeft. Daarnaast beschik je ook over speciale wapens genaamd Phantom Edges. Dit zijn zowaar de unieke krachten in het spel en zal je soms ook op andere momenten moeten inzetten. De Bashpole, een reusachtige hamer, zal je bijvoorbeeld moeten gebruiken met een 'ground slam' om een ondergrondse passage te openen. Verder is het natuurlijk een kwestie van de vijandelijke aanvallen te ontwijken met je dodge- en parry-beweging. Je zal dus nog steeds enige skill voor de dag moeten leggen, maar de makers willen duidelijk dat iedereen kan genieten van deze titel. Je krijgt namelijk de keuze uit drie moeilijkheidsgraden, Wayfarer, Gamechanger en Hellwalker, en zelfs op Gamechanger waren de baasgevechten redelijk goed te doen. Zo ben ik tijdens deze sessie tweemaal gestorven, waarvan één keer tegen de Chief Disciple tijdens zijn tweede fase. Als je sterft, dan kan je dit gevecht zelf herbeginnen vanaf deze tweede fase.
Conclusie
Liefhebbers van Aziatische actiegames, een historische setting en een gitzwart verhaal hebben met Phantom Blade Zero alvast een geweldige titel om naar uit te kijken. Deze derde kennismaking met het spel, waarbij we meer vrijheid kregen om een volledig level te ontdekken, schotelde alvast een boeiende ervaring voor, met brutale actie, indrukwekkende baasgevechten en een sfeervolle locatie om te ontdekken. De game belooft alvast een waar spektakel te worden eens het verschijnt op 9 september 2026.
Over
Beschikbaar vanaf
9 september 2026
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
Genre
- Hack and slash
Ontwikkelaar
- S-GAME